Gå til innhold
Hundesonen.no

hunden min spyr etter 15-20 min i bil...!


Prins

Recommended Posts

Prins blir helt nervøs bare han hører bilduren :P trener på å bare sitte i bilen med motoren av og på, kjører korte turer der det skjer noe gøy når vi stopper, men alikevel så spyr han :P

nå har vi kjøpt en sånn ting som festes under bilen som vist nok skal fjerne spenningen i bilen(jording), men hjalp det?! nei... første kjøreturen med den på spydde han(sogglene renner også, er helt våt på potene..) vi kan jo ikke dope han ned hver gang vi skal noen plass(har ikke prøvd det ennå,siste,siste utvei!)

har noen noen gode råd? :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prins blir helt nervøs bare han hører bilduren :P trener på å bare sitte i bilen med motoren av og på, kjører korte turer der det skjer noe gøy når vi stopper, men alikevel så spyr han :P

nå har vi kjøpt en sånn ting som festes under bilen som vist nok skal fjerne spenningen i bilen(jording), men hjalp det?! nei... første kjøreturen med den på spydde han(sogglene renner også, er helt våt på potene..) vi kan jo ikke dope han ned hver gang vi skal noen plass(har ikke prøvd det ennå,siste,siste utvei!)

har noen noen gode råd? :P:P

Unnskyld, men hva er "sogglene"? Det har jeg aldri hørt før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men hva er "sogglene"? Det har jeg aldri hørt før..

haha :P unnskyld! :P et dialekt uttrykk, kom ikke på at ingen andre har hørt om det.. vet ikke helt hvordan det skrives: sikkel,spytt..? fra munnen :P

Hvor gammel er hunden? Har den vært vant til å kjøre bil fra den var valp av?

Prins er 2 1/2 år. tviler på det...kjenner ikke fortiden hans(første eier),men der han var(andre eier) når jeg fikk ham har han bare kjørt traktor et par ganger..

*Endret av mod Nina, dobbelpost. Bruk siter-knappen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund gjorde det samme da vi hadde henne høyt og med utsikt i bilen. Nå har vi funnet ut at om hun er i et bur med teppe over noen av sidene, så hun ikke får så mye utsikt, spyr hun ikke. Hvis vi bruker mamma sin bil må hun ligge på gulvet foran beina i bilen. Har opplevd at om hunden ligger lavt i bilen, og ikke ser ut, spyr den ikke så lett. Det er mulig hunden reagerer litt på svigninger og sånne ting mens man kjører. Det er i alle fall nyttesløst å la en hund som spyr i bil for eks. sitte og se ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet også med spying da min var valp - riktignok ikke så ille som det du beskriver.

Som hos Portis hjalp det veldig når vi dekket til buret med et teppe. Gliper nederst for lufting, men de øvre delene av buret helt dekt. Det hjalp også å vente mellom måltider og bilkjøring (minst en time hvis mulig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør mange helt korte turer, så korte som skal til for at han ikke spyr. Lær hunden å assosiere bilkjøring med noe positivt, luft han ofte og gjør morsomme ting, lek med han, ta han med til steder han liker o.l.

Dette sammen med tildekking av bur, ikke kjøre på full mage o.l. vil sannsynligvis hjelpe. Du kan også prøve å spraye DAP i buret. Kjøringen er også viktig, kjør sakte og forsiktig, særlig i svinger, unngå brå oppbremsinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør mange helt korte turer, så korte som skal til for at han ikke spyr. Lær hunden å assosiere bilkjøring med noe positivt, luft han ofte og gjør morsomme ting, lek med han, ta han med til steder han liker o.l.

Dette sammen med tildekking av bur, ikke kjøre på full mage o.l. vil sannsynligvis hjelpe. Du kan også prøve å spraye DAP i buret. Kjøringen er også viktig, kjør sakte og forsiktig, særlig i svinger, unngå brå oppbremsinger.

hva er DAP? har et problem til da :lol: han har heller aldri vært i bur og vil ikke inni det som jeg har kjøpt... jobber med saken :o det er et tett bur og vurderer sterkt å kjøpe sprinkelbur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva synes du er gjennomtenkt da? Har mye erfaring med hund. Jeg har to voksne hunder fra før av.
    • Hvis det er gjennomtenkt og du kan argumentere godt for det, så kan det jo være greit. Men du skulle vært ganske erfaren med hund og hatt bruk og konkrete planer å vise til hvis jeg skulle vurdert det som oppdretter.
    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...