Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket kamera skal man kjøpe?

Argyr

Recommended Posts

Jeg fikk altså et digitalkamera til jul, av noen som ikke helt har skjønt at hvis man skal gi slike gaver, får man kjøpe noe bra, eller gi blaffen :)

HP Photosmart E317 sitter jeg med nå, og jeg holder på å bli gal. Det må tenke seg om før det knipser, sånn at action-bilder bare blir surr, alt av bevegelse blir tåke, blitzen slår inn i fullt dagslys (og det må den, for kommer det en skygge er det plutselig for mørkt), det spiser batterier i en vill fart, makrofunksjonen "virker ikke" og kvaliteten på bildene blir helt bak mål, i forhold til hva jeg vil ha. I tillegg er det digital zoom, noe jeg innbiller meg må være en reklamegreie for grønninger som tror de får zoom, men egentlig ikke. Det blir jo det samme som å klippe i bildet etterpå?

I tillegg har det noen pene tyggemerker i seg, og mangler batteriluke, så der er det duct-tape (ferskt kamera smaker tydeligvis sånn halvgodt :)).

Så derfor skal man ha nytt digitalkamera når økonomien tillater mer enn vann og brød. :D

Siden jeg er helt grønn, virker det som en god idè å spørre her.

Jeg vil ha:

-Billigbillig kamera - seks tusen kroner er uaktuelt, så god blir nok ikke økonomien på en stund.

-Bilder kan tas i det øyeblikket man trykker på knappen - ikke halvannet sekund etterpå

-Zoom eller ikke alt for dyr zoomlinse som kan kjøpes ved siden av (kan gjerne være kompatibelt med dyrere zoomlinser, i tilfelle man får god økonomi senere)

-Gjerne noe autofokus-opplegg

-Må kunne ta bilder uten flombelysning

-Gode resultater på bilder med bevegelse! Dette er vel nesten viktigst, ettersom det er hund som er hoved"offer", og stillestående hunder er kjedelige i lengden :)

Jeg er som sagt helt grønn, og vet ikke hva kompakt og speilrefleks er, eller hvor mange megapixler man bør ha (jeg har fem nå, trodde det var mye?), eller noe som helst. Dermed trenger jeg ikke verdens mest avanserte kamera, men har listet opp de tingene som spiller noen rolle for meg (som jeg vet om).

Forslag, noen? Er det i det hele tatt mulig å få brukbare bilder uten å måtte legge ut flerfoldige tusen? Synes virkelig jeg har sett noen snakke om kamera til 1,5k her inne, og de bildene så jo helt fine ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha:

-Billigbillig kamera - seks tusen kroner er uaktuelt, så god blir nok ikke økonomien på en stund.

-Bilder kan tas i det øyeblikket man trykker på knappen - ikke halvannet sekund etterpå

-Zoom eller ikke alt for dyr zoomlinse som kan kjøpes ved siden av (kan gjerne være kompatibelt med dyrere zoomlinser, i tilfelle man får god økonomi senere)

-Gjerne noe autofokus-opplegg

-Må kunne ta bilder uten flombelysning

-Gode resultater på bilder med bevegelse! Dette er vel nesten viktigst, ettersom det er hund som er hoved"offer", og stillestående hunder er kjedelige i lengden :)

Jeg er som sagt helt grønn, og vet ikke hva kompakt og speilrefleks er, eller hvor mange megapixler man bør ha (jeg har fem nå, trodde det var mye?), eller noe som helst. Dermed trenger jeg ikke verdens mest avanserte kamera, men har listet opp de tingene som spiller noen rolle for meg (som jeg vet om).

Forslag, noen? Er det i det hele tatt mulig å få brukbare bilder uten å måtte legge ut flerfoldige tusen? Synes virkelig jeg har sett noen snakke om kamera til 1,5k her inne, og de bildene så jo helt fine ut.

Du får nok ikke et kamera til under 6000,- dersom alle dine krav til kameraet skal oppfylles. Det er kun de digitale speilreflekskameraene som tar bildet i det du trykker på knappen, og da må du gjerne opp i rundt 6000 for kameraet - men da kommer utgifter til minnekort ++ i tillegg. Du vil også gjerne kunne ha ei zoomlinse ved siden av, og det er kun de digitale speilreflekskameraene som har utskiftbare optikk.... eller - hummmm... det er visst også noen kompaktkamera som har dette, men dem tror jeg ikke jeg ville satset på :).

Det finnes veldig mange bra digitale kompaktkamera på markedet faktisk, men alle har jo en liten forsinkelse mht reaksjonen fra man trykker ned utløserknappen og til bildet blir tatt. Dette kan man lære seg en teknikk for å få til. Jeg hadde lenge et ganske avansert kompaktkamera, og lærte meg at jeg kunne holde nede utløserknappen og fokusere på ett bestemt punkt, og så ta bildet når hunden passerte dette punktet. Kameraet kunne også ta seriebilder som jo er en knallbra funksjon når man skal ta bilder av ting som beveger seg:

Hadde jeg vært deg, ville jeg snust litt på Fujifilm Finepisx S5600 eller noen sånt. Det er ganske så billig (rundt 3000 tror jeg), det har 6 mpix (som er mer enn godt nok for glade amatører) og skal vel så vidt jeg husker ha seriebilde-funksjon. Det har også muligheter til manuelle innstillinger om du har ønske om å eksperimentere litt med det.

Forøvrig kan du jo også søke på bruksmarkeder for brukt fotoutstyr ? Det er mange som har sitt kamera bare i kort tid, for de MÅ jo ha siste nye må vite, og da selger de gjerne relativt nytt og ubrukt utstyr til en billig penge :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du begynner å snakke om zoomliser så snakker du om speilreflek, og billigste (anbefalte) speilrefleks koster nå 5990 + minnekort og stæsj...

Så du skal kjøpe... (:))neida.. men du beskriver mitt kamera du nå...

12x optisk zoom

raske bilder og bildeserier like raskt som canon 350D speilrefleks (+ det kan ta flere bilder pr serie en 350D)

mulighet til full manuell styring som på speilr.

Super makro funsjon som starter på 0cm.

(Alle kamera, selv mobiltelefoner har autofokus)

noen bilder tatt med mitt finner du her Mitt Galleri

canon S2 IS, 3300kr tror jeg det koster nå... men lagrene tømmes fort, oppfølgeren koster 4000kroner...

Men vertfall, om ikke akkurat mitt... Se etter det som kalles Ultrazoom kamera, det er ikke speilrefelks og koster dertil mindre, både i innkjøp og ekstrautstyr... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes veldig mange bra digitale kompaktkamera på markedet faktisk, men alle har jo en liten forsinkelse mht reaksjonen fra man trykker ned utløserknappen og til bildet blir tatt. Dette kan man lære seg en teknikk for å få til. Jeg hadde lenge et ganske avansert kompaktkamera, og lærte meg at jeg kunne holde nede utløserknappen og fokusere på ett bestemt punkt, og så ta bildet når hunden passerte dette punktet.

Dette har jeg også måttet lære meg, men det er nå engang sånn at man ikke kan forutsi fremtiden, og når hunden gjør noe helt annet enn det du trodde den skulle, eller stopper for å se på deg idet du drar opp kameraet, blir dette fryktelig vanskelig (les: ikke mulig). Men kortere tid hadde hjulpet veldig, jeg tror kameraet mitt tenker seg om i 1-2 sekunder, og det blir alt for lenge.

Hadde jeg vært deg, ville jeg snust litt på Fujifilm Finepisx S5600 eller noen sånt. Det er ganske så billig (rundt 3000 tror jeg), det har 6 mpix (som er mer enn godt nok for glade amatører) og skal vel så vidt jeg husker ha seriebilde-funksjon. Det har også muligheter til manuelle innstillinger om du har ønske om å eksperimentere litt med det.

Snuse litt på? :D Jeg kan ikke snuse, for jeg vet ikke hva jeg skulle snuse etter.

Har dette kameraet zoom?

Forøvrig kan du jo også søke på bruksmarkeder for brukt fotoutstyr ? Det er mange som har sitt kamera bare i kort tid, for de MÅ jo ha siste nye må vite, og da selger de gjerne relativt nytt og ubrukt utstyr til en billig penge :).

Det var jo en idé :)

Siden du begynner å snakke om zoomliser så snakker du om speilreflek, og billigste (anbefalte) speilrefleks koster nå 5990 + minnekort og stæsj...

Så du skal kjøpe... (:))neida.. men du beskriver mitt kamera du nå...

12x optisk zoom

raske bilder og bildeserier like raskt som canon 350D speilrefleks (+ det kan ta flere bilder pr serie en 350D)

mulighet til full manuell styring som på speilr.

Super makro funsjon som starter på 0cm.

(Alle kamera, selv mobiltelefoner har autofokus)

noen bilder tatt med mitt finner du her Mitt Galleri

canon S2 IS, 3300kr tror jeg det koster nå... men lagrene tømmes fort, oppfølgeren koster 4000kroner...

Men vertfall, om ikke akkurat mitt... Se etter det som kalles Ultrazoom kamera, det er ikke speilrefelks og koster dertil mindre, både i innkjøp og ekstrautstyr... :D

Bildene dine så bra ut de, ihvertfall til mitt bruk, bildene i bevegelsene var ihvertfall klare nok.

Hvordan er det når det blir mørkt? Noen av bildene så ut til å være tatt i skumring, og var fryktelig mørke (men det er kanskje med vilje, og redigert?).

Dette Canon 350D om alle snakker om, hva koster det, og "hva slags kamera er det"? :D

Når du skriver "mulighet til full manuell styring" aner jeg ikke hva du snakker om. Er helt grønn, sier jeg jo! ;)

Hvis lagrene tømmes fort, er det nok stor sjanse for at jeg ikke rekker det. Skal ikke gå og handle kamera i morgen, liksom.

Huffameg, skal ikke være lett, dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi har dette kameraet: http://www.akam.no/test/digitalkamera/test...caplio_r2/16394

Hun kjøpte det for litt over ett år siden, da kostet det 3000. Det er billigere nå, samt at det har kommet nyere modeller (R3 og R4).

Det har optisk zoom + digital zoom (hvor mye husker jeg ikke, men det står i testen), utløserforsinkelsen er ikke merkbar - det tar bildet når du trykker på knappen. Bilder innendørs uten blitz kan blir litt skurrete om man ikke holder kameraet helt i ro, men utendørs blir bilder uten blitz fine. Utløserforsinkelse med blitz er ikke-eksisterende, og batteriene holder lenge. Har makrofunksjon som funker bra. Autofokusen er veldig bra. Minuset er at kameraet ikke har noen søker, men jeg veit ikke om R3/R4 har fått det eller ikke.

Et kamera det er verdt å kikke litt mer på om du ikke skal kjøpe speilrefleks (når det er sagt syns jeg alt for mange kjøper seg speilrefleks uten at de hadde trengt det i det hele tatt - folk flest klarer seg faktisk lenge med et kompaktkamera). Koster ikke noe særlig heller - ca 2000 ligger det på nå tror jeg.

Som sagt kan du også sjekke ut Caplio R4 - http://www.akam.no/nyhet/digitalkamera/ricoh_caplio_r4/23828 - og Caplio R3 - http://www.akam.no/test/digitalkamera/test...caplio_r3/23201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det når det blir mørkt? Noen av bildene så ut til å være tatt i skumring, og var fryktelig mørke (men det er kanskje med vilje, og redigert?).

Bildene er ikke tatt i skummring, de er tatt på mørkeste svarte natten.! :lol: vinters tid i Bodø må man ha noen utfordringer... Bildene er tatt med stativ og 15sekunders lukkertid (står i kommentaren på bildene)...

Men uansett, tror det hadde vært verd å kikke på S2 & S3... Også FujiFilm Finepix S6500fd er et Ultrazoom kamera som du kan se på, det kommer snart i butikkene... Aner ikke pris, men tror nok den blir ganske stiv. (4000kanksje) (aner ikke)

Dette Canon 350D om alle snakker om, hva koster det, og "hva slags kamera er det"? :o

350D er et speilrefekskamera, og var det jeg mente når jeg sa "anbefalte speilr.", det koster 5990 + minnekort og slikt... så minst 6500kroner før du er igang...

Om ditt pris sikte er 1500-2000 eller noe så er ikke speilrefleks og linser noe å tenke på, Ultrazoom kamera kan du vel finne til 2500kanskje, men til 1500 så er det de vanlige flate kompaktkameraene du får med 3x optisk zoom...

Bare kjøp et kjent Kamera merke og ikke HP eller noe annet som ikke burde ha prøvd seg på å lage kamera...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjøp et kjent Kamera merke og ikke HP eller noe annet som ikke burde ha prøvd seg på å lage kamera...

Tja - skal ikke anbefale HP, men at man automatisk utelukker alle kamera som ikke er av "gamle kameramerker" og utelukke de merkene man ikke får på fotobutikker flest, men på elektronikkbutikker er nok kanskje å utelukke mange gode kamera... Faktisk. Selv var mitt forrige kamera et Casio QV4000 - og det var jeg strålende fornøyd med. Utrolig lett å få gode bilder med det, vanvittig mange funksjoner i tillegg til mange manuelle muligheter. Idag er nok det noe utdatert, men når det kom fikk det kun 5'ere og 6'ere på tester. Casio har også i ettertid kommet med endel gode kamera i kompaktklassen, og det har ofte vært en smakssak om man burde velge feks exlim eller ixus - det ene er bedre på noen ting, det andre bedre på andre. Sony er også et "utradisjonelt" kameravalg, men også her er det mange med gode erfaringer - såvidt jeg husker mener jeg det var noen her på sidene som anbefalte noen sony ultrazoom-kamera.

Generelt sett er det kanskje tryggere å handle "gamle" merker, som canon, nikon, fuji osv - men det beste er å få prøve, gjerne hos venner og bekjente slik at man får prøvd under forskjellige forhold. Har faktisk et Fuji-kamera, som forøvrig gir helt glimrende bilder i godt lys, og har 6x zoom (og dette er et eldgammelt kamera i digital sammenheng) - men kameraet er ubrukelig i dårlig lys, klin umulig å få fokus, selv med blits, skjermen blir helt utydlig om det er skumring, man ser ikke hva man fokuserer på osv - et lite feilkjøp rett og slett. Så det varierer fra modell til modell, og jeg vil anbefale å lese omtaler til øyet blir stort og vått, og rett og slett prøve å få testet så mange som mulig.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snart lest gjennom den testen, og jeg tror det skal litt til for å overbevise meg om å kjøpe et annet kamera. :o For eksempel at jeg ikke finner det noe sted. :lol:

Nei, det var det jeg også tenkte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...