Gå til innhold
Hundesonen.no

Strikk leker


Margrete

Recommended Posts

Er det noen av den yngre garde (kanskje også den eldre) som husker hoppestrikk leker?

Alt er fullstendig glemt inne i hodet og noen MÅ hjelpe meg, for min datter grein seg til hoppestrikk og jeg var så kjekk og sa at det skal du få og vi kan leke sammen. Nei går ikke det vettu, når mor har glemt alle lekene...

Utfordringen nå blir å forklare meg dem her på nett :o Lykke til og vinneren får en virituel suss av Zizco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, her er en. Strikken er i en trekant, og man begynner med seks hopp på ankelhøyde (seksern heter den). Altså seks hopp på hver side. Så fem, så fire osv. Så hever man til knehøyde og gjentar det der, så til hoftehøyde osv. Og de som ikke klarer det er ute. Hm. Ble det riktig, tro? Jeg tror det. Skal ringe min kjære småsøstre jeg.

EDIT: Husk at det ikke er lov til å være nær strikken, det er hele poenget husket jeg akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, man ha jo den (åssen skal det skrives mon tru :o ) ching skjong kinamann.

husker ikke helt åssen man holdr strikken, men må væe to holdere. Også skal man lage utfordringer. De to som holder lager en "utfordring" med armer og bein på strikken. Og personen som ikke holder skal krabbe igjjenom eller under, over, uten å være nær strikk eller holdere ;) vanskelig å forklare :o hihi

Men tror det er en spes måte man begynner me strikke på. men klarer dessverre ikke forklare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, man ha jo den (åssen skal det skrives mon tru ;) ) ching skjong kinamann.

husker ikke helt åssen man holdr strikken, men må væe to holdere. Også skal man lage utfordringer. De to som holder lager en "utfordring" med armer og bein på strikken. Og personen som ikke holder skal krabbe igjjenom eller under, over, uten å være nær strikk eller holdere ;) vanskelig å forklare :o hihi

Men tror det er en spes måte man begynner me strikke på. men klarer dessverre ikke forklare :P

etter det jeg husker så skal man bare holde strikken som en firkant først! og så, mens man sier: "ching chong kinamann, kinamann er død" ( eller no sånt.. :o ) så skal man lage en "vegg" av strikken, som personen(e) som ikke holder skal krype igjennom, uten å komme borti strikken! for da er man "dø"! ;)

ikke lett å forklare nei! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o

Dette var neimen ikke lett altså. Aya og Vipsen ligger ganske tett. ChingchongKinamann skjønte jeg overhodet ikke bæret av! Prøv igjen jenter ;)

Den sløyfa husker jeg faktisk *sprette*

Men jeg mener å erindre noen om at man skal hente strikken over, hoppe på strikken bak men ta med den første eh... (takk og lov for at jeg får suss av Z hver dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt. Min tur: To står, evt stoler, hvis man ikke er så mange.

Denne heter "1 2 3".

Den som skal hoppe står ved siden av strikken og hopper tre små hopp, mens hun sier "1 2 3".

Så tar hun ett bein over den nærmeste strikken og hopper "1 2 3".

Så tar hun det siste beinet inn og står i midten og hopper: "1 2 3".

Så hopper hun og tar et bein på hver side utenfor strikken og snur seg i lufta, slik at strikken blir strammet rundt beina på en måte og hun lander med ansiktet andre veien.

Så skal hun hoppe opp og "slippe" strikken og lande i midten (med en strikk på hver side) og hoppe "1 2 3". Så tar hun et bein over den andre strikken og hopper "1 2 3".

Så hopper hun ut og hopper da "1 2 3" på den andre siden.

Neste omgang starter fra den siden hun går ut av forrige omgang. Man starter på ankel, legg, knær, lår, hofter osv.

Den som tråkker på strikken, har dumpa og må gå bakerst i køen igjen!

Man har da døtre! hi hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ChingchongKinamann skjønte jeg overhodet ikke bæret av! Prøv igjen jenter :P

Den kinamannen kan jeg vise deg når jeg kommer ned på tirsdag! :P Myyye enklere å vise enn å forklare den! :P

*Gleder meg til å få ekte suss av Z'n* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan en litt annen versjon av sløyfa. Den krever at 4 stk står, eller stoler o.l. Man drar strikken som et rektangel og plasserer to stk i hvert sitt hjørne på kortenden. Og så drar man strikken over mot andre siden, på midten "vrir" man den. Slik at når den er festet i de to andre som står i kortende nr. 2 er strikken formet som et timeglass.

Så hopper man fra den ene kortenen til den andre. Første gangen over kan man bruke 3 hopp i hver "rute" (som man har 4 av). Når man skal tilbake har man 2 hopp, og neste runde kun 1 hopp i hver rute. Så tar man opp på knærne.

Kinamann (jeg prøver):

Strikken holdes i et "timeglass" her også, av to personen som har ett hjørne i hver hånd. Så sier man "kjing kjong kinamann, kinamann er død" mens man tar armene inn og ut til hver side i takt med det man sier. Idet man sier "død" så spriker man ut med hendene, oppover og nedover og der det passer seg, og man kan også tråkke på strikken med det ene benet. Poenget er å lage et nett eller en hindring, som de(n) som ikke står skal komme seg gjennom, over eller under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan en litt annen versjon av sløyfa. Den krever at 4 stk står, eller stoler o.l. Man drar strikken som et rektangel og plasserer to stk i hvert sitt hjørne på kortenden. Og så drar man strikken over mot andre siden, på midten "vrir" man den. Slik at når den er festet i de to andre som står i kortende nr. 2 er strikken formet som et timeglass.

Så hopper man fra den ene kortenen til den andre. Første gangen over kan man bruke 3 hopp i hver "rute" (som man har 4 av). Når man skal tilbake har man 2 hopp, og neste runde kun 1 hopp i hver rute. Så tar man opp på knærne.

Kinamann (jeg prøver):

Strikken holdes i et "timeglass" her også, av to personen som har ett hjørne i hver hånd. Så sier man "kjing kjong kinamann, kinamann er død" mens man tar armene inn og ut til hver side i takt med det man sier. Idet man sier "død" så spriker man ut med hendene, oppover og nedover og der det passer seg, og man kan også tråkke på strikken med det ene benet. Poenget er å lage et nett eller en hindring, som de(n) som ikke står skal komme seg gjennom, over eller under.

Og nå ble det enda mer spennende å vente på Marianne... For jeg skjønner poenget, men ikke hvordan, det blir stadig mer forvirrende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kinamannen var jo slikt at man er 2 stk som holder strikken så går de berserk med srtikken og lager den høy/lav store/små hull så er selve utfordringen for de som står igjen å komme seg gjennom dette tullet de har surret i sammen uten å være i strikken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...