Gå til innhold
Hundesonen.no

De som vet minst, vet best


vipsen

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Hmmmm... Jeg lurer på om jeg lever i en helt annen verden enn mange av dere andre ? Jeg kan liksom ikke komme på at jeg har opplevd folk som bare slipper hundene rett borttil mine når vi er på tur jeg, ei heller har jeg opplevd å bli nedrent av digre, viltre, løse hunder...

Nå kan det jo rett nok hende at mine to hunder virker særdeles avskrekkende på alle andre - både hundeeiere og hunder - slik at de ikke TØR å komme bort til oss, men dog... Mulig min lille verden er litt snever ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke dy meg... dette med "sosialisering" og "de må da få hilse på hverandre"... det kom faktisk med alle de "milde metodene", som så mange her inne er varme forkjempere for!

Thorleif Lundqvist startet i sin tid en trend, der "hundene visste best", og hvor det var viktig at "alle måtte få treffe alle". Der en mer tradisjonell hundekar som Geir Nordenstam mente at "eier er nok flokk for hunden, de behøver ikke hilse på alt de ser" - og da var det ikke så voldsomt med dette "sosialiseringsmaset" fra gud og hverman som hundeeier...

Det er ganske tankevekkende.

Særlig når det er de som er veldig for "snille metoder", og som er politisk korrekt og opptatt av "å sosialisere", også er de som klager mest over at ANDRE slipper hundene bort. Jepp, disse dumme "andre" er de som ikke helt forstår dette nye - og som har fått for seg at "alle hunder har godt av å treffe alle hunder".

Alle metoder kan misforstås, og jeg er vel for en mellomting: Jeg trener positivt på det jeg kan, men vi har også et solid nei inne, noenting som ikke er tillatt, og hundene SKAL høre. Det betyr at de også kan få stor frihet, fordi de er lydige. Det gir en god bivirkning, nemlig at de er mest opptatt av meg. Jeg vet at noen synes jeg er fyyyy, så streng noen ganger. Men hundene er helt happy, og får løpe mer løs enn de fleste, og hilse og ordne når JEG gir dem lov.

Men jeg mener... noen klarer jo ikke å holde hunden sin i BÅND engang, men blir slept rundt. Men helt ærlig, ser det ille ut, og hunden ser lite trivelig ut, så går vi unna vi - heller enn å pukke på vår rett.

Og det at andre skal skjønne at en hund som setter seg ved siden av eier - slik flere her bruker - automatisk skal bety "denne hunden får ikke hilse".... det synes jeg er å drømme om at enhver annen hundeeier skal være klarsynt! Og Ida, når du BÅDE står og prater med en eier OG har sagt til ham at den godt kan være løs - hvordan skal han skjønne at det er så forferdelig ille at hans hund kommer bort til din?

Men ellers sier jeg som Siri... jeg kjenner meg ikke HELT igjen i dette. Men nå hilser vi på mange hunder hver dag, vi. Og jeg kommer støtt og stadig med to hunder på fortauet, og tar en sving utenom hvis det er hunder med bånd som slippes ut. Jepp, noen mennesker er alltid j.... irriterende - enten de har hund eller sykkel eller kjører bil eller hva det måtte være, men sånn er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar først:

Eksempel 2: En diger am staff driver og bader og leker nede ved det vannet vi er på vei ned til. Eieren hanker inn bikkja og setter på den både bånd og grime (slik som gjør at den ikke kan bite).

Grime er vel stort sett ikke munnkurv? Jeg bruker innimellom grime på min hanne, ikke fordi at han først og fremst skal forhindres i å bite noen, det er bare kjekt at en av oss har kontroll på hodet hans, liksom :huh:

Men jeg lurer også litt på om jeg bor i en parallellverden i forhold til de fleste andre her på sonen.. Jeg bor på et tettsted med forholdsvis mange hunder, har hatt hund i 14 år, og har til nå opplevd å bli "overfalt" av fremmede hunder 2 (TO) ganger.. Begge gangene var det snakk om løshund (ene gangen var det en liten toypuddel som skulle jage huskyen av fortauet "hans".. Stakkars dama som eide puddelen holdt på å dø av skrekk der hun kom løpende bak hunden sin for å "redde" den.. hehe), og begge gangene beklaget eierene forstyrrelsen (dama med puddelen fortalte sågar sin hund om hvor heldig han var som hadde møtt på en så snill hund når han oppførte seg sånn så lenge jeg hørte de.. Svært morsomt!) Så enten er folk svært høflige her jeg bor, eller så innbyr hverken jeg eller bikkjene til sosiale treff alà det dere andre her stadig opplever?

Jeg bruker forøvrig flexiline med ujevne mellomrom, og har ikke problemer med å stoppe mine hunder fra å hilse på andre allikevel.. Jeg er nok et supermenneske ;) Vi har møtt andre som ikke helt har skjønt hvordan man bruker stoppknappen og øynene aktivt da, men av en eller annen merkelig grunn, så skjer det aldri når jeg har med 2 hunder? Så kanskje bruker de eierene øynene aktivt allikevel? Men jeg kan ikke akkurat kalle det et stort problem, folk tauer stort sett inn hundene sine når jeg ber de om det, og jeg klarer å ha såpass kontroll på mine hunder at det aldri har skjedd noe dramatisk.. Til tross for Zartens noe merkelige hilsemønster - han er nemlig redd fremmede hunder, og kan finne på å bite om noen kommer for nær.. Men jeg er jo som før nevnt sikkert et supermenneske, som klarer å håndtere både hunder og møtende folk uten å tenne på alle 12? :rolleyes:

Nå har dette utviklet seg til en møte hunder på tur-diskusjon, men jeg syns ikke det er de som er de verste "kan alt og veit alt"-folka. For min del syns jeg det er verre når folk har hatt en (type) hund i sitt liv, og tror at alt som funket på den, funker på alle andre hunder.. Og, som med stor overbevisning forklarer deg at det er din hund det er noe galt med, som ikke reagerer som den hunden de har kjent..

Pappaen min er en sånn en.. Han har hatt jakthunder når han har hatt hund, og syns det er såååå slitsomt at mine hunder er så "avhengig" av meg.. Det er vel egentlig litt morsomt at han syns det er en ulempe, men det begynner å bli litt slitsomt å forklare han gang på gang at gjeterhunder er ikke avlet for å jobbe selvstendig langt ut fra fører sånn som beaglen hans var, det er meningen at de skal følge med på og være opptatt av meg, og i mitt hundehold og til mitt bruk, så er det en fordel at de er sånn..

Det er vel egentlig også litt irriterende at enhver halvferdige kommando som ikke funker, er fordi at jeg ikke har "lederskap nok". Hvor mye "lederskap" mangler jeg, liksom? For det kan ikke være mangel på trening, nehehei, DET hadde vært en for enkel forklaring og løsning på problemet!

Også har man alle de som hevder at hannen dems er sååå grei med andre hanner, så de kan ikke skjønne hvorfor folk prater om hannhund-aggresjon, liksom.. Og da er gjerne hunden deres 13-14 mnd gammel <_< Gjett hvem som får en overraskelse om et halvår? Disse hannene er stort sett ikke interessert i løpetid heller.. Det har de "aldri" vært - vi hadde faktisk en som ringte klinikken jeg hadde praksis på, som ikke skjønte hvorfor golden-hannen hans ikke spiste plutselig (ville ikke ha frokost), og ble helt overraska når jeg spurte om det var løpetid i området.. Det visste han ikke, men hannen hans hadde ALDRI reagert på det før, og nå var han tross alt 18 mnd! Merkelig.. hehe

- Tispeeiere er forøvrig ikke så veldig mye bedre.. Tenk at TISPER sloss liksom? Og prøv å si at de er hakket værre enn hanner når de førstes setter igang? Det er jo ikke mulig, for tisper er snille de!

Eller de som ikke skjønner hvorfor hundene av samme kjønn plutselig begynner å krangle når yngstemann runder året-halvannet, det har jo gått bra til nå, og eldstemann har jo tross alt blitt voksen nå, med sine 2-3 år..

*kremt* Det var visst litt som irriterte meg litt allikevel.. Så mye for å være supermenneske, liksom.. hehe B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv flexi bånd på Gizmo da, men når jeg møter folk som kommer mot oss osv så roper jeg han jo inn slik at han går ved min side. Eller om det kommer en hund mot oss så lar jeg ikke bare Gizmo få snuse på hunden osv... Syns det er rett at folk tar hunden sin inn om det kommer folk og hunder forbi :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Guri land - jeg er så glad for at jeg føler at jeg ikke er alene på min lille planet - jeg har i alle fall selskap av Akela, Siri og 2ne............

Vi møter særdeles få gale hundeeiere med kjøteren i flexiline helt uten kontroll - igjen - mulig det er fordi jeg skjelden har med meg mindre enn to hunder - ofte tre og at en av dem pr. tiden er rottis - men før da - rett nok to da også - men jeg har da bodd i byggefelt hvor annenhver middelaldrende par hadde en dvergschnauzer eller mellompuddel eller papillon i flexiline.......... UTEN at noen av de var plagsomme.

Og jeg TRENTE på veien utenfor der jeg bodde liksom - og det var alltid en eller flere som passerte - noen ganger fikk de hilse, andre ganger sa jeg at de ikke fikk hilse og det ble da respektert.

Nå har jeg etterhvert bodd i flere kommunder - fire faktisk - og jeg har ENDA tilgode å bli løpt ned av store hunder når jeg er på tur........ Hadde jeg bodd på så problematiske steder som en del av dere tydeligvis gjør så hadde jeg flytta - lett, for det må jo for søren være farlig å bo der om man har hund eller ikke - for siden disse digre beistene med eller uten grime flyr rett i beina på folk - ja, så er det vel neppe bare hunde-eiere som får unngjelde?

Igjen - KOMMUNIKAJON - man skal ikke anta at alle folk skjønner hva du driver med om du ikke sier noe - i en perfekt verden så var det kanskje sånn - men i en ikke så perfekt verden er det altså ikke sånn - sorry.

Og jeg må jo faktisk si at jeg er litt bekymret over den "alle andre er så mye dummere enn meg" holdningen enkelte har her inne.

NEI - jeg sier ikke at hunder MÅ hilse hele tiden, men for flesteparten så er det helt normalt - som sagt - for hvermansen er det normalt å møte hvermansen - dere her inne er UNNTAKENE - og da kan man faktisk ikke forvente noe annet enn at hvermansen gjør som hvermansen pleier når han går tur med sin firbente - han lar den ruse bort - det er her vårt fantastiske våpen "stemmen og hjernen" kommer inn - be hvermansen om å la være på en hyggelig måte, forklar hvermansen hvorfor og gjør samtidig tydelig tegn med kroppsspråk som f.eks. - still deg mellom din hund og hvermansens hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i senere tid brukt flexiline ibland på min hund. Og det er ikke annerledes enn å gå i vanlig kobbel. Eneste er lengden. Hunden drar ikke mer i flexi, og ser jeg at det kommer folk, hunder etc, er det jo ikke værre enn å få hunden til å gå fot og så låse flexi lina kort. man trenger ikke å gå med løs line til en hver tid. Jeg bytter på det. Gå fot en stund, og så kan hunden få lukte litt i grøfta en stund. Jeg har da øyne som ser om det kommer folk. Når jeg går tur hilser jeg sjeldent på andre hunder, men hvis folk spør lar jeg de hilse. Jeg forventer at folk spør om det er greit først. Tross alt kjenner man ikke den andre hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke dy meg... dette med "sosialisering" og "de må da få hilse på hverandre"... det kom faktisk med alle de "milde metodene", som så mange her inne er varme forkjempere for!

Thorleif Lundqvist startet i sin tid en trend, der "hundene visste best", og hvor det var viktig at "alle måtte få treffe alle". Der en mer tradisjonell hundekar som Geir Nordenstam mente at "eier er nok flokk for hunden, de behøver ikke hilse på alt de ser" - og da var det ikke så voldsomt med dette "sosialiseringsmaset" fra gud og hverman som hundeeier...

Og Ida, når du BÅDE står og prater med en eier OG har sagt til ham at den godt kan være løs - hvordan skal han skjønne at det er så forferdelig ille at hans hund kommer bort til din?

Du kjenner nok en annen Thorleif enn det jeg gjør, for det er nå faktisk der jeg har lært både passering og grensesetting. Jeg har til dags dato aldri hørt han eller noen av hans instruktører si noe som ligner på dine påstander om at "hundene vet best" eller "alle må treffe alle". Snarere tvert imot! En annen ting er om han har sagt at alle hunder skal mestre å møte andre hunder. Det kan godt hende han har sagt, men så vidt jeg husker har du da sagt noe sånt i tidligere innlegg selv!

Siden du gjentatte ganger finner det underholdende å vri på det jeg sier for å kritisere det, skal jeg nå forklare litt grundigere mitt møte med amstaffen. For det kan jo hende at du bare har misforstått hele,eller deler, av mitt innlegg!

En løs amstaff som leker med pinner som hans eier kaster i vannet, har jeg ingen problemer med å møte. Vi var på vei mot dem og jeg hadde slakk line, slik at Fibi kunne gå utenom, eventuelt hilse hvis amstaffen skulle finne på å velge å avbryte leken for å ønske den lille damen min velkommen. I en slik uformell setting, innretter vi oss selvfølgelig etter forholdene.

Da han (på god avstand) velger å koble hunden og sette på munnkurv, tross min oppfordring til å la hunden være løs, tar jo jeg hintet og tar min hund til meg. Helt greit det!

Da vi med noen meter imellom oss velger å bli stående å prate litt, er scenarioet et helt annet, enn da jeg først så dem! Nå har han en ivrig hanhund i bånd og med munnkurv! Jeg har en tispe som på en høflig måte sier at hun ikke er interessert i noe møte! Så både for å respektere min egen hund som setter seg bak meg for å slippe å hilse og for hans hund sin skyld som ikke ville hatt noen mulighet til å forsvare seg hvis min hund skulle angrepet, ba jeg ham holde hunden sin unna henne. For alt han visste, kunne jo min hund ha glefset til når hunden hans kom for nær.

Et lite hjertesukk til slutt:

Når stadig flere (bl.a jeg) går over til forsterkerbaserte innlæringsmetoder som Lundqvist eller klikker, bør det vel snart gå opp et lys for resten om at det har skjedd en utvikling i effektive innlæringsmetoder og generell samhandling med hunder. Det er vel ingen som er så pirkete i sin perfeksjon av atferd som en klikkertrener, så det med positiv-trening er igrunnen ganske misvisende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg etterhvert bodd i flere kommunder - fire faktisk - og jeg har ENDA tilgode å bli løpt ned av store hunder når jeg er på tur........ Hadde jeg bodd på så problematiske steder som en del av dere tydeligvis gjør så hadde jeg flytta - lett, for det må jo for søren være farlig å bo der om man har hund eller ikke - for siden disse digre beistene med eller uten grime flyr rett i beina på folk - ja, så er det vel neppe bare hunde-eiere som får unngjelde?

Har du virkelig aldri fått en vilter leken unghund i leggen? Da må mine hunder og deres lekekamerater ha et helt annet lekemønster enn dine, her er det løping som gjelder, "tikken" på en måte og da er jo menneskebein gode å ta uheldige? svinger rundt. Det er jo nettopp hundeeiere som opplever dette fordi de har hund med seg som denne viltre, lekne hunden vil hilse på.

Dette er jo heller ikke noe som skjer ofte, og å flytte p.g.a et fall eller to er vel litt hysterisk? Hunden kan ikke for at den er stor, tung og kanskje ikke har helt kontroll over kroppen ennå.

Har selv hatt en slik hund og denne sluttet å krasje i menneskebein, trær, stolper o.l når den ble voksen og klarte kontrollere svingene sine. Men jeg slapp den heller ikke uten å forklare problemet og deretter få godkjenning fra den vi møtte på.

Jeg hisser meg ikke opp over å bli nedrent av en ivrig hund, prøvde bare å forklare til noen som ikke så problemet at det kan skje og at det er vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så gammel, jeg Ida, at jeg har vært runden hos Thorleifen lenge før deg, og han forandrer seg stadig - det gjorde han da jeg var litt borti det miljøet også... og fikk fokket opp en hund, som nærmest ble "lært opp" til å hilse på gud og hvermann, før man da begynte med kastelenker og spruteflasker og alskens ting, slik TL drev på i tidligere år enn da du var der :huh:

Så det har noe med starten der, gitt. For han var tidlig ute med sitt budskap, og da er det sånn det er - at noen får tak i en flik av dette, og hører det de "vil" høre. For før dette, var det et noe strengere klima - og ikke denne voldsomme interessen for "sosialisering", som hundeeiere gjerne tror er en livslang greie, mens det handler om de første fire månedene..... Det er blitt et moteord de siste årene, samtidig som naiviteten om hunder - at alle skal trives sammen og være venner - later til å være økende.

Og sorry - jeg synes altså at du ikke har noen grunn til å klage over det amstaffmøtet, og hvor "dum" eier er - stopper du og skravler, vil nå folk FLEST gjerne reagere som ham. Kanskje lære litt mer om hvordan EIERNE fungerer, det er jo ikke uten grunn at Anders Hallgren ble humanpsykolog.... og så jobbet med hund. Virker man "vennlig innstilt", så tror folk FLEST - altså alle de tullingene som ikke forleser seg på læringspsykologi men bare "har hund" - at dette går nok sikkert bra allikevel.

Men jeg legger også merke til hvordan du - når jeg refererer til DIN versjon, så hevder at jeg "vrenger og vrir" - heller enn å innrømme at du skildrer det uklart? Tar du den tenkningen inn i andre situasjonen, så er det ikke rart at andre blir dumme. Kanskje man kunne bli flinkere til å innrømme at man SELV køler til endel situasjoner - slik mine medinnbyggere på Belgerpia-Siri-2ne-Akela-planeten også er inne på?

Er det folk som er så redd sin egen hunds reaksjoner at de setter på den dobbelt sett med holdeinnretninger, ja, da regner jeg med at de har grunn for det - og tar en bue utenom, jeg. Heller enn å sjanse på min hunds vegne. Og uten å lage mer oppstyr om det.

Ellers er det forøvrig veldig greit her på Belgerpia-Siri-2ne-Akela-planeten. Har det noe med at dersom man selv har problemhunder, så blir "alle andre" lett oppfattet som dumme og uforstående?

Ellers II: Kanskje de som sverger til ulike treningsmetoder og klikker, kanskje kan innse det skillet som Canis-Morten Egtvedt selv drar: At det er forskjell på "trening" og "hverdag"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg møter nesten aldri noen som slipper hunden med vilje! noen ganger sier jeg ifra at jeg vet ikke hvordan han reagerer, så det er på eget ansvar. jeg kommuniserer når jeg går forbi andre hunder.

en gang gikk jeg tur med en stor akita. han var så sterk at jeg klarte nesten ikke å holde han. jeg så en kom sykklende med to hunder. da roptre jeg HØYT: kan du sykkle over på andre siden? jeg har ikke kontroll over hunden!

ok, sier han og sykler over på andre siden. problemet var løst.

det var en helt erlig sak! jeg går ikke tur med den hunden igjen! enkelt å greit så har jeg verken kontroll eller krefter!

jeg må bare tilføye at jeg bruker flexi bånd og jeg ELSKER DET! om dere hater det, så driter jeg i det! dere legger ut som om de med lexi bånd er så teite og bla bla bla... men jeg liker godt fleksi bånd, og kaller inn hunden når jeg treffer andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må bare tilføye at jeg bruker flexi bånd og jeg ELSKER DET! om dere hater det, så driter jeg i det! dere legger ut som om de med lexi bånd er så teite og bla bla bla... men jeg liker godt fleksi bånd, og kaller inn hunden når jeg treffer andre.

takk! endelig en til som ikke helt ser hva som er så idiotisk med å bruke flexibånd! har man ikke kontroll på hunden i flexibånd, så har man vel ikke kontroll på hunden i andre typer bånd heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever nok også i den verden der slikt ikke er noe stort problem. Har aldri blitt ovefalt av fremmede hunder uten å ha lagt opp til det selv <_< Altså hvis vi lar hundene hilse og jeg også setter meg ned for å hilse har det hendt jeg har fått meg en real ansiktsvask. Ikke har jeg følelsen av at ALLE skal hilse heller. Som regel er det helt OK for meg å hilse på andre hunder, og når det ikke er OK, har de fleste forståelse for det :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Belerpia sine innlegg i denne tråden. :P

Jeg skiller mellom trening (som vi ikke gjør i hundeparker og langs hundelufting-stier, da jeg ikke gidder å legge opp til å mislykkes) og vanlig sosial tur med hunden hvor man møter andre folk med hund, mange løse. Syns det blir litt for lett (jmfr. flere tråder her og på Canis) å kalle all annen hundekultur idioti selv om man selv har enten en hundeaggressiv hund eller en hund som av en eller annen grunn ikke KAN hilse. De gangene jeg har bedt folk la vær å la hunden hilse (pga nyoperert hund) har det vært null problem. Mine hilser gjerne, men jeg spør først. Har heller enda ikke blitt veltet av en hund i hundeparker heller, enda jeg går rundt som en vandrende godbitautomat :P Funker utmerket å snu siden til før hoppet :P Sjelden jeg trenger gjøre det også.

Virker som det er en holdning her inne at folk med sosiale hunder ikke trener med dem ;) , at det på en måte er en omvendt sammenheng mellom sosial hund/eier og kunnskap (?!) Syns man hilsing er ok så er man liksom umiddelbart et mehe med flexibånd uten peiling på hund. (?) :huh::P Syns dette blir litt ehm.. fordomsfullt. Jeg kjenner mange som klarer begge deler utmerket ihvertfall. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg skal begynne å trene midt på gata å så legge inn innlegg om alle de forbanna hundeeierene som ikke viser hensyn når jeg trener! går da pokker meg ann å trene andre steder enn der folk går og skal du trene blandt folk vill jeg anbefale dere å tenke på forhånd at det kan komme hunder som vill hilse! siste ord fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler da ikke bestandig om at man skal trene. Må man gå på de mest øde plassene for å kunne nyte en tur uten å risikere å bli overfalt av en hund med en eier som ikke har kontroll eller ikke bryr seg, bare fordi jeg ikke vil at min hund skal hilse på gud og en hver? Jeg har flere ganger sagt ifra at jeg ikke vil at min hund skal hilse, men folk klarer bare ikke å fatte å forstå det, de klarer ikke å ta et nei for et nei. Det kaller jeg lite ansvarlige hundeeiere, og det er god folkeskikk å spørre før man slipper... Jeg blir rett og slett irritert, da jeg har en hund som ikke går så bra med fremmede hunder, spessielt ikke hvis de blir for voldsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er litt enig i det at det er vanskelig å finne en plass som man er sikker på at det ikke kommer andre hunder. men jeg har ikke noe problem med møtende hunder... kan hende noen få ganger at en hund kommer løpende bort for å hilse, men det er ikke ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg som endel andre her lurer på hva som foregår utenfor "min" verden. Kan ikke huske sist jeg møtte en løs hund når jeg er ute og går tur. Løse hunder møter jeg stort sett bare på steder jeg VET hunder går løse (på Festningen i Trondheim, grøntområde rett over gata hvos vi bor osv). Nå har jeg selv en hund som gjerne vil hilse og det får hun lov til så lenge jeg skjønner eier av andre under ikke har noe imot det.

Og når det er sagt (i henhold til overskriften): her inne virker det som det er store fordommer - enten trener man hund eller så kan man ingenting om hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ida, som nå er fornærmet på meg :huh:

Du har sterke meninger om "alle de andre", som ikke gjør ditten eller datten eller som trener dårligere og mindre "snilt" enn deg... så litt må du da tåle av andres MENINGER?

Vel, hva jeg har å lære deg? Med unntak av én hund så har jeg hatt en drøss hunder som alltid har kunnet være med overalt, vært greie med andre hunder, som har vært trivelige med folk, og som er lydige og kontrollerte, og som kan stoppes når de gjør ting som jeg ikke synes de skal gjøre.

Men men, forbli i forsvarsposisjon - greit nok, og fortsett slik du stevner og overhør alt jeg har å si, for jeg har jo neppe noe å lære deg om hundehold.... høres det jo virkelig ut som.

Forøvrig så har jeg vært så interessert og gått kurs, i nokså mange år, så når du ikke "kjenner igjen" det du lærer idag for din problemhund hos TL, og dermed hevder at jeg ikke har hold i det jeg skriver, så er du rett og slett litt på jordet - slik jeg påpekte, så gjorde man ting litt annerledes for endel år siden, enn det du hevder man gjør der idag. Hva TL gjør idag, var ikke poenget - men at slike filosofier startet en ny greie med "la hundene hilse, de snakker språket best selv, la eierne gå unna", slik han prediket DA, og som ble behørig lært bort da han var kjempetrendy for endel år siden, før Rugaas kom på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men unnskyld meg............

Nå synes jeg det dukker opp sånne klageinnlegg over hvor teite omgivelsene er her støtt og stadig jeg - og det som gjør meg aller mest frustrert er fellesnevneren i SAMTLIGE innlegg.

Ikke EN gang har det ifølge trådstartere innen dette temaet har det hendt at den "fornærmede" part har SAGT noe, GJORT noe eller i det store og det hele forsøkt å unngå situasjonen.

Hallo???

Folk er da for **** ikke tankelesere heller eller? Eller forventer dere faktisk at folk skal skjønne hva dere driver med, eller leser tankene til de de møter?

Sorry - men nå synes jeg faktisk at det blir på grensen til idioti...

Vipsen - du har jo 10000 ganger svart i slike tråder - hvor detaljert må du ha det inn liksom? Om jeg ikke tar helt feil så har vel konklusjonen i de fleste tilfeller vært at KOMMUNIKASJON er en GOD måte å løse slike settinger på???????

Hva med enkelt og greit si "hunden min trener på å ikke være så ivrig i møte med andre hunder, vær snill å hold din unna".......... VELDIG lett og da får du så mye lavere blodtrykk også for da slipper du å irritere deg over at folk faktisk ikke kan lese tankene dine.

Og bare sånn for å legge til til slutt - det finnes 400 000 hunder i landet - hvor mange av disse tror du er aktive innen hundesport og faktisk helt intuitivt forstår at enhver person ute med hund sikkert trener???

1 av 10000 kanskje - om man skal se i forhold til hvor mange som starter osv.

99% av ALLE hundeeiere du kommer til å møte har INGEN og da mener jeg INGEN begreper om at folk faktisk trener når de er ute å går tur - og de regner faktisk med at ALLE er som dem - og det er faktisk DISSE "dumme" hundeeierne som er NORMALEN.

Helt enig, hunden min får hilse på absolutt alle hunder som er snille og der eieren gir lov. Om de ikke sier noe, da regner jeg med det er lov. Om de da etterpå begynner å si "Hunden min trener, du burde holdt din unna", da tenker jeg bare at herregud, det kunne du da ha sagt før...

Og når det gjelder flexibånd er jeg stor fan, har full kontroll over hunden selv om han er i dette båndet. I langline derimot...langt tau, krøll, vondt inni hendene av å holde igjen, nei ellers takk. Takke meg til gode gamle flexibåndet jeg har brukt i mange år, og jeg er ikke noen sløv dust for det, jeg har kontroll. Det er det bremseknappen er til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...