Gå til innhold
Hundesonen.no

Feil tannstilling


Recommended Posts

Min Bastian har overbitt. Og det er jo egentlig greit det, men problemet er at nedre hjørnetenner går på innsiden av de øvre og har laget to groper i ganen hans.

Hen er bare 13 uker, så beskjeden jeg fikk av veterinæren er at jeg må vente på tannfelling og se på utviklingen.

Oppdretter sa jeg kune prøve å legge litt press på tennene, men det sa veterinæren var nytteløst.

Er det sjans for at han kan få bedre bitt når han feller tenner?

Hva kan jeg vente meg av behandling? Er det noen som har erfaringer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Bastian har overbitt. Og det er jo egentlig greit det, men problemet er at nedre hjørnetenner går på innsiden av de øvre og har laget to groper i ganen hans.

Hen er bare 13 uker, så beskjeden jeg fikk av veterinæren er at jeg må vente på tannfelling og se på utviklingen.

Oppdretter sa jeg kune prøve å legge litt press på tennene, men det sa veterinæren var nytteløst.

Er det sjans for at han kan få bedre bitt når han feller tenner?

Hva kan jeg vente meg av behandling? Er det noen som har erfaringer her?

Hei !

Så lenge valpen er så liten ville jeg nok ventet for å se hvordan dette utvikler seg.

Dersom overbittet er veldig stort nå, så blir det kanskje ikke helt bra, men om det ikke er all verdens overbitt, så kan dette rette seg når valpen vokser. Min første briardvalp hadde også hjørnetenner som gikk opp i overkjeven og laget groper, men hun fikk et helt perfekt bitt da hun vokste til :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har overbitt og har alltid hatt det. Søstra hennes hadde overbitt, men det vokste seg til igjen. Så du må nesten bare vente og se om det vokser seg til...

Hjørnetennene til Tinka gnager seg opp i tannkjøttet hennes, men veterinær har sagt at det ikke gjorde noe når det var snakk om så lite gnaging i tannkjøttet som det er på henne. Hva hun eventuelt ville fått av behandling veit jeg ikke.

Ellers så må du huske at selv om en hund med overbitt ikke gjør det noe bra på utstilling er de minst like gode bruks- og familiehunder som andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har jeg masse erfaring med (dessverre).. På min rase er det nærmest normalt at valpene har et bittelite overbitt, og underkjeven er så smal at en/begge hjørnetennene går opp i gommen. Det er 2 ting vi ser på,, som avgjører hvor stor sjanse det er for at bittet retter seg. Det første er, som her nevnt, at selve overbittet (framtennene) ikke er så stort (dvs bare noen millimetere). Det andre er hvor mye hjørnetennene går innenfor (i gommen). Hvis hj.tennene sitter så langt inn at de ville komme opp på innsiden av kjevebeinet i overkjeven, så er det ikke særlig håp.. Men hvis de hadde gått på utsiden av kjevebenet (hvis tennene var lengre) - så order det seg som regel.

Kjeitete forklart, men håper du skjønte sånn nogenlunde hva jeg mente..

Lykke til i hvertfall!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...