Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet

lille_christine

Recommended Posts

Det var da meget åpne spørsmål ;)

LP, lydighetsprøve, går ut på å få hunden gjennom en lydighetsprøve med et fast program. Man har klasse 1, 2, 3 og elite, hvor klasse 1 er den letteste. Husker ikke helt hvor mange øvelser som er der. Men når man rykker opp i klassene blir øvelsene gradvis vanskeligere og nye øvelser blir lagt til.

Så når man trener, trener man på disse øvelsene (f.eks fri ved fot, stå under marsj, innkalling er noen øvelser i klasse 1).

Konkurransene foregår med deg, hunden og dommer i en ring. Så kommanderer dommeren f.eks "fremad marsj, høyre om, holdt" og du gjør dette. Så får du en karakter fra 0-10 hvor 10 er best. Alt under 5 vil si at øvelsen ikke er godkjent og du får ikke poeng.

Håper det hvertfall var litt svar :P Bare spør om det er noe du trenger mer beskrivelse av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min hemsida har jag en del filmer på lydnad. Till exempel klass I-tävling (Sverige) och några elitmoment. Titta på www.klickerklok.se under Twiggy -> Film och Missy -> Film

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klasse 1 er det disse øvelsene:

1: Tannvisning

2: Fellesdekk i 2 minutter

3: Lineføring

4: Fri ved fot

5: Dekk fra holdt

6: Innkalling

7: Stå under marsj

8: Fritt hopp over hinder

9: Helhetsinntrykk

Max poeng man kan oppnå er 200 poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en uoffesiell lygighetsprøve, Bronsemerket. Samme øvelser som i klasse en, men enkeltdekk (kun en hund) istedet for fellesdekk(flere hunder). Denne er ikke obligatorisk for å komme til klasse 1, men gir et veldig bra grunnlag. Det som hovedsaklig skiller denne uooffesiell konkuransen fra off. LP er at hert kan du ikke få null på noen øvelser, da stryker du, det behøver du ikke nødvendigvis og gjøre i LP, om jeg har forstått det rett.

For å komme videre til klase to fra en, og til tre fra to, må du få opprykk fra den klassen du er i. Du kan ikke srate klase 2, før du får opprykket fra klasse 1. Nå er jeg ikke sikker på hvilken poengsum som gir opprykk, eller om det er en viss poengsum du må samle for å få opprykk. Etter bronsemerket, kan du få sølvmerket og gullmerket i LP, at ettersom hvilken poengsum du får.

Lp er gøy, men både vanskelig og til tider kjedelig. Trur det kan være lett og brenne ut både hund og eier, så varier treningen,m og gjør gjerne noe annent enn bare trening, trening, trening.

Hvordan du vil trene hunden (utelukkende uten straff osv, eller md korreksjon og straff osv) er opp til deg selv. delte meninger om hva so, fungerer best. det er vell forresten bevist at begge metoder faktisk kan komme like langt i en LP ring. Ellers har jo IW forklart degt hvordan, og hva du trener på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...