Gå til innhold
Hundesonen.no

Snowboxer


Box

Recommended Posts

Gjentar:

Still deg selv også hva det egentlige poenget med utstillinger er: er det heder og ære? Er det for morros skyld? Hvis det er for morros skyld så kan du vel like fullt stille selv om du ikke vinner heder og ære, eller?..

Hvis vi begynner bakfra: nei, dere ønsker ikke å avle. Ergo kan vel heller ikke rasestandarden endres. Hvis ikke rasestandarden endres vil snowbokseres deltakelse på utstillinger ikke kunne premieres, for bedømming på utstillinger må vel helst forholde seg til rasestandard?

Hjelp! NSBK vil gjerne ha en utstilling for SnowBoxerne, for å vise at de er likeverdige sine fargede søsken. Ikke fortell meg at alle hunder som avles på, stilles? For da er det mange feil ute og går.. Du sier at rasestandarden må holdes, men hvorfor får man da stille OG avle på hunder med sterk HD o.l... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Er det noen grunn til at dere med hvite boxere er så ampre og på alerten? Dere driter jo ned de som spør om ting jo. Og Akela har mange gode poenger, men henne får bare kjeft og hennes innlegg burde ikke kommenteres i følge enkelte av dere.

Jeg forstår ikke at dere skaffer dere en hunderase som gjør dere så ampre at dere ikke takler at folk har andre meninger enn dere.

Selv har jeg ikke sagt noe om den hvite fargen, jeg har bare påpekt ovenfor Synnis at det å sette kull på en tispe er en stor påkjenning for tispa og at det han har hørt er feil, dette taklet han dårlig og til tross for at han snakker mot seg selv, så er det jeg som får pepperet.

Jeg skjønner ikke helt deres holdninger ovenfor folk. Dersom dere er stolte av deres hunder, hvorfor fremmer dere dem ikke litt bedre og slutter angripe de som ikke mener det samme som dere?

Hjelp! NSBK vil gjerne ha en utstilling for SnowBoxerne, for å vise at de er likeverdige sine fargede søsken.

Så sett igang og ordne deres egne utstillinger da. Lei inn dommere som er villig til å dømme hundene trass i feilfargen. Så kan dere danse rundt i ringen med hundene deres, og friste enkelte som får fin kritikk på hunden sin til å avle på dem, for det er dette som utstilling fort kan føre med seg hos en uvettig eier.

Det er derfor det avles på hunder med HD og andre sykdommer, fordi de har fått god kritikk i ringen og fristelsen til å tjene penger blir for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grunn til at dere med hvite boxere er så ampre og på alerten? Dere driter jo ned de som spør om ting jo. Og Akela har mange gode poenger, men henne får bare kjeft og hennes innlegg burde ikke kommenteres i følge enkelte av dere.

Jeg forstår ikke at dere skaffer dere en hunderase som gjør dere så ampre at dere ikke takler at folk har andre meninger enn dere.

Selv har jeg ikke sagt noe om den hvite fargen, jeg har bare påpekt ovenfor Synnis at det å sette kull på en tispe er en stor påkjenning for tispa og at det han har hørt er feil, dette taklet han dårlig og til tross for at han snakker mot seg selv, så er det jeg som får pepperet.

Jeg skjønner ikke helt deres holdninger ovenfor folk. Dersom dere er stolte av deres hunder, hvorfor fremmer dere dem ikke litt bedre og slutter angripe de som ikke mener det samme som dere?

Dette blir helt feil. Nå når jeg til og med har svart deg.

Men snakket jeg virkelig mot meg selv? Taklet jeg dette dårlig? Får du pepper?

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg ba deg sjekke tidligere innsendte innlegg...

Men jeg ser det du sier. Ting kan ha en tendens til å ta litt av.

Vi er og skal være stolte over hundene våre.

Jeg vil ikke kalle oss ampre, men heller oppgitte. Så får du heller tolke det som du vil.

Men for all del, la oss roe ned diskusjonen, telle til ti, og ta en seriøs diskusjon uten noen som helst form for spydigheter eller useriøsitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grunn til at dere med hvite boxere er så ampre og på alerten? Dere driter jo ned de som spør om ting jo.

Hmmm.. Er ikke meningen å være amper, men jeg blir bare så frustrert når jeg får det samme spørsmålet om og om igjen: Hvorfor skal dere avle på de hvite? :rolleyes: Og det har jeg jo gjentatte ganger svart at nei, pga økt risiko for døvhet, så er vi imot avl. Og jeg blir bare så lei av å svare på det en haug med ganger når jeg ALDRI har sagt at vi vil avle. . :) Det håper jeg du skjønner? :) Det er jo ikke det tråden handler om engang, og jeg blir så lei av at enkelte tydeligvis ikke har lest innleggene skikkelig før de lirer fra seg om avl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp! NSBK vil gjerne ha en utstilling for SnowBoxerne, for å vise at de er likeverdige sine fargede søsken. Ikke fortell meg at alle hunder som avles på, stilles? For da er det mange feil ute og går.. Du sier at rasestandarden må holdes, men hvorfor får man da stille OG avle på hunder med sterk HD o.l... :)

He he joda, men er det alle andre hunder eller snowboxere som diskuteres her? _Jeg_ holder meg til snowboxere og har ikke nevnt andre hunder. Men nå er det slik at på utstilling er det eksteriør som bedømmes da, og om hunder har HD eller ikke kommer seg gjennom øyenlysinstester vises ikke det utenpå. Alle hunder med eksteriørmessige feil får påpekning på det på en utstilling, ikke bare snowboxere. Men skal det være annerledes for disse da?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som slår meg er at med slike tilhengere som de hvite boxerne har, så trenger de knapt noen motstandere. Vel, så mye for et seriøst forsøk å debattere noe - gjennom å spørre om dere "snowboxer"-folk hadde noen SERIØSE argumenter for og imot ulike fremgangsmåter.

Er man ikke helt for, så leses innleggene som "motstanderne" har som Fanden leser Bibelen, så det er liten vits i å prøve ENDA en gang.

Men jeg er blitt enda mer overbevist i mitt syn på at det kreves litt mer enn bare engasjement for å jobbe konstruktivt og vettugt for å endre rasestandarder, for her var det lite voksne, eller kall det balanserte, holdninger å spore - og jeg tror neppe dere vil nå noen som helst vei med den tonen.

Jeg mener... når dere klarer å skape slik avstand til folk som meg, som ikke engang føler noe særlig sterkt for boxere generelt, uansett farge, så kan jeg tenke meg hvordan folk som jobber seriøst for rasen i godkjent form vil føle det.

Lær dere litt om NKK-systemet, om utstillingenes formål, om hvordan standarder fungerer og hvem som har "retten" til dem, før dere går ut og krever å "bli med" og hevder urettferdig forskjellsbehandling - så vil det være nyttig.

Hvem som helst kan avle, og når Synnis kommer og skriver her inne om at han/hun funderer på å ha kull på sin hvite tispe... og du ellers er hjertelig enig i all støtten Synnis gir, så er det ikke noe godt tegn - når du samtidig ikke klarer å komme opp med noen god forklaring på hvorfor dere på død og liv vil inn i utstillingssystemet, som er et avlsverktøy, slik Lotta og flere andre har forklart.

Å trekke frem sykdom på de "andre" boxerne, når de hvite stammer fra nøyaktig samme avlsbase, er også ikke noe godt argument når man vil jobbe for å endre ting.

Men, men... jeg ser hvem som ser poenget her inne, vi er likevel enige om at det er litt vanskeligere enn som så å endre på rasestandarder og har et mer nyansert syn på hvorfor så bør skje - og det nytter jo lite å si noe til deg, Box. Blir som å diskutere med Ellen Simonsen! Jeg skjønner at engasjementet er brennende, men som sagt - nå ER det jo ikke samme avlivningsgrad som før, så da kan man kanskje roe den litt ned?

Jeg gidder ikke krangle mer, og anser denne tråden som avsluttet for min del - og sier bare en ting: Kanskje du kan holde denne motviljen utenfor andre tråder? Ser du allerede er ute og blander inn denne debatten i en annen tråd, og håper moderator holder øye med at det ikke blir utallige kjedelige repetisjoner av denne greia her i andre tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phuh:.For det første Box: hvis du puster med magen og leser mine innlegg en gang til så leser du kanskje at jeg ingen steder påstår at du har sagt du vil avle på hvite boxere? Det jeg sier er at jeg ikke skjønner hvorfor man vil kjempe for å stille ut en fargevariant som ikke er godkjent når man selv er enig i at den er "defekt" og derfor ikke bør avles på? Jeg vil faktisk forstått det bedre hvis dere samtidig mente at risikoen for døvhet var så lav at de allikevel kunne avles på og bli godkjent. Min hund stilles med en kommende Nuch tittel som slagplan, men jeg er sterkt tvilende til at jeg vil la han brukes i avl, han er nemlig antagelig skuddberørt og scorer han dårlig på skuddtest så glem det. Da blir han aldri pappa... Det samme hvis han hadde hatt HD etc. men jeg hadde da stillt han ut for det? Det kan da ikke sammenlignes med snowboxerproblematikken? Jeg personlig hadde faktisk gått for en hvit boxer skulle jeg hatt en boxer.I motsetning til Akela syntes jeg de er helt fortryllende og jeg ville uansett ikke kjøpt boxer som min neste konkuransehund så da kunne det vært det samme med den blå sløyfa man trenger til championatet.

Jeg møtte også den b&t belgeren 2ne møtte i helgen og jeg tapte mitt hjerte fullstendig.Den var nydelig! Og såpass opphengt i utseendet er jeg at man skal ikke se bort i fra at jeg prøver å spore opp en sånn en en gang :) Selv om de ikke kan stilles ut og selv om de sansynligvis aldri blir godkjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan avle, og når Synnis kommer og skriver her inne om at han/hun funderer på å ha kull på sin hvite tispe... og du ellers er hjertelig enig i all støtten Synnis gir, så er det ikke noe godt tegn - når du samtidig ikke klarer å komme opp med noen god forklaring på hvorfor dere på død og liv vil inn i utstillingssystemet, som er et avlsverktøy, slik Lotta og flere andre har forklart.

Dette er den berømte fjæren som ble til 5 høns.

Vær snill å lese mine innlegg, så ser du hvor jeg står i denne saken. Det hele bunner ut i en missforståelse, og ved å lese innleggene, vil du se dette. :)

Men jeg er blitt enda mer overbevist i mitt syn på at det kreves litt mer enn bare engasjement for å jobbe konstruktivt og vettugt for å endre rasestandarder, for her var det lite voksne, eller kall det balanserte, holdninger å spore - og jeg tror neppe dere vil nå noen som helst vei med den tonen.

vel, noe har ihvertfall skjedd etter at det ble satt fokus på denne saken. Og det er mye pga engasjement.

Endret av Vips: dobbelpost; bruk Sitat-funksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er blitt enda mer overbevist i mitt syn på at det kreves litt mer enn bare engasjement for å jobbe konstruktivt og vettugt for å endre rasestandarder, for her var det lite voksne, eller kall det balanserte, holdninger å spore - og jeg tror neppe dere vil nå noen som helst vei med den tonen.

Jeg mener... når dere klarer å skape slik avstand til folk som meg, som ikke engang føler noe særlig sterkt for boxere generelt, uansett farge, så kan jeg tenke meg hvordan folk som jobber seriøst for rasen i godkjent form vil føle det.

Lær dere litt om NKK-systemet, om utstillingenes formål, om hvordan standarder fungerer og hvem som har "retten" til dem, før dere går ut og krever å "bli med" og hevder urettferdig forskjellsbehandling - så vil det være nyttig.

Hvem som helst kan avle, og når Synnis kommer og skriver her inne om at han/hun funderer på å ha kull på sin hvite tispe... og du ellers er hjertelig enig i all støtten Synnis gir, så er det ikke noe godt tegn - når du samtidig ikke klarer å komme opp med noen god forklaring på hvorfor dere på død og liv vil inn i utstillingssystemet, som er et avlsverktøy, slik Lotta og flere andre har forklart.

Men, men... jeg ser hvem som ser poenget her inne, vi er likevel enige om at det er litt vanskeligere enn som så å endre på rasestandarder og har et mer nyansert syn på hvorfor så bør skje - og det nytter jo lite å si noe til deg, Box. Blir som å diskutere med Ellen Simonsen! Jeg skjønner at engasjementet er brennende, men som sagt - nå ER det jo ikke samme avlivningsgrad som før, så da kan man kanskje roe den litt ned?

Jeg gidder ikke krangle mer, og anser denne tråden som avsluttet for min del - og sier bare en ting: Kanskje du kan holde denne motviljen utenfor andre tråder? Ser du allerede er ute og blander inn denne debatten i en annen tråd, og håper moderator holder øye med at det ikke blir utallige kjedelige repetisjoner av denne greia her i andre tråder.

:):rolleyes: Det er jo tydelig at du nok en gang ikke har greid å lese tråden til Synnis...Han skal IKKE avle på tispa si. Fått det med deg nå?

Og vi har oppnådd en hel del de siste 10 årene, fått vist mennesker at det finnes hvite boxere og behandlingen de fikk pga av farge og et fint samarbeid med mange oppdrettere :)

Og du synes det ikke går an å diskutere med meg..Vet ikke jeg, men se litt på deg selv og dine innlegg :rolleyes:

Og var jeg allerede ute og blandet inn denne debatten først i en annen tråd? Tror ikke det nei. Det var du som gjorde det, og selvfølgelig svarer jeg :/

Og hvem har i det hele tatt snakket om å endre rasestandarden? Det vi ønsker, er å få stilt de hvite sammen og sammenligne dem,akkurat som dere gjør.. Det er jo ikke snakk om å " grine seg til" eller " krangle seg til" noe, eller føle seg urettferdig behandlet, herregud altså..

Og du snakker om engasjement? Vi stiftet klubben selv da vi fant ut hva som skjedde med de hvite valpene. Ikke ble de registrert, og avlivet pga fargen, som oftest ikke på en human måte,vi jobber frivillig, vi har reddet mange SnowBoxere og endret mange oppdretteres meninger om de hvite. Dette gjør vi på fritiden fordi vi elsker våre hvite, og hvis ikke det er engasjement, så vet ikke jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremin, for en diskusjon det har blitt, det her..

Det er ingen her som sier at hvite boxere er mindre verdt enn fargede boxere, ei heller at oppdrettere gjør rett i å slå ihjel hvite bare fordi de er hvite, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man er så hårsår? Det er ikke rett å avlive valper fordi de har feil farge, man burde ikke avlive sunne, friske valper i det hele tatt, samme hva slags rase eller farge den måtte være..

Jeg må dessverre innrømme at jeg har detti litt ut av diskusjonen her.. Hvis det er en uoffisiell bedømming av hvite boxere man vil ha, av godkjente boxerdommere, uten at det tas hensyn til farge, så hvorfor arrangerer ikke NSBK sånne uoffisielle utstillinger selv da? Eller jobbe for at boxer-klubben skal ha en sånn uoffisiell klasse på spesialutstillinger?

Man kan jo delta på offisielle utstillinger med sine hvite boxere, og da stiller dere på lik linje med oss andre som har hunder som faller utenfor standarden (terven min har korrekt farge, og det er omtrent det eneste som er korrekt med han). Jeg veit ikke hvor grov fargefeil regnes som hos boxeren, men jeg veit at om jeg hadde dukka opp på utstilling med min terv (om han ikke var kastrert), så hadde jeg vært heldig om han fikk blå, og nesten vunnet i lotto om han fikk rød (han har vært "skrekkeksempel" på dommerkonferanse, der ville de fleste dommerene gitt han gult, muligens en blå), sånn er det bare.. Han er en stygg tervueren (men en vakker hund :) ), og det er lite jeg får gjort med det, så sant jeg ikke har tenkt å jobbe for å forandre standarden da, så det passer til min lille stygging :)

Hva er det NSBK egentlig vil, bortsett fra å forhindre at flere hvite boxere slåes ihjel i valpekassa? Vil dere ha hvit som godkjent farge? Hvis ikke, hvorfor vil dere da at de skal bedømmes offisielt? Er det utstillingschampionat dere trakter etter?

Jeg skjønner fortsatt ikke helt problemet jeg da, om hvite boxere er så svake og syke som de tilsynelatende skal være, så er det forholdsvis enkelt å unngå hvite valper.. Det er bare 3 kombinasjoner av gener som gir hvitt, av 6, og det er tegnet+tegnet, tegnet+hvit og hvit+hvit.. Utegnet+utegnet, utegnet+tegnet og utegnet+hvit gir IKKE hvite valper.. Den eneste "variable" faktoren her, er at en hund SER utegna ut, men faktisk ER tegna..

Nå er det vel gjort bare en undersøkelse i Norge/Sverige om hvor syke/svake hvite boxere er i forhold til sine fargede søsken, og den viste vel det motsatte, de er faktisk friskere.. Akkurat den undersøkelsen viser vel også at det er rundt 5% døve, hvite boxere (i USA sier en tilsvarende undersøkelse 2-15%), mens f.eks Engelsk Setter og Cocker Spaniel er rundt 15% døve (jeg antar vi snakker om tegna cockere? Det var visst samme fargegen hos disse rasene som hos boxeren), og dalmatineren er rundt 30% døve (det stemmer ikke helt med mine erfaringer med hverken dalmiser eller cockere, kan bare huske å ha møtt 1 døv dalmis jeg, og ingen døve cockere, på de årene jeg jobbet for en oppdretter av cocker og dalmis.. Men hun hadde kanskje flaks?) Det var ingen oversikt over hvor mange fargede boxere som var døve..

- Det blir selvsagt vanskelig å virkelig måle hvorvidt hvite boxere ER sunnere enn fargede, om de fleste blir avlivet som valper.. Men av de som har levd opp, viser denne undersøkelsen at hvite boxere ikke er mer usunne enn fargede boxere.. Denne undersøkelsen er forresten fra 1990, og kan leses her (Jeg beklager til innehaveren at jeg ikke spurte om å få gjengi eller lenke til siden først).

Feilfarga hunder har blitt avlivet som valper i flere raser enn hos boxeren, og det ER forkastelig. Det er ikke en defekt som gjør at hunden lever et mindreverdig liv, at den har feil farger.. Selv om de ikke nødvendigvis bør stilles offisielt eller avles på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Tja, si det.. Orker ikke å svare på de samme spørsmålene om og om igjen.. :)

jammen da er dere jo fornøyde da :) Ikke grunn til å bli så hissig over det de andre skrev. En hvit boxer er da like flott som alle andre! Og kan stilles på lik linje med andre boxere, bortsett fra at den vil få feil pga fargen. Da er jo alt greit igrunn da. ;) Tviler på at noen her i diskusjonen er for å avlive sunne og friske hunder bare fordi de har et annet utsende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...