Gå til innhold
Hundesonen.no

Leste canis, masse spm. ^^


MarieR

Recommended Posts

Kjøpte canis i dag, da det var flere repotasjer som virket interesange. Ble sittende igjenn med mye kunnskap, og en haug med spørsmål ;) Håper noen har lest bladet da, og kan hjelpe..

altså:

1. i Artikkelen "Formel for effektiv trening" har morten skrevet at de som trener med ubehag ofte framprovoserer feil, bare så de kan korrigeres. (deretter "det er jo slik den lærer".) :D ble sittende igjenn litt sånn jeg da, stemmer dette? Vet ikke hvilke metoder han sikter til, men å framprovosere feil, bare sånn at man kan korrigere det, og få det ut av veien liksom, det høres bare dumt ut for meg :P jeg ville aldri gjort det slik. Har jeg forstått denne setningen i denne ellers så gode artikkelen?

2.Kom vel ikke kun av bladet, men jeg har lenge lurt på hvordan jeg best bør oppføre meg/hva jeg bør gjøre når hunden feks utfører en kommando feil (som regel min feil, jeg vet) har til nå sagt nei og gjort en annen øvelse, løst opp og prøvd igjenn eller bare tatt samme øvelse en gang til. Har også prøvd å bare løse opp, men han ble veldig forvirret når han ikke fikk noen direkte tilbakemelding på om det var rett eller galt for å si det slik. Om jeg er passiv ved feil fra hans side, tilbyr han alt han kan nærmest. Ofte en serie av sitt-dekk-sitt-stå-sitt-gi labb- dekk- toutch. hva gjør dere, og hva synns dere fungere best?

tja..det var vel egentlig det hele :P Canis er jo egentlig et lærerikt blad, selv om jeg ikke forstår mer enn litt over halvparten av det som står der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare på nr.2 jeg.

Når Tjorven gjør noe feil i trening, ber jeg henne bare om å gjøre øvelsen på nytt. Eller, hvis det er en litt grov feil, kan jeg snu meg vekk eller bli passiv i noen sekunder.

F.eks. hvis hun når jeg sier "rull rundt" snur seg halvt rundt, vet hun at jeg har en godbit i hånda, men hun får den ikke før hun gjør det jeg vil hun skal gjøre, nemlig å rulle helt rundt.

Var det sånn du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

När det gäller fel i träningen, så försöker jag att bli allt annat än passiv. När jag är passiv och tävlingsmässig, ska det vara en bekräftelse på att allt är bra. När det blir fel, speciellt om det är under ett moment, försöker jag att lösa upp mig i kroppen, prata med henne om hur fel det blev (på ett peppande sätt) och göra om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte canis i dag, da det var flere repotasjer som virket interesange. Ble sittende igjenn med mye kunnskap, og en haug med spørsmål :D Håper noen har lest bladet da, og kan hjelpe..

altså:

1. i Artikkelen "Formel for effektiv trening" har morten skrevet at de som trener med ubehag ofte framprovoserer feil, bare så de kan korrigeres. (deretter "det er jo slik den lærer".) :) ble sittende igjenn litt sånn jeg da, stemmer dette? Vet ikke hvilke metoder han sikter til, men å framprovosere feil, bare sånn at man kan korrigere det, og få det ut av veien liksom, det høres bare dumt ut for meg :P jeg ville aldri gjort det slik. Har jeg forstått denne setningen i denne ellers så gode artikkelen?

2.Kom vel ikke kun av bladet, men jeg har lenge lurt på hvordan jeg best bør oppføre meg/hva jeg bør gjøre når hunden feks utfører en kommando feil (som regel min feil, jeg vet) har til nå sagt nei og gjort en annen øvelse, løst opp og prøvd igjenn eller bare tatt samme øvelse en gang til. Har også prøvd å bare løse opp, men han ble veldig forvirret når han ikke fikk noen direkte tilbakemelding på om det var rett eller galt for å si det slik. Om jeg er passiv ved feil fra hans side, tilbyr han alt han kan nærmest. Ofte en serie av sitt-dekk-sitt-stå-sitt-gi labb- dekk- toutch. hva gjør dere, og hva synns dere fungere best?

tja..det var vel egentlig det hele :P Canis er jo egentlig et lærerikt blad, selv om jeg ikke forstår mer enn litt over halvparten av det som står der :P

1:Ja det henger igjen fra tidligere at man skulle "ta" hunden for feil den gjorde. Jeg husker det godt. Om hunden gjorde noe vi ikke likte, fikk man spørmålet; "Har du tatt den for det da"? Eller.. "Du! du må se å få tatt`n for det der"! Det var slik man plukket bort unoter. Og man arrangerte situasjoner..nettopp for å få "tatt`n for det.

jeg tror nok den måten å trene på er for utadgående i dag.

2: Om du trener på positiv forsterkning og negativ straff, så er det de "spillereglene" hunden har lært og de den forholder seg til. Da er det best å bare avbryte og forhindre den i å fortsette. Å få lov å fortsette å jobbe, er belønning i seg selv og en bekreftelse på at "feilen" den gjorde ikke var feil allikevel. Det beste er om hunden selv oppdager hva som er feil/rett og det gjør du ved å avbryte ev. fortsette.

Tenk kjeder.. de består ev ledd. Hvert enkelt ledd må fungere om den skal få lov å fortsette til neste.

Eks. apportering: Den øvelsen(kjeden) består av en lang rekke ledd. Første ledd er sitte på plass mens du kaster. andre..Løpe ut, tredje plukke opp, osv. Dit hunden vil.. er til siste ledd, fordi det er der Jackpot er. Da er de ulike ledd bare transportetapper på veien dit. Men om et av de ikke ikke fungerer etter hensikten, så stopper du kjeden, vraker den og setter vekk hunden. Den blir snytt for belønningen. Det momentet(leddet) som ikke fungerte, kunne vært et arbeiddsuhell..greit nok, må du så ta ut av kjeden og trene på separat. Når det fungerer setter du det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. i Artikkelen "Formel for effektiv trening" har morten skrevet at de som trener med ubehag ofte framprovoserer feil, bare så de kan korrigeres. (deretter "det er jo slik den lærer".) :P ble sittende igjenn litt sånn jeg da, stemmer dette? Vet ikke hvilke metoder han sikter til, men å framprovosere feil, bare sånn at man kan korrigere det, og få det ut av veien liksom, det høres bare dumt ut for meg :P jeg ville aldri gjort det slik. Har jeg forstått denne setningen i denne ellers så gode artikkelen?

Trener uten ubehag jeg, og fremprovoserer feil allikevel.... dum jeg ;)

Men altså... jeg kan gjøre ting kjempevanskelig på trening, og jeg vet nesten på forhånd at hunden min vil feile.. men ser ikke noe galt i det. Jeg snur meg vekk... og begynner på nytt... og på nytt... og på nytt. Det kan være at jeg setter opp et hinder på vei ut til markør.. eller ruta.. eller innkalling.

Trening skal være vanskeligere enn konkurranser!

I mitt hodet gjør det ikke noe om hunden feiler.. det er læring det også. Spørsmålet er vel heller hvordan fører håndterer feilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...