Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg vil få ballhenting under "værsågod"-kontroll.

ida

Recommended Posts

Nå har Fibi landet såpass, at den kipe mora hennes har tenkt å ta fram ballen litt oftere, men hun skal kun få den når hun sitter på rompa til det kommer et "værsågod".

Ballen har -etter flere måneder med total avholdenhet- blitt brukt som objekter ved sportrening, der Fibi har fått et kast eller to ( :D ) når hun har funnet ballen. Da har jeg ikke stilt noen andre krav i den forbindelse, enn at ballen skal leveres sånn nogenlunde korrekt.

Jeg har også brukt ballen for å få henne til å like å bade. Dvs. kastet ballen litt uti og så litt lenger uti osv. Heller ikke her har jeg stilt noen andre krav, enn at hun skulle sitte til ballen blir kastet.

Nå ønsker jeg altså at det ikke skal være armen som går i været klar til kast, som skal være utløsende for hennes løping etter ballen, men "værsågod".

Vi begynte såvidt på stuegulvet i dag, for jeg måtte jo nesten legge ballen rolig ned, for å rekke å ta den før hun kom som ei kule. Etter noen repitisjoner, lå hun og dirret som en border collie (unnskyld sammenlikningen :P ) og ventet det tiendeltes sekundet fra ballen ble sluppet til "værsågodet" kom.

Ser jo at jeg kanskje kan shape inn en viss kontroll på denne måten, men tenkte kanskje at det fantes noen snarveier, da... eller noen som har noen lure erfaringer, eller morsomme :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er mulig Tinka ikke er like ekstrem som Fibi. Men hun klarer å sitte og vente på "hent" før hun løper avsted for å hente det jeg har kastet eller lagt ut. Jeg har vel egentlig stort sett gjort det ved å holde henne igjen etter halsbånd eller sele - og når hun har "slått seg til ro" har jeg sluppet halsbåndet eller sela, og ventet et par sekunder før jeg har sagt hent. Og deretter økt kravene.

Skulle jeg lært det inn nå hadde jeg shapet det inn ved å starte med å legge ned ballen på gulvet mens hunden sitter eller ligger, tatt opp ballen om hunden kom nærmere eller sagt hent om hunden ble værende. Og økt kravene gradvis for hvor lenge hunden må vente. Sånn som du beskrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Fibi landet såpass, at den kipe mora hennes har tenkt å ta fram ballen litt oftere, men hun skal kun få den når hun sitter på rompa til det kommer et "værsågod".

Ballen har -etter flere måneder med total avholdenhet- blitt bukt som objekter ved sportrening, der Fibi har fått et kast eller to ( :D ) når hun har funnet ballen. Da har jeg ikke stilt noen andre krav i den forbindelse, enn at ballen skal leveres sånn nogenlunde korrekt.

Jeg har også brukt ballen for å få henne til å like å bade. Dvs. kastet ballen litt uti og så litt lenger uti osv. Heller ikke her har jeg stilt noen andre krav, enn at hun skulle sitte til ballen blir kastet.

Nå ønsker jeg altså at det ikke skal være armen som går i været klar til kast, som skal være utløsende for hennes løping etter ballen, men "værsågod".

Vi begynte såvidt på stuegulvet i dag, for jeg måtte jo nesten legge ballen rolig ned, for å rekke å ta den før hun kom som ei kule. Etter noen repitisjoner, lå hun og dirret som en border collie (unnskyld sammenlikningen :P ) og ventet det tiendeltes sekundet fra ballen ble sluppet til "værsågodet" kom.

Ser jo at jeg kanskje kan shape inn en viss kontroll på denne måten, men tenkte kanskje at det fantes noen snarveier, da... eller noen som har noen lure erfaringer, eller morsomme :P .

Først av alt, jeg skjønner hva du mener når du sammenligner med en Border Collie... :P

Hva med å trene det inn litt sånn som ved å sitte før ut av døra??

Du later som du kaster, og blir passiv om hun reiser seg. Når hun sitter mens du ennå kan narre henne, kaster du samtidig som du sier vær-så-god, og drøyer ordet lenger og lenger (og kanskje bruker bånd de første gangene du faktisk skal kaste den uten at hun spurter etter) Du skjønner sikkert hva jeg mener?

Aner ikke jeg altså, min hund tar av i det jeg løfter armen, og det er forsåvidt ok, så jeg har ikke tenkt så mye på det i grunn... Men det er jo litt sånn vi trener inn andre øvelser der de må ha litt selvbeherskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, jeg skjønner hva du mener når du sammenligner med en Border Collie... :D

Hva med å trene det inn litt sånn som ved å sitte før ut av døra??

Du later som du kaster, og blir passiv om hun reiser seg. Når hun sitter mens du ennå kan narre henne, kaster du samtidig som du sier vær-så-god, og drøyer ordet lenger og lenger (og kanskje bruker bånd de første gangene du faktisk skal kaste den uten at hun spurter etter) Du skjønner sikkert hva jeg mener?

Aner ikke jeg altså, min hund tar av i det jeg løfter armen, og det er forsåvidt ok, så jeg har ikke tenkt så mye på det i grunn... Men det er jo litt sånn vi trener inn andre øvelser der de må ha litt selvbeherskelse.

Tror jeg skjønner hva du mener. Så får vi se om Fibi skjønner det! Skal prøve det med "døra" som neste skritt, da tenker jeg.

Jeg må nok trene selvbeherskelse på det meste, med denne hunden her... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...