Gå til innhold
Hundesonen.no

Sneglesommer!


Mirai

Recommended Posts

Uææh. Sneglene inntar østlandet! Usj. Har jo sett mer og mer til dem de siste årene, spesielt iberia-, boa,- og skogssneglene.. Kvalme og frastøtende dyr, du skal lete lenge etter noe jeg syns er verre enn akkurat snegler. Mark er en god nummer 2, men fremdeles et stykke bak.

Husker da Anders og jeg hadde avisrute i fjor, så tråkket jeg på en. Jeg KJENTE at det sprakk under foten på meg, i begge ender *kasteopp* <-- det var nesten så jeg gjorde det da jeg stod der også, jeg orket ikke kikke ned en gang.

I år er det bare enda verre, nå har sneglene begynt å komme hjemme hos oss og på nabogården også. Var borte hos naboene i går, og nabokona Ellen løp rundt med en isboks med salt i den ene hånda og en pølseklype i den andre. Plukket snegler som besatt og var så frustrert over denne sneglesommeren. Vi står og snakker og kikker etter snegler i noe ugress ved låveveggen, og så ser vi plutselig to GIGA snegler som er på vei opp på VEGGEN! Da var det tre damer som spratt bakover ja :( Så henta vi gubben hennes, og han ble jo litt sjokka han også.

Tenkte jeg bare skulle si ifra til dere andre, ser dere snegler, så ta salt på dem (for det tåler de ikke, og så etser de opp og dør), eller putt dem i kokende vann. Èn snegle kan legge rundt 400 egg. Bare det er jo grunn nok til å kvitte seg med dem!

Iberiasneglen er den sneglen som er mest hissig på planter. Men de liker ikke roser, så roser kan holde dem unna små områder.

Boasneglen er ikke så ille. Men de er ekle uansett, så plukk dem vekk! Sneglene beveger seg også over en avstand på ca 200-250 meter, så det hjelper ikke å plukke dersom du ikke får naboene med på leken. Det finnes også forskjellige gifter man kan kjøpe og sette ut til sneglene. Det er så og si umulig å utrydde dem, men man kan holde problemet i sjakk til en viss grad.

En god link til noe man kan gjøre og litt info om iberiasneglen:

http://www.a-e-t.no/index.php?show=76&expand=76

Kos dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

sier bare hjelp! :D Er mye sneggler her etter det har regnet, men håper jammen ikke det blir så ille! Hva er det som har fått igang den sneggleinvasjonen? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre er det at det er FLÅTT. De har spredt seg over så og si hele landet nå, og fester seg på hunder som tistler. Undersøk hundene deres daglig for flått, og kjøp flåtthalsbånd. 0 flått på Chessea i år, med halsbåndet. Jeg tok det av ett døgn for å få gredd ut litt floker, da satt det jammen flått på henne med en gang! De små jævlene...

Forøvrig er det ikke snegler her i det hele tatt. Men på hytta vrimler det av de store, sorte sneglene. De er ekle, det er helt sikkert. De blir ikke særlig mye mer delikate av at bikkjene faktisk prøver å spise dem. Men noe problem har jeg ikke opplevd at de har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Værre er det at det er FLÅTT. De har spredt seg over så og si hele landet nå, og fester seg på hunder som tistler. Undersøk hundene deres daglig for flått, og kjøp flåtthalsbånd. 0 flått på Chessea i år, med halsbåndet. Jeg tok det av ett døgn for å få gredd ut litt floker, da satt det jammen flått på henne med en gang! De små jævlene...

det er faktisk gode doser med gift i de halsbånda... samme med expot og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier bare hjelp! :D Er mye sneggler her etter det har regnet, men håper jammen ikke det blir så ille! Hva er det som har fått igang den sneggleinvasjonen? :(

I linken i det første innlegget (redigerte akkurat nå, så du så det nok ikke da du svarte) så står det at en slik snegle kan legge 800 egg! Jeg trodde "bare" det var rundt 400.. Det står også at snegleøkningen skyldes at vi importerer jord fra Spania, som det ligger egg i. Og siden det har blitt mye mildere vintre her, får sneglene forlenget levetid, og det blir bare fler av dem.. Sykt ekkelt!

Boasnegl.

En boasnegle. Som kan bli herlige 20 cm lang og er på vei inn i deres hager for alltid:

boasnegle2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

:D Noe så hesslig! Blir helt dårlig av tanken på å møte en sånn på tur med hundene :(

Hvor får man kjøpt flotthalsbånd?

Hvor mye koster det?

Og hvordan fungerer det?

Må minne om at veldig mange hunder får sterke reaksjoner av halsbåndet, som f.eks: væskende sår som er en av de få skadene halsbåndet ofte gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne har det vært her borte i mange år, går jo omtrent og vasser i dem. Hva er det dere syter etter? Østlendinger altså ;):P Men ja, de er ***** ekle.

Da burde dere jo begynne å plukke dem da, så dere hvertfall ikke får en økende bestand :( Vi østlendinger er kanskje fisefine, men vi tør hvertfall å plukke snegler da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, snegler er bare det ekleste som finnes :( Det har vært ganske kaldt nå i vinter, i tillegg til at jeg gikk og klippet i to (den mest effektive og mest "smertefrie" metoden) alt jeg så av snegler i og rundt hagen, så i år har jeg ikke sett så mange. Det er spesielt ekkelt når de kryper inn i buret til kaninen og begynner og spise maten hennes, grr ;) Boasnegl og iberiasnegl er absolutt de værste og ekleste.

Brukte flåtthalsbånd på resept i fjor, ikke noe flått på hunden da, men det stod på halsbåndets bruksanvisning at man måtte vaske seg på hendene etter kontakt med båndet. Så giftig det er det. Tidligere har vi brukt flåttbånd fra dyrebutikk, sånne grønne som lukter løsemiddel. Har ikke brukt noe mot flått i år, og jeg har heller ikke sett noe på hunden, men bør jo få gjort noe med det snarest :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som i tegneserien Eon, tøm salt på de å se de etser bort.!

Moahaha...! :D

Å det er så fælt å se på de når de pines, så det orker jeg ikke. Klipper dem kjapt i to med en stor spiss saks, så de lider minst mulig.

:lærer: Men husk å klippe av sneglens hode og ikke midt på for da kan den leve en stund med en halv kropp, noe som også er seigpining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke å se på at de pines :D Kokende vann er vel det som er mest praktisk, og så bare putte dem oppi.. Så er man sikker på at de ikke får lagt noen egg i sine siste minutter, og de blir ryddet vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det meste også å koke, men jeg har skikkelig fobi mot snegler (selv om det kanskje ikke virker sånn). "Trives" best med å klippe dem og så er det gjort. Vel, har ikke prøvd moskusender (indisk løpeand skal visst også være effektivt) av den enkle grunn at det passer litt dårlig med ender i hagen der jeg bor, det er nok dyr der fra før. Men på gården hvor jeg jobbet hadde vi både moskuser og indere og de spiste alt av snegl der i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Trenger jo ikke å se på at de pines :( Kokende vann er vel det som er mest praktisk, og så bare putte dem oppi.. Så er man sikker på at de ikke får lagt noen egg i sine siste minutter, og de blir ryddet vekk.

æsj, men for å få kokt dem må man ta i dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Noe så hesslig! Blir helt dårlig av tanken på å møte en sånn på tur med hundene :(

Må minne om at veldig mange hunder får sterke reaksjoner av halsbåndet, som f.eks: væskende sår som er en av de få skadene halsbåndet ofte gir.

Skjønner ikke helt problemet. Jeg har ikke sett en eneste irritasjon hos bikkja bortsett fra floker rundt der halsbåndet sitter. Dette grer jeg ut daglig, da min rase egentlig har for mye pels til å ha på halsbånd inne. Disse halsbånene er anbefalt av veterinærer (som forhåpentlig vis vet en del om slikt), og fungerer. I mitt tilfelle, uten problemer. Jeg kommer til å bruke flåtthalsbånd hver sommer fremover, så sant ikke bikkja viser tegn til noen reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Skjønner ikke helt problemet. Jeg har ikke sett en eneste irritasjon hos bikkja bortsett fra floker rundt der halsbåndet sitter. Dette grer jeg ut daglig, da min rase egentlig har for mye pels til å ha på halsbånd inne. Disse halsbånene er anbefalt av veterinærer (som forhåpentlig vis vet en del om slikt), og fungerer. I mitt tilfelle, uten problemer. Jeg kommer til å bruke flåtthalsbånd hver sommer fremover, så sant ikke bikkja viser tegn til noen reaksjoner.

Hvis din hund ikke viser noen reaksjon på giften er jo bare det bra :D Men det er mange hunder som får ubehagelige og enkelte ganger farlige reaksjoner. Jeg ville ikke gamblet på det med mine. Men får ikke hunden noen reaksjon er jo det kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...