Gå til innhold
Hundesonen.no

Når Nærvene tar over...


Red Merle

Recommended Posts

Ja, ikke alle her, men noen, de jeg har kontkat med selv. Vet at Misty er veldig nærvøs og stressa.

Og nå er jeg virkelig bekymret for henne.

For i dag fikk ho helt panikk da vi gikk tur.

I begynnelsen, så var ho helt fin og flink. helt avslappet og tilfreds, Som alle hunder er på tur. Men så plutslig, så var det som om noen trykkte på en knapp, hu ble mer og mer stressa. Og til slutt pesa hu så tungt at hu nesten spydde ;) og Hleve veien hjem gikk ho halen skvist mellom bena.

Jeg aner ikke hva dette kom av... Det skjedde bare liksom. Plutselig tok ho helt av.

Jeg forstår ikke hva jeg har gjort galt med henne. Jeg har gjort det samme for henne som med Geisha.. Gått turer hver dag, trent, kosa, og brukt generllt brukt tid på henne. Og Geisha er jo ikke redd eller nærvøs.. Hu stresser ikke engang hos dyrelen. Eneste sted hu blir stressa er i bilen.... Så det er så rart.

Kan det være at Misty har medfødt angst eller noe?

Hu har alltid vært skeptisk til fremmede, helt fra jeg fikk henne. Men det har blitt værre, også blitt bedre, og nå har hu tatt helt av. Så dette er noe som har byggget seg opp eller noe.. at hu har vært sånn hele tiden, og plutselig ble det for mye på en eller annen måte.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med henne. Men jeg å jo fortsette å trene.

Og det er veldig trist å si dette, og jeg har ALDRI trodd at jeg måtte komme til å si det..

Men jeg må tenke på hva som er Humant og best for Misty. Jeg synes ikke det er humant å la henne leve med et kaos av stress og nærvøsitet. Jeg har bestemt meg for å gi henne 3 år... Blir hu ikke bedre, ikke èt fremskritt, så synes jeg ikke at det er humant å la henne leve slik. Da er det bedre å la henne slippe.

For jeg tror ikke Omplassering er noe for henne, da er er ekstemt nærvøs og skeptisk til fremmede..

Jeg unner ikke bikkja mi et dårlig liv.

Har neon av dere et forslag til hav jeg skal gjøre?

Akkurat nå, så ser det mørt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hun er nå 6 mnd.... Det er mest sannsynlig spøkelsesalder hun er i nå da. Og som du skriver så er hun litt skeptisk fra før, og dette kan bli forsterket i denne perioden. Er kanskje ikke så lenge før første løpetid kommer heller og det kan og ha innvirkning. Min forrige tispe begynte 2 mnd før hver løpetid, alt som var kjent ble plutselig skummelt, selv på høylys dag... og hun fikk sin første løpetid ca 8 mnd gammel. Men det gikk over, og hun ble "normal" igjen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AHA! hvorfor tenkte ikke jeg det fra før? ;) jeg er dum noen ganger ;)

Men det er veldig stressende at hu oppfører seg sånn, det har skjedd før også. men ikke så ille. Får håper det går over...

Ellers så skal jeg iallefall vurdere hundepyskolog eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Godt jeg ikke er alene ;)

Men anyway. Så håper jeg for hennes skyld at hu bli bedre. For hvis hu fortsetter å være som hu er nå, til hu blir voksen. Så kan det få en trist slutt.. Jeg prøver jo å tenke på hvordan bikkja har det i huet når det reagerer sånn... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fornuftig å se litt nøkternt på det om man har en hund som viser tegn på nervøsitet, men hun er ung og det bør jo kunne gå bra.De har faser hvor det meste er farlig, men om det kommer "som lyn fra klar himmel" er det viktig å forsøke å kartlegge det, da slike "panikkanfall" også kan være en form for epilepsi hos noen, så følg med, noter gjerne når dette skjer og i hvilke situasjoner, det kan være nyttige observasjoenr videre. Før evt en logg/dagbok. Hormoner kan selvsagt også spille inn. evt kan en god homeopat hjelpe deg til å skape bedre balanse hos henne, enten dette er hormonellt eller ei.

Lykke til!

mvh

Lisbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nærvøsitet går jo ann og gradvis forebygge.. så jeg tror det er spøkelsesalderen hun er i! Timon klikka og var så redd bare fordi vi satte ett glass på bordet da han var i den alderen! LYKKE TIL! håper det får en LYKKELIG slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar.

Hu er bedre nå, har vært med på hytte tur i en uke. Jeg hadde henne med på stranda der det var MASSE folk, og hun var helt rolig. Hun stressa bare i begynnelsen, men roet seg gradvis ned ;)

Hun svømte forresten for første gang... Så ut som hu skulle drukne ;)

Men Motorsykler, sykler, barn, motovei støy og fremmede er det som er værst -det er når hu er ved en vei eller i byen at hun får sånne panikk anfall. Men baren og fremmede, så er hun rolig, eneste un gjør er å underkaste seg eller holde sge på avstand. Mne hu har blitt mye flinkere! sykler er ikke så ikke.. Men kommer det en motorsykkel, ja da går hu berserk ;) ..

Takk for tipset om logg/dagbok. Skal begynne å notere, skriver jo dagbok til vanlig, så det legger seg nok kjapt som en vane..

Vi skal gå kurs snart også, er ikke sikker på hvor, men blir nok hos gilabb.com.

Noen som vet om noen kurs i Horten omg som er bra?

Prøver å finnet et der man legger vekt på miljøtrening osv. Et kurs hvor man 'trener bort' eller forbygger redsel og stress i visse situasjoner.. Bare spytt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...