Gå til innhold
Hundesonen.no

Ung tispe med valper

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

I en anonnse idag i avisa stod det: 12 mnd gammel rottweiler tispe med valpekull i magen selges grunnen tidsmangel hbo. 15 000 kr..

Fikk litt avsmak i munnen når jeg så den.. ;) Er det egentlig vanlig å selge hunder med valper i magen? Og ikke minst, er det sunt for en 12 mnd gammel tispe å føde valper?

Skrevet

Syns det var alt for tidligt da, kanskje hunden har vært på vift og blitt gravid men alikevel. Men fikk litt avsmak jeg og da håper de finner ett godt hjem til hunden uansett...

Skrevet

Rottweileren er en stor rase som er sent utviklet, og derfor ikke klar -hverken psykisk eller fysisk- til å ta i mot valper såpass tidlig. Hun vil nok klare strbasene rent fysisk, selvom kroppen ikke er helt ferdigutviklet, men mange unde tisper skjønner ikke hva som foregår under fødselen, og dette kan prege dem psykisk. De fleste er heller ikke klare til å påta seg morsrollen såpass tidelig, hvilket er lite heldig også for hvalpene. Får derfor håpe at tispa så fort som mulig kommer seg til en kjærlig og dyktig person/familie som kan få henne til å føle seg trygg i god tid før fødselen, og som kan hjelpe henne med fødsel og valper.

Skrevet

Uff! Det var ikke noe bra..Det er i slike tilfeller man får lyst til å slå til for å hjelpe hunder, men det går jo ikke, i alle fall ikke for meg...Får håpe den får et godt hjem!

Skrevet

Huff og huff ;) Og i tillegg til at hun er altfor ung vil de utsette henne og valpene for stresset ved å skifte familie. Nok ikke en lovende start for disse valpene.

Skrevet

Ja dette er både uansvarlig og dumt og fysh a meg.. MEN.. Er det ikke da bedre at denne tispen kommer kanskje til et hjem der de kan vet og kan takle henne og valpene? Spesielt siden hun kommer til å trenge mer siden hun er så ung? At kanskje de har insett at de har tatt vann over hodet?

Guest Vicky
Skrevet

Ja dette er både uansvarlig og dumt og fysh a meg.. MEN.. Er det ikke da bedre at denne tispen kommer kanskje til et hjem der de kan vet og kan takle henne og valpene? Spesielt siden hun kommer til å trenge mer siden hun er så ung? At kanskje de har insett at de har tatt vann over hodet?

sånt tenker man på før man setter valper på tispa...

Skrevet

Og ikke minst skjønne at en ung hund på 12 mnd ikke er egnet til fødsel. Men om dette var uplanlagt parring og ikke samme med rase, er det da "rett" å skal ha høystbydende over 15 000 kr?

Guest Vicky
Skrevet

Det kan jo faktisk ha skjedd uten vilje også.

ja, men er det renraset rottis?

Skrevet

Dette høres ikke spesielt bra ut. Er det ikke planlagt, så er det tross alt metoder i dag som kan hindre henne i å få valper så ung.

Skrevet

Man tjener vel sjelden "en del" (hvis noe i det hele tatt?) på å selge valper?? Det er vel mange utgifter ved å fø opp et valpekull.

"Høystbydende" er et ord jeg ikke liker isammenheng med dyr. Det burde ikke være pengesummen som avgjør hvor hunden kommer....

Og at bikkja i tillegg er drektig.. Ikke bare er hun ung, men det blir blandingsvalper og. Usj. Lukter useriøst lang vei. Her burde man abortert valpene.

Skrevet

Valpene skulle visstnok være blanding av dobermann.

Rottmans/dobweilere har blitt svært populært i visse miljøer, så man får nok solgt valpene om man bare går inn for det.. Og med tanke på hvor useriøs hele greia virker, så tror jeg "oppdretteren" her har hatt akkurat det miljøet i tankene.. Hvor mye kostnader det er med å ha et kull, kommer vel litt an på hvor mye penger du gidder å legge i det også..

- Nei, jeg har ikke helt de store tankene om den som eide tispa da hun ble parra nei..

Får håpe hun klarer seg, tispa, at det går bra med henne og valpene.. :unsure:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...