Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet

lille_christine

Recommended Posts

Skrevet

Det var da meget åpne spørsmål ;)

LP, lydighetsprøve, går ut på å få hunden gjennom en lydighetsprøve med et fast program. Man har klasse 1, 2, 3 og elite, hvor klasse 1 er den letteste. Husker ikke helt hvor mange øvelser som er der. Men når man rykker opp i klassene blir øvelsene gradvis vanskeligere og nye øvelser blir lagt til.

Så når man trener, trener man på disse øvelsene (f.eks fri ved fot, stå under marsj, innkalling er noen øvelser i klasse 1).

Konkurransene foregår med deg, hunden og dommer i en ring. Så kommanderer dommeren f.eks "fremad marsj, høyre om, holdt" og du gjør dette. Så får du en karakter fra 0-10 hvor 10 er best. Alt under 5 vil si at øvelsen ikke er godkjent og du får ikke poeng.

Håper det hvertfall var litt svar :P Bare spør om det er noe du trenger mer beskrivelse av!

Skrevet

På min hemsida har jag en del filmer på lydnad. Till exempel klass I-tävling (Sverige) och några elitmoment. Titta på www.klickerklok.se under Twiggy -> Film och Missy -> Film

Skrevet

I klasse 1 er det disse øvelsene:

1: Tannvisning

2: Fellesdekk i 2 minutter

3: Lineføring

4: Fri ved fot

5: Dekk fra holdt

6: Innkalling

7: Stå under marsj

8: Fritt hopp over hinder

9: Helhetsinntrykk

Max poeng man kan oppnå er 200 poeng.

Skrevet

Det er også en uoffesiell lygighetsprøve, Bronsemerket. Samme øvelser som i klasse en, men enkeltdekk (kun en hund) istedet for fellesdekk(flere hunder). Denne er ikke obligatorisk for å komme til klasse 1, men gir et veldig bra grunnlag. Det som hovedsaklig skiller denne uooffesiell konkuransen fra off. LP er at hert kan du ikke få null på noen øvelser, da stryker du, det behøver du ikke nødvendigvis og gjøre i LP, om jeg har forstått det rett.

For å komme videre til klase to fra en, og til tre fra to, må du få opprykk fra den klassen du er i. Du kan ikke srate klase 2, før du får opprykket fra klasse 1. Nå er jeg ikke sikker på hvilken poengsum som gir opprykk, eller om det er en viss poengsum du må samle for å få opprykk. Etter bronsemerket, kan du få sølvmerket og gullmerket i LP, at ettersom hvilken poengsum du får.

Lp er gøy, men både vanskelig og til tider kjedelig. Trur det kan være lett og brenne ut både hund og eier, så varier treningen,m og gjør gjerne noe annent enn bare trening, trening, trening.

Hvordan du vil trene hunden (utelukkende uten straff osv, eller md korreksjon og straff osv) er opp til deg selv. delte meninger om hva so, fungerer best. det er vell forresten bevist at begge metoder faktisk kan komme like langt i en LP ring. Ellers har jo IW forklart degt hvordan, og hva du trener på.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...