Gå til innhold
Hundesonen.no

Fryktelig usikker hund


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Nå har vi fått et lite problem. Jeg har jo svaret på det selv da, men må bare få ut noen luftige tanker her...

Som valp tok vi Milo. Vi banka han ikke, vi straffa han p en litt hard måte. Eller ikke jeg, de andre i familien.

Fant fort ut at jeg ikke kom noen vei med straffen vi brukte, så i begynnelsen (?) av 2006 begynte jeg med og slutte å ta han. Timeout vil jeg si.

Straffa han på andra måtet når det trengtes, men det var liksom ikke sånn at han ble livredd. Vil heller kalle det korrigering.

Tenkte egentlig ikke mer over det da...Nå er det rundt 2-3 uker siden vi var til hundefrisør, og nå er jo Milo livredd for dusjen. Om det fins en sammenheng vet jeg ikke.

Såpå Onsdag skulle jeg ut i hagen og trene/leke med Milo litt. Sa sitt, men han ville heller bare løpe avsted. Strakte meg fram, før spring masjen og fikk tak i nakkeskinnet. Hunden snur seg, glefser etter arma mi, og faller ned i bakken. Der ligger han og skjelver. :lol: Akuratt den samme adferden som i dusjen...

Han slapp jo arma mi rimelig fort, og jeg fikk bare et lite merke, men veldig vondt.

På Torsdagen nå, så satt vi på bussen hjem fra sonen-treninga. Glapp båndet inne på bussen, og fikk stoppa han, tok ikke hardt i han eller no, ingen straff eller noe, men bikkja peip litt, og klappa sammen på bakken. Skalv.

Kan det ha noe med hundefrisøren og gjøre?

Takker for alle svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett denne atferden noen gang tidligere?Det er godt mulig det kan ha noe med frisørbesøket å gjøre,men om han ble utsatt for hard behandling eller om det var noe annet som har skremt han er jo vanskelig å si.Har du spurt frisøren om hvordan han oppførte seg da han var der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

kranglet litt i dusjen ja..Er han redd for dusjen hjemme og?

Han var veldig skeptisk til dusjen, det var kjedelige saker altså.

Men når vi sku dusje han, for første gang etter frisøren, knakka han sammen..Dempa seg og greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om han har hatt en mindre trivelig opplevelse hos frisøren ja..Du kan jo spørre henne på hvilken måte de "kranglet"da han skulle dusjes? Jeg brukte den samme frisøren som du da jeg hadde am.cocker,og kan ikke huske annet enn at hun veldig ofte klippet feil <_< Men hvis det er flere som har hatt lignende opplevelser,er det kanskje like greit å bytte frisør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om han har hatt en mindre trivelig opplevelse hos frisøren ja..Du kan jo spørre henne på hvilken måte de "kranglet"da han skulle dusjes? Jeg brukte den samme frisøren som du da jeg hadde am.cocker,og kan ikke huske annet enn at hun veldig ofte klippet feil Men hvis det er flere som har hatt lignende opplevelser,er det kanskje like greit å bytte frisør.

Hun klipper Cocker feil også.. I hvertfall sist jeg var der i fjor en gang (herregud for noen tynne bein Mia hadde da hun kom derifra, i tillegg så hun flintskallet ut! :P ). :P Og hun sa at Mia ikke likte å dusje, så jeg regner med at de har "kranglet litt" i dusjen, men hun var akkurat lik i dusjen etter frisørbesøket som før frisørbesøket (hun haater det like mye).

Men pelsen var veldig fin og fluffy da hun kom der i fra, så hun er flink å føne hun frisørdama.. B)

Edit: var jo ikke det jeg egentlig skulle skrive.. :lol: Men jeg har ikke noe godt råd å komme med, enn at du ikke sender Milo dit mer, og heller finner en annen frisør til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En setter har ikke så vanskelig klipp. Kan du ikke gjøre det selv? Ikke bruk en frisør du ikke stoler helt på!

Hvorfor skal han dusje i et eneste kjør? Det er greit å dusje ham når han har rulla seg i dritt og sånt, men ellers? Kan han ikke bade i et vann, eller noe for å kjøle seg?

Når du tar ham i nakkeskinnet for å stoppe ham, når du mister båndet, eller han bryter sitten, påfører du ham et aversiv. Du skrev at dere hadde sluttet å bruke positiv straff. Vel, dette er positiv straff.

Han har et veldig tydelig språk og det ser ut for meg som at det å ta ham i nakkeskinnet, blir litt som å skyte spurv med kanoner.

Mister du båndet på bussen så reis deg opp å ta båndet igjen. Trener dere på øvelser der han er fri, må det være i en setting der det ikke spiller noen rolle om han stikker av. Inne, i et inngjæret område, i en hall etc. Så står du bare og venter til han kommer igjen og legger lista litt lavere og gjentar kravet. Kanskje dere skulle trene innkalling først :P og sitt, dekk og stå (eller hvilke momenter dere trener på) med bånd på!

Lykke til :lol: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

En setter har ikke så vanskelig klipp. Kan du ikke gjøre det selv? Ikke bruk en frisør du ikke stoler helt på!

Hvorfor skal han dusje i et eneste kjør? Det er greit å dusje ham når han har rulla seg i dritt og sånt, men ellers? Kan han ikke bade i et vann, eller noe for å kjøle seg?

Når du tar ham i nakkeskinnet for å stoppe ham, når du mister båndet, eller han bryter sitten, påfører du ham et aversiv. Du skrev at dere hadde sluttet å bruke positiv straff. Vel, dette er positiv straff.

Han har et veldig tydelig språk og det ser ut for meg som at det å ta ham i nakkeskinnet, blir litt som å skyte spurv med kanoner.

Mister du båndet på bussen så reis deg opp å ta båndet igjen. Trener dere på øvelser der han er fri, må det være i en setting der det ikke spiller noen rolle om han stikker av. Inne, i et inngjæret område, i en hall etc. Så står du bare og venter til han kommer igjen og legger lista litt lavere og gjentar kravet. Kanskje dere skulle trene innkalling først :P og sitt, dekk og stå (eller hvilke momenter dere trener på) med bånd på!

Lykke til :P !

Hvorfor ikke klippe han selv? Fordi da ser han ut som en geit uten like.

Og nei, han dusjer ikke i et eneste kjør..Han ble dusja ho frisøren, og Fredag samme uka, fordi vi skulle på utstilling. Skal begynne med dusj-treningen vår neste uke, men det er ikke dermed sagt at han blir dusjer i et kjør.

For å si det sånn, jeg tok ikke tak i nakkeskinnet med vilje. Som den idioten jeg er tok jeg tak i det første jeg fikk tak i: nakkeskinnet. Når han avbryter sitten så bruker jeg å snu meg rundt, og prøve på nytt.

Og angående spurvene: Jeg har ingen kanon, men jeg har softgun.

Om jeg mister båndet på bussen, klart jeg kan få ræva i gir, reise meg og ta tak i båndet. Tok liksom ikke bare tak i nakkeskinnet, fordi han gikk unna, hallo :rolleyes:

Nå slipper jeg han ikke, det er båndtvang, og den holder jeg(noen ganger :lol: )'

Hva jeg har gjort de siste måndene siden April/Mai?

Jo, jeg hr trent innkalling til pesten har tatt meg jeg. Nå har vi kontroll, og bikkja tok seg faktisk en tur på leiren, bare for å strekke på bena og komme tilbake, men den historien gidder jeg ikke og skrive om.

Hilsen ei som snart får seg en veeldig langhåret ES som ligner en OES

Edit: Er det virkelig lett og ødelegge alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misforsto nok da jeg trodde du ville få noen tips til hvordan du kan forholde deg til at hunden din reagerer kraftig på å bli tatt i nakkeskinnet. Beklager! Om det er frisøren, andre faktorer i hans historie eller en arvelig tendens som har forårsaket dette, vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg misforsto nok da jeg trodde du ville få noen tips til hvordan du kan forholde deg til at hunden din reagerer kraftig på å bli tatt i nakkeskinnet. Beklager! Om det er frisøren, andre faktorer i hans historie eller en arvelig tendens som har forårsaket dette, vet jeg ingenting om.

Har ingenting og si altså :P Jeg virka kanskje litt sur i forrige innlegg, men er ikke det altså :lol:

Det er jeg som skal beklage...

Tviler på at det har noe med arvelige tendenser og gjøre, iogmed at det kom plutselig.

Pappa kommer hjem i morgen, han kommer til å sprekke når jeg sier det men:

"Tror kanskje vi må få sjekka føttene hans igjen!"

Han halter litt, og det ser ut som om den sitter på skuldra, hvor jeg alltid har fått tak i han.

Og det kom på på ca. likt tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått et lite problem. Jeg har jo svaret på det selv da, men må bare få ut noen luftige tanker her...

Som valp tok vi Milo. Vi banka han ikke, vi straffa han p en litt hard måte. Eller ikke jeg, de andre i familien.

Fant fort ut at jeg ikke kom noen vei med straffen vi brukte, så i begynnelsen (?) av 2006 begynte jeg med og slutte å ta han. Timeout vil jeg si.

Straffa han på andra måtet når det trengtes, men det var liksom ikke sånn at han ble livredd. Vil heller kalle det korrigering.

Tenkte egentlig ikke mer over det da...Nå er det rundt 2-3 uker siden vi var til hundefrisør, og nå er jo Milo livredd for dusjen. Om det fins en sammenheng vet jeg ikke.

Såpå Onsdag skulle jeg ut i hagen og trene/leke med Milo litt. Sa sitt, men han ville heller bare løpe avsted. Strakte meg fram, før spring masjen og fikk tak i nakkeskinnet. Hunden snur seg, glefser etter arma mi, og faller ned i bakken. Der ligger han og skjelver. :icon_redface: Akuratt den samme adferden som i dusjen...

Han slapp jo arma mi rimelig fort, og jeg fikk bare et lite merke, men veldig vondt.

På Torsdagen nå, så satt vi på bussen hjem fra sonen-treninga. Glapp båndet inne på bussen, og fikk stoppa han, tok ikke hardt i han eller no, ingen straff eller noe, men bikkja peip litt, og klappa sammen på bakken. Skalv.

Kan det ha noe med hundefrisøren og gjøre?

Takker for alle svar..

Var hunden alene med frisøren? Husk at slike ofte har dårlig tid..neste klipp venter så det blir kanskje mye riv og røsk? Ikke vet jeg men jeg sitter med det intrykket. Jeg ville aldri overlatt min hund til andre som jeg ikke visste hva sto for. Kanskje ikke da heller. Husk at det foregår læring hele tiden og hva min hund skal ha av læring og erfaring, vil jeg selv ha full kontroll med. En hundefrisør er flink til å frisere og klippe hunder men mangler vel pedagogisk utdannelse til å håndtere andres hunder? Det burde være et must

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir jo litt OT detta her. Men ang det at du var hos frisøren. Hvordan klarer du å sette den igjen uten at du er der?

Jeg hadde nok ikke klart å stole på fremmede uten at jeg selv var der...

Kan virke som det skjedde noe der, og at det har påvirket han så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Var hunden alene med frisøren? Husk at slike ofte har dårlig tid..neste klipp venter så det blir kanskje mye riv og røsk? Ikke vet jeg men jeg sitter med det intrykket. Jeg ville aldri overlatt min hund til andre som jeg ikke visste hva sto for. Kanskje ikke da heller. Husk at det foregår læring hele tiden og hva min hund skal ha av læring og erfaring, vil jeg selv ha full kontroll med. En hundefrisør er flink til å frisere og klippe hunder men mangler vel pedagogisk utdannelse til å håndtere andres hunder? Det burde være et must

Ja, det virka som om hu hadde fryktelig dårlig tid...

Når hu og Milo kom ut fra salongen så kom han litt før hu. "Han var så sterk" Hmm...Milo er jo ikke sterk i det hele tatt da...

BcRex: Hvordan kan jeg klarte det? Mamma overtalte meg til å bli med på handletur, og når jeg spurte om jeg kanskje kunne være med ogse han bli klipt sa hu: "Det er som nger i barnehagen, de oppfører seg best når mødrene ikke er tilstede"

:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virka som om hu hadde fryktelig dårlig tid...

Når hu og Milo kom ut fra salongen så kom han litt før hu. "Han var så sterk" Hmm...Milo er jo ikke sterk i det hele tatt da...

BcRex: Hvordan kan jeg klarte det? Mamma overtalte meg til å bli med på handletur, og når jeg spurte om jeg kanskje kunne være med ogse han bli klipt sa hu: "Det er som nger i barnehagen, de oppfører seg best når mødrene ikke er tilstede"

:icon_redface:

hm, merkelig da. Da skjønner jeg kanskje at du ikke var der. men Om flere her har dårlig erfaring me denne så har det kanskje med det å gjøre? Kanskje ho er litt for "hard" om du skjønner? Er ikke alltid lett for en hund at fremmede "tar" hunden. Så det kan jo ha skjedd. Jeg har ikke erfart noe slikt, så må bare innrømme at dette er tanker jeg bare fikk :mellow:

EDIT: det var kanskje moren din som sa det me barnehagen :lol: isofal bare glem det jeg sa om det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virka som om hu hadde fryktelig dårlig tid...

Når hu og Milo kom ut fra salongen så kom han litt før hu. "Han var så sterk" Hmm...Milo er jo ikke sterk i det hele tatt da...

BcRex: Hvordan kan jeg klarte det? Mamma overtalte meg til å bli med på handletur, og når jeg spurte om jeg kanskje kunne være med ogse han bli klipt sa hu: "Det er som nger i barnehagen, de oppfører seg best når mødrene ikke er tilstede"

:icon_redface:

Det er nok lurt at du får oppklart skikkelig hva som egentlig skjedde hos klippedamen... Men jeg må jo si at jeg ikke var med Bimbo bedlington mens han ble klippet heller. Han kunne ikke fordra det, men skalv og krøyp under hele seansen. Ikke sånn voldsomt at det kom til noen kamp på noen måte, men han likte ikke å bli klippet eller dusjet! (Jada når jeg klipte ham, og. Det var nok min skyld, for da jeg var fersk og usikker, kom jeg til å klippe ham litt i skinnet. Au.)

Men og det er jo et men her, når jeg hentet han i salongen var han superglad og hadde ristet hehe greia av seg på null komma niks og var den stolteste og vakreste polvottprinsen i landet! :lol: Han ble klippet av flere forskjellige ettersom vi flyttet, eller var på hytta og slikt. Tenkte aldri et sekund på at damene ikke var "snille" mot ham. Det som avgjorde om vi var fornøyd, var jo om de hadde tatt pedikyr og ørenapping og klippet ham korrekt! :mellow:

Jeg tenkte nok som moren din. Det er like greit at jeg ikke er der. Har aldri sett hundeeiere som står på salongen som bodyguarder for hundene sine, jeg... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Sa det kanskje på litt feil måte nå men, det var hundefrisøren som sa det med unger i barnehagen. Mamam ville helst at jeg skulle ha vært der, for å lært litt.

Tror jeg kanskje ringer ei som jeg vet litt om neste gang jeg. Hu er dommer på utstilling, og har fuglehunder sjøl.

Skule ha festa kamera i øra til bisken min :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ærlig talt - altså, om bikkja er så sart at den ikke tåler en eventuell dårlig erfaring hos klippedame, så må den være ekstremt dårlig mentalt.

Seriøst - selv om andre her er missfornøyde med klippen damen gir hundene, så betyr ikke det at de misshandles - og sålenge dere ikke vet hva som foregår så bør dere faktisk gi f..... i forsøke å gi vedkommede skylda for noe.

Dere ANER ikke hva som har foregått, så slutt å gjette - det blir for dumt. Og er det sånn at opplevelsen hos klippedamen var en for stor påkjenning - ja - så sier det mer om hundens mentalitet (ekstremt dårlig evne til å avreagere) enn det sier om klippedamen.

Og er hunden så dårlig mentalt - ja, så er nok hundens oppførsel nå ett resultat av alt den har opplevd i livet heller enn den ene opplevelsen, og du skriver jo selv at han nå halter og virker som han har vondt så beina må sjekkes igjen - vel - tanken har ikke slått deg at det kanskje er smerter grunnet dette som får han til å huke unna og forsøke å unngå ubehag?

DET er nemlig mer sannsynlig enn at klippedamen har misshandlet han......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at det skulle bli slik da.. Men jeg tror ikke at jeg ville reist til den damen igjen, om det var/ikke var hennes feil. Siden hun har klipt feil flere ganger. Håper han kommer seg og at dette ikke blir noe fremtidig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...