Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbud mot Amstaff, Pit og andre "farlige hunder"

Aya

Hva synes du om et forbud mot "farlige" hunder?  

29 stemmer

1. 1.

• Veldig bra- betryggende
      1
    • Ingen mening
      5
    • Liker det ikke, men ka jo være greit mot noen raser
      5
    • Farlig og lite gjennomtenkt
      18

Recommended Posts

HVa synes dere om dette da? Selv mener jeg at et forbud er IDIOTISk, farlig og korttenkt, fordi det eneste et sånt forbud hindrer er den organiserte raseavlen fra dyktige og interesserte oppdrettere.. Istedet vil avl foregå i det skjulte, med individer som kanskje absolutt ikke burde bli avlet på pga fysiske feil eller aggresjonstendenser osv. Dessuten vil vi få krysninger av buller, rottiser, dobermanner, boxere osv, for å prøve å avle frem nye, "farlige" hunderaser... Tror rett og slett et forbud vil øke angrepstallene, og gjøre at flere og flere raser blir forbudt, i tillegg til at hundehatere stadig får nytt å tygge på...; Bare se, det er ikke bare amstaff og pitbull som er farlige, det er rottweiler, dobermann, schäfer også!...osv" Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Enig med deg! De ødelegger bare for de seriøse. De useriøse bryr seg ikke om forbudet likevell. Eller så finner de seg en annen rase å bruke.

Det er eierene til de ødelagte hundene som burde straffes. Ikke hundene!

Å avlive en hund som har bitt, er som å straffe pistolen i stedet for gjerningsmannen, pleier jeg å si :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke så mye om det, men jeg synes nok det kan være greit mot noen raser. Som f.eks. pitbullen, denne rasen har jo faktisk blitt avlet frem for å bli en best mulig kamphund! Pitbuller sloss ikke som vanlige hunder, sånn er det bare. Det er ikke en familiehund, som noen fant ut at de skulle begynne å bruke til hundekamper. Den er rett og slett avlet frem for å bli en best mulig slosskjempe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke så mye om det, men jeg synes nok det kan være greit mot noen raser. Som f.eks. pitbullen, denne rasen har jo faktisk blitt avlet frem for å bli en best mulig kamphund! Pitbuller sloss ikke som vanlige hunder, sånn er det bare. Det er ikke en familiehund, som noen fant ut at de skulle begynne å bruke til hundekamper. Den er rett og slett avlet frem for å bli en best mulig slosskjempe...

Det finnes nesten ingen hunder som pitbullen.. Helt fantastisk med barn, utrolig snill og god med alle mennesker :wink: Den ble ikke avlet frem for å være aggressiv mot mennesker. Da hadde det vært umulig å bruke hundene i kamp, for de ble håndtert MYE av mennesker hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nesten ingen hunder som pitbullen.. Helt fantastisk med barn, utrolig snill og god med alle mennesker :wink: Den ble ikke avlet frem for å være aggressiv mot mennesker. Da hadde det vært umulig å bruke hundene i kamp, for de ble håndtert MYE av mennesker hele tiden.

Jeg sa ikke at de ble avlet frem for å være aggressive mot mennesker, men for å sloss mot andre hunder. Jeg ville ikke følt meg trygg på en sånn hund sammen med min egen, men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PittBullen ble avlet frem til kamp før. LENGE Siden.

Dette er en rase som de ande hundene med muskler. Den passer ikke til alle slaks familier. Hos de riktige eierene og gode oppdrettere er denne som alle andre hunder. De har litt mer muskler og er sterke. Jeg tror det er dette som skremmer de fleste. De har ikke noe imot rasen men de er redd for musklene til denne hunden.

Men en alle slaks raser kan brukes til kamp. rotwailere er jo også STERKE.

jeg synes det er litt teit å gjøre en rase forbudt. Men samtidig så er de ikke like lette å få tak i for de menneskene som ikke skulle hatt en sånn hund.

Jeg synes at det skulle vært ordentlige oppdrettere som hadde dette under kontroll. De må ha spess godkjennelse til å avle på de. Og bare de som var goskjennt kunne drive med dette. Og de nye eierene mått jo også bli godskjennte .Da kanskje alle valpene de selger skal kastreres og stærreliseres. Så man hadde kontroll over at valpen ikke ble feil avlet på.

Dette kommer jo aldri til å skje uansett bare tenkte litt over muligheter..

ER vel mange personen som er imot denne løsningen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ojann, du veit ikke hva du snakker om eller? hvordan tror du de sloss? De har ikke kraftigere kjever enn noen andre rase, og de låser heller ikke kjevene sine. Men de står på¨to bein og nærmest bryter mot de andre hundene. Om de blir bra sosialisert er de like snille som rotweilere og schæfere og alle andre hunder. Jeg elsker pitbullen hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi.. Ser for meg noen som har fått med seg det, og plutselig stiller opp med en sovende shettis til en hundekamp :) jeje, nei, det er nesten ALLTID eier/oppdretter som har skylda, ikke hunden selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ojann, du veit ikke hva du snakker om eller? hvordan tror du de sloss? De har ikke kraftigere kjever enn noen andre rase, og de låser heller ikke kjevene sine. Men de står på¨to bein og nærmest bryter mot de andre hundene. Om de blir bra sosialisert er de like snille som rotweilere og schæfere og alle andre hunder. Jeg elsker pitbullen hvertfall :)

Jeg vet at de ikke låser kjeven, men det er en grunn til at de er så bra kamphunder.

Kopiert fra: http://www.pbrc.net/

A breaking stick is a device made to be inserted in the mouth of a Pit Bull (behind the molars) to gently pry its jaws open and release its grip on another animal or object.

Remember that Pit Bulls do not have any special mechanism or enzym that allow them to "lock their jaw", but they were bred to have an unmatched determination and to never give up.

Because Pit Bull dogs have been bred for specific fighting abilities and can cause serious injuries to other dogs if a fight is not broken quickly and efficiently. Keep in mind that most dogs fight differently than Pit Bull dogs. Pit Bull's inherent reaction in the heat of a fight is the one of a Terrier with a prey. They will work to get some sort of grip in a desired place, and then will hold and shake. This is quite different than most other types of dogs who do a lot of random biting, growling and barking but will most likely quit when their opponent shows signs of submission. In many cases, a non-Pit Bull fight will be a lot of noise and snapping jaws, usually resulting in little damage. Since a Pit Bull will firmly grip and hold its victim, breaking sticks have been designed to break their grip. This is the safest, easiest, and most effective way to stop a Pit Bull fight. No responsible owner should be without one.

Du kan jo lese mer på den siden, men denne pinnen skal altså IKKE brukes på noen andre raser enn pitbull, fordi de slåss annerledes enn andre raser.

Jeg synes det er teit å forby hunderaser, men jeg synes det er enda verre å avle frem hunder av den enkle grunn at de skal bli best mulig kamphunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pinnen skal ikke brukes på andre raser fordi andre raser glefser mer etter mennesker. Pitbull glefser ikke

Nei, akkurat. De sloss helt annerledes enn andre hunder. Det er det jeg mener. De angriper ikke nødvendigvis oftere heller, men når de først gjør det, lager de fort mye større skade. De biter seg fast for å drepe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, akkurat. De sloss helt annerledes enn andre hunder. Det er det jeg mener. De angriper ikke nødvendigvis oftere heller, men når de først gjør det, lager de fort mye større skade. De biter seg fast for å drepe..

Nei, de biter seg ikke fast.Henger seg ikke fast eller låser kjevene. Hvor får folk det fra :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de biter seg ikke fast.Henger seg ikke fast eller låser kjevene. Hvor får folk det fra :?

Jeg vet at de ikke kan låse kjevene.

Men kan ikke du fortelle meg hvordan de sloss da?

Vi er vel enige om at de sloss forskjellig fra andre hunder, og at andre hunder glefser mer, men hva annet er det pitbullen gjør da?

Dette står i alle fall her: http://www.pbrc.net/breakfight.html

Pit Bulls are part Terriers and were bred to recognize other dogs as "prey." Simply put, this means that in the heat of a fight, the other dog becomes a "rabbit." Terriers grab a good hold of their prey and shake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er det ikke sikkert at pitbuller nødvendigvis angriper oftere, men ofte skjer det større skade når de først gjør det. Det er jo bare å ta en titt på www.hundebitt.no

Jeg har ingenting i mot de altså, men jeg mener at de som eier sånne hunder må ta hensyn til hvordan de kan være. Jeg synes ikke de skal slippe hunder som er avlet for å bli kamphunder løs i f.eks. parker.

Det er selvfølgelig ikke hundene sin feil at de har blitt sånn, men det er avl og mishandling. Det synes jeg man må være klar over når man eier en sånn hund, og ta hensyn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg er helt enig i at pitbullen kan være en fantastisk familiehund. Men den er avlet frem til å bli drapsmaskin... hvorfor skal man absolutt avle videre på en hunderase som ble avlet frem for å bli en god drapsmaskin? :) Det finnes jo så mange andre fine hunderaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er helt enig i at pitbullen kan være en fantastisk familiehund. Men den er avlet frem til å bli drapsmaskin... hvorfor skal man absolutt avle videre på en hunderase som ble avlet frem for å bli en god drapsmaskin? :) Det finnes jo så mange andre fine hunderaser.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se på Boxeren da, for eksempel.. Dens første bruksområde var hunde og oksekamper, det ble avlet på de sterkeste dyrene som var flinkest til å sloss.. Men gjennom riktig avl har boxer blitt en perfekt familiehund.. Men nå gikk ikke denne debatten ut på om pit bullen er farlig eller ikke, heller om det er klokt å lage en lov som forbyr den, så den organiserte avlen forsvinner. Undergrunnsmiljøet vil fortsette å avle frem blandinger mellom pit, amstaff, rottis, dobermann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot å forby raser.

Det er menneskene de må gjøre noe med, ikke hundene. De menneskene som driver med sånt, kommer bare til å fortsette med det uansett, med andre raser eller blandingshunder, eller de bryr seg slett ikke om forbudet. Det kommer bare til å føre til at fler og fler raser blir forbudt. Jeg synes heller man må stoppe avl i denne retning, altså for å få frem kampdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen hunder kan låse kjeven. hvor har du det fra ricco?

Og ang kamphunder, så er pitbull blitt et synonym med ordet kamphund. det er feil!

Man må tenke på at raser som boston terrien, soft coated wheaten terrier og mfl. og har nøyaktig samme bakgrunn som pitbullen har.

Og når det som skulle bli pitbullen kom til Amerika sent på 1800-tallet, fikk den oppgaver som gjeting, beskytte buskap, fjerne skadedyr, trekkdyr, vakthund og familiehund. Og for å øke nytten av hunden startet de med selektiv avl mot en større hund, som idag er samme hund som dagens pitbull..

Nå skal eg ikke nekte for at noen av rasens forfedre også brukt i datidens populære hundekamper. Men i motsetning til hva dagens mytehistorier om rasen forteller, er det kun en liten prosent av rasens forfedre som noen gang har blitt avlet og brukt i slike grusomme blodsporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...