Gå til innhold
Hundesonen.no

balder glefser


aniraC

Recommended Posts

Om ho syns det er greit å ta hunden litt i nakkeskinnet skal ikke dere bry dere noe om... Jeg gjør det selv, og hunden min glefser etter meg da. Men SO! Nei carina, fortsett med det du gjør, du gjør det sikkert ikke værre. og når hunden har hvert sånn i alle årene den har levd, og folk har prøvd å gjøre noe me det, så ikke bry deg hva folk sier om at du bør ta kurs og liknende. Det vil ikke hjelpe deg med ting hjemme (jeg har selv erfart det), men man kan jo alltids få en adferdsterapaut(eller hva man kaller det) til å komme hjem å ta en titt. Men syns ikke det er noe vits siden ting har blitt prøvd før.

Hva i all verden er det slags råd da??? Omtrent det dummeste jeg har lest. På hjemmesiden din skriver du selv at hunden din var en stri rakker, men med hjelp fra supre trenere på kurset du gikk bedret det seg.

Du sier at hunden din glefser etter deg når du tar han i nakkeskinnet. Ja sier ikke det deg noe da?

Kan man ikke gi ordentlige råd får man heller la være. Og si at ingenting nytter, og at det er best å fortsette slik de gjør er et tegn på lite erfaring med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Om ho syns det er greit å ta hunden litt i nakkeskinnet skal ikke dere bry dere noe om... Jeg gjør det selv, og hunden min glefser etter meg da. Men SO! Nei carina, fortsett med det du gjør, du gjør det sikkert ikke værre. og når hunden har hvert sånn i alle årene den har levd, og folk har prøvd å gjøre noe me det, så ikke bry deg hva folk sier om at du bør ta kurs og liknende. Det vil ikke hjelpe deg med ting hjemme (jeg har selv erfart det), men man kan jo alltids få en adferdsterapaut(eller hva man kaller det) til å komme hjem å ta en titt. Men syns ikke det er noe vits siden ting har blitt prøvd før.

Hva i all verden er det slags råd da??? Omtrent det dummeste jeg har lest. På hjemmesiden din skriver du selv at hunden din var en stri rakker, men med hjelp fra supre trenere på kurset du gikk bedret det seg.

Du sier at hunden din glefser etter deg når du tar han i nakkeskinnet. Ja sier ikke det deg noe da?

Kan man ikke gi ordentlige råd får man heller la være. Og si at ingenting nytter, og at det er best å fortsette slik de gjør er et tegn på lite erfaring med hund.

Han var stri ja, men på kurset... Jeg vil ike belønne negativ adferd. Og jeg vil heller ikke være en godbitautomat. Noe jeg tror at carina heller ikke vil. Om hunden knurrer, så tar jeg den. For det er ikke lov her. (så lenge jeg ser at det ikke er av andre gunner, vanskelig å forklare).

Hunden min glefser ikke bare ved det heller. jeg kjenner min hund bedre enn folk her, men vanskelig å beskrive på hvilken måte jeg tar han, hva han gjør osv osv. Det blir alltid misforståelser. Og folk vil hele tide si at jeg ikka klarer å ta han til rett tid. men men.

Det carina ville høre var om ho skulle si ifra til omplasseringen eller ikke. Ikke om det er galt av henne å ta han i nakketskinnet eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var som om jeg skulle sagt det selv Monica :D

Hva skal det hjelpe hunden din, eller deg for den del, og si fra til omplasseringssenteret? Ser liksom ikke helt hvordan det løser problemet. Trodde det var kanskje en løsning du var ute etter jeg, men det handler kanskje heller om å finne en syndebukk, enn å prøve å gjøre det beste ut av situasjonen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal det hjelpe hunden din, eller deg for den del, og si fra til omplasseringssenteret? Ser liksom ikke helt hvordan det løser problemet. Trodde det var kanskje en løsning du var ute etter jeg, men det handler kanskje heller om å finne en syndebukk, enn å prøve å gjøre det beste ut av situasjonen??

Det det handler om (sorry må bare svare for carina her jeg, så håper ikke det gjør noe carina :D )

at omplasseringstjenesten kan lære seg å opplyse om sånt senere, om di evt visste om det. Dessuten så ville carina vite om det er et problem som kom når ho fikk han, eller ett problem som har hvert der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det det handler om (sorry må bare svare for carina her jeg, så håper ikke det gjør noe carina :D )

at omplasseringstjenesten kan lære seg å opplyse om sånt senere, om di evt visste om det. Dessuten så ville carina vite om det er et problem som kom når ho fikk han, eller ett problem som har hvert der. :P

Jeg ser fortsatt ikke hvordan det løser problemet med knurring og glefsing.

Har de vist om det, uten å opplyse om det, er det sannsynligvis en av de mindre seriøse aktørene på markedet vi snakker om, så da tviler jeg på at de lar seg belære.

Evt har de aldri utsatt hunden for noe som har ført til at den har behøvd å forsvare seg, og har kanskje ikke vært klar over problemet....?

Men det er jo fint hvis hun sier i fra, kanskje hun tar i mot tips i forhold til trening derfra...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså det var ikke meningen at denne tråden skulle bli en debatt om hvorvidt jeg bør ta balder i nakkeskinnet eller ei...tvert imot! hva jeg gjør med balder har ikke dere noenting med, og jeg tror ikke at balders oppførsel endrer seg i de utrolige om han får litt kjeft osv..

det står ganske så klart frem i min avslutning at jeg lurer på om man bør ringe omplasseringsenteret for å opplyse de om balders atferd eller bare la det være..

og nei molly, jeg leter ikke etter en syndebukk..hehe.. jeg vil bare høre om deres rutine om hvordan de sjekker hundens væremåte! fordi de har ikke sjekket balders "eiesjuke"... hadde de f.eks gitt balder et griseøret og tatt det fra han igjen, hadde de nok fått smake det ja!

og spør du meg, bør ikke slike hunder settes bort for adopsjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså det var ikke meningen at denne tråden skulle bli en debatt om hvorvidt jeg bør ta balder i nakkeskinnet eller ei...tvert imot!

Nei, men de som har kommentert har vel prøvd å gi deg en grunn for hvorfor han kanskje gjør det, og igjen, en måte der du kanskje kan få han til å slutte med det. Det må jo være målsettingen....

det står ganske så klart frem i min avslutning at jeg lurer på om man bør ringe omplasseringsenteret for å opplyse de om balders atferd eller bare la det være..

Det har du vel også fått svar på. Men man må jo regne med å kanskje få svar man ikke ønsker å få også, når man legger inn noe over nettet...??

og nei molly, jeg leter ikke etter en syndebukk..hehe.. jeg vil bare høre om deres rutine om hvordan de sjekker hundens væremåte! fordi de har ikke sjekket balders "eiesjuke"... hadde de f.eks gitt balder et griseøret og tatt det fra han igjen, hadde de nok fått smake det ja!

og spør du meg, bør ikke slike hunder settes bort for adopsjon!

Nei, forsåvidt enig i det, i hvert fall ikke ukritisk. Men du forteller alt for lite om situasjonen til at noen her kan bedømme det. Sånn du beskriver det, knurrer/glefser hunden når du "tar" den og når dere løper etter og fanger den.... Og det er jo egentlig ikke så rart at en hund reagerer da, eller hva?? Særlig en hund som nylig har byttet hjem, og kanskje ikke har fått opprettet et skikkelig tillitsforhold til dere ennå...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså det var ikke meningen at denne tråden skulle bli en debatt om hvorvidt jeg bør ta balder i nakkeskinnet eller ei...tvert imot! hva jeg gjør med balder har ikke dere noenting med, og jeg tror ikke at balders oppførsel endrer seg i de utrolige om han får litt kjeft osv..

det står ganske så klart frem i min avslutning at jeg lurer på om man bør ringe omplasseringsenteret for å opplyse de om balders atferd eller bare la det være..

og nei molly, jeg leter ikke etter en syndebukk..hehe.. jeg vil bare høre om deres rutine om hvordan de sjekker hundens væremåte! fordi de har ikke sjekket balders "eiesjuke"... hadde de f.eks gitt balder et griseøret og tatt det fra han igjen, hadde de nok fått smake det ja!

og spør du meg, bør ikke slike hunder settes bort for adopsjon!

dette er jo noe som blir testa veldig grundig i utlandet. Og det burde hvert sånn her også

(måtte bare si det, for skjønner deg veldig godt) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

balder har bodd hos meg i 7 måneder..håper han begynner å bli vant til meg nå!

altså. hvis en beagle først stikker av, må man fange den..hehe.. de løper som fa**!

og jeg mener fortsatt ikke balder burde vært omplassert om han angriper meg ved at jeg tar han lett i nakkeskinnet når han nekter å høre på meg når han har løpt 3 km hjemmefra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke helt, for jeg er ikke aå gammel og har så mye erfaring selv, men har hatt ommplasseringshund selv som var litt usikker. (vet ikke om det er det hunden din er, men... )

det jeg gjorde var å vise den at jeg ikke var farlig på noen som helst måte. som hvis jeg skulle kjefte på den så satte jeg meg litt på huk, men alikevel var litt "større" enn hun, hunder som er usikkre liker ofte ikke at folk står over, eller bøyer seg over dem, det er iallefall min erfaring. og som andre her sier, belønne det positive. ikke vær for brå eller ha for høy stemme, de skjønner det like godt om du bare senker tonen og snakker men myndig stemme...

nå vet ikke jeg om du gjør det på den måten, og kan ikke si om du gjør noe galt, for det er ikke jeg rett person til å uttale meg om, men her er iallefall noen tips fra en som har hatt en usikker hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi..dette har absolutt ikke noe med alder å gjøre dori.. bare noen som mener det :D

men takk for tipset! endelig noen som ikke går helt amokk pga nakkeskinn tafsinga mi :P

jeg setter meg som oftest ned på huk til balder når jeg kjefter.. og jeg er jo ikke noe spesielt høylytt heller, det er bare det at han ikke aksepterer kjeft! (han skjønner det godt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi..dette har absolutt ikke noe med alder å gjøre dori.. bare noen som mener det :D

men takk for tipset! endelig noen som ikke går helt amokk pga nakkeskinn tafsinga mi :P

jeg setter meg som oftest ned på huk til balder når jeg kjefter.. og jeg er jo ikke noe spesielt høylytt heller, det er bare det at han ikke aksepterer kjeft! (han skjønner det godt)

hehe... hunder er dyr, og skjønner ikke hva vi sier, så når de ikke hører må man nesten være fysiske og tydlige... et lett nakketak tror jeg nok ikke han har vondt av :P hvis det kommer på rett tid da, men du virker ikke som noen person som "dengern" i tide og utide...

stå på , så blir nok du og balder bestevenner skal du se :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi..dette har absolutt ikke noe med alder å gjøre dori.. bare noen som mener det :D

men takk for tipset! endelig noen som ikke går helt amokk pga nakkeskinn tafsinga mi :P

jeg setter meg som oftest ned på huk til balder når jeg kjefter.. og jeg er jo ikke noe spesielt høylytt heller, det er bare det at han ikke aksepterer kjeft! (han skjønner det godt)

Jeg klarer bare ikke å dy meg, jeg. Dette har ingenting med din alder å gjøre, eller deg i det hele tatt for den del, men om den informasjonen du gjennom hele tråden gir om din hund og hvordan du hånderer ham!

Det er hvordan hunden din responderer på din atferd som avgjør hva han forstår. En hund kan i utgangspunktet ikke norsk! Så når han ikke aksepterer kjeft som du kaller det, burde du være voksen nok til å innse at det kanskje ikke er hans forståelse det er noe galt med.

En hund som føler seg truet, vil angripe for å forsvare seg. Ta over kontrollen over hunden din ved å la den slippe å forsvare seg mot deg, eller samboeren din uansett hvor mange kilometer den har løpt. La den forstå at det er hos deg det er aller kulest å være, alltid! Hvis du ønsker råd om hvordan du skal få en glad hund, er det mange her som vil hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder har med ting å gjøre, fordi det ofte kan ha med modenhet å gjøre. Du virker veldig umoden, alternativt kunnskapsløs, når du mener at hunden din nærmest burde "skjønne" hvorfor du tar den i nakkeskinnet når han har stukket av i 3 km og "nekter" å høre.

Så glem det med alder - siden jeg har møtt 15-åringer som har hatt mer innlevelse og forståelse for hunders psyke enn deg; la meg istedet si at du virker veldig UMODEN, som ikke klarer å se sammenhengene mellom det du gjør, forventer og klager over.

Du har en beagle, en jakthundrase som er notorisk kjent for å kunne være vanskelige å ha løs.

Du har en omplasseringshund, fra noen som har kippa ham ut etter åtte år hvor de heller ikke har klart å lære ham hvordan en god hund skal oppføre seg, og mener at "hunder bør tåle å bli tatt i nakkeskinnet".

Vel, en gammel hund som dette, som i alle år har fått slippe unna med det - ja, da bør du enten revurdere om DU bør ha denne hunden, eller om du bør klare å legge om din måte å ha hund på, så du ikke fortsetter å fremprovosere en slik adferd - men heller kan styre hunden på en bedre måte, gjennom å bestemme, men ikke hele tiden provosere den til å knurre.

At du sier den er glad ellers, og at du kaller den "kosegutten" eller whatever - det er bra, men da bør du også følge opp, lære deg litt om adferd, og prøve å skjønne den hunden du nå HAR, og ikke forvente at den burde være slik eller slik.

Kanskje omplasseringsorganisasjoner burde være flinkere til å forklare helt i detalj HVA man kan FORVENTE når man får en omplassert hund - men kanskje de dessverre tar det for gitt at folk selv bør skjønne litt? At dette er "bruktvare" som kommer med litt feil og mangler, og at det er en del av pakka? Hvis du begynner å klage til dem, så kanskje de lærer - at de må vurdere nye EIERE enda bedre, og det er jo en bra ting!

En hund som knurrer... hva handler forøvrig det om? Jo, om en hund som er utrygg, og prøver å si at "nå går du over grensen, dette synes jeg er skummelt". Den går ikke rett i biting, bare dét er bra - og det burde du gi ham kred for. Da bør du tenke etter HVA den synes er skummelt, gå inn litt før det, og jobbe derfra. Nå kan det virke som om du på ene siden koser med den, for i neste å forvente at den skal tåle å tas i nakkeskinnet og kjeftes på når den har "stukket av".

Men kanskje du rett og slett skal forhindre at den stikker av, gjennom å bruke langline? Ikke forvente at du skal gjøre om på en åtte år gammel hund? Da vil du jo ikke få noen "grunn" til å ta den i nakkeskinnet, når du fanger den igjen, så du ikke BLIR knurret til?

PS. Tror du at en hund SKJØNNER at den gjør noe "galt", når den gjør det en beagle er programmert til å gjøre - nemlig løpe avgårde på egenhånd for å "jakte" og snuse... du innhenter den, antagelig ikke er særlig blid, og så tar tak i den?

Svarer du ja, så... I rest my case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså det var ikke meningen at denne tråden skulle bli en debatt om hvorvidt jeg bør ta balder i nakkeskinnet eller ei...tvert imot! hva jeg gjør med balder har ikke dere noenting med, og jeg tror ikke at balders oppførsel endrer seg i de utrolige om han får litt kjeft osv..

det står ganske så klart frem i min avslutning at jeg lurer på om man bør ringe omplasseringsenteret for å opplyse de om balders atferd eller bare la det være..

og nei molly, jeg leter ikke etter en syndebukk..hehe.. jeg vil bare høre om deres rutine om hvordan de sjekker hundens væremåte! fordi de har ikke sjekket balders "eiesjuke"... hadde de f.eks gitt balder et griseøret og tatt det fra han igjen, hadde de nok fått smake det ja!

og spør du meg, bør ikke slike hunder settes bort for adopsjon!

balder har bodd hos meg i 7 måneder..håper han begynner å bli vant til meg nå!

altså. hvis en beagle først stikker av, må man fange den..hehe.. de løper som fa**!

og jeg mener fortsatt ikke balder burde vært omplassert om han angriper meg ved at jeg tar han lett i nakkeskinnet når han nekter å høre på meg når han har løpt 3 km hjemmefra!

Eh.. Til å være 20 år og ifølge deg selv kunnskapsrik, så burde du vite hva slags jakt beaglen er avlet for? Den SKAL løpe langt ut fra eier, finne hare eller rådyr og lose eieren nær nok til å komme på skuddhold. De er avlet for å være selvstendige, og de har en bjeffing som høres laaaaangt.. Skal du da straffe han for at han gjør det han er avlet for? Eller burde du kanskje vurdere langline? Du kan jo høre med jaktfolk som har beagle om det er mange av de som har hunder som ikke "stikker av"? Du er ikke for gammel til å lære noe nytt selv om du har runda 20, skjønner du..

Beagle er vel også kjent for å ha litt matforsvar, hvilket det er når den knurrer over griseøre o.l. For folk som veit hva matforsvar er, så er ikke det ikke noe stort problem. Å tro at det kan rettferdiggjøres å banke hunden når den knurrer i sånne settinger, tyder på uvitenhet til tross for dine 20 erfarene år.. Selv i en hundeflokk får lavranghunder lov til å forsvare maten sin.. Og metoden man blir kvitt det på, er IKKE å banke hunden, men å BYTTE med hunden. Da unngår du høyere forsvar, og at den skipper knurringa, som er en advarsel, og går rett i angrep.. Men for all del, hvis du har lyst til å sloss med hunden din, og til slutt være nødt til å avlive den fordi den ikke tåler folk i nærheten av seg i det hele tatt når den spiser, så må du bare fortsette å "riste den litt" når den knurrer til deg..

Hva burde omplasseringsbyrået fortalt deg? At du har fått en beagle? Det visste du vel, du som er så erfaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo noe som blir testa veldig grundig i utlandet. Og det burde hvert sånn her også

(måtte bare si det, for skjønner deg veldig godt) :D

Det er skremmende hvor mange hunder som kunne blitt avlivet her i Norge hvis de begynte å teste omplasseringshunder på denne måten. Tjorven var sånn da hun var mindre, og beit en som var her på besøk hos oss en gang som prøvde å ta en gjenstand fra henne. Den besøkende straffet henne med en gang, men hun hadde ikke lært noe, hadde vi fortsatt med å straffe henne på den måten.

Derfor begynte jeg i det små, først med å sette meg i nærheten av henne og snakke rolig til henne og deretter flytte meg sakte nærmere henne.

Så med å bytte en en skikkelig god godbit mot å få ta på griseøret, neste gang tok jeg beinet fra henne i bytte mot en dødsbra godbit, luktet litt på det og ga det tilbake til henne, etter hvert la jeg på kommando slipp i bytte mot en godbit, og se, nå deler hun gjerne av maten sin.

Det ville vært ren galskap å avlive henne når hun var mindre bare av den grunn!

Hunden din er tydelig utrygg, det er mest sannsynlig derfor han knurrer når du tar vekk beinet eller griseøret fra ham, og da gjør det situasjonen bare enda værre at du straffer han for det.

Jeg prøver ikke å kritisere deg for oppdragelsen av hunden din, men snarere å hjelpe deg til å få et godt forhold til hunden din slik at dere begge kan på glede av hverandre. For når hunden din viser sånn adferd er det tydelig at dere trenger å jobbe med det, det er bare å innse.

balder har bodd hos meg i 7 måneder..håper han begynner å bli vant til meg nå!

altså. hvis en beagle først stikker av, må man fange den..hehe.. de løper som fa**!

og jeg mener fortsatt ikke balder burde vært omplassert om han angriper meg ved at jeg tar han lett i nakkeskinnet når han nekter å høre på meg når han har løpt 3 km hjemmefra!

Når du tar han i nakkeskinnet når du får tak i han og han har løpt hjemmefra, hva vil du at han skal lære da? Nettopp, at han ikke må stikke av.

Men hva har Balder egentlig lært? Jo, at for å unngå å bli straffet (ingen vil jo, frivillig straffes må vite) må han løpe alt han har for å komme seg vekk.

Og hvis han en gang kommer frivillig litt mot deg etter å ha stukket av, og du straffer han, da lærer han at nei, sånn vil matmor tydeligvis ikke at jeg skal gjøre. Jeg skal ikke komme tilbake til henne frivillig, da får jeg jo straff.

Noe du også bør tenke på er at Beaglen er en jakthund med mye jaktinstinkt, som har sterk tilbøyelighet til å stikke av. Det jeg vil råde deg til er å trene på, uten straff, å komme inn til deg. Belønne for hvert minste tegn til at hunden kommer mot deg frivillig, og trene mye med den i langline, sånn at den ikke stikker av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carina Aure, du bør lese og ta til deg innleggene som Akela,2ne og Wheaten terrier skriver, der står det nemlig MYE bra og "matnyttig". For egen del vil jeg tilføye; du skulle ikke tilfeldigvis være en av de som provoserer fram uønsket adferd, for å "lære" hunden av med det?

Jeg har faktisk sett folk som man skulle tro "visste bedre", gi og ta fra hunder grisører eller andre godbiter ørten ganger, for å provosere fram matforsvar... I den hensikt å "lære" hunden av med det... <_< Selv den "snilleste" hund kan bli irritert til slutt og si ifra, etter slik "opplæring".. Om ikke du gjør slik, så er det slett ikke umulig at hunden har vært utsatt for det tidligere. I så fall oppnår du ingenting med å fortsette i samme spor.

Prøv å gi hunden godbiter og så la hunden ha de i fred, jeg klarer ikke helt å se hvilket behov man har for å skal ta godbiter fra hunden, til vanlig? Hvis hunden er vant til at hver gang man får en godbit, så kommer noen og skal ta den til stadighet, er det egentlig så rart at han sier i fra? Hvordan ville du reagert hvis noen stadig kom og tok sjokoladen eller hva det nå skulle være, bare for å sjekke om du tolererte det? Og her kommer vi til essensen, man kommer faktisk utrolig langt med en smule empati og innlevelsesevne.. Prøv å snu situasjonen og sett deg i hundens sted, ett råd som forresten kan gjelde for omgang med de fleste levende vesener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde kontakte omplasseringssenteret, om ikke annet for å informere om atferden hans og spørre om de visste om det. Ikke at han ikke fortjente å få et nytt hjem, men jo mer man vet om hunden man får i hus, jo bedre. Så om de visste om dette problemet, synes jeg det var dårlig av dem å ikke si ifra. Hadde de informert deg om det, kunne du jo kanskje lettere bearbeidet problemet fra dag én.

jeg har fått masse hjelp og tips fra forskjellige mennesker men ingen ting virker :D

Hvilke tips har du fått, og hvilke har du prøvd på Balder? Hvilken virkning ga det?

PS: Har du ikke fått mailen min? Jeg lurer veldig på om det blir noe av at jeg skal passe Balder i helgen. Trass i det jeg har lest i denne tråden, har jeg fortsatt lyst til å ha ham her. Men det må bli når jeg er alene hjemme, ettersom jeg ikke tør å ha en hund i hus som kan tenkes å skulle bite noen av de andre familiemedlemmene. Det kan jeg ikke stå ansvarlig for, særlig ikke med tanke på at jeg har en lillesøster på 8. Men å passe ham alene tror jeg vil gå greit, nå som jeg vet om problemene hans og kan være obs på det.

(Litt off topic, beklager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omplasseringsbyrådet burde fortalt at hunden glefser om man tar den i nakkeskinnet. Dette har jo tidligere eier fortalt ny eier av hunden at den gjorde. Omplasseringsbyrådet burde spørre gammel eier om alt fra A til Å om hunden og gi opplysningene videre.

nettopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg svare på dette med alder osv.

Min hund er omplasseringshund, jeg fikk hun når hun var 13mnd, hun var både usikker på seg selv og det nye hjemmet fordi jeg var hennes hjem nr3.

Da jeg fikk hun fra FOD Gården så gjorde de meg obs på at jeg måtte ha mye tolmodighet de første 6mnd, for de bruker rundt et halvt år på å roe seg ned i det nye hjemmet og stole på den nye eieren osv.

Jeg vet at om jeg hadde tatt Chicka i nakkeskinnet for "noe hun hadde gjor galt" i disse 6mnd, så hadde jeg mistet all tillitten hennes.

Så jeg tror kanskje dere skal trene på tillit og samhold, jeg vet iallefall at om noen hadde gått fysisk til verks på meg om jeg hadde gjort noe galt så hadde jeg også snerret til dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

balder har bodd hos meg i 7 måneder..håper han begynner å bli vant til meg nå!

altså. hvis en beagle først stikker av, må man fange den..hehe.. de løper som fa**!

og jeg mener fortsatt ikke balder burde vært omplassert om han angriper meg ved at jeg tar han lett i nakkeskinnet når han nekter å høre på meg når han har løpt 3 km hjemmefra!

Altså.. hunden din, som er en beagle( mestere i å stikke av, en må jobbe med innkalling med denne rasen) løper av gårde han kommer til , du får tak i ham, og tar ham i nakken???

Hva straffer du da??At han stakk av, eller at han kom??

Skal du reagere på atferd( ros eller ris) har du max 10 sekunder på deg før hunden ikke skjønner hva du reagerer på.

Så det du gjør da er å gi balder beskjed om at å komme, det er dumme greier det..

Dette er elementert i hundeoppdragelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...