Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering

Recommended Posts

Skrevet

Hvordan ble din tispe etter den ble sterilisert? er det vanskeligere å holde vekta etter hun er sterilisert eller blir det det samme? Kan tispene blir kranglete med andre tisper eller vil det bli helt motsatt? Noen som vet hvor mye det koster å sterilisere?(sånn cirka)

Skrevet

Merket ingen forskjell i gemytt etter å ha sterilisert tispen min. Kanskje litt mer harmonisk. Hun la litt lettere på seg, men holdt vekten nede ved å fôre litt mindre og mosjonere litt oftere. Jeg brukte vanlig fôr etter steriliseringen, men det finnes jo egne slanke-/diettfôr som er tilpasset hunder som er sterilisert/kastrert.

Skrevet

Hvordan ble din tispe etter den ble sterilisert?

er det vanskeligere å holde vekta etter hun er sterilisert eller blir det det samme? Kan tispene blir kranglete med andre tisper eller vil det bli helt motsatt? Noen som vet hvor mye det koster å sterilisere?(sånn cirka)

Har ikke merket noe annet enn at hun legger på seg fortere, jeg forer hun med slanke for fra HILLS for å holde det i sjakk.

Min er blitt mindre kranglete med andre tisper, men dette er VELDIG individuelt.

Jeg betalte ca 4500kr for steriliseringen.

Jeg har laget en side om Chickas sterilisering HER siden jeg var så usikker før steriliseringen så vil jeg gi andre min opplevelse som ikke var skremmendei det hele tatt. :)

Skrevet

Jeg har laget en side om Chickas sterilisering HER siden jeg var så usikker før steriliseringen så vil jeg gi andre min opplevelse som ikke var skremmendei det hele tatt. :)

Nå minna du meg på det. Det skulle jo jeg gjøre om Tinka's sterilisering også. Jeg var også kjempeusikker. Men jeg synes hele greia var skremmende jeg da. Hadde ikke gjort det på noen andre uten god grunn for å si det sånn. Men skal rpøve å være like flink som deg og få i stand en side. :)

Guest Vicky
Skrevet

Renate A: Skal ikke sterilisere noe, men den sida du har laget er kjempeflott! Flott at du gidder å ta deg tid til å informere andre. Selve steriliseringen kan høres ganske skremmende ut når man ikke kjenner til hvordan det foregår.

Skrevet

Tusen takk dere, blir neste flau jeg nå, jeg var sååå usikker at jeg holdt på å drite i buksa når jeg leverte Chicka hos vetten, men det ble gjort og alt gikk jo såå bra.

Derfor jeg vil informere andre om at det faktisk ikke er så farlig og at folk får sett såret tispen får osv.

Skrevet

Hei, jeg vil tro at det egentlig er kastrering det er snakk om her? Mange bruker feilaktig utrykket "sterilisering" om kastrering av tisper/hunkatter. (også veterinærer..) Sterilisering/kastrering er ikke kjønnsbundet, for å si det slik.

Ved sterilisering kutter man forbindelsen mellom eggledere og livmor på hunndyr(og kvinner), på hanndyr (og menn) kutter man, evt.svir av eller binder opp sædlederne. Resultatet er at det "uheldige" hanndyret, bare skyter med løskrutt.. ;) Steriliserig påvirker kun forplantningsevnen, kjønnsdriften er intakt.

Ved kastrering fjerner man eggstokker og ofte også livmoren(avhenger av årsaken til kastreringen) på hunndyr, på hanndyr fjerner man testiklene. Resultatet er, at kjønnsdriften så godt som forsvinner.

På dyr er det så godt som alltid kastrering det er snakk om, uansett kjønn, da nettopp frafall av kjønnsdrift, er det man er "ute" etter, ikke bare mangel på evne til å reprodusere seg. På tisper kan det være andre årsaker til kastrering, som f.eks. livmorbetennelse, men da blir også eggstokkene fjernet samtidig.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...