Gå til innhold
Hundesonen.no

Til klikkerfolket herinde.


Tina

Recommended Posts

Okay, jeg har nemlig af og til syntes at det var vanskeligt at indlære noget kun v.h.a. af shaping, så da har jeg "vist" hvad det var jeg gerne ville... Fx havde Mille svært ved at forstå hvad det var jeg ville have hende til da hun skulle lære at tænde/slukke for en kontakt så da bad jeg hende om at sætte sig (som hun allerede kunne) og så placerede jeg hendes pote på kontakten, klikkede og belønnede. Så forstod hun det ganske fort og er nu vældig dygtig til at lave lysshow herhjemme. :D

Jeg har snakket med nogle klikkerfolk om det og den ene halvdel mener at jeg har misforstået hele klikkerkonceptet (hvad jeg nu ikke mener) fordi jeg kunne finde på det. Hvad mener I om det? Jeg synes ikke det er såå voldsomt vigtigt om man shaper alt ind, mener det vigtige er den positive forstærkning på rette tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg har nemlig af og til syntes at det var vanskeligt at indlære noget kun v.h.a. af shaping, så da har jeg "vist" hvad det var jeg gerne ville... Fx havde Mille svært ved at forstå hvad det var jeg ville have hende til da hun skulle lære at tænde/slukke for en kontakt så da bad jeg hende om at sætte sig (som hun allerede kunne) og så placerede jeg hendes pote på kontakten, klikkede og belønnede. Så forstod hun det ganske fort og er nu vældig dygtig til at lave lysshow herhjemme. :D

Jeg har snakket med nogle klikkerfolk om det og den ene halvdel mener at jeg har misforstået hele klikkerkonceptet (hvad jeg nu ikke mener) fordi jeg kunne finde på det. Hvad mener I om det? Jeg synes ikke det er såå voldsomt vigtigt om man shaper alt ind, mener det vigtige er den positive forstærkning på rette tid.

Jeg ville nok brukt targetstick i det tilfeller, da poenget med klikkertrening er at hunden skal tenke mest mulig selv. Men selvsagt, den metoden er jo heller ikke feil, så lenge hunden skjønner det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, det gør jeg også helst, da jeg også helst ser at hun selv tænker så meget som muligt selv, men det er altså sket et par gange at jeg har gjort dette, og jeg synes heller ikke det ligefrem ødelægger noget. Selvom target selvfølgelig ville være bedre. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, det gør jeg også helst, da jeg også helst ser at hun selv tænker så meget som muligt selv, men det er altså sket et par gange at jeg har gjort dette, og jeg synes heller ikke det ligefrem ødelægger noget. Selvom target selvfølgelig ville være bedre. :oops:

Det du også kan gjøre, er å lære inn en post-it lapp som target! Begynn med å ha den i hånda, og til slutt fester du den på lysbryteren. Veldig enkel metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var da også en mulighed, det er jeg da næsten nødt til at afprøve. Hun plejer som regel at forstå når jeg bruger en targetstick, men lige med den lysafbryder der stod hun helt af... der kunne sådan en post-it lap jo være ganske fin. Takker for rådet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jer som bruger klikker herinde... shaper I alt ind, eller bruger I target eller hvordan?

Cavalier og collie: dette betyr noe sånt som...:

Til dere som bruker klikker her inne.... shaper dere alltid, eller bruker dere target eller hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Targetstick er en slags stokk som du kan lære hunden at den skal berøre med f.eks. snuten. Så blir altså stokken en slags kommando om at hunden alltid skal ha snuten sin på den på en måte. Target stick kan man bruke når man skal lære inn øvelser som f.eks. fremadsending og kryping.

Musematte er en annen form for targetstick, men siden den er flat bruker mange den til at hunden skal tråkke med ene labben på den. Det kan være kjekt om du skal lære den å skru på en lysbryter eller for å passe på at hunden tråkker på feltene på agilityhindrene.

Å shape betyr å gradvis lære inn en øvelse. Ta f.eks. å snurre rundt. Da starter du med å klikke og belønne for at hunden bare ser til siden, etterhvert vil du at hunden skal se lenger og lenger til siden og snu seg mer og mer før du klikker. Til slutt vil du ha hele runden rundt før du klikker og belønner. Hvis du har lært inn øvelsen snurr rundt på måten jeg skrev over, har du shapet inn øvelsen snurr rundt.

Håper du forstod litt mer nå. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bruker for det meste capturing, og jeg tror mange av dere gjør det også. Mange veit ikke forskjell på dette, men det er forskjell... Capturing er å fange adferd, mens shaping er å forme adferd. Hvis man trener sitt for eksempel så trener man som oftest med capturing. Man klikker altså når hunden setter seg. Hvis man hadde shapet hadde man klikket hvis hunden senket bakparten litt, så litt mer osv helt til hunden hadde rompa helt i bakken. Man kan for eksempel ikke (eller... teoretisk sett så kan man jo) bruke capturing for å få en perfekt dekk under marsj, men man kan shape det inn! Derimot er det nok lettest og bruke capturing når man trener inn sitt, dekk, stå og andre ganske lette ting.. noen som skjønte? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg fikk det med meg. Vi bruker nok litt av begge deler. Noen ting tar hun med en gang, men andre ganger bruker vi shaping for å få det til... Lurer litt på hvordan vi skal få inn denne dekken under marsj.... hmmm... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi har brukt klikker innenfor vanlig lydighet,altså ikke rein klikkertrening.

men nå går vi over til fulstendig klikkertrening,kjempe gøy å lære inn musematte og targetstick,særlig når hunden gjør alt annet enn å tråkke på matta,han nekter :D

Må jobbe litt med det der! :D

Stoooooooooooooor klem fra Jenny og Kite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...