Gå til innhold
Hundesonen.no

Å plukke opp etter hunden


Synnis

Recommended Posts

Tja.... når jeg ser grøftekantene, fotballbanene, idrettsanleggene, utstillingsplassene ETTER at hundefolk har vært på ferde så skjønner jeg faktisk godt at steder som Tusenfryd, Badeland på Bø, Dyreparken i Kristiansand osv. ikke tillater hunder innenfor gjerdene. Det er dritt overalt, stoler, kanter, stolper og alt som kan pisses på er nedpissa osv. - ekstremt lite sjarmerende..

Hundeparkeringen på Tusenfryd er helt ok - faktisk en av de bedre. Og for å si det sånn - heller noen timer alene der enn inne på ett område hvor det suser og uler og skriker i karuseller og annen drit som kan skremme vannet av enhver hund selv de med super psyke - definitivt ikke noe sted for en valp i alle fall - da har den det bedre alene i hundeparkeringen - som forøvrig har tilsyn.

Det handler overhodet ikke om hundefiendtlighet i det hele tatt - spør du meg så er det til hundens beste - de har ikke noe på sånne steder å gjøre i utgangspunktet.

Så vil man ikke benytte de tilbud som finnes, og man allikevel velger å skaffe seg hund - ja - så får man leve med forbud - enkelt og greit.

Mener du helt seriøst at mennesker uten hund er så fantastisk flinke til å rydde opp etter seg? Det er ikke få ganger jeg må gå omveier pga knuste flasker, eller hvor mange ganger jeg har ryddet opp ispapir og annet dritt når jeg går tur med hunden min. Jeg er ikke noe unikum, da det er mange som gjør det samme. Desverre finnes det de som ikke plukker opp dritten etter hunden sin, og det er BARE de du ser.

Ta deg sammen, og ikke døm alle ut ifra noen løkruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hundeeiere er dårlige til å plukke opp etter seg gir oss ingen rett til å si "ja, hva med alle de andre som kaster søppel?" Det blir for dumt.. Det er sånn typisk argument man har når man krangler med mora si. Da kan vi heller ta ansvar og prøve å endre den dårlige trenden. Det er mange som ikke plukker opp!

Senest i går ba jeg en gutt plukke opp etter schæferen sin, han stod der med den og en golden. Han hadde pose og alt, men den var det hull i, så han ventet på moren sin :D Men han så ganske skyldbevisst når han stod der og ikke kunne plukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hundeeiere er dårlige til å plukke opp etter seg gir oss ingen rett til å si "ja, hva med alle de andre som kaster søppel?" Det blir for dumt.. Det er sånn typisk argument man har når man krangler med mora si. Da kan vi heller ta ansvar og prøve å endre den dårlige trenden. Det er mange som ikke plukker opp!

Senest i går ba jeg en gutt plukke opp etter schæferen sin, han stod der med den og en golden. Han hadde pose og alt, men den var det hull i, så han ventet på moren sin :D Men han så ganske skyldbevisst når han stod der og ikke kunne plukke opp.

Så det blir feil å påpeke at man skal se litt på seg selv før man ser på andre? Å komme noe så flåsete som at mitt argument blir det samme som å krangle med moren sin, er utrolig tåpelig.

Det er ett ordtak om det, som jeg ikke kommer på i farten. Noe med flis i fingeren og stokk i øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det blir feil å påpeke at man skal se litt på seg selv før man ser på andre? Å komme noe så flåsete som at mitt argument blir det samme som å krangle med moren sin, er utrolig tåpelig.

Det er ett ordtak om det, som jeg ikke kommer på i farten. Noe med flis i fingeren og stokk i øyet.

Hæ, nei? Det var jo det jeg mente, at man skal se på seg selv før man ser på andre. At det derfor blir feil av oss å begynne å snakke om alle de som kaster søppel, bare for å "rettferdiggjøre" at noen av oss kaster posene i skogen, lar møkka ligge, eller lar hannhundene markere på alt de finner.

Det med moren sin osv var ikke ment til deg, det var mer sånn.. jeg bare kom til å tenke på det, for det er sånn typisk svar man kommer med når man (og nei, dette er ikke ment til deg personlig, husk det :D ) går i forsvar for noe man føler seg angrepet for. Litt sånn "Hva med deg selv"-holdning.

Argh, dette blir baare surr :(

Det jeg mener er hvertfall: Å argumentere over/påpeke at folk uten hund griser minst like mye som de som lar hundene forsøple/forsøpler med poser selv, det hjelper ikke. Det eneste som hjelper er å prøve å endre den dårlige trenden hos maaange hundefolk. Selv om det virker håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jo ikke akkurat det denne tråden gikk ut på; hvem som plukker opp etter seg eller ikke...

Det var om noen vet om steder på østlandet det er lov å ta med seg hunden, uten at man skal måtte fly langt uti skauen... for det er det nok av her i Bergen :D B) :(

Når det gjelder bosskasting vs. skittplukking har jeg mitt på det rene.... 99% av gangene jeg har boss kaster jeg det i bosspannet, og jeg har stort sett alltid et par svarte poser med meg når jeg har hunden med meg. Det å feie alle over en kam blir for dumt. For det er ganske mange av oss som er flink til å plukke opp etter bikkjene våre... Det er bare det at det ikke synes, fordi vi faktisk tar vekk det som synes ;) Det er ikke snakk om rettferdiggjøring av noe som helst, det er bare påpeking av fakta....

Men den diskusjonen er vel mer passende å ta opp i en annen tråd!? Eller hva?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mener du helt seriøst at mennesker uten hund er så fantastisk flinke til å rydde opp etter seg? Det er ikke få ganger jeg må gå omveier pga knuste flasker, eller hvor mange ganger jeg har ryddet opp ispapir og annet dritt når jeg går tur med hunden min. Jeg er ikke noe unikum, da det er mange som gjør det samme. Desverre finnes det de som ikke plukker opp dritten etter hunden sin, og det er BARE de du ser.

Ta deg sammen, og ikke døm alle ut ifra noen løkruller.

???

Ikke døm alle?

Vel, jeg har vært nok på utstilling og stevner i min tid og også vært med å arrangert - og tro meg - det er ikke vare noen "løkruller" i hundemiljøet - det er ****** mange faktisk. På generelt grunnlag vil jeg påstå at de som plukker opp etter seg i det store og det hele heller er unntakene enn regelen.

Og om ikke du - og andre - skjønner at det ikke er relativt stor forskjell på papir og en hundebæsj - ja, så bør du/dere forsøke følgende: Tråkk på ett papir, skli så i en kronesis og fall på rompa på restene sånn at du er innsmurt med is.............. - etter at du da har skiftet og blitt rein - forsøker du å skli på samme måten i en hundebæsj og faller da også på rompa i restene...........

Hva er mest ekkelt?

Kroppen full av kronesis eller hundebæsj?

Jeg er pervers nok til å foretrekke kronesisen - tross det faktum at jeg har hund liksom. Likeså synes jeg det er helt uproblematisk å få kronesis under beinet - derimot blir jeg rasende når jeg tråkker i hundebæsj.

Jeg sier ikke at papir osv. er ok å kaste - det er like ille som hundebæsj, men ikke fullt så ekkelt.

Som sagt, jeg har vært nok rundtomkring og tråkket i nok drit etter idioter med hund til at jeg faktisk forstår at hundeeiere blir mindre og mindre populære.

Jeg har vært vitne til at hundefolk LUFTER hunden sin INNE i utstillingshaller, at de lar bikkjene sine pisse på absolutt alt som står i nærheten inkludert andres bur, stoler, sekker osv. - Jeg har opplevd å bli utskjelt av hundefolk når jeg har gitt dem en pose for å plukke opp etter kjøteren som driter i midtgangen på utstilling.

Jeg har plukket opp og fyllt en halv søppelsekk med bæsj etter et lp/agilitystevne (bare sånn for at dere ikke skal kaste dere på å si at det er utstillingsfolket og ikke andre) - til sammenligning var det langt mindre papir og annet søppel ...................

Jeg går turer i byggefeltet og det er drit overalt............... folk går forbi her og bikkja driter i HAGEN vår og de plukker ikke opp - på tilsnakk får jeg beskjed om at "dere har jo hunder" - hallooooo? Jeg vil da vel for **** ikke ha hagen full av bæsj fordi om jeg har hund..

Nei - ukulturen med å ikke plukke opp drit etter seg er ikke bare vanlig blant noen få hunde-eiere, men ganske mange.

I en periode hvor jeg bodde hjemme hos mine foreldre så kom folk på døra og kjeftet på meg fordi det var hundebæsj i hagene deres........ noen la sogar en bæsjepose i mine foreldres postkasse........... Og jeg er faktisk blant de som ALLTID plukker opp - MEN, jeg var den av hunde-eierne i nabolaget som faktisk var aktiv med mine hunder, gikk mye turer, trente osv. - jeg var synlig så folk visste at der bodde det hund - at det i umiddelbar nærhet bodde 17 andre hunder var uvesentlig liksom...........

Det jeg gjorde da - etter bæsjen i postkassa - var at jeg kjøpte en haug med bæsjeposer, tok med meg hundene og gikk runden til ALLE jeg VISSTE hadde hund, ringte på, ga dem en rull bæsjeposer og ba dem vennligst bruke dem fordi jeg fikk skylda for at andre hunder dreit overalt............... Vi fikk ingen flere klager så jeg antar det hjalp........

Ja - hundeeiere er sløve, og jeg tror at særdeles mange unnlater å plukke opp om de tror ingen ser dem når bikkja driter..............

At folk kaster søppel rundt seg får være demmes sak, det ser stygt ut ja - men å bruke det som argument for at det er greit at folk ikke tar opp bæsjen blir for dumt.

Og IW har ett poeng - det er omtrent like teit som når jeg i min tid argumenterte med min mor om å få være lenger ute "alle andre får jo være ute lenger" liksom......... So what?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige kvelden når jeg var ute med Freya møtte vi noen. Ble stående og prate litt siden Freya var og hilste på deres hund. Etter litt hilsing osv så Freya seg tvunget til å gå bort i gresset og gjøre sitt fornødne hvorpå jeg selvfølgelig drar fram en pose og går for å plukke opp. "Trenger da ikke plukke opp etter en sånn liten en" var kommentaren jeg fikk. Ikke så rart at det ligger mye dritt omkring med slike holdninger..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker og jeg plukker, men det kommer stadig ny drit rundt i gatene her. "heldigvis" er det utelukkende alltid store bæsjekladder, altså heldigvis på den måten at vi ihvertfall ikke får skylden for de... Har vokst opp med foreldre som alltid har vært nøye på å plukke opp etter bikkja, så det er en innlært vane som går av seg selv - har sågar begynt å plukke opp etter andre hvis det ligger noe i nærheten av der min hund gjør fra seg.

Som småbarnsmamma tror jeg også at jeg ser litt mer alvorlig på tema. Det er ikke noe særlig når ungen har sjekket ut en bæsj, luktet litt på den, putter fingre i munnen, og tråkker rundt overalt uten hensyn til hva han tråkker på... Da foretrekker jeg annen søppel, selv om det ser likeså stygt ut, så er det stort sett ikke så farlig at gutten min sjekker ut et ispapir.

Det jeg savner er flere søplekasser plassert rundt. Tror mange vegrer seg for å gå å bære på posen etterpå. Der jeg er vokst opp, var det utplassert søplekasser rundt om, med poser! Og selv med høy hundetetthet, var det ikke mye møkk å se. Var reklame for Eukanuba på søplekassene, og noen ildsjeler i nabolaget som solgte fôret hadde ordnet dette, og sørget for at det var poser tilgjengelig. Lurer på om hvor mye jeg må ut med av egen lomme for å få ordningen her jeg bor nå også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tettstedet der jeg bor virker det faktisk som om folk er flinke til å plukke opp etter seg. Det, eller så går jeg tydeligvis tur på helt andre steder enn de andre :) Vi eier jo også litt egen skog, så jeg innrømmer at jeg ikke plukker opp der.. Da går hun jo langt utenfor stien, dessuten er det jo min private skog. Hehe.

Men der hvor andre kan komme til å se eller tråkke i det, der tar jeg opp. Så bærer jeg heller posen til jeg finner en søppelkasse (og jeg er så frekk at jeg putter i andre folks kasser ute ved veien). Syns ikke det er noe fælt å bære posen, da viser jeg hvertfall at jeg plukker opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de stedene jeg ikke plukker opp, er der jeg ikke kommer til. hvis ikke jeg kommer til, er det vel ingen andre som gjør det heller! :rolleyes:

men både når det gjelder søppel og bæsj, så er det skammelig at folk tar seg friheter og bare slenger det overalt.. det koster så lite å holde søppelet til man finner en søppelkasse, og plukke opp bæsjen og kaste posen..

til og med på russetreff (hvor det da ikke akkurat ser pent ut etterpå) brettet jeg pizzapapiret og la det i lomma til jeg fant en søppelkasse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne gata som er tja sånn ca femhundremeter fra den ene enden til den andre, bor det minst femten hunder! Tenk hvis alle skulle la bikkjedritten ligge igjen etter seg! Nei, plukk opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker nesten alldri opp etter meg...Men så driter ikke Gizmo midt i veien heller da, som regel i grøfta.... Om det skulle skjedd så hadde jeg nok tatt det opp.

hvorfor ikke plukke opp? en papillon bæsjer jo ikke akkurat store ruker heller da, hvis man er redd for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg plukker nesten alldri opp etter meg...Men så driter ikke Gizmo midt i veien heller da, som regel i grøfta.... Om det skulle skjedd så hadde jeg nok tatt det opp.

Ja ikke sant..... skikkelig lur holdning fra en av de unge som påstår de er så ansvarsbevisste .... juhu...

Barn går i grøfta!

Andre hunder går i grøfta!

Går du tur i områder der andre ferdes med mindre det er midt i granskauen og hunden bæsjer langt fra stien så bør du plukke opp etter hunden. Det er nettopp sånn "den bæsjer jo i grøfta" folk som gjorde at jeg fikk skylda når folk så hundebæsj langs veien. Utidig er det det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker nesten alldri opp etter meg...Men så driter ikke Gizmo midt i veien heller da, som regel i grøfta.... Om det skulle skjedd så hadde jeg nok tatt det opp.

Med andre ord er du en av disse hundeeierene som jeg misliker. Selv om bikkja di "bare" driter i grøfta så skal du plukke opp etter deg. Det er ikke pent med hundedritt i grøfta, ei heller er det særlig hyggelig for de mødre og fedre som har barn som gjerne valser ned i grøfter. Skamme deg burde du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor er det så og si bare jeg som plukker opp etter bikkja mi. Iallefall på vinteren.. Det er jo så greit å bare skuffe over litt snø. Dere kan jo tenke dere hvordan det så ut her når snøen begynte å forsvinne da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er første gang jeg ikke har plukket opp etter hunden,pga at jeg ikke hadde pose. Skulle egentlig ikke ha hunden med på den turen heller, men det ble sånn. Og jeg syntes det var skikkelig kjipt og måtte gå videre, når jeg vet at hundeskit langs veiene er noe av det værste jeg vet. Skal samme vei imorgen, så har tenkt å plukke opp da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker nesten alldri opp etter meg...Men så driter ikke Gizmo midt i veien heller da, som regel i grøfta.... Om det skulle skjedd så hadde jeg nok tatt det opp.

Bikkja mi driter da aldri midt i veien, men jeg plukker det da opp alikevel. Sjelden jeg ser bikkjemøkk midt i veien. Du tror vel ikke alvorlig at det ikke er til sjenanse for noen, siden det "bare" er i grøfta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke plukke opp? en papillon bæsjer jo ikke akkurat store ruker heller da, hvis man er redd for det! :)

For jeg glemmer alltid poser derfor, tar ikke driten med hendene og putter den i lomma liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jeg glemmer alltid poser derfor, tar ikke driten med hendene og putter den i lomma liksom :)

Ha poser i alle lommer, alltid! Det er mange små ruller å få kjøpt, så du kan ha mange poser i lommene. Hele ruller igrunnen. Nei, du må nok legge om vanen din, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster 12,- eller noe for en pakke poser. Hvis vi alle slenger inn ei krone hver så har du bæsjeposer i all evighet, Tine :) Hehe..

Jeg misunner de med mindre hunder som kun trenger en hånd i posen for å få tak rundt det de skal plukke opp! Jeg må ned med begge hender, haha.

Forresten, det med å glemme poser.. Det skjer med meg også, men da prøver jeg desperat å finne noe annet jeg kan bruke. Har til og med stappet pølsebitene i olabuksa for å plukke opp med en gjennomsiktig sånn frysepose/brødpose. Deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...