Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt hjelp ang rasevalg


Tine

Recommended Posts

Har du tenkt på Basenji? Den passer iallefall i henhold til de kravene du stilte i første innlegg:)

Ellers er jo Phalene noe? Hva slags "aktivitetsnivå" er du ute etter? noe slikt som terrieren, som er "høyt og lavt" hele tiden, eller noe som er mer bedagelig anlagt?

Bichon Frise kunne jo vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på Basenji ja :) aktivitets nivået bør være middels ikke for jeg er lat alså :D Men det passer min hverdag liksom.. Jeg har sett litt mer på Dansk-svensk gårdshund ikke umuligt for meg nei eneste at dem har jakt instinkt :/ En annen viktig sak er at den hunden jeg kjøper må gå sammen med Gizmo...Bichon Frise er ikke aktuelt for meg denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Australien Shepard? Kjempeflotte!

da må det isåfall bli mest showlinjer hvis du vil ha lite eller middels aktivitetsnivå. Pelstellet er veldig greit.

Jeg ville tenkt på Basenji eller dansk svensk gårdshund :D Liker begge rasene veldig godt! Basenjien syns jeg virker utrolig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien er en utrolig sjarmerende rase, men den har jo også jakt-insitnkt..

(De ble brukt til drivende jakt. Dvs at de vanligvis ikke nedlegger bytte, men de elsker å løpe etter det meste som går fort)

Den er et herlig vesen å ha i hus. De fleste slår seg fort til ro, og elsker å ligge å "dra seg". Men når ting skjer er de på "allerten"; oppvakt, våken og ivrig.

Den har en slags "what's in it for me" mentalitet, som gjør at du ofte må jobbe mer med en Basenji enn med slike raser som synes det er lykken i verden å blidgjøre deg. Men så fremt du er klar til å jobbe litt (les; Basenjien må føle at den får noe ut av treningen. Den gjør det ikke bare fordi du vil) kan du få til det meste med en Basenji. Et av mine avkom som er eksportert til Amerika (Seattle) vant nylig en Agility konkurranse over 35 andre hunder (inkl flere sheltier) i en alder av 7 år!

De har også gjort det brukbart i lydighet, spor og jakt. Nå skal vi jo også starte med Lure Cursing for Basenjien. Ellers er de jo hunder som ofte utmerker seg i gruppe og BIS sammenheng i utstillingsringen.

Dansk Svensk Gårdshund kan jeg ikke veldig mye om, men de jeg har truffet har vært noen skrekkelig søte vovver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg syns faktisk det er mer spennende med raser som du må jobbe litt med, fremfor en hund som gjør alt du sier med en gang. En av de tingene jeg liker med Basenjien er at den har egenvilje, og vet hva den vil selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien er en utrolig sjarmerende rase, men den har jo også jakt-insitnkt..

(De ble brukt til drivende jakt. Dvs at de vanligvis ikke nedlegger bytte, men de elsker å løpe etter det meste som går fort)

Den er et herlig vesen å ha i hus. De fleste slår seg fort til ro, og elsker å ligge å "dra seg". Men når ting skjer er de på "allerten"; oppvakt, våken og ivrig.

Den har en slags "what's in it for me" mentalitet, som gjør at du ofte må jobbe mer med en Basenji enn med slike raser som synes det er lykken i verden å blidgjøre deg. Men så fremt du er klar til å jobbe litt (les; Basenjien må føle at den får noe ut av treningen. Den gjør det ikke bare fordi du vil) kan du få til det meste med en Basenji. Et av mine avkom som er eksportert til Amerika (Seattle) vant nylig en Agility konkurranse over 35 andre hunder (inkl flere sheltier) i en alder av 7 år!

De har også gjort det brukbart i lydighet, spor og jakt. Nå skal vi jo også starte med Lure Cursing for Basenjien. Ellers er de jo hunder som ofte utmerker seg i gruppe og BIS sammenheng i utstillingsringen.

Dansk Svensk Gårdshund kan jeg ikke veldig mye om, men de jeg har truffet har vært noen skrekkelig søte vovver.

Jeg syns basenjier er fascinerende hunder, og utseendet tiltaler meg også :D . Men er de ikke ganske spesielle hunder på mange områder? Har hørt mange som har basenji si at dette er en rase for spesielt interesserte, og at de ikke vil anbefale rasen til folk uten videre. De fleste basenjiene jeg har truffet har også vært hundeaggressive og/eller veldig skeptiske til andre hunder (av samme kjønn). Hva tenker du som basenjioppdretter om disse tingene? (Ikke meningen å gjøre dette til en basenji-tråd, men i tillegg til at jeg syns det er interessant, er det jo i høyeste grad relevant for Tine om hun vurderer rasen :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns basenjier er fascinerende hunder, og utseendet tiltaler meg også :D . Men er de ikke ganske spesielle hunder på mange områder? Har hørt mange som har basenji si at dette er en rase for spesielt interesserte, og at de ikke vil anbefale rasen til folk uten videre. De fleste basenjiene jeg har truffet har også vært hundeaggressive og/eller veldig skeptiske til andre hunder (av samme kjønn). Hva tenker du som basenjioppdretter om disse tingene? (Ikke meningen å gjøre dette til en basenji-tråd, men i tillegg til at jeg syns det er interessant, er det jo i høyeste grad relevant for Tine om hun vurderer rasen ;) )

Jo, Basenjien er en spesiell hund på flere områder; For det første bjeffer den ikke (men den er for all del ikke stum!), de fleste tisper løper kun 1 gang i året, den har ikke den utpregete "hundelukten", og en annen og mindre kjent ting er at den har en litt annerledes pote (!) enn andre hunder samt ulven. Hvis du ser på Basenjiens to midterste tær er disse sammenvokst i trædeputen nederst, der andre hunder har separerte trædeputer. Dette særtrekket deler den med bl. a sjakalen.

Dessverre har Basenjien ry på seg for å være aggressiv, noe som jeg synes er veldig synd. Basenjien er IKKE naturlig aggressiv. Med riktig stimulig/sosialisering i oppveksten har de fleste ingen problemer med andre hunder. De som har denne aggressiviteten pleier som regel IKKE å bry seg om kjønn. Det går også mye på arv og linjer. Personlig synes jeg dagens Basenjier generelt er mye bedre gemyttmessig enn for kun 5 år siden, men vi har dessverre (som alle raser har) Basenjier som også i dag ikke er helt gode.

Jeg kan jo si at mine to tisper omtrent alltid går løse (når det er lov iht båndtvang oa) og de ELSKER å møte andre hunder og leker/koser seg.

Rasestandaren sier at de kan være litt skeptiske til fremmede, og noen er også det. Men dette er heller ikke noe alle er. Min "minstemann" har utviklet en ny startegi på utstilling; Ser han et ledig fang hopper han opp der, og der har han tenkt til å bli. Fremmede folk er veldig flinke til å kose. Det har han for lengst funnet ut :D (Sist gang var det så vidt jeg fikk han med meg igjen. Damen som eide fanget han hadde okkupert var totalt forelsket) Så nå må jeg gå med ham i stram line hver gang vi går forbi noen sittende folk...

Men jo, generelt sett kan man si at Basenjien tenner lettere enn endel andre raser, og de er noen selvstendige, rampete pøbler av en annen verden, så det er veldig viktig for meg at mine valpekjøpere er klar over dette og vet hva de går til.

En Basenji ELSKER å lage liv rundt seg, og en Basenji som kjeder seg kan fint finne på å hoppe opp på bordet og stjele middagmaten eller annet. Ikke nødvendigvis fordi den er sulten, men fordi den vil finne på noe som skaper litt "action i stua".

Her er et lite sitet jeg synes er treffende:

"Are basenjis intelligent? Oh, yes. But not in the way you might first think. If basenjis were high school students, they would not be the brainiacs who score high enough on their SATs to go to Harvard on a full scholarship. No, basenjis would be the hoodlums with the smarts to bypass security, break into the principal's office, steal a copy of the test, and sell it for cigarette money"

Det er bare å spørre i vei når det gjelder Basenji; jeg blir nok aldri lei av å snakke om den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bare for å nevne det (og slenge meg på skrytekoret..), min lille basenji elsker å møte både folk og hunder :D Når han møter hunder som er litt "frekke i kjeften" er han den som demper, og sørger for en hyggelig tone hundene imellom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...