Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleks vs kompakt digitalkamera

Knøttene

Recommended Posts

Nytt kamera står på ønskelisten, og jeg har lenge hatt lyst på speilrefleks.

Men jo mer jeg leser, jo mer blir jeg usikker på om det ikke er like greit å kjøpe et veldig bra kompaktkamera istedet.

Ettersom jeg er veldig grønn på fotografering vil jeg antagelig ta bedre bilder med kompakt, ihvertfall frem til jeg lærer meg et evt speilrefleks skikkelig.

Og det finnes fordeler og ulemper med begge.

Det det egentlig står på nå, er om man er nødt til å behandle alle bilder tatt med speilrefleks.

Jeg vil jo veldig gjerne slippe en masse etterarbeid, og så vidt jeg har skjønt så må man regne med det når man har speilrefleks..?

Så derfor lurer jeg på om dere med speilrefleks gjør det?

Tuppetroll f.eks vet jeg har speilrefleks, og hun tar jo fantastiske bilder, men er de etterbehandlet (beklager at jeg drar deg inn i tråden min.. :) )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale digitalt. Om de trenger "etterarbeid" er opp til kvaliteten på bildet, og hvordan fokus er. Ser bildet bra ut som det er trenger du ikke å foreta det noe. De fleste kameraer du kjøper nå fpr du med deg et enkelt "step by step" bilderedigerngs program som du lett kommer inn i om du bare er villig til å prøve- Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jo mer jeg leser, jo mer blir jeg usikker på om det ikke er like greit å kjøpe et veldig bra kompaktkamera istedet.

Ettersom jeg er veldig grønn på fotografering vil jeg antagelig ta bedre bilder med kompakt, ihvertfall frem til jeg lærer meg et evt speilrefleks skikkelig.

Det det egentlig står på nå, er om man er nødt til å behandle alle bilder tatt med speilrefleks.

Jeg vil jo veldig gjerne slippe en masse etterarbeid, og så vidt jeg har skjønt så må man regne med det når man har speilrefleks..?

Tuppetroll f.eks vet jeg har speilrefleks, og hun tar jo fantastiske bilder, men er de etterbehandlet (beklager at jeg drar deg inn i tråden min.. :) )?

Hihi, jo takk for hyggelige ord ;) Ja, jeg etterbehandler bildene mine. Men jeg vet om mange som ikke gjør det også - uansett så er kvalitetsforskjellen relativt stor fra de billigste speilrefleksene til de mest avanserte kompaktkameraene.

Jeg vil ikke anbefale deg en ting eller den andre, men det er relativt umulig å ta dårlige bilder med speilrefleks. Bruker du autoinnstillingene skal du gjøre mye før du får dårlige bilder. Bildene blir best med etterbehandling, men det er ikke supernødvendig. Jeg fikser som regel bare litt på skarpheten samt litt annet småplukk. Tar ikke lange tiden..

Generelt kan man kanskje si at speilreflekskamera gir de beste bildene gjennomsnittsmessig, men det er en dyr "hobby". Det går ikke lenge før du vil ha mer tele (les:zoom), større minne, stativ, flere objektiver osv. Det er også utstyr som ikke tåler en smell, det er ømtålelig utstyr, og tåler ikke en smell i bakken.

De beste kompaktkameraene har relativt gode muligheter for manuelle innstillinger, og kanskje kan det være en mulighet å kjøpe et slikt kamera og lære seg gamet med, og heller investere i speilrefleks siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du snakker om digitalt speilrefleks, eller tilsvarende kompakt. Jeg har begge deler, og jeg bruker definitivt speilrefleksen mest. Det tar bedre bilder, kort og godt. Nå tar jeg mye bilder, og jeg har flere linser jeg bruker også, og dette koster jo penger. Dersom du ikke i overskuelig fremtid har råd til å skaffe flere linser, eller ikke har råd til å kjøpe en god linse (da anbefaler jeg i så fall 18-200 mm som vil dekke de aller fleste behov), så ville jeg kjøpt et kompaktkamera. Det jeg absolutt ikke ville kjøpt var et såkalt "SLR-like"-kamera. Altså et kompaktkamera med litt bedre linser, og som er ut som en liten speilreflekskamera. Det er flere som er fornøyd med disse, men for meg blir det en ukurant størrelse ifht kompaktkameraet, og det er for tregt og med stor forsinkelse både på fokusering og at det til stadighet slår seg av automatisk pga inaktivitet.

Ulempen med speilrefleks er jo helt klart størrelsen. Å dra det med på skiturer og fjellturer er litt pes, men for meg er det verd det når du kommer hjem og ser forskjellen på de bildene tatt med det, og de bildene som kompaktkameraet tok. Når det er sagt, så er jeg faktisk svært fornøyd med kompakt'en vi har (Nikon coolpix S2), og ble veldig overrasket over kvaliteten. Det er alikevel noe mer "digitalt" (i mangel av bedre beskrivelse) enn D70'en.

Jeg etterbehandler nesten aldri mine bilder. Det tar litt tid å sette seg inn i alle funksjonene, og jeg har ennå ikke kommet gjennom halvparten sikkert på mitt, men det gjør det også med et litt avansert kompaktkamera. Hvis du lærer deg hva ISO, blender og lukkertid , hvitbalanse og de andre mest vanlige funksjonene og begrepene (leser bruksanvisningen altså ;) ), så vil du kunne ta flotte bilder med speilrefleksen innen få dager. Det hjelper selvfølgelig å ha et godt redigeringsprogram (Photo Shop er den de fleste sverger til), og det er morsomt å leke seg litt og være litt kreativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke i overskuelig fremtid har råd til å skaffe flere linser, eller ikke har råd til å kjøpe en god linse (da anbefaler jeg i så fall 18-200 mm som vil dekke de aller fleste behov), så ville jeg kjøpt et kompaktkamera.

Det skal ikke stå på pengene! ;)

Neida, men skal man først investere i et kamera så lønner det seg å kjøpe speilrefleks med en gang. For da har jeg jo lang tid fremover å skaffe mer utstyr skulle jeg bli bitt av basillen.

Blir jeg ikke bitt av basillen så kan jeg bare ta bilder på autoinnstillinger hele tiden.

Som Tuppetroll nevnte så får man jo gode bilder da også.

For å kjøpe et veldig bra kompakt digitalkamera koster jo like mye som f.eks Canon EOS 350D og Nikon D50.

Ulempen med speilrefleks er jo helt klart størrelsen. Å dra det med på skiturer og fjellturer er litt pes, men for meg er det verd det når du kommer hjem og ser forskjellen på de bildene tatt med det, og de bildene som kompaktkameraet tok.

Nå er jo ikke de tidligere nevnte kameraene så fryktelig store. Særlig ikke Canon sitt.

Og de bittesmå digitale "lommekameraene" er vel ikke de som er best?

Da må man vel ha ett med litt størrelse på uansett.

Så lenge jeg får meg noe å henge det rundt halsen med, og en veske så skal det nok gå greit!

Takk for alle svar!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en side hvor de solgte Nikon D50 til 5299,- med to linser.

Kameraet leveres her med 2 linser: en AF-S DX 18-55 mm ED zoomlinse og AF-S DX 55-200 mm ED telelinse.

Men siden jeg er relativt grønn sier det meg ikke stort. Den første er vel standard på alle kitene? Men hva med den siste? Er den noe særlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...