Gå til innhold
Hundesonen.no

Leste canis, masse spm. ^^

MarieR

Recommended Posts

Kjøpte canis i dag, da det var flere repotasjer som virket interesange. Ble sittende igjenn med mye kunnskap, og en haug med spørsmål ;) Håper noen har lest bladet da, og kan hjelpe..

altså:

1. i Artikkelen "Formel for effektiv trening" har morten skrevet at de som trener med ubehag ofte framprovoserer feil, bare så de kan korrigeres. (deretter "det er jo slik den lærer".) :D ble sittende igjenn litt sånn jeg da, stemmer dette? Vet ikke hvilke metoder han sikter til, men å framprovosere feil, bare sånn at man kan korrigere det, og få det ut av veien liksom, det høres bare dumt ut for meg :P jeg ville aldri gjort det slik. Har jeg forstått denne setningen i denne ellers så gode artikkelen?

2.Kom vel ikke kun av bladet, men jeg har lenge lurt på hvordan jeg best bør oppføre meg/hva jeg bør gjøre når hunden feks utfører en kommando feil (som regel min feil, jeg vet) har til nå sagt nei og gjort en annen øvelse, løst opp og prøvd igjenn eller bare tatt samme øvelse en gang til. Har også prøvd å bare løse opp, men han ble veldig forvirret når han ikke fikk noen direkte tilbakemelding på om det var rett eller galt for å si det slik. Om jeg er passiv ved feil fra hans side, tilbyr han alt han kan nærmest. Ofte en serie av sitt-dekk-sitt-stå-sitt-gi labb- dekk- toutch. hva gjør dere, og hva synns dere fungere best?

tja..det var vel egentlig det hele :P Canis er jo egentlig et lærerikt blad, selv om jeg ikke forstår mer enn litt over halvparten av det som står der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare på nr.2 jeg.

Når Tjorven gjør noe feil i trening, ber jeg henne bare om å gjøre øvelsen på nytt. Eller, hvis det er en litt grov feil, kan jeg snu meg vekk eller bli passiv i noen sekunder.

F.eks. hvis hun når jeg sier "rull rundt" snur seg halvt rundt, vet hun at jeg har en godbit i hånda, men hun får den ikke før hun gjør det jeg vil hun skal gjøre, nemlig å rulle helt rundt.

Var det sånn du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

När det gäller fel i träningen, så försöker jag att bli allt annat än passiv. När jag är passiv och tävlingsmässig, ska det vara en bekräftelse på att allt är bra. När det blir fel, speciellt om det är under ett moment, försöker jag att lösa upp mig i kroppen, prata med henne om hur fel det blev (på ett peppande sätt) och göra om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte canis i dag, da det var flere repotasjer som virket interesange. Ble sittende igjenn med mye kunnskap, og en haug med spørsmål :D Håper noen har lest bladet da, og kan hjelpe..

altså:

1. i Artikkelen "Formel for effektiv trening" har morten skrevet at de som trener med ubehag ofte framprovoserer feil, bare så de kan korrigeres. (deretter "det er jo slik den lærer".) :) ble sittende igjenn litt sånn jeg da, stemmer dette? Vet ikke hvilke metoder han sikter til, men å framprovosere feil, bare sånn at man kan korrigere det, og få det ut av veien liksom, det høres bare dumt ut for meg :P jeg ville aldri gjort det slik. Har jeg forstått denne setningen i denne ellers så gode artikkelen?

2.Kom vel ikke kun av bladet, men jeg har lenge lurt på hvordan jeg best bør oppføre meg/hva jeg bør gjøre når hunden feks utfører en kommando feil (som regel min feil, jeg vet) har til nå sagt nei og gjort en annen øvelse, løst opp og prøvd igjenn eller bare tatt samme øvelse en gang til. Har også prøvd å bare løse opp, men han ble veldig forvirret når han ikke fikk noen direkte tilbakemelding på om det var rett eller galt for å si det slik. Om jeg er passiv ved feil fra hans side, tilbyr han alt han kan nærmest. Ofte en serie av sitt-dekk-sitt-stå-sitt-gi labb- dekk- toutch. hva gjør dere, og hva synns dere fungere best?

tja..det var vel egentlig det hele :P Canis er jo egentlig et lærerikt blad, selv om jeg ikke forstår mer enn litt over halvparten av det som står der :P

1:Ja det henger igjen fra tidligere at man skulle "ta" hunden for feil den gjorde. Jeg husker det godt. Om hunden gjorde noe vi ikke likte, fikk man spørmålet; "Har du tatt den for det da"? Eller.. "Du! du må se å få tatt`n for det der"! Det var slik man plukket bort unoter. Og man arrangerte situasjoner..nettopp for å få "tatt`n for det.

jeg tror nok den måten å trene på er for utadgående i dag.

2: Om du trener på positiv forsterkning og negativ straff, så er det de "spillereglene" hunden har lært og de den forholder seg til. Da er det best å bare avbryte og forhindre den i å fortsette. Å få lov å fortsette å jobbe, er belønning i seg selv og en bekreftelse på at "feilen" den gjorde ikke var feil allikevel. Det beste er om hunden selv oppdager hva som er feil/rett og det gjør du ved å avbryte ev. fortsette.

Tenk kjeder.. de består ev ledd. Hvert enkelt ledd må fungere om den skal få lov å fortsette til neste.

Eks. apportering: Den øvelsen(kjeden) består av en lang rekke ledd. Første ledd er sitte på plass mens du kaster. andre..Løpe ut, tredje plukke opp, osv. Dit hunden vil.. er til siste ledd, fordi det er der Jackpot er. Da er de ulike ledd bare transportetapper på veien dit. Men om et av de ikke ikke fungerer etter hensikten, så stopper du kjeden, vraker den og setter vekk hunden. Den blir snytt for belønningen. Det momentet(leddet) som ikke fungerte, kunne vært et arbeiddsuhell..greit nok, må du så ta ut av kjeden og trene på separat. Når det fungerer setter du det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. i Artikkelen "Formel for effektiv trening" har morten skrevet at de som trener med ubehag ofte framprovoserer feil, bare så de kan korrigeres. (deretter "det er jo slik den lærer".) :P ble sittende igjenn litt sånn jeg da, stemmer dette? Vet ikke hvilke metoder han sikter til, men å framprovosere feil, bare sånn at man kan korrigere det, og få det ut av veien liksom, det høres bare dumt ut for meg :P jeg ville aldri gjort det slik. Har jeg forstått denne setningen i denne ellers så gode artikkelen?

Trener uten ubehag jeg, og fremprovoserer feil allikevel.... dum jeg ;)

Men altså... jeg kan gjøre ting kjempevanskelig på trening, og jeg vet nesten på forhånd at hunden min vil feile.. men ser ikke noe galt i det. Jeg snur meg vekk... og begynner på nytt... og på nytt... og på nytt. Det kan være at jeg setter opp et hinder på vei ut til markør.. eller ruta.. eller innkalling.

Trening skal være vanskeligere enn konkurranser!

I mitt hodet gjør det ikke noe om hunden feiler.. det er læring det også. Spørsmålet er vel heller hvordan fører håndterer feilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...