Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spørsmål om begreper, om IPO og litt av hvert

Aya

Recommended Posts

Har noen begreper jeg har litt vag forståelse av, og det hadde vært greit med en oppklarning;

- Jaktlyst

- Kamplyst (sosial kamplyst)

- "skärpe"

Når det gjelder IPO, da spesielt C-delen (spor og lydighet passer jo for de fleste raser), hva er kriteriene for å lykkes der? Hvorfor skiller schäferen og kanskje rottisen, mallen, den hollandske gjeterhunden og dobermannen seg ut her? Vil en Border Collie med masse lekelyst, masse iver til å holde fast og dra o.l kunne passe like godt som en av de øverestående? Bare noen spørsmål fra meg som sitter midt i flyttelasset her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktlyst: Lyst/evne til å følge og fange et bytte

Kamplyst: Vilje/evne til kamp

Skärpa er svensk, og jeg er jaggu ikke sikker på hva det betyr gitt, men ville vel kanskje tippe på skarphet.

De nevnte rasene er raser som ofte har stor jaktlyst, skarphet og kamplyst.

En BC kan fint trenes i IPO, den har neppe samme skarphet som de tidligere nevnte raser, men lysten på å dra, bite og leke er noe av det som trengs innen IPO. Du får jo bare prøve. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skärpa.... blir vel ikke direkte "skarphet". Det sistnevnte betyr en hund som er såpass usikker/vaktsom (litt ulne begreper det også) at den reagerer raskt og skarpt på noe den oppfatter som en fare. Med skarphet i FA-tester mener man "refleksreaksjon mot trussel som kommer brått på innenfor indre revirgrense (4 meter)", og graden av skarphet blir da graden av hvordan hunden svarer opp.

Så dette uttrykket blir ikke helt det samme som skärpa, som er mer en viss EVNE til aggressivitet (men ikke av frykt) når de utfordres.... Dette stod et sted (http://www.kennelvisavis.se/aggresivitet.htm) om skärpa:

"Ofta använder vi begreppet skärpa när vi vill att hunden ska visa aggressivitet under arbete. Vi talar således om att hundar är aggressiva mot människor och andra hundar, medan terriern och taxen visar skärpa mot räven i grytet. Vi talar om hundar som har rovdjurskärpa och mer sällan om hundar som är aggressiva mot rovdjur. När bruks- och tjänstehundar mentaltestas talar man också om skärpa, eftersom ett visst mått av skärpa är önskvärt hos de flesta brukshundar. Bland jakthundarna är det framförallt vissa terriers som visar mer påtaglig skärpa. Bland spetsar ser vi ibland också individer som har en viss skärpa."

Eller så har denne damen en meget god side, der hun har artikler som blant annet denne:

http://www.renolen.no/birgit/ipo/ipo.htm

En god hund å trene i IPO skal være TRYGG, men den skal også ha en god porsjon kamplyst (derimot er ikke skärpa så betydningsfullt, dette er sport - mens skärpa trengs mest på tjenestehunder som vil komme i "ekte" situasjoner, les i artikkelen med link til ovenfor), så den synes det er "stilig" å utfordre litt - den skal synes det er gøy og dessuten også tørre å stå på litt overfor folk.

Det er jo bare å prøve! Går det ikke, så er det UANSETT lærerikt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...