Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpebiting

>Lene<

Recommended Posts

Skrevet

Heisann,

Har en tollerhann på snart 10 uker, og så har jeg et par spørsmål angående valpebiting :unsure:

Han er veldig glad i å bite oss i hender, føtter, bukseben, tepper etc.

For det første, hvilken metode er etter din erfaring den beste for å få slutt på valpebitingen fortest mulig?

Og sånn ca., hvor lenge varer normalt valpebitingperioden?

Skrevet

Tror det ligger ett emne om dette fra før... :P

Men det jeg gjer er å avlede, jeg har en handuk som jeg har slått en knute på og dette blir valpen sin fille.

Om/når valpen biter på div ting (som fingrer og tær og sånt) så avleder jeg med fillen og "bytter" med den.

Og valpebiting slutter stort sett når melketennene er borte. :P

Guest Vicky
Skrevet

Putt noe annet inn i munnen på hunden :P En tyggeleke eller noe sånt. Så kan den heller tygge løs på det.

Skrevet

Hvis valpen biter på meg hadde jeg stukket hånda inn i kjeften på den, det er ikke så behagelig så da slipper de som regel. på bukseben etc. ville jeg avledet med en leke som den får lov til å bite i :P

Skrevet

på ledninger og stolben og bord ben ville jeg lagt på tabasco saus! d funker!

Vi har også et problem med biting, og tabasco funker ikke...han bare jafser i seg tabasco valpen min. Har også forsøkt sitron, sterkt krydder og Get Off -men alt er visst spennende og godt å bite på likevel. :) Så vi forsøker avledning med andre tyggeting, men tepper og møbler er mer spennende. Håper han "vokser" det av seg.

Skrevet

virker kaaansje litt rart men det vi har gjort for å få hundene våre til å slutte med dette er at når dei begynner med bitinga så etterligner vi pipinga fra hunder som tyder på at det er ilt.

da har kvalpene brukt å slutte med en gang for dei vil ikkje gjere oss noke ilt :)

dette gjelder seff bere visst det er deg eller andre den biter på.

visst det er ting så hjelper metodene dei andre har skrive veldig godt også!

Skrevet

Og sånn ca., hvor lenge varer normalt valpebitingperioden?

Hvis du er skikkelig "heldig", sånn et par år... :)

Skrevet

eddik kan dere også prøve.. enten blande det ut i vann eller rent på stol ben? får ikke håpe han liker det også ;) lykke til!

Skrevet

Det er viktig at han har tilgang til noen leker,tyggepinner eller tyggebein osv. Sånn at han får smaken på andre ting, ikke alltid like enkelt nei men det blir sikkert litt bedre. Kan og prøve med ulike leker til hund ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...