Gå til innhold
Hundesonen.no

Leste canis, masse spm. ^^

MarieR

Recommended Posts

Kjøpte canis i dag, da det var flere repotasjer som virket interesange. Ble sittende igjenn med mye kunnskap, og en haug med spørsmål ;) Håper noen har lest bladet da, og kan hjelpe..

altså:

1. i Artikkelen "Formel for effektiv trening" har morten skrevet at de som trener med ubehag ofte framprovoserer feil, bare så de kan korrigeres. (deretter "det er jo slik den lærer".) :D ble sittende igjenn litt sånn jeg da, stemmer dette? Vet ikke hvilke metoder han sikter til, men å framprovosere feil, bare sånn at man kan korrigere det, og få det ut av veien liksom, det høres bare dumt ut for meg :P jeg ville aldri gjort det slik. Har jeg forstått denne setningen i denne ellers så gode artikkelen?

2.Kom vel ikke kun av bladet, men jeg har lenge lurt på hvordan jeg best bør oppføre meg/hva jeg bør gjøre når hunden feks utfører en kommando feil (som regel min feil, jeg vet) har til nå sagt nei og gjort en annen øvelse, løst opp og prøvd igjenn eller bare tatt samme øvelse en gang til. Har også prøvd å bare løse opp, men han ble veldig forvirret når han ikke fikk noen direkte tilbakemelding på om det var rett eller galt for å si det slik. Om jeg er passiv ved feil fra hans side, tilbyr han alt han kan nærmest. Ofte en serie av sitt-dekk-sitt-stå-sitt-gi labb- dekk- toutch. hva gjør dere, og hva synns dere fungere best?

tja..det var vel egentlig det hele :P Canis er jo egentlig et lærerikt blad, selv om jeg ikke forstår mer enn litt over halvparten av det som står der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare på nr.2 jeg.

Når Tjorven gjør noe feil i trening, ber jeg henne bare om å gjøre øvelsen på nytt. Eller, hvis det er en litt grov feil, kan jeg snu meg vekk eller bli passiv i noen sekunder.

F.eks. hvis hun når jeg sier "rull rundt" snur seg halvt rundt, vet hun at jeg har en godbit i hånda, men hun får den ikke før hun gjør det jeg vil hun skal gjøre, nemlig å rulle helt rundt.

Var det sånn du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

När det gäller fel i träningen, så försöker jag att bli allt annat än passiv. När jag är passiv och tävlingsmässig, ska det vara en bekräftelse på att allt är bra. När det blir fel, speciellt om det är under ett moment, försöker jag att lösa upp mig i kroppen, prata med henne om hur fel det blev (på ett peppande sätt) och göra om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte canis i dag, da det var flere repotasjer som virket interesange. Ble sittende igjenn med mye kunnskap, og en haug med spørsmål :D Håper noen har lest bladet da, og kan hjelpe..

altså:

1. i Artikkelen "Formel for effektiv trening" har morten skrevet at de som trener med ubehag ofte framprovoserer feil, bare så de kan korrigeres. (deretter "det er jo slik den lærer".) :) ble sittende igjenn litt sånn jeg da, stemmer dette? Vet ikke hvilke metoder han sikter til, men å framprovosere feil, bare sånn at man kan korrigere det, og få det ut av veien liksom, det høres bare dumt ut for meg :P jeg ville aldri gjort det slik. Har jeg forstått denne setningen i denne ellers så gode artikkelen?

2.Kom vel ikke kun av bladet, men jeg har lenge lurt på hvordan jeg best bør oppføre meg/hva jeg bør gjøre når hunden feks utfører en kommando feil (som regel min feil, jeg vet) har til nå sagt nei og gjort en annen øvelse, løst opp og prøvd igjenn eller bare tatt samme øvelse en gang til. Har også prøvd å bare løse opp, men han ble veldig forvirret når han ikke fikk noen direkte tilbakemelding på om det var rett eller galt for å si det slik. Om jeg er passiv ved feil fra hans side, tilbyr han alt han kan nærmest. Ofte en serie av sitt-dekk-sitt-stå-sitt-gi labb- dekk- toutch. hva gjør dere, og hva synns dere fungere best?

tja..det var vel egentlig det hele :P Canis er jo egentlig et lærerikt blad, selv om jeg ikke forstår mer enn litt over halvparten av det som står der :P

1:Ja det henger igjen fra tidligere at man skulle "ta" hunden for feil den gjorde. Jeg husker det godt. Om hunden gjorde noe vi ikke likte, fikk man spørmålet; "Har du tatt den for det da"? Eller.. "Du! du må se å få tatt`n for det der"! Det var slik man plukket bort unoter. Og man arrangerte situasjoner..nettopp for å få "tatt`n for det.

jeg tror nok den måten å trene på er for utadgående i dag.

2: Om du trener på positiv forsterkning og negativ straff, så er det de "spillereglene" hunden har lært og de den forholder seg til. Da er det best å bare avbryte og forhindre den i å fortsette. Å få lov å fortsette å jobbe, er belønning i seg selv og en bekreftelse på at "feilen" den gjorde ikke var feil allikevel. Det beste er om hunden selv oppdager hva som er feil/rett og det gjør du ved å avbryte ev. fortsette.

Tenk kjeder.. de består ev ledd. Hvert enkelt ledd må fungere om den skal få lov å fortsette til neste.

Eks. apportering: Den øvelsen(kjeden) består av en lang rekke ledd. Første ledd er sitte på plass mens du kaster. andre..Løpe ut, tredje plukke opp, osv. Dit hunden vil.. er til siste ledd, fordi det er der Jackpot er. Da er de ulike ledd bare transportetapper på veien dit. Men om et av de ikke ikke fungerer etter hensikten, så stopper du kjeden, vraker den og setter vekk hunden. Den blir snytt for belønningen. Det momentet(leddet) som ikke fungerte, kunne vært et arbeiddsuhell..greit nok, må du så ta ut av kjeden og trene på separat. Når det fungerer setter du det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. i Artikkelen "Formel for effektiv trening" har morten skrevet at de som trener med ubehag ofte framprovoserer feil, bare så de kan korrigeres. (deretter "det er jo slik den lærer".) :P ble sittende igjenn litt sånn jeg da, stemmer dette? Vet ikke hvilke metoder han sikter til, men å framprovosere feil, bare sånn at man kan korrigere det, og få det ut av veien liksom, det høres bare dumt ut for meg :P jeg ville aldri gjort det slik. Har jeg forstått denne setningen i denne ellers så gode artikkelen?

Trener uten ubehag jeg, og fremprovoserer feil allikevel.... dum jeg ;)

Men altså... jeg kan gjøre ting kjempevanskelig på trening, og jeg vet nesten på forhånd at hunden min vil feile.. men ser ikke noe galt i det. Jeg snur meg vekk... og begynner på nytt... og på nytt... og på nytt. Det kan være at jeg setter opp et hinder på vei ut til markør.. eller ruta.. eller innkalling.

Trening skal være vanskeligere enn konkurranser!

I mitt hodet gjør det ikke noe om hunden feiler.. det er læring det også. Spørsmålet er vel heller hvordan fører håndterer feilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...