Gå til innhold
Hundesonen.no

Aiko blir jo aldri slankere!


ceccy

Recommended Posts

Etter at Aiko ble kastrert, har han est ut! Var hos veterinæren med hundene i går (Ally var på 12 ukers kontroll) og tok Aiko oppå vekten. Trodde jeg skulle få sjokk da jeg så vekten hans! 27 kg!! :lol: Idealvekten hans er 22-23 kg!

Uansett hva jeg gjør, får jeg ikke slanket ham. Han får minimalt med mat (langt under det han skal ha), masse trim og mosjon, men alikevell legger han på seg istedenfor å slanke seg!

Aner ikke hva jeg skal gjøre med dette jeg.

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener agility 3 dager i uken og resten av uken er hovedturen på minimum 1 time i skogsterreng. Han får også "raptusbyer" hvor han bare løper (les spinner) rundt på egenhånd.

Fòrer på Royal Canin Maxi Light

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg først prøve å bløte fòret sånn at det blir litt mere masse i magen. Fòrer og tre ganger for dagen for å se om det kan hjelpe. Hvis ikke jeg ser noen forskjell på tre fire uker skal jeg inn å måle tyroxin nivået i blodet hans, for vet'en sa at det kan ha en innvirkning.

Har bare litt "panikk" for å ha en overvektig hund med tanke på sykdommer ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiwa gikk på RC sitt light fôr i 1 år uten å gå ned i vekt, det bare holdt henne på 25-26kg.

Vi kjøpte et diettfor(jepp slankefor) hos dyrelegen(Eukanuba) som hjelper til med å slanke hunden, og jeg kan love deg at det var effektivt altså(vi kjøpte en 10kg sekk og har ikke brukt opp alt).

På 6-7 uker så hadde hunden gått fra 26kg til 23,5 og vi fikk da beskjed av dyrelegen at hun var passelig så nå kunne hun gå over på light fôr igjen for å holde vekten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Etter at Aiko ble kastrert, har han est ut! Var hos veterinæren med hundene i går (Ally var på 12 ukers kontroll) og tok Aiko oppå vekten. Trodde jeg skulle få sjokk da jeg så vekten hans! 27 kg! ;) Idealvekten hans er 22-23 kg!

Uansett hva jeg gjør, får jeg ikke slanket ham. Han får minimalt med mat (langt under det han skal ha), masse trim og mosjon, men alikevell legger han på seg istedenfor å slanke seg!

Aner ikke hva jeg skal gjøre med dette jeg.

Noen råd?

HVA er lite mat? I antall desiliter?

Jeg har i perioder hatt slankeprosjekter på mine firbente da de i perioder har blitt litt tykke - kom til vetten og gamlefar veide den nette sum av 29 kilo f.eks. - da var det beinharde kår.

Nå har ikke det skjedd så ofte - men i perioder med liten aktivitet så legger de jo på seg.

Med liten aktivitet regner jeg 1-2 timers tur hver dag pluss lydighetstrening.

Du har en retriever/border collie blanding - en rase som krever mye mosjon og lite mat for å holde figuren.

Jeg har selv hatt golden, hans match-vekt var 35 kilo og for å holde den vekta fikk han 4 dl. RC medium adult, minimum 3 mil sykkeltur i uka i tillegg til daglige turer på minimum en time-halvannen pluss agilitytrening og lydighetstrening to ganger for uka, og utflukter i helgene..........

I vinterhalvåret når det ikke var sykkeføre var vi ute å traska i minst to og en halv time for dagen - pluss at vi kastet ball på ett bratt beite en halvtimes tid hver dag (og trene agility og lydighet).

Han holdt seg slank han.

Eldstemann her er i vektklassen rett over din - i yngre dager (han er 11 nå) - fikk han 6 dl RC medium adult for dagen, minimum 5 mils sykkeltur i uka i tillegg til vanlige lufteturer 2x30-45 minutter. De dagene vi ikke syklet gikk vi en tre-fire timer for dagen. I tillegg trente vi lydighet to ganger i uka, kjørte saccovogn osv.

Jeg tror at det jeg forsøker å si er at en times tur hver dag ikke kan defineres som MYE mosjon.

Greit nok for en eldre hund kanskje - men langt fra nok om du skal holde vekta på hunden din eller få den ned i vekt. Da må du nok frem med sykkel og hjelm - tut og kjør.........

Agility er heller ikke mosjon på den måten liksom - klart det er aktivitet, og aktivitet er bra - men å sprinte 500 meter en kveld er ikke mosjon så det monner.

Ut å trimme - det er det eneste som hjelper - da slipper du også å sulte han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA er lite mat? I antall desiliter?

Jeg har i perioder hatt slankeprosjekter på mine firbente da de i perioder har blitt litt tykke - kom til vetten og gamlefar veide den nette sum av 29 kilo f.eks. - da var det beinharde kår.

Nå har ikke det skjedd så ofte - men i perioder med liten aktivitet så legger de jo på seg.

Med liten aktivitet regner jeg 1-2 timers tur hver dag pluss lydighetstrening.

Du har en retriever/border collie blanding - en rase som krever mye mosjon og lite mat for å holde figuren.

Jeg har selv hatt golden, hans match-vekt var 35 kilo og for å holde den vekta fikk han 4 dl. RC medium adult, minimum 3 mil sykkeltur i uka i tillegg til daglige turer på minimum en time-halvannen pluss agilitytrening og lydighetstrening to ganger for uka, og utflukter i helgene..........

I vinterhalvåret når det ikke var sykkeføre var vi ute å traska i minst to og en halv time for dagen - pluss at vi kastet ball på ett bratt beite en halvtimes tid hver dag (og trene agility og lydighet).

Han holdt seg slank han.

Eldstemann her er i vektklassen rett over din - i yngre dager (han er 11 nå) - fikk han 6 dl RC medium adult for dagen, minimum 5 mils sykkeltur i uka i tillegg til vanlige lufteturer 2x30-45 minutter. De dagene vi ikke syklet gikk vi en tre-fire timer for dagen. I tillegg trente vi lydighet to ganger i uka, kjørte saccovogn osv.

Jeg tror at det jeg forsøker å si er at en times tur hver dag ikke kan defineres som MYE mosjon.

Greit nok for en eldre hund kanskje - men langt fra nok om du skal holde vekta på hunden din eller få den ned i vekt. Da må du nok frem med sykkel og hjelm - tut og kjør.........

Agility er heller ikke mosjon på den måten liksom - klart det er aktivitet, og aktivitet er bra - men å sprinte 500 meter en kveld er ikke mosjon så det monner.

Ut å trimme - det er det eneste som hjelper - da slipper du også å sulte han.

I dl snakker vi om ca 2 dl pr dag. 1 times tur er virkelig det minste vi går og vi går stort sett alltid i skogen. Han løper og herjer rundt uansett om det er med andre eller aleine..

Sykling er uaktuelt.. Det har vi prøvd før og det endte i knall og fall, så det tørr jeg ikke å prøve igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling er uaktuelt.. Det har vi prøvd før og det endte i knall og fall, så det tørr jeg ikke å prøve igjen...

Synd, for sykling med hund er fabelaktig mosjon både for hund og eier. Hva gikk galt? Brukte du springer?

Springer er helt genialt! Tar ikke mange meter'ne før bikkja skjønner tegninga, og det skal godt gjøres å gå på trynet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd, for sykling med hund er fabelaktig mosjon både for hund og eier. Hva gikk galt? Brukte du springer?

Springer er helt genialt! Tar ikke mange meter'ne før bikkja skjønner tegninga, og det skal godt gjøres å gå på trynet..

Brukte springer ja. Aiko er til tider en trekkhund, så han dro sykkelen over ende med meg oppå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får allerede veldig lite mat... Han får mye mindre enn anbefalt minimumsdose. Gir jeg ham mindre kommer han til å sulte stakkaren.

Jeg aner ikke hvordan forbrenningen fungerer hos hunder, men den er vel neppe såå forskjellig fra menneskets? Hvis vi prøver å slanke oss ved å spise kjempelite ender vi jo bare opp med å senke forbrenningen, som igjen gjør at vi går ned mindre og legger på oss desto mer når vi begynner å spise normalt igjen. Om det fungerer på samme måte hos hunder er det vel dumt å gi ham for lite fôr også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan forbrenningen fungerer hos hunder, men den er vel neppe såå forskjellig fra menneskets? Hvis vi prøver å slanke oss ved å spise kjempelite ender vi jo bare opp med å senke forbrenningen, som igjen gjør at vi går ned mindre og legger på oss desto mer når vi begynner å spise normalt igjen. Om det fungerer på samme måte hos hunder er det vel dumt å gi ham for lite fôr også?

Nå prøver jeg dette i samråd med veterinæren da, så jeg håper jo virkelig at det funker. Gir han mat tre ganger om dagen sånn at kroppen vet at det kommer mer og muligens vil bruke opp det som kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan forbrenningen fungerer hos hunder, men den er vel neppe såå forskjellig fra menneskets? Hvis vi prøver å slanke oss ved å spise kjempelite ender vi jo bare opp med å senke forbrenningen, som igjen gjør at vi går ned mindre og legger på oss desto mer når vi begynner å spise normalt igjen. Om det fungerer på samme måte hos hunder er det vel dumt å gi ham for lite fôr også?

Helt enig!

Jeg prøvde versjonen med minimalt med for på vår eldste tispe, men det hjalp ikke på vekta. I tillegg ble hun helt kronisk sulten og stjal alt som kunne ligne på å være spiselig. Så kjøpte jeg slankefor fra Eukanuba, og det hjalp! Gamla fikk såpass mengde for at hun sluttet med stjelingen og vekta gikk godt nedover. I dag fores hun på light/senior for, og holder greit ganske stabil vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå prøver jeg dette i samråd med veterinæren da, så jeg håper jo virkelig at det funker. Gir han mat tre ganger om dagen sånn at kroppen vet at det kommer mer og muligens vil bruke opp det som kommer...

OK - ikke for å være slem - men 2dl mat om dagen? I samråd med veterinær?

Det bekrefter jo bare det folk sier at ernæring har ikke veterinærer litt peiling på engang.

Han kommer IKKE til å bli slankere av å ikke få mat ........ akkurat på det området er hunder som mennesker på en måte, bortsett fra når mennesker sulter seg så kalles det ikke dyremisshandling.

Hunden SKAL ha mat og han skal ha NOK mat til at han ikke går sulten hele tiden. 2 dl er ALTFOR lite uanset hva veterinæren din påstår å måtte mene - sorry.............

Når jeg slanket mine hunder var det i samråd med en veterinær som var ekspert på ernæring - (heldig å ha en sånn på klinikken jeg brukte da) - og matmengden skal reduseres med 1/5 i forhold til normalen, maten skal gis i flere omganger og mengden mosjon må økes. Så en hund som normalt - som mine - får 5-6 dl om dagen skal ned til fire - mosjonsmengden økes betraktelig og så skal man regne at de går ned ca 200 gram pr. uke. Altså 5 uker på en kilo. Er hunden supersulten kan man forsøke å gi den gulerøtter og annet lavkalorifyll i tillegg. Eventuelt gi den maten f.eks. strødd utover gulvet sånn at det går lenger tid å spise osv.

I tillegg ble jeg fortalt at noen hunder faktisk bærer overvekt naturlig, dvs. de er som folk, noen er rundere i kantene enn andre uten at de er direkte overvektige av den grunn.

Nå kan jeg vanskelig forestille meg at en labrador, retriever, bc blanding kan ha en match-vekt på 22-23 kilo uten å være radmager jeg da - en slank golden hannhund veier rundt 35 kilo, det samme gjør en labrador - en bc veier mellom 20-25 liksom. Totalen - dersom bc delen er dominerende vil jeg tippe ligger rundt 25-28 kilo.

Aner ikke om det var din hund jeg møtte når jeg var i Bergen i mai (på retrieverklubbens bane), men det var en som lignet veldig - og den var jo stor, altfor stor til å veie bare 23 kilo. Men det er kanskje flere av dem :unsure:

Ad sykling - ett tips, ha bånd og halsbånd på i tillegg til springeren, lag springersnoren kortere enn originalen er - dvs. at når hunden står ved siden av sykkelen uten at fjera er spent så skal skuldrene være RETT UNDER fjera og henge rett ned men ikke være slakk - den skal være så kort at den er helt strekt UTEN at fjæra bøyer seg - så tar du strupehalsbånd på og kobbel, holder det i høyrehånden (den siden hunden løper på) og så bruker du det til å styre hunden med og lære den å gå pent i springer.

Veier hunden din normalt sett bare 23 kilo og du IKKE klarer å holde den - så er det noe alvorlig galt.

Jeg sykler i perioder med tre belgere samtidig - og ALLE tre trekker så fjæra på springeren ligger flat i fartsretningen, vektmessig vil det si totalt 80 kilo hund som henger i fjæra - halsbånd og kobbel forhindrer imidlertid at de får dratt ut til siden. Nå skal det sies da at mine hunder har lært at man ikke går i grøfta og snuser på tur sånn at det ikke er noe problem - dersom det er det du sliter med så foreslår jeg at du setter springeren på andre siden i en periode til han finner ut hva sykling går i.

En times løpetur i skogen er IKKE nok mosjon om du skal slanke hunden - det er knapt nok nok til vanlig god kondisjonering av hund - dvs. vanlig trim - uansett hvor mye løs han løper.

Så ut å trimme.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - ikke for å være slem - men 2dl mat om dagen? I samråd med veterinær?

Det bekrefter jo bare det folk sier at ernæring har ikke veterinærer litt peiling på engang.

Han kommer IKKE til å bli slankere av å ikke få mat ........ akkurat på det området er hunder som mennesker på en måte, bortsett fra når mennesker sulter seg så kalles det ikke dyremisshandling.

Hunden SKAL ha mat og han skal ha NOK mat til at han ikke går sulten hele tiden. 2 dl er ALTFOR lite uanset hva veterinæren din påstår å måtte mene - sorry.............

Når jeg slanket mine hunder var det i samråd med en veterinær som var ekspert på ernæring - (heldig å ha en sånn på klinikken jeg brukte da) - og matmengden skal reduseres med 1/5 i forhold til normalen, maten skal gis i flere omganger og mengden mosjon må økes. Så en hund som normalt - som mine - får 5-6 dl om dagen skal ned til fire - mosjonsmengden økes betraktelig og så skal man regne at de går ned ca 200 gram pr. uke. Altså 5 uker på en kilo. Er hunden supersulten kan man forsøke å gi den gulerøtter og annet lavkalorifyll i tillegg. Eventuelt gi den maten f.eks. strødd utover gulvet sånn at det går lenger tid å spise osv.

I tillegg ble jeg fortalt at noen hunder faktisk bærer overvekt naturlig, dvs. de er som folk, noen er rundere i kantene enn andre uten at de er direkte overvektige av den grunn.

Nå kan jeg vanskelig forestille meg at en labrador, retriever, bc blanding kan ha en match-vekt på 22-23 kilo uten å være radmager jeg da - en slank golden hannhund veier rundt 35 kilo, det samme gjør en labrador - en bc veier mellom 20-25 liksom. Totalen - dersom bc delen er dominerende vil jeg tippe ligger rundt 25-28 kilo.

Aner ikke om det var din hund jeg møtte når jeg var i Bergen i mai (på retrieverklubbens bane), men det var en som lignet veldig - og den var jo stor, altfor stor til å veie bare 23 kilo. Men det er kanskje flere av dem :unsure:

Ad sykling - ett tips, ha bånd og halsbånd på i tillegg til springeren, lag springersnoren kortere enn originalen er - dvs. at når hunden står ved siden av sykkelen uten at fjera er spent så skal skuldrene være RETT UNDER fjera og henge rett ned men ikke være slakk - den skal være så kort at den er helt strekt UTEN at fjæra bøyer seg - så tar du strupehalsbånd på og kobbel, holder det i høyrehånden (den siden hunden løper på) og så bruker du det til å styre hunden med og lære den å gå pent i springer.

Veier hunden din normalt sett bare 23 kilo og du IKKE klarer å holde den - så er det noe alvorlig galt.

Jeg sykler i perioder med tre belgere samtidig - og ALLE tre trekker så fjæra på springeren ligger flat i fartsretningen, vektmessig vil det si totalt 80 kilo hund som henger i fjæra - halsbånd og kobbel forhindrer imidlertid at de får dratt ut til siden. Nå skal det sies da at mine hunder har lært at man ikke går i grøfta og snuser på tur sånn at det ikke er noe problem - dersom det er det du sliter med så foreslår jeg at du setter springeren på andre siden i en periode til han finner ut hva sykling går i.

En times løpetur i skogen er IKKE nok mosjon om du skal slanke hunden - det er knapt nok nok til vanlig god kondisjonering av hund - dvs. vanlig trim - uansett hvor mye løs han løper.

Så ut å trimme.........

Joda det var han du traff i Bergen. Kanskje du synes han er stor, men jeg skal love deg at en vekt på 27 kg skal han iallefall ikke ligge på! Da jeg fikk ham, veide han 21 kg. Dette var for tynt, men han var fin da han lå på 23 kg.

Nå skal det nevnes at jeg gir ham litt ris i tillegg til tørrfòret sitt fordi, jeg synes det høres for lite ut med to dl.

Men jeg synes du kan lese hva jeg skriver :D Jeg skrev at 1 times tur er absolutt minimum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...