Gå til innhold
Hundesonen.no

Ung tispe med valper

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

I en anonnse idag i avisa stod det: 12 mnd gammel rottweiler tispe med valpekull i magen selges grunnen tidsmangel hbo. 15 000 kr..

Fikk litt avsmak i munnen når jeg så den.. ;) Er det egentlig vanlig å selge hunder med valper i magen? Og ikke minst, er det sunt for en 12 mnd gammel tispe å føde valper?

Skrevet

Syns det var alt for tidligt da, kanskje hunden har vært på vift og blitt gravid men alikevel. Men fikk litt avsmak jeg og da håper de finner ett godt hjem til hunden uansett...

Skrevet

Rottweileren er en stor rase som er sent utviklet, og derfor ikke klar -hverken psykisk eller fysisk- til å ta i mot valper såpass tidlig. Hun vil nok klare strbasene rent fysisk, selvom kroppen ikke er helt ferdigutviklet, men mange unde tisper skjønner ikke hva som foregår under fødselen, og dette kan prege dem psykisk. De fleste er heller ikke klare til å påta seg morsrollen såpass tidelig, hvilket er lite heldig også for hvalpene. Får derfor håpe at tispa så fort som mulig kommer seg til en kjærlig og dyktig person/familie som kan få henne til å føle seg trygg i god tid før fødselen, og som kan hjelpe henne med fødsel og valper.

Skrevet

Uff! Det var ikke noe bra..Det er i slike tilfeller man får lyst til å slå til for å hjelpe hunder, men det går jo ikke, i alle fall ikke for meg...Får håpe den får et godt hjem!

Skrevet

Huff og huff ;) Og i tillegg til at hun er altfor ung vil de utsette henne og valpene for stresset ved å skifte familie. Nok ikke en lovende start for disse valpene.

Skrevet

Ja dette er både uansvarlig og dumt og fysh a meg.. MEN.. Er det ikke da bedre at denne tispen kommer kanskje til et hjem der de kan vet og kan takle henne og valpene? Spesielt siden hun kommer til å trenge mer siden hun er så ung? At kanskje de har insett at de har tatt vann over hodet?

Guest Vicky
Skrevet

Ja dette er både uansvarlig og dumt og fysh a meg.. MEN.. Er det ikke da bedre at denne tispen kommer kanskje til et hjem der de kan vet og kan takle henne og valpene? Spesielt siden hun kommer til å trenge mer siden hun er så ung? At kanskje de har insett at de har tatt vann over hodet?

sånt tenker man på før man setter valper på tispa...

Skrevet

Og ikke minst skjønne at en ung hund på 12 mnd ikke er egnet til fødsel. Men om dette var uplanlagt parring og ikke samme med rase, er det da "rett" å skal ha høystbydende over 15 000 kr?

Guest Vicky
Skrevet

Det kan jo faktisk ha skjedd uten vilje også.

ja, men er det renraset rottis?

Skrevet

Dette høres ikke spesielt bra ut. Er det ikke planlagt, så er det tross alt metoder i dag som kan hindre henne i å få valper så ung.

Skrevet

Man tjener vel sjelden "en del" (hvis noe i det hele tatt?) på å selge valper?? Det er vel mange utgifter ved å fø opp et valpekull.

"Høystbydende" er et ord jeg ikke liker isammenheng med dyr. Det burde ikke være pengesummen som avgjør hvor hunden kommer....

Og at bikkja i tillegg er drektig.. Ikke bare er hun ung, men det blir blandingsvalper og. Usj. Lukter useriøst lang vei. Her burde man abortert valpene.

Skrevet

Valpene skulle visstnok være blanding av dobermann.

Rottmans/dobweilere har blitt svært populært i visse miljøer, så man får nok solgt valpene om man bare går inn for det.. Og med tanke på hvor useriøs hele greia virker, så tror jeg "oppdretteren" her har hatt akkurat det miljøet i tankene.. Hvor mye kostnader det er med å ha et kull, kommer vel litt an på hvor mye penger du gidder å legge i det også..

- Nei, jeg har ikke helt de store tankene om den som eide tispa da hun ble parra nei..

Får håpe hun klarer seg, tispa, at det går bra med henne og valpene.. :unsure:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...