Gå til innhold
Hundesonen.no

Det må være grenser..


MarieR

Recommended Posts

Det kommer veldig ann på hunden mener jeg. Jeg ville ikke tatt med meg Elwira på ett sånt sted som buhund-jenta beskriver. Hun er ikke trygg og kan fort bli veldig redd og stressa når det er så mange folk. Jeg tar henne med på veldig mye så lenge det ikke blir ukoslig for henne. Har hatt henne med på ett marked før, da tengte jeg det ville være super miljø trening. Hun ble så redd.Etter det har hun vært litt usikker når vi går i byen. Dette har jeg klart å bygge opp igjen, og vil ikke at det samme skal skje igjen. Men for all del, det er noen hunder som har veldig godt av det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med mine bikkjer over alt. Både huskyen og aussien har vært med på det meste. Nå bor ikke vi i Oslo, men de har nå vært med på ting som har skjedd både i Kirkenes og Tromsø. Begge hundene tar det veldig fint, og feks 17.mai gikk unna som en lek (ja, forutenom at aussien gikk hele toget og sleiket opp fett som hadde dryppet ned på bakken fra en grill på hjul...). Så fremst jeg er i Kirkenes under Kirkenesdagene og ikke jobber så blir nok Lyng (aussien) med meg til byen da også. Jeg ser på det som trening, rolighetstrening i store folkemasser, nytter ikke å være gal kenguruaussie der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Bodfäldt (tror jeg det er... eller er det Micke Gustafsson, jeg blander disse to i dette frisitatsforsøket....) har tatt for seg hvordan man som hundeinteressert ungdom trekker med seg bikkja overalt, inn på t-baner, med på fest, overalt - og faktisk fikk godt sosialiserte, miljøsterke hunder fordi de nettopp var med overalt.

Så blir man eldre, man begynner å lese seg til alt som skal gjøres "riktig", og man begynner å skåne lille valpen. Man har jo også egen bil, hvilket man ikke hadde som tenåring, så man kjører den. Og tilrettelegger og fortsetter det - og så er ironien at når man gjør "alt" riktig, så kan man likevel få et dårligere resultat, man får en hund som ikke er vant til like mye, selv om utgangspunktet var det samme.

Måtte flire litt når jeg så deg skrive dette. For dette er nøyaktig det som skjedde meg. Begge de to første hundene (Malamutt og schäfer) fikk jeg før jeg hadde førerkort, de måtte pent være med overalt! De var begge miljøsterke og trygge, jeg kunne fint ha tatt med begge to på store tilstelninger. Mener å huske jeg hadde med Malamutten på en utekonsert også *mimre*

MEN så begynte jeg å lese OG fikk førerkort. Nå skal det være sagt at schäferslasken her i huset er av den sindige typen og ville nok helt klart ha greid mye av det samme som mine første hunder. Z derimot, hadde nok hatt veldig godt av at jeg ikke hadde lest så himla mye bøker. Jeg har ikke tilrettelagt så mye for han, men du verden så mye enklere det er å kjøre bil fremfor t-bane. Han er også hyper og sosial, så veldig mye greiere at han er i bilen. Han hadde død av å være med på martna eller lignende tilstelninger. Om det hadde vært like ille om jeg hadde hatt han med overalt vet jeg ikke, men det orker jeg ikke å spekulere på nå. Skuddredslen hans hadde nok vært der åkke som, men hvem vet, kanskje i en mindre grad.

Så igjen, det handler om skjønn. En eller annen sa i denne tråden, om det blir kos fremfor stress så ja, da synes jeg det er greit. Blir det stress fremfor kos, la bikkja være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Jeg er enig i det som er sagt om at man ofte overbeskytter hundene, og spesielt når det er snakk om stress. Vi tror at dersom vi fjerner dem fra situasjoner der de lett blir stresset, så får vi hunder som ikke blir stresset. Fakta er vel at dersom de sjelden kommer i stressede situasjoner, vil de vel bare takle det dårligere når de først kommer i en?

Jeg gikk jo i fella selv med Mona. Begynte å planlegge hvor jeg skulle gå tur og når på dagen, slik at jeg skulle få minst mulig forstyrrelser. Hallo?! Det var jo egentlig bare å utsette problemene og gjøre dem verre :lol: Hun var ille. Superstressa på nye steder, byen, med andre hunder og folk rundt.. Men så måtte jeg jo bare gjøre noe med det, og det gikk jo så bra! Og det blir jo mye bedre for både hund og eier når man kan takle stresset på ålreite måter.

Jeg tar Mona med meg på sånne folksomme steder, for jeg vet at hun ikke bryr seg og jeg ser på det som god trening. Men det kommer jo an på hunden! Hadde jeg hatt en liten, nervøs hund som trengte masse trening, ville jeg jo ikke dratt den med meg inn i en folkemengde. Da hadde jeg jo begynt roligere. Men med Mona er det ikke noe problem, folk pleier å flytte seg, og hun bryr seg ikke. Med mindre hun ser en hund, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hunder tar skade av å slippe å være med til Oslo sentum på 17 mai. eller på martnan i Trondheim (eller omegn), jeg da.... Det kan også være greit å ikke ta med hunden av hensyn til omgivelsene innimellom også.

Det har ikke alltid med hva hunden takler eller hvor flink man har vært til å miljøtrene den å gjøre, men andre faktorer kan også ha innflytelse på om man bør vurdere om det er best å la Fido være hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det kommer veldig ann på hunden mener jeg. Jeg ville ikke tatt med meg Elwira på ett sånt sted som buhund-jenta beskriver. Hun er ikke trygg og kan fort bli veldig redd og stressa når det er så mange folk. Jeg tar henne med på veldig mye så lenge det ikke blir ukoslig for henne. Har hatt henne med på ett marked før, da tengte jeg det ville være super miljø trening. Hun ble så redd.Etter det har hun vært litt usikker når vi går i byen. Dette har jeg klart å bygge opp igjen, og vil ikke at det samme skal skje igjen. Men for all del, det er noen hunder som har veldig godt av det :lol:

Det viktige sånn som jeg ser det er å ta med hunden så mange steder som mulig. Om hunden blir litt nærvøs eller stressa gjør ikke det noe. Jeg ville bare oppført meg helt rolig og så vender den seg til det og lærer at det ikke er noe farlig. Men hvis hunden blir livredd eller så stressa at den blokker alt annet ute er den ikke motakelig for noe form for læring og da vil det ikke komme noe godt ut av det. Da vil det antagelig bare bli værre. Så litt stess og litt usikkerhet er ikke farlig, men når hunden ikke klarer å roe seg igjen har man satt den i en for vanskelig situasjon.

Tror ikke hunder tar skade av å slippe å være med til Oslo sentum på 17 mai. eller på martnan i Trondheim (eller omegn), jeg da.... Det kan også være greit å ikke ta med hunden av hensyn til omgivelsene innimellom også.

Det er jeg veldig enig! Man må ta hensyn til at det ikke er alle som syns at hunder er like flotte dyr som det vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, satt å spekulerte på hvordan jeg kunne skrive det slik at alle forstod det :o Martna. Masse folk, boder med hjemmelagede ting, klær, blingbling, juggel, smultringer, tivoli, lotterier, frukt og grøntboder, stands, reklamering osv osv ;) Skjønner? Hehe.

Marknad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem fra trebåtfestivalen i Halden. Det er som festivaler og marknader flest, fult i folk, musikk, barnevogner, sykler, tivoli, boder, fulle folk etc etc. Og trebåter da. En del hunder der. Alt fra pomeranian til schäferhunder. Og trass mye folk, så virka ikke noen av disse hundene stressa ut. En engelsk setter lå og slappa av mens folk trampa rundt.

Vida var der natt til i dag (altså natt til lørdag), siden vi gikk vakt der. Da vi starta vakta, var det tjukt med folk. Hu ble skubba til, snubla over, fulle folk som skulle kjekke seg mm. Og alt gikk helt utmerket. Hu starta å melde på en en som var sørpe drita da. Han lå i fosterstilling med nesa i den bakte poteten sin, så han var jo litt rar da... :o

Det kommer nok an på hunden. Om den takler slike miljøer eller ikke. Hunden tar ikke skade av å være hjemme nei, men den tar sjeldent skade av å være med og. Men jeg trur ikke jeg hadde tatt med en liten valp på et slikt sted. Hadde evt holdt meg godt i utkanten da. Men å drasse med meg Vida på en slik ting til, er ikke noe problem.

Hundefolk er jo på utstillinger, og hva er egentlig så stor forskjell fra å gå i Vikingskipet med hunden, og på et marked?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...