Gå til innhold
Hundesonen.no

Agurktid på sonen

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Sommertid er lik agurktid, og det kan synes som om til og med hundefolket skrur av hjernen og slutter å lure på ting når solen skinner.

Den ene utgamle tråden etter den andre livner til igjen og samme svarene gjentas omatt og omattatt..

Morsomt

Er det sånn at hundefolk har færre problemer om sommeren?

Kan det være at folk sommerstid gidder å bruke mer tid på hundene og dermed får ett bedre hundehold?

Artig sak..

Personlig så skulle jeg gjerne hatt noen tips til aktiviteter en hund som skal være i ro kan få gjøre.

Vi har forsøkt variantene med å fylle kong med godbit, teipe igjen en kopp med godbit osv. Problemet er at hunden er så elektrisk at med en gang hun får noe så er det hurlumhei utav en annen verden selv inne i buret. Buret er rett nok så stort at hun får plass til å herje, men skal man bo i bur så bør man ha litt plass. Utenfor buret er det håpløst å ha henne nettopp fordi aktivitetsnivået er høyt og arbeidsviljen mer på topp enn noen gang - underlaget er pergo - og hennes hyperelektriske adferd og nyopererte kne er ikke kompatibelt med pergo............ Jeg kunne gitt henne terrierdyret å gnage på - da ligger hun nede på bakken og koser seg, men jeg tror ikke terriereren har noe ønske om å bli "gutta" for å si det sånn.

Eneste som ikke medfører krasj bang og hurlumhei er plysjdyr - ikke før innmaten detter ut av buret, for da må man ha tak i den igjen. Hun er nesten som en unge i barnegrind - jeg misstenker henne for å dytte innmaten ut med vilje for at jeg skal komme å stappe den inn igjen......

sukk - tips mottas med takk - det er litt agurktid her også, og nå er det nesten tomt for hele tøydyr........ og vi har i alle fall fire uker til foran oss i bur og bånd......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to unger som har elsket tombola, har jeg huset fullt av kosedyr som venter på å bli drept! Så med sommerlobotomert hjerne, er det det mest intelligente forslaget jeg har å komme med! :D Altså, vil du ha noen kosedyr? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff hunden din et digert saftig kjøttbein fra slakteriet - da vil hun garantert ligge i ro i lange tider og bare kooose seg!

Når mine bikkjer får hjortebein så er det ikke et knyst eller en bevegelse. Og mine er rimelig aktive krabater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med jaktlykke her.. For å få to minutters stillhet med forrige hyperaktive bordergutt, så stappet vi elgkjøptt inn i en kong, så hardt vi klarte. Det tok lang tid og mye frustrasjon før den var ute igjen, gitt.

(Og når det gjelder hundeproblemer om sommeren- alt blir bagateller når sola skinner og man kan være ute mye av tiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en stor plastikkbolle fyll den med vann og godbiter sleng den i frysen og hunden har en kjempestor og hard is den kan ligge å slikke/tygge på. De fleste hunder bruker litt tid på dette. For å få spredd godbitene i hele bollen lønner det seg å fryse den lagvis, dvs fyll litt og frys flere ganger.

lykketil og god bedring til hunden

Laila S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Enig med jaktlykke her.. For å få to minutters stillhet med forrige hyperaktive bordergutt, så stappet vi elgkjøptt inn i en kong, så hardt vi klarte. Det tok lang tid og mye frustrasjon før den var ute igjen, gitt.

(Og når det gjelder hundeproblemer om sommeren- alt blir bagateller når sola skinner og man kan være ute mye av tiden)

Jovisst, kong hadde vært en god løsning om ikke bikkjedyret forsøkte å kaste den rundt i buret og spinne rundt etter den.... poenget er at hun skal ligge i ro - det eneste hun ligger i ro å gnager på er kosedyr og hudbein, (førstnevnte guttes behørlig, sistnevnte er ikke så godt at man trenger å herje med det).

Jeg kan bare forestille meg hva ett bein ville gjort liksom........ for det er jo nesten ikke godt.

Likte frysevarianten da - den skal jeg prøve, fryse litt pølser i vann - det er sikkert digg

- tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å putte godbiter i en sokk. Da tar det lang tid før hun klarer å borre nesa si gjennom og få tak i det som ligger nederst. Man kan begynne med å rulle ned sokken litt for å minske vanskelighetsgraden, og man kan klippe opp strikken for å få en større snute nedi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg pleier å putte godbiter i en sokk. Da tar det lang tid før hun klarer å borre nesa si gjennom og få tak i det som ligger nederst. Man kan begynne med å rulle ned sokken litt for å minske vanskelighetsgraden, og man kan klippe opp strikken for å få en større snute nedi. :)

Der ga du meg en ide.... hun har jo "gutta" en del kosedyr nå - ett par av de har bare små hull - jeg kan jo putte godbiter inn i kosedyrene.... kanskje hun da leker rolig?........... Ellers skal jeg prøve sokk...

Jeg er imidlertid bittelitt redd for at rottisen - siden hun er rottis og de tydeligvis har samme genet som labradorer når det gjelder mat - skal sluke hele kosedyret, sokken i prosessen....... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ga du meg en ide.... hun har jo "gutta" en del kosedyr nå - ett par av de har bare små hull - jeg kan jo putte godbiter inn i kosedyrene.... kanskje hun da leker rolig?........... Ellers skal jeg prøve sokk...

Jeg er imidlertid bittelitt redd for at rottisen - siden hun er rottis og de tydeligvis har samme genet som labradorer når det gjelder mat - skal sluke hele kosedyret, sokken i prosessen....... :unsure:

Du får ta en skitten, sur sokk, da vet du. En som ikke innbyr til spising, men bare er en jobb for å få tak i det som smaker og lukter godt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta en skitten, sur sokk, da vet du. En som ikke innbyr til spising, men bare er en jobb for å få tak i det som smaker og lukter godt... :)

Øhhhhh... min erfaring tilsier at det er de sure sokkene som smaker best :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhhhh... min erfaring tilsier at det er de sure sokkene som smaker best :).

Ditto! :D (Og har ikke jeg lest en alldeles fornøyelig historie om en hund som aktiviserte seg selv hos noen "nye venner" - der det ikke bare var sokkene som kom fra skittentøykurven?) - Hvor ble nå den linken av, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditto! :D (Og har ikke jeg lest en alldeles fornøyelig historie om en hund som aktiviserte seg selv hos noen "nye venner" - der det ikke bare var sokkene som kom fra skittentøykurven?) - Hvor ble nå den linken av, da?

Ha ha. Husker historien, men er helt håpløs på å finne igjen tråder som er gått ut på dato! :D Her i huset blir sokker som slenger gnagd istykker umiddelbart. Ja, bare litt sure har-vært-med-på-svett-tur-sokker, da. Rene sokker er helt uinteressante. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditto! :) (Og har ikke jeg lest en alldeles fornøyelig historie om en hund som aktiviserte seg selv hos noen "nye venner" - der det ikke bare var sokkene som kom fra skittentøykurven?) - Hvor ble nå den linken av, da?

Her er linken til historien om Amy som ( I likhet med sin mor og mine nåværende krapyler) har en forkjærlighet for ..hm... litt "delikate" klesplagg.

Jeg har forlengst investert i en solid skittentøykurv, og lært meg at skittent tøy hører hjemme nettopp der.

Festlige hundehistorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhhhh... min erfaring tilsier at det er de sure sokkene som smaker best :D.

Hva slags hunder har dere a`??! :D

Da får man dynke sokkene i vaskemidler, da... :P

(kanskje det bare er mine sokker som er så inni hampen sure at bikkja ikke rører dem?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Egen plass i sofaen var en lur løsning ja, takk for tips! 
    • Stikkordet her er å være konsekvent, og ha tydelige signaler. Våre hunder fikk lov å være i sofaen hjemme, men ikke hos mine foreldre. Jeg mistenker dog at de hadde sneket seg opp i sofaen om de hadde fått være alene i stuen hos mine foreldre, men de prøvde seg sjelden ellers. Helt til minstemann lærte at han fikk lov når teppet hans lå der. Og det er forsåvidt en mulig løsning. La hunden få lov til å være i sofaen, men kun på sitt eget teppe. Da kan man ta teppet bort når man skal ha gjester, f.eks. Teppet blir da et tydelig fysisk signal på når det er lov og ikke. Satte hunden min poten utenfor teppet så var det umiddelbart ned fra sofaen. Men jeg vil nok være supernøye på at hunden ikke har tilgang til sofaen alene før den er ganske trygg alene og drillet på at sofaen er forbudt område uten tillatelse.
    • Hei! Får snart valp i hus og ønsker å være konsekvent og tydelig med treningen fra starten av. Har et dilemma når det gjelder det å la hunden være i sofa og seng(min seng altså). Jeg ønsker ikke at hunden skal hoppe opp i sofaen uten lov eller uten invitasjon. Jeg passet en hund en gang som tok det som en selvfølge at den skulle oppi alt av senger og sofaer, og det ble et problem når det var gjørmete og våte poter, løpetid, besøk som ikke likte hunder osv. Passet også en hund som ikke fikk lov, men jeg lot den komme opp i sofaen EN gang, og da forventet den at det var lov hele tiden... Jeg har egentlig lyst til å kunne kose med hunden i sofaen når hunden er ren og tørr. Er det overkommelig å trene hunden til å kun komme opp i møbler på invitasjon, eller bør man være konsekvent på at dette ikke er lov? Og om man satser på å trene på at den skal inviteres opp, hvordan går det da når den er alene hjemme? Hører stadig vekk at folk angrer på at de ikke var mer konsekvente med hundene tidligere. Noen som har erfaringer med dette som vil dele de med meg? På forhånd takk!   
    • Vi er en familie som ser etter en labrador retriever som både skal være en trygg familiehund og god turkamerat. Vi er relativt aktive, glade å gå på tur, har hytte på fjellet, tilgang på hytte ved sjøen, og bor på østlandet i et hus med en romslig hage og nærhet til marka. Barna i familien er 8+ år. Vi er nybegynnere å regne når det gjelder å eie hund, men har hunder i nær familie og far i familien er vokst opp veldig nærme besteforeldre som under oppveksten hadde tre labradorer på rad. Det er viktig for oss at hunden kan passe i en familiesetting, men samtidig være aktiv og glad i å komme seg ut: Trene apport og søk, være med på telttur, lange langrennsturer, joggetur, fisketurer osv. Far er jeger og kan tenke seg å ha hunden med som apporterende kompis i skogen/fjellet. Og som kan trene apport i skogstjern når fisken ikke vaker. Robust gemytt og godt lynne et must, så den må også klare å slappe av når den er hjemme og ha en fungerende "av-knapp". Så vi ønsker ingen kraftig hund med kortere ben som man kan få inntrykk av at en del av utstillingslinjene kan bli. Vi er i dialog med noen oppdrettere av jaktlabrador, men skulle også gjerne kommet i kontakt med noen oppdrettere som er seriøse og som avler frem "lettere" labradorer som ikke nødvendigvis utelukkende er fra jaktlinjer. Noen anbefalinger?
    • Ånei kjære deg, så uutholdelig trist!! Ord blir så fattige, men jeg kjenner det i hele kroppen hvor tomt og stille alt blir i en slik situasjon. Kondolerer!! RIP Ariel❤️❤️❤️
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...