Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet


lille_christine

Recommended Posts

Det var da meget åpne spørsmål ;)

LP, lydighetsprøve, går ut på å få hunden gjennom en lydighetsprøve med et fast program. Man har klasse 1, 2, 3 og elite, hvor klasse 1 er den letteste. Husker ikke helt hvor mange øvelser som er der. Men når man rykker opp i klassene blir øvelsene gradvis vanskeligere og nye øvelser blir lagt til.

Så når man trener, trener man på disse øvelsene (f.eks fri ved fot, stå under marsj, innkalling er noen øvelser i klasse 1).

Konkurransene foregår med deg, hunden og dommer i en ring. Så kommanderer dommeren f.eks "fremad marsj, høyre om, holdt" og du gjør dette. Så får du en karakter fra 0-10 hvor 10 er best. Alt under 5 vil si at øvelsen ikke er godkjent og du får ikke poeng.

Håper det hvertfall var litt svar :P Bare spør om det er noe du trenger mer beskrivelse av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min hemsida har jag en del filmer på lydnad. Till exempel klass I-tävling (Sverige) och några elitmoment. Titta på www.klickerklok.se under Twiggy -> Film och Missy -> Film

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klasse 1 er det disse øvelsene:

1: Tannvisning

2: Fellesdekk i 2 minutter

3: Lineføring

4: Fri ved fot

5: Dekk fra holdt

6: Innkalling

7: Stå under marsj

8: Fritt hopp over hinder

9: Helhetsinntrykk

Max poeng man kan oppnå er 200 poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en uoffesiell lygighetsprøve, Bronsemerket. Samme øvelser som i klasse en, men enkeltdekk (kun en hund) istedet for fellesdekk(flere hunder). Denne er ikke obligatorisk for å komme til klasse 1, men gir et veldig bra grunnlag. Det som hovedsaklig skiller denne uooffesiell konkuransen fra off. LP er at hert kan du ikke få null på noen øvelser, da stryker du, det behøver du ikke nødvendigvis og gjøre i LP, om jeg har forstått det rett.

For å komme videre til klase to fra en, og til tre fra to, må du få opprykk fra den klassen du er i. Du kan ikke srate klase 2, før du får opprykket fra klasse 1. Nå er jeg ikke sikker på hvilken poengsum som gir opprykk, eller om det er en viss poengsum du må samle for å få opprykk. Etter bronsemerket, kan du få sølvmerket og gullmerket i LP, at ettersom hvilken poengsum du får.

Lp er gøy, men både vanskelig og til tider kjedelig. Trur det kan være lett og brenne ut både hund og eier, så varier treningen,m og gjør gjerne noe annent enn bare trening, trening, trening.

Hvordan du vil trene hunden (utelukkende uten straff osv, eller md korreksjon og straff osv) er opp til deg selv. delte meninger om hva so, fungerer best. det er vell forresten bevist at begge metoder faktisk kan komme like langt i en LP ring. Ellers har jo IW forklart degt hvordan, og hva du trener på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...