Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbud mot Amstaff, Pit og andre "farlige hunder"

Aya

Hva synes du om et forbud mot "farlige" hunder?  

29 stemmer

1. 1.

• Veldig bra- betryggende
      1
    • Ingen mening
      5
    • Liker det ikke, men ka jo være greit mot noen raser
      5
    • Farlig og lite gjennomtenkt
      18

Recommended Posts

HVa synes dere om dette da? Selv mener jeg at et forbud er IDIOTISk, farlig og korttenkt, fordi det eneste et sånt forbud hindrer er den organiserte raseavlen fra dyktige og interesserte oppdrettere.. Istedet vil avl foregå i det skjulte, med individer som kanskje absolutt ikke burde bli avlet på pga fysiske feil eller aggresjonstendenser osv. Dessuten vil vi få krysninger av buller, rottiser, dobermanner, boxere osv, for å prøve å avle frem nye, "farlige" hunderaser... Tror rett og slett et forbud vil øke angrepstallene, og gjøre at flere og flere raser blir forbudt, i tillegg til at hundehatere stadig får nytt å tygge på...; Bare se, det er ikke bare amstaff og pitbull som er farlige, det er rottweiler, dobermann, schäfer også!...osv" Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Enig med deg! De ødelegger bare for de seriøse. De useriøse bryr seg ikke om forbudet likevell. Eller så finner de seg en annen rase å bruke.

Det er eierene til de ødelagte hundene som burde straffes. Ikke hundene!

Å avlive en hund som har bitt, er som å straffe pistolen i stedet for gjerningsmannen, pleier jeg å si :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke så mye om det, men jeg synes nok det kan være greit mot noen raser. Som f.eks. pitbullen, denne rasen har jo faktisk blitt avlet frem for å bli en best mulig kamphund! Pitbuller sloss ikke som vanlige hunder, sånn er det bare. Det er ikke en familiehund, som noen fant ut at de skulle begynne å bruke til hundekamper. Den er rett og slett avlet frem for å bli en best mulig slosskjempe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke så mye om det, men jeg synes nok det kan være greit mot noen raser. Som f.eks. pitbullen, denne rasen har jo faktisk blitt avlet frem for å bli en best mulig kamphund! Pitbuller sloss ikke som vanlige hunder, sånn er det bare. Det er ikke en familiehund, som noen fant ut at de skulle begynne å bruke til hundekamper. Den er rett og slett avlet frem for å bli en best mulig slosskjempe...

Det finnes nesten ingen hunder som pitbullen.. Helt fantastisk med barn, utrolig snill og god med alle mennesker :wink: Den ble ikke avlet frem for å være aggressiv mot mennesker. Da hadde det vært umulig å bruke hundene i kamp, for de ble håndtert MYE av mennesker hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nesten ingen hunder som pitbullen.. Helt fantastisk med barn, utrolig snill og god med alle mennesker :wink: Den ble ikke avlet frem for å være aggressiv mot mennesker. Da hadde det vært umulig å bruke hundene i kamp, for de ble håndtert MYE av mennesker hele tiden.

Jeg sa ikke at de ble avlet frem for å være aggressive mot mennesker, men for å sloss mot andre hunder. Jeg ville ikke følt meg trygg på en sånn hund sammen med min egen, men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PittBullen ble avlet frem til kamp før. LENGE Siden.

Dette er en rase som de ande hundene med muskler. Den passer ikke til alle slaks familier. Hos de riktige eierene og gode oppdrettere er denne som alle andre hunder. De har litt mer muskler og er sterke. Jeg tror det er dette som skremmer de fleste. De har ikke noe imot rasen men de er redd for musklene til denne hunden.

Men en alle slaks raser kan brukes til kamp. rotwailere er jo også STERKE.

jeg synes det er litt teit å gjøre en rase forbudt. Men samtidig så er de ikke like lette å få tak i for de menneskene som ikke skulle hatt en sånn hund.

Jeg synes at det skulle vært ordentlige oppdrettere som hadde dette under kontroll. De må ha spess godkjennelse til å avle på de. Og bare de som var goskjennt kunne drive med dette. Og de nye eierene mått jo også bli godskjennte .Da kanskje alle valpene de selger skal kastreres og stærreliseres. Så man hadde kontroll over at valpen ikke ble feil avlet på.

Dette kommer jo aldri til å skje uansett bare tenkte litt over muligheter..

ER vel mange personen som er imot denne løsningen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ojann, du veit ikke hva du snakker om eller? hvordan tror du de sloss? De har ikke kraftigere kjever enn noen andre rase, og de låser heller ikke kjevene sine. Men de står på¨to bein og nærmest bryter mot de andre hundene. Om de blir bra sosialisert er de like snille som rotweilere og schæfere og alle andre hunder. Jeg elsker pitbullen hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi.. Ser for meg noen som har fått med seg det, og plutselig stiller opp med en sovende shettis til en hundekamp :) jeje, nei, det er nesten ALLTID eier/oppdretter som har skylda, ikke hunden selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ojann, du veit ikke hva du snakker om eller? hvordan tror du de sloss? De har ikke kraftigere kjever enn noen andre rase, og de låser heller ikke kjevene sine. Men de står på¨to bein og nærmest bryter mot de andre hundene. Om de blir bra sosialisert er de like snille som rotweilere og schæfere og alle andre hunder. Jeg elsker pitbullen hvertfall :)

Jeg vet at de ikke låser kjeven, men det er en grunn til at de er så bra kamphunder.

Kopiert fra: http://www.pbrc.net/

A breaking stick is a device made to be inserted in the mouth of a Pit Bull (behind the molars) to gently pry its jaws open and release its grip on another animal or object.

Remember that Pit Bulls do not have any special mechanism or enzym that allow them to "lock their jaw", but they were bred to have an unmatched determination and to never give up.

Because Pit Bull dogs have been bred for specific fighting abilities and can cause serious injuries to other dogs if a fight is not broken quickly and efficiently. Keep in mind that most dogs fight differently than Pit Bull dogs. Pit Bull's inherent reaction in the heat of a fight is the one of a Terrier with a prey. They will work to get some sort of grip in a desired place, and then will hold and shake. This is quite different than most other types of dogs who do a lot of random biting, growling and barking but will most likely quit when their opponent shows signs of submission. In many cases, a non-Pit Bull fight will be a lot of noise and snapping jaws, usually resulting in little damage. Since a Pit Bull will firmly grip and hold its victim, breaking sticks have been designed to break their grip. This is the safest, easiest, and most effective way to stop a Pit Bull fight. No responsible owner should be without one.

Du kan jo lese mer på den siden, men denne pinnen skal altså IKKE brukes på noen andre raser enn pitbull, fordi de slåss annerledes enn andre raser.

Jeg synes det er teit å forby hunderaser, men jeg synes det er enda verre å avle frem hunder av den enkle grunn at de skal bli best mulig kamphunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pinnen skal ikke brukes på andre raser fordi andre raser glefser mer etter mennesker. Pitbull glefser ikke

Nei, akkurat. De sloss helt annerledes enn andre hunder. Det er det jeg mener. De angriper ikke nødvendigvis oftere heller, men når de først gjør det, lager de fort mye større skade. De biter seg fast for å drepe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, akkurat. De sloss helt annerledes enn andre hunder. Det er det jeg mener. De angriper ikke nødvendigvis oftere heller, men når de først gjør det, lager de fort mye større skade. De biter seg fast for å drepe..

Nei, de biter seg ikke fast.Henger seg ikke fast eller låser kjevene. Hvor får folk det fra :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de biter seg ikke fast.Henger seg ikke fast eller låser kjevene. Hvor får folk det fra :?

Jeg vet at de ikke kan låse kjevene.

Men kan ikke du fortelle meg hvordan de sloss da?

Vi er vel enige om at de sloss forskjellig fra andre hunder, og at andre hunder glefser mer, men hva annet er det pitbullen gjør da?

Dette står i alle fall her: http://www.pbrc.net/breakfight.html

Pit Bulls are part Terriers and were bred to recognize other dogs as "prey." Simply put, this means that in the heat of a fight, the other dog becomes a "rabbit." Terriers grab a good hold of their prey and shake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er det ikke sikkert at pitbuller nødvendigvis angriper oftere, men ofte skjer det større skade når de først gjør det. Det er jo bare å ta en titt på www.hundebitt.no

Jeg har ingenting i mot de altså, men jeg mener at de som eier sånne hunder må ta hensyn til hvordan de kan være. Jeg synes ikke de skal slippe hunder som er avlet for å bli kamphunder løs i f.eks. parker.

Det er selvfølgelig ikke hundene sin feil at de har blitt sånn, men det er avl og mishandling. Det synes jeg man må være klar over når man eier en sånn hund, og ta hensyn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg er helt enig i at pitbullen kan være en fantastisk familiehund. Men den er avlet frem til å bli drapsmaskin... hvorfor skal man absolutt avle videre på en hunderase som ble avlet frem for å bli en god drapsmaskin? :) Det finnes jo så mange andre fine hunderaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er helt enig i at pitbullen kan være en fantastisk familiehund. Men den er avlet frem til å bli drapsmaskin... hvorfor skal man absolutt avle videre på en hunderase som ble avlet frem for å bli en god drapsmaskin? :) Det finnes jo så mange andre fine hunderaser.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se på Boxeren da, for eksempel.. Dens første bruksområde var hunde og oksekamper, det ble avlet på de sterkeste dyrene som var flinkest til å sloss.. Men gjennom riktig avl har boxer blitt en perfekt familiehund.. Men nå gikk ikke denne debatten ut på om pit bullen er farlig eller ikke, heller om det er klokt å lage en lov som forbyr den, så den organiserte avlen forsvinner. Undergrunnsmiljøet vil fortsette å avle frem blandinger mellom pit, amstaff, rottis, dobermann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot å forby raser.

Det er menneskene de må gjøre noe med, ikke hundene. De menneskene som driver med sånt, kommer bare til å fortsette med det uansett, med andre raser eller blandingshunder, eller de bryr seg slett ikke om forbudet. Det kommer bare til å føre til at fler og fler raser blir forbudt. Jeg synes heller man må stoppe avl i denne retning, altså for å få frem kampdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen hunder kan låse kjeven. hvor har du det fra ricco?

Og ang kamphunder, så er pitbull blitt et synonym med ordet kamphund. det er feil!

Man må tenke på at raser som boston terrien, soft coated wheaten terrier og mfl. og har nøyaktig samme bakgrunn som pitbullen har.

Og når det som skulle bli pitbullen kom til Amerika sent på 1800-tallet, fikk den oppgaver som gjeting, beskytte buskap, fjerne skadedyr, trekkdyr, vakthund og familiehund. Og for å øke nytten av hunden startet de med selektiv avl mot en større hund, som idag er samme hund som dagens pitbull..

Nå skal eg ikke nekte for at noen av rasens forfedre også brukt i datidens populære hundekamper. Men i motsetning til hva dagens mytehistorier om rasen forteller, er det kun en liten prosent av rasens forfedre som noen gang har blitt avlet og brukt i slike grusomme blodsporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
    • Vi er litt oppnådd her nå,så vi tar i mot tips med stor takknemlighet. Vi har en eldre dame på 11 år, og en unghund på 16 mnd. De går godt sammen. Utfordringer oppstår når de skal være hjemme alene. Begge takler fint å være hjemme alene hver for seg. Men, den gamle finner ikke roen når begge hundene er alene sammen. Heller ikke med kompostgrind mellom dem så de kan se hverandre,  da bruker hun tiden på å prøve å komme seg forbi grinda og inn til den andre hunden, og heller ikke i hvert sitt rom fungerer det. Vi har videoovervåkning på dem, og ser at den gamle går rundt og bjeffer omtrent hele tiden når hun vet at den andre hunden vår også er hjemme. Når hun er alene i huset, går hun og legger seg,og er helt stille. Hun er en litt nevrotisk og stressa type, samtidig veldig mild,og er veldig opptatt av unghunden, og at hun har det bra. Samtidig,når de er sammen,så blir det for mye når junior vil leke hele tiden. Så derfor er det best om de er hver for seg, men det hadde jo vært supert om de kunne være alene i samme hus. Slik det er nå så har vi prøvd oss litt fram, og det har blitt til at vi har tatt med oss junior,så pensjonisten får roa seg alene hjemme. Men,det er ikke alltid vi kan ta henne med oss, og da er det altså bjeffing omtrent non stop på den eldre. De er forresten lapphunder.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...