Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktiviseringstips

Sandra86

Recommended Posts

Jeg søkte gjennom hele forumet, men fant ikke noen tråder om aktiviseringstips. Beklager om det allerede eksisterer, men jeg fant det ikke så derfor starter jeg en ny tråd :)

Jeg lurte på hva dere gjør for å sysselsette hundene deres? Jeg har en valp som krever litt mer hodebry enn "vanlig", og i stedet for å hive godbiter rundt i hagen, lurte jeg på om dere har noen andre/bedre tips?

Setter pris på alt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg boka: Aktiviteter - Smart lek med hunden. Av Alexandra Kamis

Nina Roegner

Den har jeg, og der står det masse tips om aktivisering av hunden! Morsomt! :)

Den har jeg også! :) Står mye lurt i den. Mange triks man kan lære hunden, har prøvd på et par av de hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du kan kjøpe en buster cube, (er det ikke det den heter?), lære hunden ulike triks som lukke skuffer, slå av lyset, hente brus i kjøleskapet. Jeg pleier også å surre inn godbiter i et tøystykke, hun har jobb en stund da ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren spor! Super mentalt trim!

Legg noen godbiter i bløt i en times tid i en ketchup flaske o.l slik at det blir "smak" på vannet. SÅ går du ut i hagen og legger et lite spor (rundt et hushjørne/busk eller noe slik.) setter på langline på hunden. Så lar du hunden søke opp og på enden av sporet ligger det noe godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren spor! Super mentalt trim!

Legg noen godbiter i bløt i en times tid i en ketchup flaske o.l slik at det blir "smak" på vannet. SÅ går du ut i hagen og legger et lite spor (rundt et hushjørne/busk eller noe slik.) setter på langline på hunden. Så lar du hunden søke opp og på enden av sporet ligger det noe godt :)

Så lurt. Jeg har drevet med litt spor, eller driver... er rimelig selvlært, men har også fått fine tips her! Visste ikke om det med ketsjupflaskaa, jeg. Jeg la godbitspor ganske tett og kanskje i en runde på tjue meter først. Så tynnet jeg godbitene (altså lengre og lengre avstand), samtidig som sporet ble lengre og lengre, så byttet jeg ut godbitene med baller. Nå kan Fibi søke rundt en hel fotballbane bare ved å følge mine fotspor og finne den fantastisk artige tennisballen i enden! Morsom aktivisering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo lære han triks ja, men jeg er redd det ødelegger litt i utstillingssammenheng, derfor trener jeg bare utstillingsrelaterte ting som stå og gå fint i bånd.

Han er for liten til å lære å lukke skuff/ slå av/på lys og hente ting i kjøleskapet, men takk for tips.

Den boken som dere anbefaler skal jeg se om jeg ikke får leid på biblioteket.

Og foreløpigt har vi kun drevet godbit søk, men skal se om vi ikke får til noe spor i det fine været. (Taaaaaz, kan du legge spor for meg, tihi.. Hva har man ikke søsken for :D )

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Taaaaaz, kan du legge spor for meg, tihi.. Hva har man ikke søsken for :D )

:):)

Da må du stikke opp til Gabbas å kjøpe blod.

Begynner å minke på det jeg har i fryseren.

Også må du kjøpe svamp, Cody fant ut at den "pinnen" jeg vanligvis bruker smakte veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er for liten til å lære å lukke skuff/ slå av/på lys og hente ting i kjøleskapet, men takk for tips.

Oii... såg ikkje at du skreiv valp :) Men du har nå fått mange gode tips her ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oii... såg ikkje at du skreiv valp :) Men du har nå fått mange gode tips her ihvertfall!

Hihi, ikke bare er han valp, men han er ikke høyere enn 30 cm fra "sokkelessen" som voksen heller;)

Han er en Chinese Crested. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Han har det godt i buret. Det står på et varmt underlag og han har myk madrass og tepper. Mer enn nok plass til å snu seg som han vil. Han har vannskål festet på ene burveggen og må han tisse, piper han så jeg går ut med han. Det er ikke bur som er et problem her. Han legger seg inn i det frivillig på dagtid også når han skal sove. 
    • Buret er veldig begrensende, og hunder bruker ulike liggestillinger og underlag for å regulere varmen i løpet av natten. Hunder ligger gjerne stille der fordi de ikke har noe valg. Hvis valpen må gjøre fra seg eller søler når han drikker så blir det fort vått og ubehagelig å ligge der også. Lykke til med kattetreningen, du har nok en jobb foran deg der. Selv om det har gått bra før så er individer forskjellige og har ulike grader av instinkter.
    • Ja, han visste at jeg hadde katter, men mente det ikke var noe problem. Og jeg har hatt både jakthunder og gjeterhunder tidligere og det har gått veldig bra. Valpen ligger fint i buret så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal endre på det? Buret står i stuen og valpen sover rolig hele natten der. 
    • Begynner å bli ei stund siden jeg hang på forum nå, ja 😄 dårlig til å sjekke svar og, ser jeg!  Det må jo bli kjøring, da!
    • Visste oppdretter at du hadde katter? Har de noen råd kanskje? Dette er jo en mix av raser som har notorisk høyt jaktinstinkt, så dette kan bli en stor utfordring. Her må det i så fall systematisk trening til med rotrening rundt kattene, belønning for å ignorere dem, og trygge områder for begge. Og det er fortsatt ingen garanti for at det går bra. Har du mulighet til å skille dem i ulike rom om natten så valpen slipper å ligge i bur?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...