Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg vil få ballhenting under "værsågod"-kontroll.


ida

Recommended Posts

Nå har Fibi landet såpass, at den kipe mora hennes har tenkt å ta fram ballen litt oftere, men hun skal kun få den når hun sitter på rompa til det kommer et "værsågod".

Ballen har -etter flere måneder med total avholdenhet- blitt brukt som objekter ved sportrening, der Fibi har fått et kast eller to ( :D ) når hun har funnet ballen. Da har jeg ikke stilt noen andre krav i den forbindelse, enn at ballen skal leveres sånn nogenlunde korrekt.

Jeg har også brukt ballen for å få henne til å like å bade. Dvs. kastet ballen litt uti og så litt lenger uti osv. Heller ikke her har jeg stilt noen andre krav, enn at hun skulle sitte til ballen blir kastet.

Nå ønsker jeg altså at det ikke skal være armen som går i været klar til kast, som skal være utløsende for hennes løping etter ballen, men "værsågod".

Vi begynte såvidt på stuegulvet i dag, for jeg måtte jo nesten legge ballen rolig ned, for å rekke å ta den før hun kom som ei kule. Etter noen repitisjoner, lå hun og dirret som en border collie (unnskyld sammenlikningen :P ) og ventet det tiendeltes sekundet fra ballen ble sluppet til "værsågodet" kom.

Ser jo at jeg kanskje kan shape inn en viss kontroll på denne måten, men tenkte kanskje at det fantes noen snarveier, da... eller noen som har noen lure erfaringer, eller morsomme :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er mulig Tinka ikke er like ekstrem som Fibi. Men hun klarer å sitte og vente på "hent" før hun løper avsted for å hente det jeg har kastet eller lagt ut. Jeg har vel egentlig stort sett gjort det ved å holde henne igjen etter halsbånd eller sele - og når hun har "slått seg til ro" har jeg sluppet halsbåndet eller sela, og ventet et par sekunder før jeg har sagt hent. Og deretter økt kravene.

Skulle jeg lært det inn nå hadde jeg shapet det inn ved å starte med å legge ned ballen på gulvet mens hunden sitter eller ligger, tatt opp ballen om hunden kom nærmere eller sagt hent om hunden ble værende. Og økt kravene gradvis for hvor lenge hunden må vente. Sånn som du beskrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Fibi landet såpass, at den kipe mora hennes har tenkt å ta fram ballen litt oftere, men hun skal kun få den når hun sitter på rompa til det kommer et "værsågod".

Ballen har -etter flere måneder med total avholdenhet- blitt bukt som objekter ved sportrening, der Fibi har fått et kast eller to ( :D ) når hun har funnet ballen. Da har jeg ikke stilt noen andre krav i den forbindelse, enn at ballen skal leveres sånn nogenlunde korrekt.

Jeg har også brukt ballen for å få henne til å like å bade. Dvs. kastet ballen litt uti og så litt lenger uti osv. Heller ikke her har jeg stilt noen andre krav, enn at hun skulle sitte til ballen blir kastet.

Nå ønsker jeg altså at det ikke skal være armen som går i været klar til kast, som skal være utløsende for hennes løping etter ballen, men "værsågod".

Vi begynte såvidt på stuegulvet i dag, for jeg måtte jo nesten legge ballen rolig ned, for å rekke å ta den før hun kom som ei kule. Etter noen repitisjoner, lå hun og dirret som en border collie (unnskyld sammenlikningen :P ) og ventet det tiendeltes sekundet fra ballen ble sluppet til "værsågodet" kom.

Ser jo at jeg kanskje kan shape inn en viss kontroll på denne måten, men tenkte kanskje at det fantes noen snarveier, da... eller noen som har noen lure erfaringer, eller morsomme :P .

Først av alt, jeg skjønner hva du mener når du sammenligner med en Border Collie... :P

Hva med å trene det inn litt sånn som ved å sitte før ut av døra??

Du later som du kaster, og blir passiv om hun reiser seg. Når hun sitter mens du ennå kan narre henne, kaster du samtidig som du sier vær-så-god, og drøyer ordet lenger og lenger (og kanskje bruker bånd de første gangene du faktisk skal kaste den uten at hun spurter etter) Du skjønner sikkert hva jeg mener?

Aner ikke jeg altså, min hund tar av i det jeg løfter armen, og det er forsåvidt ok, så jeg har ikke tenkt så mye på det i grunn... Men det er jo litt sånn vi trener inn andre øvelser der de må ha litt selvbeherskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, jeg skjønner hva du mener når du sammenligner med en Border Collie... :D

Hva med å trene det inn litt sånn som ved å sitte før ut av døra??

Du later som du kaster, og blir passiv om hun reiser seg. Når hun sitter mens du ennå kan narre henne, kaster du samtidig som du sier vær-så-god, og drøyer ordet lenger og lenger (og kanskje bruker bånd de første gangene du faktisk skal kaste den uten at hun spurter etter) Du skjønner sikkert hva jeg mener?

Aner ikke jeg altså, min hund tar av i det jeg løfter armen, og det er forsåvidt ok, så jeg har ikke tenkt så mye på det i grunn... Men det er jo litt sånn vi trener inn andre øvelser der de må ha litt selvbeherskelse.

Tror jeg skjønner hva du mener. Så får vi se om Fibi skjønner det! Skal prøve det med "døra" som neste skritt, da tenker jeg.

Jeg må nok trene selvbeherskelse på det meste, med denne hunden her... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...