Gå til innhold
Hundesonen.no

Når man holder på med klikker, når skal man klikke?


SD

Recommended Posts

Som tittelen sier; Når man holder på med klikker, når skal man klikke?

F.eks: Når hunden skal sitte og jeg gir den kommandoen "sitt". Skal jeg klikke i det hunden er på vei til å sette seg eller klikke når den har satt seg?

Håper på hurtig og, utfylende og lærerrikt svar, så jeg får kommet i gang raskere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk heller litt for tidlig enn for sent er regelen.

Hvis hunden er på vei til å sette seg kan du godt klikke da, men du må etterhvert øke kriteriene, dvs. du må klikke når hundens bak er lengre og lengre ned mot bakken, slik får du til slutt en sitt!

Ellers så er det mye lettere å klikke med engang hundens bak rører bakken :D

Etterhvert klikker du kun for de raske sittene osv...

(Er en smule trøtt, så dette ble ikke så bra beskrevet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig fersk som klikkerbruker, men kanskje nettopp derfor:

1. Først må du etablere klkket som betinget forsterker.

2. "Klikk inn" atferd hunden tilbyr selv. Klikk tidlig i atferdskjeden. F.eks i det hunden er i ferd med å sette rump nedpå, eller er i ferd med å sette den første labben bakover (rygge)

3. "Klikk inn" atferden til du er helt sikker på at hunden kan den.

4. Så setter du navn på atferden, mens hunden tilbyr den av seg selv.

5. Innen du bruker instruks for å få fram atferden, skal den vel sitte så bra at klikket kommer når du er fornøyd med jobben, altså som en sluttforsterker, men selvfølgelig kan kriteriene økes, altså klikket utsettes, også her.

F.eks. Fibi har tilbudt rygging ganske lenge nå, men først i det aller siste har jeg sagt "rygge" i det hun rygger, så klikk og godbit. Nå har jeg utsatt klikket fra to skritt bakover og etter hvert til at hun nå rygger tre meter ca. før klikket kommer! Jeg har enda ikke brukt rygging som kommando...

Ved "fot" gjør jeg noe av det samme. Dette var atferd hun tilbød før jeg introduserte klikker, så den var relativt enkel å "klikke inn". Til å begynne med klikket jeg hver gang hun løftet blikket mot meg. Nå går hun "fot" noen meter før klikket kommer. Når vi går på tur, er dette atferd hun tilbyr (som jeg setter ord på når hun tilbyr den).

Håper dette var nogenlunde klart, så er jeg også spent på om erfarne klikkerbrukere har noen innvendinger. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig fersk som klikkerbruker, men kanskje nettopp derfor:

1. Først må du etablere klkket som betinget forsterker.

2. "Klikk inn" atferd hunden tilbyr selv. Klikk tidlig i atferdskjeden. F.eks i det hunden er i ferd med å sette rump nedpå, eller er i ferd med å sette den første labben bakover (rygge)

3. "Klikk inn" atferden til du er helt sikker på at hunden kan den.

4. Så setter du navn på atferden, mens hunden tilbyr den av seg selv.

5. Innen du bruker instruks for å få fram atferden, skal den vel sitte så bra at klikket kommer når du er fornøyd med jobben, altså som en sluttforsterker, men selvfølgelig kan kriteriene økes, altså klikket utsettes, også her.

F.eks. Fibi har tilbudt rygging ganske lenge nå, men først i det aller siste har jeg sagt "rygge" i det hun rygger, så klikk og godbit. Nå har jeg utsatt klikket fra to skritt bakover og etter hvert til at hun nå rygger tre meter ca. før klikket kommer! Jeg har enda ikke brukt rygging som kommando...

Ved "fot" gjør jeg noe av det samme. Dette var atferd hun tilbød før jeg introduserte klikker, så den var relativt enkel å "klikke inn". Til å begynne med klikket jeg hver gang hun løftet blikket mot meg. Nå går hun "fot" noen meter før klikket kommer. Når vi går på tur, er dette atferd hun tilbyr (som jeg setter ord på når hun tilbyr den).

Håper dette var nogenlunde klart, så er jeg også spent på om erfarne klikkerbrukere har noen innvendinger. :rolleyes:

Ida har sagt det hele! :D

Om hunden allerede kan kommandoen, noe hunden tydeligvis gjør, siden du ber den sette seg, er det ingen grunn til å bruke klikkeren (hvis du skal trene etter klikkerprinsippene).

Jeg bruker kun klikkeren i nyinnlæring, jeg belønner adferden også etter at den er lært, men da uten å klikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tittelen sier; Når man holder på med klikker, når skal man klikke?

F.eks: Når hunden skal sitte og jeg gir den kommandoen "sitt". Skal jeg klikke i det hunden er på vei til å sette seg eller klikke når den har satt seg?

Håper på hurtig og, utfylende og lærerrikt svar, så jeg får kommet i gang raskere :D

Jeg regner med at du snakker om "nylæring" og da, skal du helst ikke ikke gi noen kommandoord. Det venter du med til momentet er perfekt utført. Man skal bare navngi det perfekte vet du.

Husk at klikket er en presis måte å forsterke atferd på..eller deler av atferd. Det er to måter. 1. du kan shape. Da klikker du for små deler av nedsittet altså når hunden begynner å sette seg og så øker du gradvis kriteriene. 2. Du kan vente til rompa smokker i bakken og så klikke i samme øyeblikk. Når nedsittet er slik du ønsker, kan du navngi det. Ønsker du så å forsterke at den "blir" i posisjonen utsetter du klikket litt og bygger på den tiden. Lykke til

Ingar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lærerrike svar :D

Men det er altså slik at jeg skal vente med å navngi før jeg mener utførelsen er slik jeg vil ha den? Hvordan vil da hunden skjønne hva jeg vil at hun skal gjøre?

Hvis jeg vil lære henne et triks som gi labb. Skal jeg bare ha hunden fremfor meg å vente til hun løfter poten og da klikke når hun løfter poten?

Er som sagt helt fersk på dette og har mange spørsmål - vet det går an å kjøpe bok å dra på kurs. Men velger å spørre her istede.

Og er det mulig å bruke klikker i innkallingstrening - i såfall hvordan gjøres det?

(Forresten: hun kan både "sitt" og "gi labb" - innkalling er der verre med :()

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På innkalling, så klikker du bare for at hun frivillig kommer mot deg :D Så setter du på navn etter hvert.

Grunnen til at man ikke setter på kommando før hunden viser øvelsen perfekt, er at da vil kommandoordet aldri bety noe annet enn en perfekt øvelse for hunden. Veldig praktisk om man får det til :( Hehe..

Etter hvert som hunden blir mer klikkerklok så skjønner den hva du er ute etter.

Det er lurt å lære inn et feilsignal. Når du vil ha f.eks sitt, og hunden dekker, så kan du vri hodet til siden for å avbryte den. Den vil etter hvert skjønne (fordi den får jo ikke noe klikk!) at dette betyr at ok, det var ikke dette jeg skulle, så jeg må prøve noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønte det med feilsignal. Altså, det å vri hodet til siden betyr feil øvelse og klikk betyr riktig. Got it :D

Men det der med innkalling og klikk, skal jeg klikke når hun kommer frivillig til meg. Men hva hvis hun er et stykke unna også kommer gående/løpende til meg frivillig, når skal jeg klikke da?

Og enda et spørsmål: når jeg klikker feil. Altså jeg klikker fordi jeg tror hunden gjør det jeg vil, men hunden ikke gjør det - skal jeg bare gi godbiten da eller hva?

Skulle ønske jeg hadde penger til et slikt kurs :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo klikke helt i begynnelsen (bare vær sikker på at hun hører klikket, selvfølgelig).. For da hører hun signalet om at det var rett, og vil forhåpentligvis komme helt inn til deg for å hente godbiten. Det viktigste er vel at du får klikket før hun evt. avbryter adferden (å komme mot deg).

Du skal gi godbit på feilklikk, klikk skal alltid være godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv fersk på området, men har lest bøker og sett video ang. klikkertrening og Ida forklarer fremgangsmåten veldig bra. Selv om du får mange bra tips både her og andre steder på nettet vil jeg absolutt anbefale deg å kjøpe en bok om dette. Boken "Klikkertrening for din hund" er meget bra. Den får du kjøpt på Canis for kr. 349,-, men i noen butikker får du den med på kjøpet ved kjøp av fòr.(Fikk den på Senter Syd i Oslo).

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lærerrike svar :D

Men det er altså slik at jeg skal vente med å navngi før jeg mener utførelsen er slik jeg vil ha den? Hvordan vil da hunden skjønne hva jeg vil at hun skal gjøre?

Hvis jeg vil lære henne et triks som gi labb. Skal jeg bare ha hunden fremfor meg å vente til hun løfter poten og da klikke når hun løfter poten?

Er som sagt helt fersk på dette og har mange spørsmål - vet det går an å kjøpe bok å dra på kurs. Men velger å spørre her istede.

Og er det mulig å bruke klikker i innkallingstrening - i såfall hvordan gjøres det?

(Forresten: hun kan både "sitt" og "gi labb" - innkalling er der verre med :()

Det fine er at du trenge ikke lære hunden noe som helst. Den kan alt fra før.

**Hvordan vil da hunden skjønne hva jeg vil at hun skal gjøre?**

Godt spørsmål.. Den vet ikke det. Den gjør det fordi den vil det selv. Det er egentlig ikke du som trener eller lærer hunden noe. Det er den som trener og lærer deg til å klikke og gi godbit. Og den lykkes jo bra..vi klikker og gir godbit hele titt og ofte. Flink læremester det der ;)

**Hvis jeg vil lære henne et triks som gi labb. Skal jeg bare ha hunden fremfor meg å vente til hun løfter poten og da klikke når hun løfter poten?**

Yess! Har du noe den gjerne vil ha, så kommer labben.Det er en medfødt tiggeatferd.

Jeg tror det ville være lurt av deg å gå på kurs og eller kjøpe boken. Emnet er for omfattende til å bare lurke ut spørsmål her inne. Skal du få full uttellingav metoden, så er det ikke nok å klikke og forsterke. Det er en hel sammensatt filosofi som henger i hop og det nytter dårlig å bare gjøre det etter råd fra andre. Det er mer en måte å være på. Først da får du full uttelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tittelen sier; Når man holder på med klikker, når skal man klikke?

F.eks: Når hunden skal sitte og jeg gir den kommandoen "sitt". Skal jeg klikke i det hunden er på vei til å sette seg eller klikke når den har satt seg?

Håper på hurtig og, utfylende og lærerrikt svar, så jeg får kommet i gang raskere :D

Du bør ha en tanke i hodet: Nemlig timing. Viktig viktig =D Hehe, klikk heller før en for sent. MEN, som sagt der har man timingen, den MÅ du helst kunne klikke akkurat når hunden har satt seg, for hunden kan tro du klikker når hunden er på veg til å sette seg.

Anbefalt bok: Klikkertrening for din hund!

Håper det hjalp litt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det der med innkalling og klikk, skal jeg klikke når hun kommer frivillig til meg. Men hva hvis hun er et stykke unna også kommer gående/løpende til meg frivillig, når skal jeg klikke da?

Og enda et spørsmål: når jeg klikker feil. Altså jeg klikker fordi jeg tror hunden gjør det jeg vil, men hunden ikke gjør det - skal jeg bare gi godbiten da eller hva?

Når det gjelder innkalling og klikking, klikker jeg når hunden er inne hos meg. Evt. kan jeg klikke når han er på vei inn, hvis jeg VET at han kommer helt inn uansett om jeg klikker eller ei. Uansett hvor hunden befinner seg, vil jeg jo at han skal komme inn til meg, når jeg roper HIT/KOM e.l.

Hver gang hunden kommer frivillig inn til meg, er det klikk og belønning. Jeg setter snart på ordet før klikket, og begynner så smått å teste om han har skjønt det. Da er det greit å klikke tidligere, feks når du får reaksjon på ordet, og hunden setter fart mot deg.

Når hunden har skjønt innkallingsordet, kan du trene frem feks fart, og klikke for dette, og gi ekstra gode godbiter når han reagerer fort, og er kjapp.

Og ja, klikk betyr godbit HVER gang, selv om du ikke mente å klikke. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; jo mer dere svarer jo mer skjønner jeg :( Hehe, begynner å fatte ting her ;) Har fått litt "innlæring" om klikker og filosofien bak det osv, er bare dette med når klikke og hvordan lære ting :P

Får vel enten dra på kurs eller kjøpe meg ei bok når jeg har råd. I mellom tiden kan jeg vel låne bok på biblioteket om de har - eller fra noen her inne :D Hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bruker kommandotilsetting på en litt annen måte enn andre her ser jeg ...

Jeg trener først inn øvelsen, da klikker jeg som trådstarter nevner, når dyret er på vei til å utføre øvelsen. Men jeg legger til kommand når jeg vet at jeg kan få dyret til å utføre øvelsen.... da legger jeg til et kommando *sitt* rett før den gjør det. Når vi har kommet hit, så klikker jeg når den SITTER nede, altså ikke på veien ned. For den har lært at jeg vil den skal sitte, nå skal den lære en kommando på det.

Og NÅR kommandoen er innlært, da begynner jeg og perfeksjonere ;) For da har jeg en kommando og en øvelse jeg kan be om, og klikker da for forbedringene ....

Men det kommer nok av at jeg aer vant til å klikke hester da :P

Men har gjort det samme med hunden. Hun skjønner nå komandoen sitt, og nå kan vi begynne å forme sittet litt mere ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kommandotilsetting på en litt annen måte enn andre her ser jeg ...

Jeg trener først inn øvelsen, da klikker jeg som trådstarter nevner, når dyret er på vei til å utføre øvelsen. Men jeg legger til kommand når jeg vet at jeg kan få dyret til å utføre øvelsen.... da legger jeg til et kommando *sitt* rett før den gjør det. Når vi har kommet hit, så klikker jeg når den SITTER nede, altså ikke på veien ned. For den har lært at jeg vil den skal sitte, nå skal den lære en kommando på det.

Og NÅR kommandoen er innlært, da begynner jeg og perfeksjonere ;) For da har jeg en kommando og en øvelse jeg kan be om, og klikker da for forbedringene ....

Men det kommer nok av at jeg aer vant til å klikke hester da :P

Men har gjort det samme med hunden. Hun skjønner nå komandoen sitt, og nå kan vi begynne å forme sittet litt mere ...

Deet høres nesten litt enklere ut. Synes det er enklere å shape og perfeksjonere når man har en kommando hunden kan. Selv om dette kanskje er feil i klikkerteorien. Ikke er min hund noe særlig flink til å tilby adferd heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
    • Har hørt det er flere fordeler ved å gi lakseolje til hund. Blant annet bedre pels og hud, bra for leddene og hjertet på grunn av omega 3, og styrker immunforsvaret. Gir selv lakseolje til hunden min. Vet ikke om merket fauna er noe bedre eller dårligere enn andre lakseoljer, men vil tro de fleste lakseoljene på markede er av ca. samme kvalitet. Selv så har jeg prøvd litt forskjellige merker (norsk dyrehelse, brilliant, dr baddasky, Lofoten lakseolje) og merker egentlig ikke noe forskjell på dem😊
    • Hei, vet noen om det finnes noen oversikt/statistikk for å se hvilke type raser som har mottatt ulike titler/mellomtitler/championat? Tenker mer på titler man får i andre hundesporter enn utstilling, som for eksempel RL1, LP1, FS1, HTM1 etc. For eksempel: 2023 registrerte titler for rase: Border Collie RLCH: 40 stk RL2: 100 stk etc.   Er dette noe NKK har oversikt over, eller må man kontakte de ulike raseklubbene og høre? Vet noen rase klubber er flinke til å føre og holde oversikt over championater ulike hunder innen raser får, og poster lister på nettsiden, men ikke alle raseklubber holder oversikt eller er veldig gamle/utdatert. Noen som vet?
    • Laboklin, veterinær tok både spytt og blodprøve. Testet for JME (juvenile myoclonic epilepsy). Var vel nærmere en 1000 lapp for prøven. 
    • Vi var og tok 16 ukers vaksine i dag. Jeg skjønner inne hvor stor han skal bli, han veier 11,7 kg og er ikke 4 mnd enda 😱 Til sammenligning veide forrige kelpien min (tispe) 12 kg ved 11 måneder.    Vel, han oppførte seg strålende hos veterinæren. Ikke en lyd når han fikk sprøyten.  Han har ikke hatt noe særlig uhell inne i det siste, men her forleden kveld kom den første tissedammen på lenge.    Ellers går det i mye trening. Han har fått gå 2 baby spor. Det likte han godt og han gikk ganske nøyaktig ☺️ Ikke så interessert i pinnen på slutten av sporet, men det er bare å jobbe med. Vi har trent litt baby feltsøk, det liker han veldig godt! 😁 Ellers jobber vi med utgangsstilling om dagen, og å løpe rundt et objekt, som kan brukes i agility og lydighet. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...