Gå til innhold
Hundesonen.no

Naboene klager sånn!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Jeg er da fortsatt på gården og passer dyra.. Og de naboene her klager så innmari på bjeffinga til bikkjene, enda jeg på forhånd har sagt at jeg er aleine her, og ikke kommer til å klare å holde de like stille som "normalt"! I dag forklarte jeg i tillegg at Aisha har angrepet Jarro, og at ho må stå aleine i båndet, og at det, i tillegg til at Serchaj er her uten at de har fått hilst, hjelper til at det er veldig vanskelig for meg å få de til å være stille hele tida! I tillegg driver jeg (på dagtid selvsagt) å trener på å få de til å skjønne at det ikke hjelper å bjeffe, at jeg vet de er der uansett, men dette er da selvsagt veldig forstyrrende for naboen, siden de ikke vet hva jeg driver på med og ikke tar del i det! Jeg skjønner jo at det er utrolig plagsomt at de bjeffer, jeg hører det jo selv, men jeg syns da godt de kunne hatt litt mer forståelse, og ikke bare sagt "Det er jo NOE du kan gjøre!" ..Jeg har fire bikkjer her liksom, som ikke kan stå sammen (bare to av de), det er ikke verdens enkleste jobb å få de til ikke å bjeffe, det er jo vakthunder også... :unsure:

Det var da dagens lille utbrudd fra min side, nå går jeg og spiser middag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voff voff til sure naboer fra Fibi! Men må hundene være ute hele tiden? Bare sånn, hvis de ikke holder kjeft i det hele tatt!

De står ute om dagen, og da kan ikke jeg ha de inne for de er vant til å BARE stå ute, altså uten å gå tur, og jeg kan ikke gå tur med begge schäferene samtidig, for Aisha tar jo Jarro, men hvis jeg tar bare èn av de ut, så står den andre og bjeffer heeelt til vi kommer tilbake igjen! Så det er jo helt håpløst! Jeg driver og leker og trener med de i hagen, sånn at ikke de skal kjede seg så veldig, så de lider jo ikke eller noe, det er bare den bjeffinga da! Blir helt gal, for når endelig alle dyra virker "friske" (ihvertfall ikke veldig dårlige) så skal de drive og klage?! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

De står ute om dagen, og da kan ikke jeg ha de inne for de er vant til å BARE stå ute, altså uten å gå tur, og jeg kan ikke gå tur med begge schäferene samtidig, for Aisha tar jo Jarro, men hvis jeg tar bare èn av de ut, så står den andre og bjeffer heeelt til vi kommer tilbake igjen! Så det er jo helt håpløst! Jeg driver og leker og trener med de i hagen, sånn at ikke de skal kjede seg så veldig, så de lider jo ikke eller noe, det er bare den bjeffinga da! Blir helt gal, for når endelig alle dyra virker "friske" (ihvertfall ikke veldig dårlige) så skal de drive og klage?! <_<

Altså - for å være helt ærlig så høres det ut som om du overhodet ikke er klar for den oppgaven du har påtatt deg.

For det første - hvorfor i all verden skal du påta deg å lære de at bjeffing ikke virker?

Pass bikkjene og sørg for ro og orden - dersom disse hundene blir ekstra giret av at det er en fremmed hund der - ja, så bør den fremmede med den fremmede hunden dra...........

Du kommer jo garantert ikke til å få noe hyggelig omtale av naboene etter dette, så det er vel tvilsomt om du noen gang får passe de igjen...........

Du er jo der hele dagen, hvorfor søren tar du dem ikke inn?

Hva gjør de folka som eier bikkjene? Har de sammen? Eller har de dem separat hele tiden?

Jeg må jo spørre, for det er jo tydelig at disse hundene ikke står å gauler sånn til vanlig liksom.

Og siden du har "besøk" der nå - hvorfor søren går dere ikke tur med hver deres og lar deres egne hunder være hjemme?

Nei - her har du påtatt deg en oppgave du overhodet ikke er klar for.............. etter min mening kanskje enda ett godt argument for hvorfor en del oppdrettere ikke selger hunder til ungdommer. I enkelte settinger kommer de rett og slett til kort.

Beklager at dette ble litt strikt, men jeg synes liksom at en "barnevakt" sin oppgave går ut på å passe hundene man er satt til å passe og sørge for at de har det bra, ikke å drive med trening og opplæring av ting som eierne ikke har problemer med liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Huff, kan ikke være enkelt.

Hundene på leiren bjeffa som "¤%¤(Jadda, Milo var værst) Innen den 4.dagen på leiren var det blitt stille. Alle var hese, og folka fornøyde :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo der hele dagen, hvorfor søren tar du dem ikke inn?

Hva gjør de folka som eier bikkjene? Har de sammen? Eller har de dem separat hele tiden?

Jeg må jo spørre, for det er jo tydelig at disse hundene ikke står å gauler sånn til vanlig liksom.

Og siden du har "besøk" der nå - hvorfor søren går dere ikke tur med hver deres og lar deres egne hunder være hjemme?

Er alle 4 hundene dine ,eller er en/flere på besøk? Kan ikke finne noenting i inlegget om det...

Jeg syns ikke det er rett at du har 4 hunder, vist de ikke kan gå i lag. Da vil det jo ikke gå ann å gi alle samme oppmerksomhet å tid etter min meining. Jeg er ikke ute etter å dømme. Men jeg syns du skal gjøre noe med det. For det er nok ikke kjekt for naboene å høre på en uendelig varende bjeffing hele tiden :unsure:

Håper du finner ut av noe, så det blir en bedre hverdag for dere alle :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - for å være helt ærlig så høres det ut som om du overhodet ikke er klar for den oppgaven du har påtatt deg.

For det første - hvorfor i all verden skal du påta deg å lære de at bjeffing ikke virker?

Når jeg kommer ut av døra for å se til at hundene har det bra, og er på vei for å gå til Jarro og Nero FØR jeg går til Aisha, og Aisha da står og bjeffer og bjeffer og bjeffer helt til jeg gir ho oppmerksomhet, da velger jeg å IKKE gi ho noen som helst oppmerksomhet før ho er stille.. Det er den 'eneste' treninga jeg driver med når det gjelder det, og det eneste jeg kommer til å drive med..

Pass bikkjene og sørg for ro og orden - dersom disse hundene blir ekstra giret av at det er en fremmed hund der - ja, så bør den fremmede med den fremmede hunden dra...........

Du kommer jo garantert ikke til å få noe hyggelig omtale av naboene etter dette, så det er vel tvilsomt om du noen gang får passe de igjen...........

Du er jo der hele dagen, hvorfor søren tar du dem ikke inn? Ok.. Det her er vanskelig å forklare, så du får nøye deg med kortversjonen; når bikkjene er inne, får de bare lov til å være i gangen (og det er ikke mine regler, det er eiernes, DERFOR har jeg de ikke inne på dagtid..Hva gjør de folka som eier bikkjene? Har de sammen? Eller har de dem separat hele tiden? De har pleid å ha dem sammen, men Aisha har blitt mer og mer merkelig, og har tatt Jarro oftere og oftere, helt til de fløy i tottene på hverandre på ordentlig, og jeg fikk beskjed om å ha de fraskilt resten av tiden.. Jeg må jo spørre, for det er jo tydelig at disse hundene ikke står å gauler sånn til vanlig liksom. Jeg kan forsikre deg om at det gjør de, det her er bare en grunn for naboene å klage litt ekstra, siden det er jeg som er her og ikke eierne, jeg snakka med ho som bor nede om dette, og ho sa at de bjeffer ikke mye mer nå enn ellers..Og siden du har "besøk" der nå - hvorfor søren går dere ikke tur med hver deres og lar deres egne hunder være hjemme?

Nei - her har du påtatt deg en oppgave du overhodet ikke er klar for.............. etter min mening kanskje enda ett godt argument for hvorfor en del oppdrettere ikke selger hunder til ungdommer. I enkelte settinger kommer de rett og slett til kort.

Beklager at dette ble litt strikt, men jeg synes liksom at en "barnevakt" sin oppgave går ut på å passe hundene man er satt til å passe og sørge for at de har det bra, ikke å drive med trening og opplæring av ting som eierne ikke har problemer med liksom..... Eierene har like mye problemer med det her som meg; det er bare en unnskyldning for naboene å klage.. I vinter klagde de på at det var hester her og at det lukta hest lang vei! Hallo! De bor på landet! "ALLE" her har hester!

Huff, kan ikke være enkelt.

Hundene på leiren bjeffa som "¤%¤(Jadda, Milo var værst) Innen den 4.dagen på leiren var det blitt stille. Alle var hese, og folka fornøyde :icon_redface:

Da håper vi på samme skjebne her.. :mellow:

Er alle 4 hundene dine ,eller er en/flere på besøk? Kan ikke finne noenting i inlegget om det...

Jeg syns ikke det er rett at du har 4 hunder, vist de ikke kan gå i lag. Da vil det jo ikke gå ann å gi alle samme oppmerksomhet å tid etter min meining. Jeg er ikke ute etter å dømme. Men jeg syns du skal gjøre noe med det. For det er nok ikke kjekt for naboene å høre på en uendelig varende bjeffing hele tiden :unsure:

Håper du finner ut av noe, så det blir en bedre hverdag for dere alle :icon_redface:

En er min, en er på besøk og to bor her.. Men det er ikke noe stort problem at de ikke kan stå sammen, for det hadde de ikke kunnet uansett om vi hadde sendt bort de to som ikke bor her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_redface: Jeg trodde du eigde alle hundene...

Håper det fikser seg med bjeffinga og hundene imellom :icon_redface:

Bor selv på gard, men jeg har heldigvis ikke naboer.. Eller hunder som bjeffer :mellow: Så jeg er heldig der...

Jeg bor ikke på gård (bare er her nå), og har en hund som ikke bjeffer.. De andre skulle lært litt av han :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver har jeg all sympati med naboene dine og 0 sympati for deg.., og jeg kan garantere deg, at hadde jeg vært naboen din hadde jeg klaget masse..!

Det er fullstendig unødvendig å la bikkjer stå ute å bjeffe, det forsurer hele nabolaget og lager en mildt sagt irriterende atmosfære. Jeg kan virkelig ikke fatte at du ikke kan la hundene være inne, men separert, slik at støyen i det minste blir dempet. Slik atferd går faktisk ut over andre hundeiere, noe jeg selv har kjent på kroppen. Lå nemlig å hørte på en hysterisk bjeffing i hele natt (en hund forlatt hjemme alene, og eierene var på fest..) og har knapt sovet, og i dag ble jeg tatt en skrape fordi jeg hadde hund...? Og til oppklaring, min hund lå søtt og sov hele natten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver har jeg all sympati med naboene dine og 0 sympati for deg.., og jeg kan garantere deg, at hadde jeg vært naboen din hadde jeg klaget masse..!

Det er fullstendig unødvendig å la bikkjer stå ute å bjeffe, det forsurer hele nabolaget og lager en mildt sagt irriterende atmosfære. Jeg kan virkelig ikke fatte at du ikke kan la hundene være inne, men separert, slik at støyen i det minste blir dempet. Slik atferd går faktisk ut over andre hundeiere, noe jeg selv har kjent på kroppen. Lå nemlig å hørte på en hysterisk bjeffing i hele natt (en hund forlatt hjemme alene, og eierene var på fest..) og har knapt sovet, og i dag ble jeg tatt en skrape fordi jeg hadde hund...? Og til oppklaring, min hund lå søtt og sov hele natten..

Ja, du skal da få lov til å ha sympati med hvem du vil.. Leiter egentlig ikke etter sympati heller jeg.. :icon_redface: Som sagt, så skjønner jeg fint at det er plagsomt at bikkjene bjeffer, jeg hører de jo selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det til sydenfarerne kommer igjen, sa du? :icon_redface: Det er nok lurt å ta dem på ihvertfall en skikkelig langtur hver i løpet av dagen, så de får brukt seg litt! Så kan du jo sette i hvertfall en i gangen i mens! Hvis din hund går sammen med de andre, kan jo han være med på begge turene og den siste stå inne.

Her var det også en hund som sto ute og bjeffet hele dagen i hele vinter. Naboene syntes fryktelig synd på bikkja som sto der og selvstimulerte på sin egen stemme av mangel på annen sysselsetting! (Hun bjeffet uansett om det gikk forbi noen, eller ikke). De ble kanskje også litt slitne og lei av å høre på det glammet fra morgen til kveld. Det er jo forståelig at bikkjeleven kan være irriterende, da. Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det til sydenfarerne kommer igjen, sa du? :icon_redface: Det er nok lurt å ta dem på ihvertfall en skikkelig langtur hver i løpet av dagen, så de får brukt seg litt! Så kan du jo sette i hvertfall en i gangen i mens! Hvis din hund går sammen med de andre, kan jo han være med på begge turene og den siste stå inne.

Her var det også en hund som sto ute og bjeffet hele dagen i hele vinter. Naboene syntes fryktelig synd på bikkja som sto der og selvstimulerte på sin egen stemme av mangel på annen sysselsetting! (Hun bjeffet uansett om det gikk forbi noen, eller ikke). De ble kanskje også litt slitne og lei av å høre på det glammet fra morgen til kveld. Det er jo forståelig at bikkjeleven kan være irriterende, da. Ikke sant?

Hehe, ja, jeg blir helt gæærn selv jeg.. :mellow: Nei, jeg må nok gjøre som du sier og sette en av de inn og gå med den andre.. Men Nero går bare med en av de da, Aisha går liksom ikke med noen lenger.. :icon_redface: Blir noen turer på rad det da.. Men så lenge de møkkanaboene klapper igjen så gjør jeg (nesten) hva som helst jeg altså.. Bare satse på at det går fint å gå langs veien her, for det er faktisk skuffendes lite skogsveier rundt her til å være så landlig! Og, som sagt, de schäferene er så absolutt ikke vant til å bli gått tur med, og drar som et h*lvete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Setter et spørsmålstegn ved hundeholdet til eierne, jeg da. Schæfere som ikke er vant til å gå tur! Nei og nei, send inn SOS Hundehjelpen. Hun fikser det på et par dager :icon_redface: !

Neida, men det er da ganske alvorlig? Ikke rart de bråker fært! Ikke rart de sloss, heller! Energien må jo ut på en eller annen måte!

Det hadde da vært fint om naboene sa til folka når de kom hjem at de ikke hadde hørt et pip fra bikkjene den siste tiden du var der! Utfordring! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Setter et spørsmålstegn ved hundeholdet til eierne, jeg da. Schæfere som ikke er vant til å gå tur! Nei og nei, send inn SOS Hundehjelpen. Hun fikser det på et par dager :icon_redface: !

Neida, men det er da ganske alvorlig? Ikke rart de bråker fært! Ikke rart de sloss, heller! Energien må jo ut på en eller annen måte!

Det hadde da vært fint om naboene sa til folka når de kom hjem at de ikke hadde hørt et pip fra bikkjene den siste tiden du var der! Utfordring! :icon_redface:

Tar den! Lill blir med på tur de neste dagene fram til de kommer, frivillig eller ikke! :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar den! Lill blir med på tur de neste dagene fram til de kommer, frivillig eller ikke! :mellow:

Lykke til! :icon_redface: Og hva har man venner til om det ikke er for å dra dem med på lange turer! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke på gård (bare er her nå), og har en hund som ikke bjeffer.. De andre skulle lært litt av han :icon_redface:

Uff, ikke greit nei.. Kanskje du ikke er så gira til dette neste gang eierne trenger hjelp :-)

Men et lite obs her, vær forsiktig så ikke bjeffingen til de andre smitter over på din! Det kan nemlig være fort gjort... bare et lite tankekors fra meg til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ikke greit nei.. Kanskje du ikke er så gira til dette neste gang eierne trenger hjelp :-)

Men et lite obs her, vær forsiktig så ikke bjeffingen til de andre smitter over på din! Det kan nemlig være fort gjort... bare et lite tankekors fra meg til deg!

Hehe, takktakk :P Nei, vi har vært her flere ganger og han har stått masse sammens med de.. Eller ihvertfall med Jarro.. Men han piper like diskre hver gang, så håper på at det fortsetter sånn! :P

Neste gang eierene trenger hjelp så kommer jeg nok til å hjelpe de allikevel, for da har de vel funnet en smart løsning på hele sulamitten! Hvis ikke så orker jeg ikke.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres merkelig ut hele greien.......

Og schafere som ikke er vant til å gå tur og som bare får være i gangen når de er inne...... Hvorfor har de folkene hund egentlig? :unsure:

Jeg vet det høres merkelig ut, men om du hadde vært her og sett situasjonen så er det egentlig ikke det.. Utenom det at de ikke er vant til å få tur da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter min mening kanskje enda ett godt argument for hvorfor en del oppdrettere ikke selger hunder til ungdommer. I enkelte settinger kommer de rett og slett til kort.

Unskyld meg!! Det har da ikke nødvendigvis noen som helst sammenheng med ALDER!! Av de mange reportasjene jeg har lest om hunder som bare står ute i lenke hele året rundt osv har dette vært voksene mennesker! Ingen kan si at oppgående og opriktlig hunde-interesserte ungdommer er noen dårligere hundeeire enn voksene!

Jeg selv var 14 år gammel da jeg etter 2 års bønn fikk lov til å få meg min egen Border Collie. Fra før av har familien tilsammen har 3 schäfere, 1 om gangen. Når den ene schäferen min., Marko, var 6 år, fikk jeg veldig lyst til å gå noen dressurkurs med han (etter inspirasjon på Barn og Hund-leir jeg hadde deltatt på flere år på rad). Marko hadde da ikke gått noe annet enn 2 valpkurs. Vi gikk - i løpet av 4-5 mnd. 2 Grunnkurs og et Bronsemerke-kurs og fikk bronsemerket med 166 poeng. Jeg var da 12 år gammel og hadde gjennomført ALL teningen og alle kurskveldene selv. Ingen andre i familien fikk lov til å "tulke" med Marko da.

Altså, etter 2 år med ønske om en BC jeg kunne konkurere med i LP (litt mer fart i en BC ennn den gamle schäferen), ble ønsket oppfyllt. På 14 årsdagen min fikk jeg vite at jeg endelig kunne få lov til å finne en Border Collie fra gode linjer.

I dag, 2 år senere, er jeg 16 år, Amira er 2 år, vi er i elite klasse i lydighet og på god vei til gjeterhund prøven. Vi har også gått et omfattende instruktørkurs som innehar veldig mange ekterne foredragsholdere og som tilsammen utgjør en av nordens største komtanser innenfor hund og hundeinstruktør, som er åpen for allmenheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så utrolig enig! det er så mange ungdommer så tar seg så utrolig godt av sine hunder! OG mange av de er mer aktiv enn mange voksne med hund. Men det finst vel alltid noen så gjør noe andre ikke liker uansett om du er ung eller voksen..

Men det betyr ikke at alle unge er skikket til å få seg hund når de ser en søt valp til salgs, vist de ikke hvet noenting om hundehold. Men det finst mange voksne som har bevist at de kan ver like "uskikket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så utrolig enig! det er så mange ungdommer så tar seg så utrolig godt av sine hunder! OG mange av de er mer aktiv enn mange voksne med hund. Men det finst vel alltid noen så gjør noe andre ikke liker uansett om du er ung eller voksen..

Men det betyr ikke at alle unge er skikket til å få seg hund når de ser en søt valp til salgs, vist de ikke hvet noenting om hundehold. Men det finst mange voksne som har bevist at de kan ver like "uskikket".

Det er jo uansett ikke mine hunder, min hund er jo helt stille han! :) Så det her har jo ikke akkurat noe med ungdom og kjøp av valp å gjøre, siden jeg bare passer bråkebøttene.. De kunne kanskje ha valgt en eldre person til å passe dyra, men om jeg skal veie det positive som har skjedd her i løpet av denne tida, mot det negative, så veier jo det positive tyngst. Det er jo bare det at det eneste dere har hørt fra mitt opphold her nå er negativt, så det kan jo virke som om jeg ikke kan se forskjell på chihuahua og irsk ulvehund! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...