Gå til innhold
Hundesonen.no

Røntgen evt. ultralyd når tid og pris?


chribs

Recommended Posts

Ringt e til vetten her på sørlandet i dag og spurte meg fram. De tok kun ultralyd ved 3-4 ukers tid for å sjekke om tispa er drektig til en pris mellom 600 og 660 kr.

Røntgen tok de mellom 45-55 dag og kostet mellom 300 og 330 kr.

Jeg trodde de røntget også etter 4 uker og er det vanlig at ultralyd er dobbelt så dyrt som røntgen???

Har hørt at det er ikke så sikkert med ultralyd som med røntgen( at de ikke alltid ser det da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for å si det sånn. ultralyd kan brukes tidlig men det er veldig usikkert når det gjelder anntall valper og JA det er dyrere enn rønken.

På rønkenbilder så vises ikke valpene skikkelig før skjelettet har satt seg og det vil si det samme som at å rønke en hund som bare har vært drektig i 30 dager er ikke noe vits for en kan ikke se skjelettet til valpene.

Men om en har tålmodighet til å vente til ca 2 uker før forventet fødsel så kan en med et bilde eller to telle hvor mangen valper tispen har og en er da mere trygg på når tispen er ferdig med fødselen.

Selv har jeg rønket to tisper når de har hatt ca 14 dager igjen og begge hadde 6 valper, begge tispene ble det tatt tre bilder i forskjellige vinkler av for å være sikker på at det ikke var flere valper, og vi betalte bare for ett bilde og det kostet rundt 350,- :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...