Gå til innhold
Hundesonen.no

Det må være grenser..


MarieR

Recommended Posts

Jada..martnan er i byen, og det er utrolig masse hunder som er med eierne sine. Med så utrolig masse folk, føtter som ikke ser seg for, det er trangt, bråkete..vel, jeg ser ikke på en slik tur som sosialisering en gang!

Hva er dine "grenser" for hva som sømmer seg, eller er praktisk å ha med hund på?

Jeg setter grensen på det punktet jeg vet det er fare for at dette blir mer utrivelig enn trivelig for hunden. Ask kommer aldri til å bli med på martna i byen, det er helt sikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker første gang det var karneval i Oslo. Det var om sommeren, masse folk og en parade gjennom byen. Jeg ante jo ikke at det skulle bli så trangt og masete, så jeg hadde med meg Tatra (tispe 25 kilo gatemix).

Det endte med at jeg bar henne i armene mine tilbake til bilen og ble der. Det må ha vært i 1984 for jeg var atpåtil 3 måneder på vei...

Så jeg er helt enig. Det er ikke alltid like lurt å ta med seg bikkja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, satt å spekulerte på hvordan jeg kunne skrive det slik at alle forstod det :D Martna. Masse folk, boder med hjemmelagede ting, klær, blingbling, juggel, smultringer, tivoli, lotterier, frukt og grøntboder, stands, reklamering osv osv :wacko: Skjønner? Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hunden?

Jeg har en hund her, som har vært med meg på alt fra utendørskonserter til flyshow med jagerfly tordnende rett over oss (da putter man bomull i ørene og knyter en bandana rundt) til å gå på bar, være med på 17. mai, på arrangementer der det tråkker folk rundt overalt med huiende unger og greier og greier... og hun vil heller være med meg bokstavelig talt overalt, enn å være hjemme.

Den andre er litt særere, og liker ikke så godt å være med - selv om han nettopp ved å bli tatt ved, har blitt en fin ha-med-hund, han også. Så da gjelder det å skreddersy litt etter behov. Men nettopp fordi jeg faktisk må ha en jobb, og de ikke kan være med på den, så prøver jeg å ha dem med meg så mange steder som jeg kan - men har da også hunder som passer det; noe jeg velger fra start.

Og gamlehundene... de var store nok til at de ikke var mulige å overse; husker en 17. mai på Karl Johan, da la de seg ned, rett ut, og sovnet....

Har man hunder som synes mennesker er skumle, eller som er veldig små, eller som har fobier eller skrekker, så er saken annerledes. Men så sant man tar hensyn til hunden, og ikke lar den bli tråkket på, så er det litt vanskelig for meg å være med på at det i utgangspunktet er "fælt" for hunden.

Men er eierne hensynsløse overfor sin egen hund og ikke viser omtanke... så kan jo alt bli dumt for en hund, fra turen i parken til bilturen til whatever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hunden?

Jeg har en hund her, som har vært med meg på alt fra utendørskonserter til flyshow med jagerfly tordnende rett over oss (da putter man bomull i ørene og knyter en bandana rundt) til å gå på bar, være med på 17. mai, på arrangementer der det tråkker folk rundt overalt med huiende unger og greier og greier... og hun vil heller være med meg bokstavelig talt overalt, enn å være hjemme.

Den andre er litt særere, og liker ikke så godt å være med - selv om han nettopp ved å bli tatt ved, har blitt en fin ha-med-hund, han også. Så da gjelder det å skreddersy litt etter behov. Men nettopp fordi jeg faktisk må ha en jobb, og de ikke kan være med på den, så prøver jeg å ha dem med meg så mange steder som jeg kan - men har da også hunder som passer det; noe jeg velger fra start.

Og gamlehundene... de var store nok til at de ikke var mulige å overse; husker en 17. mai på Karl Johan, da la de seg ned, rett ut, og sovnet....

Har man hunder som synes mennesker er skumle, eller som er veldig små, eller som har fobier eller skrekker, så er saken annerledes. Men så sant man tar hensyn til hunden, og ikke lar den bli tråkket på, så er det litt vanskelig for meg å være med på at det i utgangspunktet er "fælt" for hunden.

Men er eierne hensynsløse overfor sin egen hund og ikke viser omtanke... så kan jo alt bli dumt for en hund, fra turen i parken til bilturen til whatever.

Nå kan ikke jeg svare for martnan til buhund-jenta, men på karnevalet i Oslo var det så mye folk at jeg var redd for at hunden min skulle bli tråkket ned og/eller klemt ihjel. Det var en meget trygg og veltilpasset hund som var vant til å være med på alt jeg foretok meg. Hun var til og med med på kino en gang!

Men altså, noen ganger kan hundens sikkerhet være truet og da er det best å la den være hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Akela her, det er helt avhengig av hunden. Har hatt med hund på Karl Johan, 17. mai, som la seg ned ved siden av toget og sovnet. Den andre hunden ville jeg aldri drømt om å ta med på noe sånt.. Men om hunden tåler det, og det blir mer kos enn stress, så er jeg for å ha med hunden så mye som mulig jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Akela her, det er helt avhengig av hunden. Har hatt med hund på Karl Johan, 17. mai, som la seg ned ved siden av toget og sovnet. Den andre hunden ville jeg aldri drømt om å ta med på noe sånt.. Men om hunden tåler det, og det blir mer kos enn stress, så er jeg for å ha med hunden så mye som mulig jeg.

Helt greit at hunden er trygg på situasjonen, men som ida sa, det er ikke trygt for en hund på slike steder..hvertfall ikke på slike store arrangemang som martna,marked med masse folk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at hunden er trygg på situasjonen, men som ida sa, det er ikke trygt for en hund på slike steder..hvertfall ikke på slike store arrangemang som martna,marked med masse folk osv.

Nei, det kommer liksom ikke an på hunden hvorvidt den blir klemt i hjel i store folkemasser. Jeg er på Karl Johan hver 17. mai også, jeg. (Går i tog. Det er jeg med den utrolig teite uniformen!) Det er ikke sammenlignbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.... er det så farlig for en hund på slike steder fordi den kan bli KLEMT IHJEL, så burde vel barn for ordens skyld også holdes langt unna - det må da følgelig være LIVSFARLIG for barna ute en 17. mai!! Vekk med dem, og vekk med hunder og kortvokste også - DA kommer ingenting til å skje :D

Nei, det er nok reelle farer til at man behøver å overdrive de mer marginale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en trygg, liten hund og hun er med på det meste. Siden samboeren vår ( :wacko: ) er musiker, er hun med på konserter og er en riktig veltipasset groupie/maskot. Hun er også med på Musikkens dag i Oslo, i studio, på markeder og annet som skjer. Så lenge jeg ikke skal spise eller være på steder der hund ikke er tillatt, er hun med.

Selv med sine 33 cm over bakken, snor hun seg fint mellom beina til folk. Hun leder an, men hvis det blir for trangt er bikkja klok nok til å gå hakk i hæl bak meg - like fornøyd. Hun trives godt blant mye folk, og når man bor i by er det jo en del av hverdagen at det ferdes mye folk. Ingen har tråkket/snublet over henne enda, så ingen skade skjedd. Etter noen timer i yrende folkeliv legger hun seg tilfreds og mettet av inntrykk i senga si hjemme. :D

Det at hun ikke er blitt tråkket på går nok på det at hun ikke vimser eller nøler. Hun er ikke redd og går selvsikkert, da reduserer man risikoen for at noen tråkker på henne.

Jeg har også bevisst forsøkt å unngå å løfte/bære henne slik at hun skal lære seg å bevege seg blant folk. Noen ganger bærer jeg henne, men hun har hatt veldig godt av å bli behandlet som en 50 kg hund selv om det kan være fristende å ta henne på armen.

Så lenge hunden føler seg trygg og går med høyt hevet hale, og jeg føler hunden er trygg, ser jeg ingenting galt i å ha den med. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er blitt en slik, jeg skal ha rett for enhver pris tråd, kan jeg jo nevne at når barnetoget er over på 17 mai, går vi sidegatene ned til bussen og så drar vi hjem. Det kunne ikke ramle meg inn å ta med verken unger eller bikkjer ned i kaoset på Karl Johan. Ikke fordi det er så farlig, kanskje, men hvis vi skulle miste taket i hverandre, kan det bli litt skummelt for både små og store, til vi får øyenkontakt igjen. Hva er vitsen med å utsette noen for det kaoset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Bodfäldt (tror jeg det er... eller er det Micke Gustafsson, jeg blander disse to i dette frisitatsforsøket....) har tatt for seg hvordan man som hundeinteressert ungdom trekker med seg bikkja overalt, inn på t-baner, med på fest, overalt - og faktisk fikk godt sosialiserte, miljøsterke hunder fordi de nettopp var med overalt.

Så blir man eldre, man begynner å lese seg til alt som skal gjøres "riktig", og man begynner å skåne lille valpen. Man har jo også egen bil, hvilket man ikke hadde som tenåring, så man kjører den. Og tilrettelegger og fortsetter det - og så er ironien at når man gjør "alt" riktig, så kan man likevel få et dårligere resultat, man får en hund som ikke er vant til like mye, selv om utgangspunktet var det samme.

Det samme fortalte en adferdsekspert om: En familie var på tredje hund av samme rase, samme kjønn, og NÅ hadde tredje hund begynt å gjøre det ingen av de andre gjorde - nemlig å reagere på barn. Vel, forklaringen var grei - fordi de egne barna var større, var det ikke lenger så mye unger som fløy rundt på besøk, tråkket og lekte med valpen, og vips, hadde man en langt mindre barnevant hund. Når man mistet denne muligheten, måtte man legge inn mer målrettet trening - noe som krever en bevissthet rundt de svake sidene.

Husker første valpen jeg fikk... den ble sendt i kasse på toget fra en annen kant av landet, ut av kassen heiste vi opp en munter valp som fikk på seg halsbånd og ble tatt med på sin første tur - og det var fra jernbanestasjonen som lå i enden av Karl Johans gate. Den var og er en av de beste hundene jeg har hatt, og var like sporty resten av livet når det gjaldt å bli med på "alt".

Ellers blir det bare "stakkars" til alt, enten det er høye lyder, tur (Rugaas-ideen der om null tur er helt hinsides), stress (gud så fælt, liksom - vel, valper BØR utsettes for et visst stress, ifølge forskerne)... til slutt er ALT galt. Har dessverre, synes sikkert noen, en litt tro på "swim or sink" - hunder som er så dårlige at de ikke tåler greie hverdagsting, de vil bli dårlige uansett, før eller siden. Men med våre hunder, som det er blitt endel av, så har det gått meget bra. Og jeg ser at "ungdomshundene" har blitt MINST like gode som de senere, der de var med overalt og uten at jeg hadde utviklet noen særlig katastrofefantasi - og jeg har stor glede av å tenke tilbake og sammenholde det vi ubevisst gjorde, med den listen som Runar Næss har satt opp (og som noen naturligvis mener er helt ille for en valp, stakkars).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...en litt tro på "swim or sink" - hunder som er så dårlige at de ikke tåler greie hverdagsting, de vil bli dårlige uansett, før eller siden. Men med våre hunder, som det er blitt endel av, så har det gått meget bra. Og jeg ser at "ungdomshundene" har blitt MINST like gode som de senere, der de var med overalt og uten at jeg hadde utviklet noen særlig katastrofefantasi - og jeg har stor glede av å tenke tilbake og sammenholde det vi ubevisst gjorde, med den listen som Runar Næss har satt opp (og som noen naturligvis mener er helt ille for en valp, stakkars).

Er helt enig med deg.

Har du forresten en link til den listen Næss har satt opp? Hadde vært interessant å lese hvis den finnes på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med Hera så og si overalt. Er det på arrangementer med masse mennesker, så går vi litt i utkanten, og ikke midt oppi den væste folkmassen. Eneste jeg ikke liker så godt er hvis vi skal reise med hurtigbåten og det er full båt og turister, sykler, barn, andre dyr ja masse styr inn på en båt, så vil jeg helst kjøre bil istedet. For jeg vil heller ta båt en gang det er rolig. Vi hadde Hera med på 17 mai, på tivoli (ikke midt oppi da) flysportens dag med masse fly og helikoptre, på utstillinger, neddi sentrum på en finværs lørdag. . Syns Hera takler det bra. Virker som at så lenge mor eller far er i nærheten, er hun trygg, og stoler på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, satt å spekulerte på hvordan jeg kunne skrive det slik at alle forstod det :D Martna. Masse folk, boder med hjemmelagede ting, klær, blingbling, juggel, smultringer, tivoli, lotterier, frukt og grøntboder, stands, reklamering osv osv :wacko: Skjønner? Hehe.

Jeg har bare én ting å si: SUPERB miljø trening! Jeg hadde ikke nølt med å ta Pito med meg, hun har sååå godt av det! Jeg har hatt Pito med meg på ALT som finnes av slike ting, og jeg har per i dag en hund som faktisk liker seg midt i bergen sentrum og som ikke stresser i det hele tatt. Herlig!

Eneste hun stresser med er hvis vi møter på hunder i byn, og hun hadde blitt stresset av det som vi var midt inn i den villeste skau også, så det har ingenting med plassen å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på hunden tror jeg. Tror jeg ville hatt med meg Gizmo men så kan jeg bare ta han opp på armen om det blir for mye for han og da... Gizmo elsker andre mennesker så tror det hadde gått fint :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er mye verre å skåne hunden for alt mulig for det kan være skremmende for den å være med til byen og dermed får en nervøs hund som er livredd for nye mennesker og lyder...

Jeg kan ta pommen til ei venninne av meg, han er med på ALT, og da mener jeg ALT. Det er meeeget sjeldent at han er alene hjemme. Og tøffere hund skal du lete lenge etter! Han er ikke redd for NOE. Elsker nye mennesker og er såå nysgjerrig på nye ting og nye dyr. Herlig å se på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela.

Jeg er enig med deg i mye. Som enda et eksempel i tilknytning til "ungdoms-hunder" kan også nevnes de hjemløses / uteliggernes hunder. Disse er ofte MEGET sosiale og omgjengelige. De er vant til å være med overalt, ikkeno`overbeskyttelse og skjerming der. Og det er vel ikke alltid eier tenker å nøye gjennom løsninger og eventuelle problemer heller før han gjør noe med hunden. Det kan vel virke som jo mer vi diller med hundene, jo mer dillete hunder får vi.

Terrier.

Tror det er denne linken Akela viser til:

http://www.wolfdog.no/artikler/valpeutvikl...utvikling_2.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nå faktisk planer om å ha med meg Ike en tur på martnan,men det ble ikke tid.Han er med meg så og si overalt.Synes ikke martna er så mye verre en en stor utstilling.Det er ofte temmelig trangt og folk/hundsomt der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg hadde ikke hatt noen betenkligheter med å ha med Yazzi på et sånt sted. For det første er hun er veldig trygg hund som er godt sosialistert på de fleste situasjoner. Hun er også ganske stor, så det skal noe til at hun blir tråkka på, og blir hun det så tåler hun det faktisk. Det er ikke krise at en 40 kg stor hund blir tråkka på labben. Og så må jeg jo si at hun er vel en sånn ungdomshund som Akela skrev om. Jeg var 13 år når jeg fikk henne og har hatt henne med på det meste og hun tåler det fint. Hun syns det er kjempetrivelig å være med. Er superrolig og slapper fint av selv om det er masse folk som omtrent tråkker på henne. Men er bikkja mer i veien (for meg selv og andre) enn det er kos og ha henne med er det bedre om hun er hjemme.

Er det noen av dere som har lest Morten Egtvedt sin artikkel i sist canis om 9 grunner til at positiv trening ikke virker? Der skrev han bl.a. om hvordan en del overbeskytter hundene sine. Sjermer dem for alt som kan være litte granne skummelt og da blir det jo fortsatt værende like skummelt. Nå sier jeg ikke at alle skal dra med seg hundene sine på martnader og tivoli, men det er ikke sikkert det er så skadelig som Rugaas & co jamrer. Hunder skal jo selvfølgelig ikke settes i situasjoner de ikke takler i det hele tatt, men om den syns noe er litt skummelt blir det ihvertfall ikke bedre av at man unngår situasjonen (jeg snakker ikke om hunder som allerede har alvorlige problemer, det blir noe annet). Jeg vil ihvertfall ha en hund jeg kan ha med på alt hvis det skulle bli nødvendig en dag. Og da må den jo være med på ting for å blir vandt til det. Jeg syns Akela har veldig mange gode poenger.

- og jeg har stor glede av å tenke tilbake og sammenholde det vi ubevisst gjorde, med den listen som Runar Næss har satt opp (og som noen naturligvis mener er helt ille for en valp, stakkars).

Hva slags liste er dette snakk om?

Redigert: Jeg så plutselig at link var lagt inn mens jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt med Nemi til byen flere ganger før da det har vært ganske fullt med mennesker. Men jeg synes at det blir litt for masete. Nemi er av den typen som gjerne vil hilse på alle, og når det er ganske trang plass å gå på, blir det en del hopping og sleiking på legger. Er ikke alle som liker det. Dessuten blir hun veldig stresset også. Så av og til kan det være bedre å la henne være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke med bisken der det er masse gira unger eller fyll.Dette fordi så mange mener at det bare er å dure bort og ta kontakt, ofte uten å spørre meg.

henrik liker ikke fulle folk , så sånn er det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke helt problemet jeg...

mine hunder tåler det.. hadde med meg hu minste på tønsbergmessa ( boder og tivoli , og masse mennesker og bråk nå i mai jeg) og hu er en veldig rolig og avbalansert liten tasse,så man må se ann individ her altså, takler hunden det, så kjør på, vet du at den ikke takler det eller hater det, så ikke ta den med, værre er det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...