Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleks vs kompakt digitalkamera

Knøttene

Recommended Posts

Nytt kamera står på ønskelisten, og jeg har lenge hatt lyst på speilrefleks.

Men jo mer jeg leser, jo mer blir jeg usikker på om det ikke er like greit å kjøpe et veldig bra kompaktkamera istedet.

Ettersom jeg er veldig grønn på fotografering vil jeg antagelig ta bedre bilder med kompakt, ihvertfall frem til jeg lærer meg et evt speilrefleks skikkelig.

Og det finnes fordeler og ulemper med begge.

Det det egentlig står på nå, er om man er nødt til å behandle alle bilder tatt med speilrefleks.

Jeg vil jo veldig gjerne slippe en masse etterarbeid, og så vidt jeg har skjønt så må man regne med det når man har speilrefleks..?

Så derfor lurer jeg på om dere med speilrefleks gjør det?

Tuppetroll f.eks vet jeg har speilrefleks, og hun tar jo fantastiske bilder, men er de etterbehandlet (beklager at jeg drar deg inn i tråden min.. :) )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale digitalt. Om de trenger "etterarbeid" er opp til kvaliteten på bildet, og hvordan fokus er. Ser bildet bra ut som det er trenger du ikke å foreta det noe. De fleste kameraer du kjøper nå fpr du med deg et enkelt "step by step" bilderedigerngs program som du lett kommer inn i om du bare er villig til å prøve- Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jo mer jeg leser, jo mer blir jeg usikker på om det ikke er like greit å kjøpe et veldig bra kompaktkamera istedet.

Ettersom jeg er veldig grønn på fotografering vil jeg antagelig ta bedre bilder med kompakt, ihvertfall frem til jeg lærer meg et evt speilrefleks skikkelig.

Det det egentlig står på nå, er om man er nødt til å behandle alle bilder tatt med speilrefleks.

Jeg vil jo veldig gjerne slippe en masse etterarbeid, og så vidt jeg har skjønt så må man regne med det når man har speilrefleks..?

Tuppetroll f.eks vet jeg har speilrefleks, og hun tar jo fantastiske bilder, men er de etterbehandlet (beklager at jeg drar deg inn i tråden min.. :) )?

Hihi, jo takk for hyggelige ord ;) Ja, jeg etterbehandler bildene mine. Men jeg vet om mange som ikke gjør det også - uansett så er kvalitetsforskjellen relativt stor fra de billigste speilrefleksene til de mest avanserte kompaktkameraene.

Jeg vil ikke anbefale deg en ting eller den andre, men det er relativt umulig å ta dårlige bilder med speilrefleks. Bruker du autoinnstillingene skal du gjøre mye før du får dårlige bilder. Bildene blir best med etterbehandling, men det er ikke supernødvendig. Jeg fikser som regel bare litt på skarpheten samt litt annet småplukk. Tar ikke lange tiden..

Generelt kan man kanskje si at speilreflekskamera gir de beste bildene gjennomsnittsmessig, men det er en dyr "hobby". Det går ikke lenge før du vil ha mer tele (les:zoom), større minne, stativ, flere objektiver osv. Det er også utstyr som ikke tåler en smell, det er ømtålelig utstyr, og tåler ikke en smell i bakken.

De beste kompaktkameraene har relativt gode muligheter for manuelle innstillinger, og kanskje kan det være en mulighet å kjøpe et slikt kamera og lære seg gamet med, og heller investere i speilrefleks siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du snakker om digitalt speilrefleks, eller tilsvarende kompakt. Jeg har begge deler, og jeg bruker definitivt speilrefleksen mest. Det tar bedre bilder, kort og godt. Nå tar jeg mye bilder, og jeg har flere linser jeg bruker også, og dette koster jo penger. Dersom du ikke i overskuelig fremtid har råd til å skaffe flere linser, eller ikke har råd til å kjøpe en god linse (da anbefaler jeg i så fall 18-200 mm som vil dekke de aller fleste behov), så ville jeg kjøpt et kompaktkamera. Det jeg absolutt ikke ville kjøpt var et såkalt "SLR-like"-kamera. Altså et kompaktkamera med litt bedre linser, og som er ut som en liten speilreflekskamera. Det er flere som er fornøyd med disse, men for meg blir det en ukurant størrelse ifht kompaktkameraet, og det er for tregt og med stor forsinkelse både på fokusering og at det til stadighet slår seg av automatisk pga inaktivitet.

Ulempen med speilrefleks er jo helt klart størrelsen. Å dra det med på skiturer og fjellturer er litt pes, men for meg er det verd det når du kommer hjem og ser forskjellen på de bildene tatt med det, og de bildene som kompaktkameraet tok. Når det er sagt, så er jeg faktisk svært fornøyd med kompakt'en vi har (Nikon coolpix S2), og ble veldig overrasket over kvaliteten. Det er alikevel noe mer "digitalt" (i mangel av bedre beskrivelse) enn D70'en.

Jeg etterbehandler nesten aldri mine bilder. Det tar litt tid å sette seg inn i alle funksjonene, og jeg har ennå ikke kommet gjennom halvparten sikkert på mitt, men det gjør det også med et litt avansert kompaktkamera. Hvis du lærer deg hva ISO, blender og lukkertid , hvitbalanse og de andre mest vanlige funksjonene og begrepene (leser bruksanvisningen altså ;) ), så vil du kunne ta flotte bilder med speilrefleksen innen få dager. Det hjelper selvfølgelig å ha et godt redigeringsprogram (Photo Shop er den de fleste sverger til), og det er morsomt å leke seg litt og være litt kreativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke i overskuelig fremtid har råd til å skaffe flere linser, eller ikke har råd til å kjøpe en god linse (da anbefaler jeg i så fall 18-200 mm som vil dekke de aller fleste behov), så ville jeg kjøpt et kompaktkamera.

Det skal ikke stå på pengene! ;)

Neida, men skal man først investere i et kamera så lønner det seg å kjøpe speilrefleks med en gang. For da har jeg jo lang tid fremover å skaffe mer utstyr skulle jeg bli bitt av basillen.

Blir jeg ikke bitt av basillen så kan jeg bare ta bilder på autoinnstillinger hele tiden.

Som Tuppetroll nevnte så får man jo gode bilder da også.

For å kjøpe et veldig bra kompakt digitalkamera koster jo like mye som f.eks Canon EOS 350D og Nikon D50.

Ulempen med speilrefleks er jo helt klart størrelsen. Å dra det med på skiturer og fjellturer er litt pes, men for meg er det verd det når du kommer hjem og ser forskjellen på de bildene tatt med det, og de bildene som kompaktkameraet tok.

Nå er jo ikke de tidligere nevnte kameraene så fryktelig store. Særlig ikke Canon sitt.

Og de bittesmå digitale "lommekameraene" er vel ikke de som er best?

Da må man vel ha ett med litt størrelse på uansett.

Så lenge jeg får meg noe å henge det rundt halsen med, og en veske så skal det nok gå greit!

Takk for alle svar!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en side hvor de solgte Nikon D50 til 5299,- med to linser.

Kameraet leveres her med 2 linser: en AF-S DX 18-55 mm ED zoomlinse og AF-S DX 55-200 mm ED telelinse.

Men siden jeg er relativt grønn sier det meg ikke stort. Den første er vel standard på alle kitene? Men hva med den siste? Er den noe særlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...