Gå til innhold
Hundesonen.no

Strikk leker

Margrete

Recommended Posts

Skrevet

Er det noen av den yngre garde (kanskje også den eldre) som husker hoppestrikk leker?

Alt er fullstendig glemt inne i hodet og noen MÅ hjelpe meg, for min datter grein seg til hoppestrikk og jeg var så kjekk og sa at det skal du få og vi kan leke sammen. Nei går ikke det vettu, når mor har glemt alle lekene...

Utfordringen nå blir å forklare meg dem her på nett :o Lykke til og vinneren får en virituel suss av Zizco

Skrevet

Okei, her er en. Strikken er i en trekant, og man begynner med seks hopp på ankelhøyde (seksern heter den). Altså seks hopp på hver side. Så fem, så fire osv. Så hever man til knehøyde og gjentar det der, så til hoftehøyde osv. Og de som ikke klarer det er ute. Hm. Ble det riktig, tro? Jeg tror det. Skal ringe min kjære småsøstre jeg.

EDIT: Husk at det ikke er lov til å være nær strikken, det er hele poenget husket jeg akkurat.

Skrevet

hehe, man ha jo den (åssen skal det skrives mon tru :o ) ching skjong kinamann.

husker ikke helt åssen man holdr strikken, men må væe to holdere. Også skal man lage utfordringer. De to som holder lager en "utfordring" med armer og bein på strikken. Og personen som ikke holder skal krabbe igjjenom eller under, over, uten å være nær strikk eller holdere ;) vanskelig å forklare :o hihi

Men tror det er en spes måte man begynner me strikke på. men klarer dessverre ikke forklare ;)

Skrevet

hehe, man ha jo den (åssen skal det skrives mon tru ;) ) ching skjong kinamann.

husker ikke helt åssen man holdr strikken, men må væe to holdere. Også skal man lage utfordringer. De to som holder lager en "utfordring" med armer og bein på strikken. Og personen som ikke holder skal krabbe igjjenom eller under, over, uten å være nær strikk eller holdere ;) vanskelig å forklare :o hihi

Men tror det er en spes måte man begynner me strikke på. men klarer dessverre ikke forklare :P

etter det jeg husker så skal man bare holde strikken som en firkant først! og så, mens man sier: "ching chong kinamann, kinamann er død" ( eller no sånt.. :o ) så skal man lage en "vegg" av strikken, som personen(e) som ikke holder skal krype igjennom, uten å komme borti strikken! for da er man "dø"! ;)

ikke lett å forklare nei! :P

Skrevet

Sløyfen da? Men da trenger man fire "bein". En hopper et mønster (fram og tilbake og rundt i krysset osv) så skal nestemann ape etter. Ankel, kne og lårhøyde osv. Jeg begynner å bli gammel *sukk*

Skrevet

:o

Dette var neimen ikke lett altså. Aya og Vipsen ligger ganske tett. ChingchongKinamann skjønte jeg overhodet ikke bæret av! Prøv igjen jenter ;)

Den sløyfa husker jeg faktisk *sprette*

Men jeg mener å erindre noen om at man skal hente strikken over, hoppe på strikken bak men ta med den første eh... (takk og lov for at jeg får suss av Z hver dag)

Skrevet

Kremt. Min tur: To står, evt stoler, hvis man ikke er så mange.

Denne heter "1 2 3".

Den som skal hoppe står ved siden av strikken og hopper tre små hopp, mens hun sier "1 2 3".

Så tar hun ett bein over den nærmeste strikken og hopper "1 2 3".

Så tar hun det siste beinet inn og står i midten og hopper: "1 2 3".

Så hopper hun og tar et bein på hver side utenfor strikken og snur seg i lufta, slik at strikken blir strammet rundt beina på en måte og hun lander med ansiktet andre veien.

Så skal hun hoppe opp og "slippe" strikken og lande i midten (med en strikk på hver side) og hoppe "1 2 3". Så tar hun et bein over den andre strikken og hopper "1 2 3".

Så hopper hun ut og hopper da "1 2 3" på den andre siden.

Neste omgang starter fra den siden hun går ut av forrige omgang. Man starter på ankel, legg, knær, lår, hofter osv.

Den som tråkker på strikken, har dumpa og må gå bakerst i køen igjen!

Man har da døtre! hi hi

Skrevet

ChingchongKinamann skjønte jeg overhodet ikke bæret av! Prøv igjen jenter :P

Den kinamannen kan jeg vise deg når jeg kommer ned på tirsdag! :P Myyye enklere å vise enn å forklare den! :P

*Gleder meg til å få ekte suss av Z'n* ;)

Skrevet

Den kinamannen kan jeg vise deg når jeg kommer ned på tirsdag! ;) Myyye enklere å vise enn å forklare den! :P

takk, da slipper jeg å prøve å skrive det en gang til! :P

Skrevet

Jeg kan en litt annen versjon av sløyfa. Den krever at 4 stk står, eller stoler o.l. Man drar strikken som et rektangel og plasserer to stk i hvert sitt hjørne på kortenden. Og så drar man strikken over mot andre siden, på midten "vrir" man den. Slik at når den er festet i de to andre som står i kortende nr. 2 er strikken formet som et timeglass.

Så hopper man fra den ene kortenen til den andre. Første gangen over kan man bruke 3 hopp i hver "rute" (som man har 4 av). Når man skal tilbake har man 2 hopp, og neste runde kun 1 hopp i hver rute. Så tar man opp på knærne.

Kinamann (jeg prøver):

Strikken holdes i et "timeglass" her også, av to personen som har ett hjørne i hver hånd. Så sier man "kjing kjong kinamann, kinamann er død" mens man tar armene inn og ut til hver side i takt med det man sier. Idet man sier "død" så spriker man ut med hendene, oppover og nedover og der det passer seg, og man kan også tråkke på strikken med det ene benet. Poenget er å lage et nett eller en hindring, som de(n) som ikke står skal komme seg gjennom, over eller under.

Skrevet

Jeg kan en litt annen versjon av sløyfa. Den krever at 4 stk står, eller stoler o.l. Man drar strikken som et rektangel og plasserer to stk i hvert sitt hjørne på kortenden. Og så drar man strikken over mot andre siden, på midten "vrir" man den. Slik at når den er festet i de to andre som står i kortende nr. 2 er strikken formet som et timeglass.

Så hopper man fra den ene kortenen til den andre. Første gangen over kan man bruke 3 hopp i hver "rute" (som man har 4 av). Når man skal tilbake har man 2 hopp, og neste runde kun 1 hopp i hver rute. Så tar man opp på knærne.

Kinamann (jeg prøver):

Strikken holdes i et "timeglass" her også, av to personen som har ett hjørne i hver hånd. Så sier man "kjing kjong kinamann, kinamann er død" mens man tar armene inn og ut til hver side i takt med det man sier. Idet man sier "død" så spriker man ut med hendene, oppover og nedover og der det passer seg, og man kan også tråkke på strikken med det ene benet. Poenget er å lage et nett eller en hindring, som de(n) som ikke står skal komme seg gjennom, over eller under.

Og nå ble det enda mer spennende å vente på Marianne... For jeg skjønner poenget, men ikke hvordan, det blir stadig mer forvirrende ;)

Skrevet

kinamannen var jo slikt at man er 2 stk som holder strikken så går de berserk med srtikken og lager den høy/lav store/små hull så er selve utfordringen for de som står igjen å komme seg gjennom dette tullet de har surret i sammen uten å være i strikken..

Skrevet

Bilder! :P:P

Bilder skal bli! I morgen er jeg nemlig proff, siden Helene har hjulpet meg på god vei mot manuell fotografering ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...