Gå til innhold
Hundesonen.no

De som vet minst, vet best


vipsen

Recommended Posts

Så har det skjedd igjen :rolleyes:

Går kveldstur med pelsen i langline, som jeg selvsagt holder i da vi går på en gangvei. Treffer turens eneste firbente, en terrier i flexi (jeg trenger vel ikke si om igjen hva jeg synes om de båndene), legger min i dekk, står ved siden av, hvorpå de slipper sin bort?! Sier 'fram' til min og går og får slengt etter meg 'De må jo sosialiseres og få hilse!'

Vræl jeg blir så frustrert, det må gå an å få ha treningen sin i fred vel? Sosialisering ja, i hvilken periode foregår det? Min er over fylte to og den var i hvert fall ikke yngre. Det er ikke mitt problem at ikke folk tar tak i sitt hundehold, men det blir jo mitt når de i tillegg legger seg opp i det andre holder på med, og i tillegg avbryter noe som absolutt burde se ut som målrettet trening?

Gaaaaaad! Nesten så jeg slenger meg på 'hundehaterne', det finnes litt for mange hundeeiere som er virkelig frekke, hensynsløse og har nada grunnferdigheter i hverken folke- eller hundeskikk, jeg skjemmes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Dette hørtes kjent ut! Jeg lurer på om jeg skal lage en forening mot flexibånd! De er jo bare til irritasjon på alle måter! Og vilken kontakt (tenker al a hestetøyler, ikke øyenkontakt!) har du med hunden når du går med den digre klumpen i hånden. Nei, fysj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der høres kjent ut. Jeg har bare en gang møtt på et fornuftig menneske med flexibånd... Og at ikke voksne mennesker kan respektere det andre sier, det kan jeg ikke fatte og begripe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes kjent ut! Jeg lurer på om jeg skal lage en forening mot flexibånd! De er jo bare til irritasjon på alle måter! Og vilken kontakt (tenker al a hestetøyler, ikke øyenkontakt!) har du med hunden når du går med den digre klumpen i hånden. Nei, fysj!

Litt OT, men må bare si at jeg er veldig fan av flexiline så lenge hunden klarer å gå fint i den og eieren har god kontroll på hunden sin. Synes den er god og holde i også :wub: Vet jo at enkelte hunder (og eiere) med flexi er helt håpløst, og bare til ulempe for alle, men gamle hunden min gikk så fint i flexiline så kunne ikke tenkt meg annen line til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men unnskyld meg............

Nå synes jeg det dukker opp sånne klageinnlegg over hvor teite omgivelsene er her støtt og stadig jeg - og det som gjør meg aller mest frustrert er fellesnevneren i SAMTLIGE innlegg.

Ikke EN gang har det ifølge trådstartere innen dette temaet har det hendt at den "fornærmede" part har SAGT noe, GJORT noe eller i det store og det hele forsøkt å unngå situasjonen.

Hallo???

Folk er da for **** ikke tankelesere heller eller? Eller forventer dere faktisk at folk skal skjønne hva dere driver med, eller leser tankene til de de møter?

Sorry - men nå synes jeg faktisk at det blir på grensen til idioti...

Vipsen - du har jo 10000 ganger svart i slike tråder - hvor detaljert må du ha det inn liksom? Om jeg ikke tar helt feil så har vel konklusjonen i de fleste tilfeller vært at KOMMUNIKASJON er en GOD måte å løse slike settinger på???????

Hva med enkelt og greit si "hunden min trener på å ikke være så ivrig i møte med andre hunder, vær snill å hold din unna".......... VELDIG lett og da får du så mye lavere blodtrykk også for da slipper du å irritere deg over at folk faktisk ikke kan lese tankene dine.

Og bare sånn for å legge til til slutt - det finnes 400 000 hunder i landet - hvor mange av disse tror du er aktive innen hundesport og faktisk helt intuitivt forstår at enhver person ute med hund sikkert trener???

1 av 10000 kanskje - om man skal se i forhold til hvor mange som starter osv.

99% av ALLE hundeeiere du kommer til å møte har INGEN og da mener jeg INGEN begreper om at folk faktisk trener når de er ute å går tur - og de regner faktisk med at ALLE er som dem - og det er faktisk DISSE "dumme" hundeeierne som er NORMALEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mange som bare slipper hundene sine bortpå. Og det er ganske irriterende vil jeg si.

Da kan man si ifra :wub: På den pene eller den stygge måten.

"Heldigvis" er min så stor at det er få som bare lar bikkjene rase bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men unnskyld meg............

Nå synes jeg det dukker opp sånne klageinnlegg over hvor teite omgivelsene er her støtt og stadig jeg - og det som gjør meg aller mest frustrert er fellesnevneren i SAMTLIGE innlegg.

Hehe, lar meg sjelden irritere av folk som slipper hunden sin bort til min. Trening eller ikke. Folk skal få lov til å la hunden sin hilse uten at jeg får et raserianfall, de fleste gjør det jo i aller beste mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Da kan man si ifra wink.gif På den pene eller den stygge måten.

jeg syns det er riktigere at den som absolutt vil at hunden skal hillse på den andre hunden selv kan spørre pent. Det er ikke obligatorisk å hillse på alle hunder, og det er normal folkeskikk og sunn fornuft å spørre hvis man skal forstyrre noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er faktisk mange som bare slipper hundene sine bortpå. Og det er ganske irriterende vil jeg si.

...og du er stum eller?? Og blind så du kan hverken se at de kommer - ei heller er du i stand til å si ifra????

Guri land - "how hard can it be"........

Jeg har hatt hund i 16 år - og jeg har ALDRI møtt ett menneske jeg ikke har kunnet snakke til - ALDRI - tross det faktum at jeg i mange mange år hadde både en og to hunder med meg på jobb og gikk gjennom hundeluftingsområder samt passerte narkomane uten kontroll på hverken seg selv eller hundene......

Vel - EN gang funka det ikke å snakke til vedkommede - men det er EN gang liksom..

Selv når jeg er nede i gågata her og sosialiserer valpen klarer jeg å si til folk "nei, den kan ikke hilse nå for vi øver på å være i nærheten av folk og dyr UTEN nærkkontakt" - funker så bra ....... og ingen blir sure heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
..og du er stum eller?? Og blind så du kan hverken se at de kommer - ei heller er du i stand til å si ifra????

Guri land - "how hard can it be"........

kan hende man faktisk er opptatt av noe annet. Jeg syns den som forstyrrer kan spørre. Det har med NORMAL folkeskikk å gjøre. Det er ikke noen regel at alle hunder skal hillse på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

jeg syns det er riktigere at den som absolutt vil at hunden skal hillse på den andre hunden selv kan spørre pent. Det er ikke obligatorisk å hillse på alle hunder, og det er normal folkeskikk og sunn fornuft å spørre hvis man skal forstyrre noen.

Men herregudamann...............

99% av landets hundeeiere er ikke utstyrt med radar som sier noe om at folk trener eller ikke - faktum er at det er dere som på død og liv skal trene på kveldsturen som er UTSKUDDA - ikke alle de andre - 99 av 100 ganger når hvermansen treffer hunder på kveldsturen så er det ok å hilse - for da treffer hvermansen folk som er akkurat som han - hvordan fanden skal han vite når han IKKE treffer hvermansen..........???

Litt smidighet og normal folkeskikk må man kunne forvente av folk som trener aktivt med hundene sine også - det går an å si ifra - det er lett og det funker som regel veldig veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Hehe, du hisser deg opp noe vooooldsomt du.

så du syns man skal måtte rope allerede på avstand? Her er det hvertfall ikke normalt å bare slippe bikkja på en hvilken som helst annen bikkje uten å spørre først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiara var veldig ivrig på å skulle hilse på, men har skjærpet seg litt å er lettere å få med seg nå istede for at hun renner andre hunder i senk.

Utrolig hva ordene "nei" og "kom" kan utrette. :wub:

Andre går som regel over veien når vi kommer, eller så gjør vi det. Grei måte å ungå konfrontasjoner på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går det ant å si ifra at man trener og dermed ikke vil bli forstyrret, men det er absolutt ikke alle som hører på dette. Dessuten synes jeg Vicky har et poeng. Om jeg trener eller ei så setter jeg STOR pris på at folk spørr før de slipper bikkja til min. Jeg blir direkte irritert når folk ikke spør, det er vanlig folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del syns det er god trening at det plutselig kommer en hund selv om eieren ikke har spurt om lov..

Så den dagen jeg begynner å trene på gangveier osv får jeg heller ta i bruk munnen dersom det blir nødvendig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt smidighet og normal folkeskikk må man kunne forvente av folk som trener aktivt med hundene sine også - det går an å si ifra - det er lett og det funker som regel veldig veldig bra.

Sånn, da har jeg kokt litt ned :wub: Du har selvfølgelig rett, og jeg pleier være flink å a) gå steder det ikke er folk b ) kommunisere, men så var det den ene gangen man slapper litt av og ting så ut til å gå smidig.

Jeg synes fremdeles all hilsingen mellom gud og hvermann er en smule unødvendig, men ja, det er bedre å endre seg selv, være klar og tydelig, enn å forsøke å endre verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg for min del syns det er god trening at det plutselig kommer en hund selv om eieren ikke har spurt om lov..

Så den dagen jeg begynner å trene på gangveier osv får jeg heller ta i bruk munnen dersom det blir nødvendig :wub:

så det er greit å bli rast ned av en hund? enkelte slipper hundene sine på avstand serru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sånn, da har jeg kokt litt ned :wub: Du har selvfølgelig rett, og jeg pleier være flink å a) gå steder det ikke er folk b ) kommunisere, men så var det den ene gangen man slapper litt av og ting så ut til å gå smidig.

Jeg synes fremdeles all hilsingen mellom gud og hvermann er en smule unødvendig, men ja, det er bedre å endre seg selv, være klar og tydelig, enn å forsøke å endre verden.

Hehe - sorry for utblåsingen hihi....... Jeg er helt enig med deg at det overhodet ikke er nødvendig at alle hunder hilser på hverandre til enhver tid - men jeg mener fortsatt at vi som da IKKE vil at hunden skal hilse må si ifra på en hyggelig måte at det ikke funker - ikke forvente at folk skal forstå det helt automatisk..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det er greit å bli rast ned av en hund? enkelte slipper hundene sine på avstand serru.

Ja, det syns jeg. For det er trening, det også. Så for min del er det helt greit (vet hun tåler det), men jeg har stor hund så jeg gjør det ikke selv av respekt for andre hunder/eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja, det syns jeg. For det er trening, det også. Så for min del er det helt greit (vet hun tåler det), men jeg har stor hund så jeg gjør det ikke selv av respekt for andre hunder/eiere.

du har kanskje ikke blitt rent ned av en giant så både du og bikkja fyker avgårde og smeller i bakken? bikkja og jeg tåler det, men det er så unødvendig. Stress å skifte klær etter å ha blitt slengt ned i søla og. Jeg syns IKKE det er akseptabelt. ser hvertfall ikke ut som du har opplevd det selv. Men du har jo stor hund, så da er vel det greit det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da en stor ukultur som har etablert seg at alle bikkjer på død og liv skal bortpå hverandre. Hvis du ikke vil at hunden din skal hilse, har du enten en sint hund, eller er sær selv, liksom.

Nettopp fordi det er 400 000 hunder her i landet, er det kanskje på tide at vi bidrar til å gjøre det "normalt" å selv ha styring på når og hvordan samvær med andre hunder skal forgå!

Man trenger jo ikke å gå der hvor man vet at hunder pleier å springe villmann og forvente at eierne har kontroll, men ellers, hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...