Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbud mot Amstaff, Pit og andre "farlige hunder"


Aya

Hva synes du om et forbud mot "farlige" hunder?  

29 stemmer

  1. 1.

    • Veldig bra- betryggende
      1
    • Ingen mening
      5
    • Liker det ikke, men ka jo være greit mot noen raser
      5
    • Farlig og lite gjennomtenkt
      18


Recommended Posts

Det er ikke prøvd på hund, så hvordan kan du da si at de har kraftigere kjever enn alle andre?

Å herregeud.. Unnskyld.. Men alså tror du virkelig at en Border collie har sterkere bitt enn en Pit bull??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Å herregeud.. Unnskyld.. Men alså tror du virkelig at en Border collie har sterkere bitt enn en Pit bull??

Det har jeg ikke sagt. Men den har like kraftig bitt som andre brukshundraser. boxer, schæfer, rotweiler, doberman +++ Sikkert sheepdog å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være enig i at den har omtrent like stor kraft i kjevene som en Rottweiler og doberman. Men en Pit bull er en liten muskelbunt.

Rottweiler og doberman ble ikke avlet frem som kamphunder.

Så vil si at pit bullen har kraftigere bitt.

Sikkert mangen som kommer til å motsi meg nå..

Og Oes?? Tviler den har like kraftige kjever som en pit bull..

Så ved de rasene som du nevnte vil jeg si at er omtrent bare rottweileren som kan måle seg opp ved pit bullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal du alltid kommentere det jeg skriver, og ikke det andre skriver om samme sak?

Har jeg ikke lov å ha en mening?

Så fordi jeg syns det er greit med loven mot pit bull så skal du bli forbanna på meg??

Viss du leser litt så har eg kommentert hva de andre skriver og. Og trodde da at dette var et diskusjonsforum eller?

Og selvfølgelig så skal du få ha din egen mening, har aldri sagt at du ikke skal få ha det.

Det som gjør meg litt lei er at du ligger å påstår usannheter om rasen i hytt og pine.. [-X Det er mer enn nok av folk som dømmer rasen av løgn og uvitenhet og eg vil bare forhindre at du og forsetter med det. Forstår du det? Nå påstår ikke eg at eg er noen "raseekspert", men akkurat om amstaff/pitbull så tør eg påstå at eg har en go del mer kunnskaper enn det du har..

Så til slutt så ok at du er imot forbud av enkelte hunderaser, bare la vær å spre løgn om rasen da vertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangen kommer antageligt til å bli forbanna på meg nå også, men jeg svarer for det.

Det ER forskjell på amstaffen og pit bullen..

De stammer fra samme rase.. Staffordshire bullterrieren.

Men er to forskjellige hunder for det.

Amstaffen er en "familie" versjonen av de to rasene..

Som sagt dere kommer sikkert til å bli sur på meg igjen, og si at jeg tar feil..

Så fortell meg så hva forskjellen er????!!!!

Det er ingen innkryssinger av annet blod siden rasen ble til. American Staffordshire Terrier er akkurat den samme hunden som American Pit Bull Terrier. Eller er det noen som mener at det har vært krysset inn en annen rase for å lage Am-Staffen til en utstillingshund?

American Staffordshire Terrier er utstillingsvarianten av American Pit Bull Terrier. Eller sagt på en annen måte, Pit Bull Terrier er bruksvarianten av samme rase som American Staffordshire Terrier.

Hvorfor er det så vanskelig for så mange mennesker å innse at Am-Staff og Pit Bull, er samme rase? Er utstillings Airedale Terrier og bruks Airedale Terrier den samme rasen da? Oppfører de seg på samme måten i terrenget? Det gjør de ikke. Hva med bruks Bay Retriever og utstillings Retriever? Er det samme rasen? Ser de like ut? De oppfører seg i alle fall forskjellig. Utstillingslinjer hos Schæfer er ikke de samme linjene som mange Schæfer avlet for bruks kommer fra. Det er da samme rasen for det? Begge varianter blir kalt Schæfer.

Hos mange raser kan vi klart og tydelig observere en bruksvariant, og en utstillingsvariant av samme rase. Hos andre raser kan vi forstå hvorfor de ikke ser like ut. Hvorfor ikke i dette tilfellet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, det med at den ene er udstillingsvarianten og den den anden brugs det forklarer jo en del. Men grunden til at mange tror at de er to forskellige racer skyldes nok at de kaldes to forskellige ting... det var da med til at forvirre mig i hvert fald. :oops: For som du siger så hedder fx både udstillingslinierne og brugslininerne schæfer i den race og da er det lettere at holde styr på for dem der ikke har sat sig særligt meget ind i racen.

Iøvrigt tror jeg at i hvert fald en del danskere netop tror det er forskellige racer fordi kun den ene er forbudt her... og i og med den er det bliver en del mennesker meget bange for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sant det, at ikke en gang en DNA test kan skille pit og amstaff.. Men pit'en hadde i utgangspunktet et anderledes gemytt en de fleste amstaff, men da kun pit'en ble forbudt, og ikke amstaffen ble pit'er og pit/amstaff blandinger solgt som rene amstaff. Derfor erpitbull egenskapene avlet inn i amstaffen. Det blir feil å si a kun eier har skylda, det er også (som sagt) oppdretter som avler på "usikre dyr". ..

Og de låser heller ikke kjeven, men de har et kraftig bitt, og slipper instinktivt ikke byttet før det er dødt. Derfor bruker de den stangen for å brekke opp kjevene, ikke fordi de låser seg!

Pit og amstaff har vesentlig kortere sosialiseringsperiode en sammenlignbare raser som rottweiler. Hvis de ikke blir godt sosialisert i denne perioden utvikler de ofte aggresiv adferdmot bl.a andre hunder. Dette blir utnyttet når hunden skal brukes i hundekamper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det samme rase`?

Og hvorfor er pit bullen ulovlig i Norge da hvis amstaffen er akkurat samme hund, men den har fått lov å være i Norge? (utenom avling nå da)

Og hvorfor kan de skille disse to rasene ved DNA testing hvis det er akkurat samme hund?

Pit bullen er jo kraftigere enn en Amstaff..

Mener da jeg, etter det jeg har lest i raseinfo osv.

Ikke det at det er så mye å finne om Pit bullen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA SKAL JEG SVARE PÅ POLLEN NÅR JEG SYNES REGELEN ER DRITT!!???

*kremt* Håper jeg fikk uttrykt meg klart nok denne gangen ...

Farlig og lite gjennomtenkt?

eller ikke svare.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg så utrolig mye om dette, fant mesteparten av denne informasjonen på hundebitt.no, under kamphunder (oppfordrer alle til å lese, står mye nyttig der). Regner med at pit og amstaff var forskjellige før, iallefall var det sånn at når piten ble forbudt og ikke amstaffen (sånn som det er i danmark nå), ble det solgt piter og pit/amstaff blandinger som amstaff.. Og etterhvert har rasene bare gått over i hverandre.. (?) Nå kan de iallefall ikke skilles.. Men les på hundebitt du, under "kamphunder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

syns det er synd at folk absolutt MÅ avle på tidligere KAMPHUNDER. Det finnes jo så mange flotte hunderaser, så hvorfor ikke velge en med en litt midre blodig fortid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I Tyskland har det under många år varit förbud på Pitbulls.Det man då har gjort är att man har avlat fram Gameness på Amstaffs efter de vanliga Pitbull principerna och kallat dessa hundar för Working American Staffordshire terrier."

Så Working amstaff er egentligt en pit bull med amstaff i?

Jeg tror ikke jeg har sagt noen usannheter om rasen..

Jeg liker faktisk amstaff'en..

Og jeg pleier ikke å utale meg uten at jeg vet det er sant.

Til nå i diskusjonen har jeg ikke sagt noe negativt om rasen?

Etter ett år med politiaksjoner og 65 inndratte hunder, er kamphundmiljøet i Oslo fortsatt ikke under kontroll.(hundebitt.no)

Kriminelle miljøer i Oslo stjeler valper og ofrer dem i hundekamper for å trene opp pitbullterriere. (hundebitt.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er synd at folk absolutt MÅ avle på tidligere KAMPHUNDER. Det finnes jo så mange flotte hunderaser, så hvorfor ikke velge en med en litt midre blodig fortid?

Skal si meg litt enig i det.

Men syns amstaffen er en flott rase for det..

Så nettopp en amstaff i byn, fikk nesten vondt inni meg når jeg så den..

Bak parten var MYE høyere en framparten.

Tror den var ett reslutat av innavl. Den hadde problemer med å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja, den har sikkert det.. og hvis det var opp til meg ville jeg ikke avlet på noen tidligere kamphunder. Men det som er forskjellen med boxeren er at dens fortid er glemt. Men det er ikke amstaffens eller pit bullens! Jeg selv elsker amstaffen... den er en nydelig rase. Men det finnes jo andre flotte raser uten noen blodig fortid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, den har sikkert det.. og hvis det var opp til meg ville jeg ikke avlet på noen tidligere kamphunder. Men det som er forskjellen med boxeren er at dens fortid er glemt. Men det er ikke amstaffens eller pit bullens! Jeg selv elsker amstaffen... den er en nydelig rase. Men det finnes jo andre flotte raser uten noen blodig fortid...

Ja, men selv om dens fortid er glemt, så har den jo samme fortid som amstaff og pitbull :roll: Og, ja, det finnes andre flotte raser, men det er ingen som er helt lik amstaff og pitbull. Noen måneder før amstaffen ble forbudt, leste jeg mye om denne rasen; og fant ut at dette måtte være min drømmehund. Hadde ikke hørt om amstaff før, verken i media eller noe, så jeg hadde ingen fordommer heller. Det tror jeg gjorde det mye lettere for meg å se det fantastiske i rasen.

Blir så frustrert liksom. Jeg VIL ha en amstaff i løpet av mitt liv, men har jo ikke så veldig lyst til å flytte til et annet land :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det samme rase`?

Og hvorfor er pit bullen ulovlig i Norge da hvis amstaffen er akkurat samme hund, men den har fått lov å være i Norge? (utenom avling nå da)

Og hvorfor kan de skille disse to rasene ved DNA testing hvis det er akkurat samme hund?

Pit bullen er jo kraftigere enn en Amstaff..

Mener da jeg, etter det jeg har lest i raseinfo osv.

Ikke det at det er så mye å finne om Pit bullen lenger.

Spør igjen hva du mener er forskjellen eg?

Angående DNA testing så sjekker de bare at navn på foreldredyr stemmer. Altså hunder som er reg som amstaff.

Kan ta med litt rasehistorie, kanskje det hjelper..

Den Amerikanske Kennelklubben unngikk raser kalt "Pit Bull" inntil 1936 da den anerkjente den amerikanske Pit Bull Terrier under navnet Staffordshire Terrier, oppkalt etter gruvearbeiderne i Staffordshire, England. Opprinnelig ble 50 Staffordshire Terriere akseptert i den Amerikanske Kennelklubben. En av dem var Petey, fra "Rakkerungen". (altå denne var reg som både pit og amstaff).

Navnet ble i 1972 endret til Amerikansk Staffordshire Terrier for å skille rasen fra Staffordshire Bull Terrieren fra England, forfaderen til de amerikanske hundene, som ble anerkjent av den Amerikanske Kennelklubben i 1974. Den britiske versjonen av hunden er 14-16 tommer (ca 35-40cm) høy ved skulderne og veier opptil 45 pounds (22kg). Den amerikanske fetteren er 18-19 tommer (ca 45-48cm) ved skulderne og veier opptil 80pounds (ca 40kg) Den Amerikanske Pit Bull Terrier blir foretrukket i området fra 30-60 pounds (15-30kg) hvor hunnen vanligvis, men ikke nødvendigvis, er mindre enn hannen.

Siden den ble akseptert i den Amerikanske Kennelklubben, har den Amerikanske Staffordshire Terrieren blitt avlet separat fra den Britiske Kennelklubbens Amerikanske Pit Bull Terrier. Altså for å gjenta, utstillig og brukshundlinjer.

Den Amerikanske Kennelklubben anerkjenner ikke den Amerikanske Pit Bull Terrieren som renraset hund. De eneste Bull Terrier rasene som anerkjennes av den Amerikanske Kennelklubben er Staffordshire Bull Terrier og Amerikansk Staffordshire Terrier. Den Britiske Kennelklubben anerkjenner derimot den Amerikanske Kennelklubbens Amerikanske Stafforshire Terrier som en Amerikansk Pit Bull Terrier og tillater dem å bli registrert i den Britiske Kennelklubben. Dette kan virke FORVIRRENDE.. :wink:

AKC har gått så langt som å påstå at det ikke fantes noen rase som het Pit Bull Terrier, fordi den ikke var registrert hos dem! Da må det for ordens skyld tas med at det finnes ca 400 hunderaser rundt i verden, og det er langt ifra alle av dem som er godkjent av AKC.

Det er kun American Staffordshire Terriere fra AKC som blir godkjent av FCI, hvor igjen Norsk Kennel Klubb er medlem av. Derfor godkjenner også de bare disse registreringene. Noe som kan ha med at pitbullen ble forbudt før amstaffen?

Og igjen så tar du feil, amstaffen er som regel strørre enn pitbullen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere som refererer til hudenbitt.no, den sida der kan jo for guds skyld ikke tas på alvor? [-X Mer om det gidder eg ikke å kommenter en gang..

Og skal dere lese om amstaff kan eg anbefale:

American Staffordshire Terrier- av: Joseph Janis

American Staffordshire Terrier - av: Anna Katherine Nicholas

Sannheten om pitbull og amstaff - av: Hactor Svelland

Leste på en hjemmeside der ei hadde skever om labrador:

Labradoren er kanskje en av de få rasene som kan brukes til absolutt alt. Den kan være redningshund, bombehund, narkotikahund, førerhund, og er en racer i de fleste sporter. Allikevel er rasen delt opp i to undergrupper på folkemunne, nemlig jakt-labrador og selskaps/utstillings labrador. Det er naturlig at de som avler labber for utstilling ikke ser på jaktegenskapene, men vurderer avlsdyr etter eksteriøret.

Igjen akkurat som med pitbull og amstaff.. Såklart så ser de ulike ut, men det er a ulike individer i hver rase..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men selv om dens fortid er glemt, så har den jo samme fortid som amstaff og pitbull :roll: Og, ja, det finnes andre flotte raser, men det er ingen som er helt lik amstaff og pitbull. Noen måneder før amstaffen ble forbudt, leste jeg mye om denne rasen; og fant ut at dette måtte være min drømmehund. Hadde ikke hørt om amstaff før, verken i media eller noe, så jeg hadde ingen fordommer heller. Det tror jeg gjorde det mye lettere for meg å se det fantastiske i rasen.

Blir så frustrert liksom. Jeg VIL ha en amstaff i løpet av mitt liv, men har jo ikke så veldig lyst til å flytte til et annet land :D

=D>

Du kan få låne Amy.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...