Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør jeg? Valpen hører ikke :S

Wheaten terrier

Recommended Posts

Skrevet

Tjorven blir jo som sagt i et annet innlegg ganske hyper om kvelden, men i dag ble jeg temmelig frustrert. Hva gjør man egentlig når valpen biter og biter og ikke vil slutte?

Først gikk jeg bort og satte meg en annen plass, så ikke på henne, men da jeg kom tilbake var det like ille. Knurret mot henne og sa nei, men neida. Tok henne rundt snuten og sa nei. Og til slutt som en siste løsning tok jeg henne i nakken, men hjalp det? Nei... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når hun er sånn... Føler meg litt hjelpesløs #-o

Skrevet

Diego pleide også å være sånn.. Jeg tok han bare opp i fanget og holdt han der til han roet seg ned.. Ikke si noen, ikke straff han..

Bare sett han opp i fanget og hold han der.. Selv om han prøver å bite og komme seg løs..

Etter at jeg gjor det ett par ganger så sluttet han helt å bite meg i bena..

skader jo ikke å prøve.. :D

Skrevet

Du kunne også gøre som du allerede gjorde faktisk... det med at gå væk, bliv væk og ignorer hende i længere tid... hvis det kan lade sig gøre for dig så lad være med at tage kontakt til hende overhovedet når hun er sådan. Er det meget slemt kan du bruge isolation, tag hende stille og roligt og sæt hende ind i et andet rum og luk døren. Hvis du gør det er det vigtigt at du er helt rolig, at du ikke siger noget og ser så lidt som muligt på hende. Lad hende være isoleret ganske kort tid (måske 10-20 sek). Det har altid virket på mine hunde, men jeg opfatter det som en hård straf for en lille valp så jeg mener kun du skal gøre det hvis hun er helt umulig.

... Hvis hun stadig er umulig når hun kommer ind igen så ud med hende igen, hun får kun lov at blive sammen med dig når hun slapper af... da kan du rose og kose hende.

Skrevet

Ellers så kan det være en ide og finne fram noen go'biter og øve på "sitt" eller noe sånt, da får ho noen annet å tenke på.. Bare et forslag.. :wink:

Skrevet

Hvis du vil hæmme bitingen, prøv at kjøp sitronsaft og smør på hendene, det vil den nok ikke synes er så godt og få i munden :wink:

Skrevet
Ellers så kan det være en ide og finne fram noen go'biter og øve på "sitt" eller noe sånt, da får ho noen annet å tenke på.. Bare et forslag.. :wink:

Enig! Enkelte ganger er dette en super løsning på Eso. Fisker fram en godbit og begynner å trene sitt/dekk o.l, da er alle tanker om å bite av meg beina bortevekk :D

Skrevet

Det kan godt hende hun er overstimulert, altså "overtrøtt". Da kan hunder, akkurat som oss mennesker, bli ganske så hypre. Husk at hun er en valp, og trenger MASSE ro og MASSE søvn! Når hun er helt sånn vill, så kan det beste være å legge henne i buret å la henne bli der til hun sovner.

Det kan også hende hun er understimulert, da er det beste å gå en tur med henne, men sansynligvis er hun heller overstimulert, og trenger ro og fred.

Guest Vicky
Skrevet

er greit å sette hunden i bur når den styrer for mye. Da skjønner den at enten er den snill, eller så er den i buret. :D Buret skal jo være et all right sted når den skal være rolig

Skrevet
er greit å sette hunden i bur når den styrer for mye. Da skjønner den at enten er den snill, eller så er den i buret. :D Buret skal jo være et all right sted når den skal være rolig

Jepp, det synes jeg også. :P Da får den lære seg til at det lønner seg å være rolig.

Skrevet

Masse gode forslag her, tusen takk :wink: Tror jeg først og frems skal ignorere henne når hun er sånn, men om ikke det funker, så er det jo mange forslag her å velge i...

Har vært borte i noen dager nå da, så jeg har ikke vært så mye med henne, men skal ihvertfall vise at det ikke blir noe gøy når hun biter, for da går jeg jo vekk...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...