Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg vil få ballhenting under "værsågod"-kontroll.

ida

Recommended Posts

Nå har Fibi landet såpass, at den kipe mora hennes har tenkt å ta fram ballen litt oftere, men hun skal kun få den når hun sitter på rompa til det kommer et "værsågod".

Ballen har -etter flere måneder med total avholdenhet- blitt brukt som objekter ved sportrening, der Fibi har fått et kast eller to ( :D ) når hun har funnet ballen. Da har jeg ikke stilt noen andre krav i den forbindelse, enn at ballen skal leveres sånn nogenlunde korrekt.

Jeg har også brukt ballen for å få henne til å like å bade. Dvs. kastet ballen litt uti og så litt lenger uti osv. Heller ikke her har jeg stilt noen andre krav, enn at hun skulle sitte til ballen blir kastet.

Nå ønsker jeg altså at det ikke skal være armen som går i været klar til kast, som skal være utløsende for hennes løping etter ballen, men "værsågod".

Vi begynte såvidt på stuegulvet i dag, for jeg måtte jo nesten legge ballen rolig ned, for å rekke å ta den før hun kom som ei kule. Etter noen repitisjoner, lå hun og dirret som en border collie (unnskyld sammenlikningen :P ) og ventet det tiendeltes sekundet fra ballen ble sluppet til "værsågodet" kom.

Ser jo at jeg kanskje kan shape inn en viss kontroll på denne måten, men tenkte kanskje at det fantes noen snarveier, da... eller noen som har noen lure erfaringer, eller morsomme :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er mulig Tinka ikke er like ekstrem som Fibi. Men hun klarer å sitte og vente på "hent" før hun løper avsted for å hente det jeg har kastet eller lagt ut. Jeg har vel egentlig stort sett gjort det ved å holde henne igjen etter halsbånd eller sele - og når hun har "slått seg til ro" har jeg sluppet halsbåndet eller sela, og ventet et par sekunder før jeg har sagt hent. Og deretter økt kravene.

Skulle jeg lært det inn nå hadde jeg shapet det inn ved å starte med å legge ned ballen på gulvet mens hunden sitter eller ligger, tatt opp ballen om hunden kom nærmere eller sagt hent om hunden ble værende. Og økt kravene gradvis for hvor lenge hunden må vente. Sånn som du beskrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Fibi landet såpass, at den kipe mora hennes har tenkt å ta fram ballen litt oftere, men hun skal kun få den når hun sitter på rompa til det kommer et "værsågod".

Ballen har -etter flere måneder med total avholdenhet- blitt bukt som objekter ved sportrening, der Fibi har fått et kast eller to ( :D ) når hun har funnet ballen. Da har jeg ikke stilt noen andre krav i den forbindelse, enn at ballen skal leveres sånn nogenlunde korrekt.

Jeg har også brukt ballen for å få henne til å like å bade. Dvs. kastet ballen litt uti og så litt lenger uti osv. Heller ikke her har jeg stilt noen andre krav, enn at hun skulle sitte til ballen blir kastet.

Nå ønsker jeg altså at det ikke skal være armen som går i været klar til kast, som skal være utløsende for hennes løping etter ballen, men "værsågod".

Vi begynte såvidt på stuegulvet i dag, for jeg måtte jo nesten legge ballen rolig ned, for å rekke å ta den før hun kom som ei kule. Etter noen repitisjoner, lå hun og dirret som en border collie (unnskyld sammenlikningen :P ) og ventet det tiendeltes sekundet fra ballen ble sluppet til "værsågodet" kom.

Ser jo at jeg kanskje kan shape inn en viss kontroll på denne måten, men tenkte kanskje at det fantes noen snarveier, da... eller noen som har noen lure erfaringer, eller morsomme :P .

Først av alt, jeg skjønner hva du mener når du sammenligner med en Border Collie... :P

Hva med å trene det inn litt sånn som ved å sitte før ut av døra??

Du later som du kaster, og blir passiv om hun reiser seg. Når hun sitter mens du ennå kan narre henne, kaster du samtidig som du sier vær-så-god, og drøyer ordet lenger og lenger (og kanskje bruker bånd de første gangene du faktisk skal kaste den uten at hun spurter etter) Du skjønner sikkert hva jeg mener?

Aner ikke jeg altså, min hund tar av i det jeg løfter armen, og det er forsåvidt ok, så jeg har ikke tenkt så mye på det i grunn... Men det er jo litt sånn vi trener inn andre øvelser der de må ha litt selvbeherskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, jeg skjønner hva du mener når du sammenligner med en Border Collie... :D

Hva med å trene det inn litt sånn som ved å sitte før ut av døra??

Du later som du kaster, og blir passiv om hun reiser seg. Når hun sitter mens du ennå kan narre henne, kaster du samtidig som du sier vær-så-god, og drøyer ordet lenger og lenger (og kanskje bruker bånd de første gangene du faktisk skal kaste den uten at hun spurter etter) Du skjønner sikkert hva jeg mener?

Aner ikke jeg altså, min hund tar av i det jeg løfter armen, og det er forsåvidt ok, så jeg har ikke tenkt så mye på det i grunn... Men det er jo litt sånn vi trener inn andre øvelser der de må ha litt selvbeherskelse.

Tror jeg skjønner hva du mener. Så får vi se om Fibi skjønner det! Skal prøve det med "døra" som neste skritt, da tenker jeg.

Jeg må nok trene selvbeherskelse på det meste, med denne hunden her... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...