Gå til innhold
Hundesonen.no

Cirkus


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

I dag var jeg på cirkus(betalte ikke altså) og så masse stygt! :P

Først var det hestene da.

En meget ung og uerfaren Andalusier løp bakerst, og gjorde utrolig mye feil.

Det var 4 andalusiere og 4 shettiser.

Innspenningene var utrolig stramme, og de måtte gå med hodet ned hele tiden. Alt så alt for stramt ut, og mange gjorde bukkesprang i tide og utide.

Når den yngste Andalusieren skulle ut holdt han på løpe ned ene vakta, og fikk smake pisken.

Tilslutt var det bare en liten Shettis igjen. Den skulle gå på to bein, greit nok.

Meeen, så gjorde den noe feil :rolleyes: Den gikk lenger enn den skulle, dermed fik kden også smake på pisken, og de dro den ned etter innspenningstøylene. Det var hardt...Vondt i munnen har den sikkert også.

Så var det hundene sin tur. Forskjellige blandinger og typer. Den ene hunden lignet noe enormt på Lita her inne, og jeg holdt på å snu meg for å se om Marianne var der også :icon_redface:

De var enormt flinke, alle mann. Meeeen...Når mannen skulle bort til ene hunden, krønket den seg sammen, og virket livredd. Første ordet som kom i hodet mitt da var: "straff"

Mer observerte jeg ikke om hundene.

Ikke så mye og si om elefanten heller.

Nå er jeg ike noe ekspert på elefanter, men øynene den så sykt triste ut. Og det gjorde elefanten også. Fikk tårer i øynene når jeg så de.

Men dere..Tenk over hvordan dyra blir behandlet ETTER sirkus fårestillingen da...Sirkus er triste greier.

Skal dit i morgen også..Fordi:

1. Ta av en plass så ingen får den

2. Ta masse bilder

3. Besøke dyra i pausen, og se hvordan de bor.

http://www.dyrebeskyttelsen.no/tema/7_sirkus.shtml

Kos dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart dyreplageri med egne øyne på cirkus for mange år siden. Der stod det hvite hester i ett telt og de hadde alle sammen sår og arr. noen sår var ferske og blødde, og når jeg gikk nærmere og stod ved noen av hestene, så så jeg det hvite i øynene og de ble livredde da jeg skulle løfte hånda å stryke dem. Hofte beina stakk ut og ribbeina vistes. Dette ble nok sjult med alt seletøyet og pynten under forestillingen. Det regnet ute og vannet rant ned fra taket og ned i bakken, og hestene stod og supte vann fra gjørmen de stod i. De hadde ikke noe annet vann tilgjengelig. Ja det hele var fælt. Venninna mi begynte å gråte.

Klart, det høres sikkert overdrevent ut. men det er fakta. En annen gang gikk jeg mot teltet til et annet circus og da stod det en utlending som jobbet der og skrek og ropte til en hest siden den stod urolig. Nøkkte i båndet og var sint. Han så meg og med en gang han så meg slo han totalt om og støk på hesten og koste og roste hesten.

Jeg har aldri gått på cirkus etter den episoden med hestene. jeg liker ikke at de bruker store dyr på cirkus og på så lange transporter. Det er ikke noe liv for store dyr. (hester, elefanter etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du gjør dette!

Jeg er så utrolig mye imot sirkus/cirkus!

jeg hater å se ville dyr i fangenskap(dyr som burde vært ville ihvertfall) slik som bjørner, elefanter, gorillaer m.m...

Disse dyrene har det ikke noe godt og lever et liv i stress pga.straff, forflytning og store menneskemengder.

Stopp sirkus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Nei, der har du helt rett.

Her i Trondheim snakker vi fortsatt om en lov(som mest sannsynlig kommer) om at Sirkusdyr skal bli ulovlig..Iallefall her til bys :icon_redface:

Okei, dyra blir dårlig behandlet i Norge, men har en følelse av at de blir litt dårligere behandlet i utendlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det er så stygt med overdreven innspenning.. Hestene jobber jo helt feil, nakken blir jo plassert sånn ca riktig men det er jo ikke rett samling. Det er mye penere med hester som jobber korrekt, å tråkker godt under seg. Det er slettes ikke pent med en knekt nakke når resten av hesten er anspent og ikke bærer seg.

Sirkus med dyr liker jeg ikke noe særlig, da tenker jeg spesielt på elefanter som langt fra får tilfredstilt behovene sine. Skulle skrevet mer men rekker ikke det akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? :P

Har selv ridd på elefant, vannbøffel, og hester -seff. Har holdt en tigerunge- dette var ikke på cirkus, men i thailand... Alle dyrene var glade der. Elefantene så helt annerledes ut, mye mer motiverte- vi tok turer i regnskogen. Det var gøy siden elefanten var ikke trist eller noe. Det er mye morsommere å se på dyr som har det gøy- og som har det godt. Enn dyr som gjør 10 tusen talls kunster- og ser triste ut :P

Når er det sirkusene skal lære seg dette?! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at dyr skal lide og ha det vondt for at mennesker skal få litt underholdning..!? :icon_redface:

Det gjør meg kvalm! Og det verste er at de fleste som går på Cirkus, ikke vet at dyrene blir behandlet sånn.. Skulle ønske de visste, og at Cirkus ble boikottet! La menneskene underholde selv, ikke bland inn de stakkars dyrene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også helt imot sirkus! Det er så utrolig trist å tenke på hvordan dyra lider, for at vi skal ha det som underholdning. Hadde dyrene hatt det godt, og sett glade ut når de gjorde kunstene sine, hadde jo sirkus vært kjempe morsomt! Men slik er det nok ikke... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"triste" øyne på en elefant er vel ikke unormalt...? det er vel sånn de bare er!

er enig i at det er synd når dyrene blir behandlet dårlig, men det er litt drøyt å gre alle under en kam! er jo noen som er flinke med dyra å! jeg har alltid likt å gå på sirkus og kommer til å fortsette med det! men selvfølgelig ikke hvis jeg ser at dyrene er misshandlet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er helt enig med marianne

Her på øvrevoll er det alltid en cirkus som kommer. De har både elefanter og andre ville dyr samt hester og hunder. Siden jeg jobber på øvrevoll har jeg tilgang og gå fra baksiden og rett til inhengningene av cirkussen. de står alltid ute. Jeg må si jeg har fulgt nøye med på alle dyrene og ikke sett noen bli misshandlet! De blir behandlet bra skinner i pelsen. og har det supert. En gang var til og med elefantene løse på gallopbanen :D

Så jeg tror dere trenger en liten oppklaring. cirkuss dyrene er kun i små inhengninger på sommeren da de er på turne eller resten av året er de som regel på en stor gård der de nyter friheten. Jeg kan sammenligne dt med gallophester der det er det samme. De for heler ikke hoppe og sprette i padocken så mye de vil om sommeren. Men det er ikke dyremisshandling for det! Vi hadde en hest på stallen verdens snilleste søteste hest. Men han var altså gørr tynn. Han var så tynn at alle bein stakk ut av kroppen og alle ribbena syntes. Denne hesten var langdistanse hest og kun løpe 4000 meter uten å sakne farten. Men tynn var han. Vær gang jeg red han han på tur hørte jeg folk mumle dyremisshandler bak ryggen min eller rett i ansiktet mit. Det hjalp lite å begynne å forklare at hesten spsite som den skulle og var undersøkt av alle mulige veterinærer og han er 100% frisk og trives som bare rakkern.

Og at hester har sår kan komme av såå mangt. spesielt i en flokk av lit mere varmblodige hester som fullblods feks. de krangler og for mange sår! Det er en av grunnen til at løpshester ikke står sammen med andre løpshester ute! Og smelling med pisk jeg formoder at det var en lang type lignende på ongeringspisk??

Jeg vet ikke om dere noen gang har sett rytter oppvisninger fra ungarn hvo de for hestene til å sitte og ligge og legge den ene hoven på mennesket osv? der blir samme type pisk brukt lager masse lyd og blir slått mot støvle skaften av rytteren. Det ser ut som om det er hesten som blir slått men egentlig går snerten på støvle skaften. Og jeg må si at de som jobber med dyr alltid er glad i dyr ellers hadde de ikke ofret hele livet dems bare for å jobbe med dyr!

Tenk lit på hva jeg har skrevet. og tenk at ting kan bli satt i litt annen perpektiv en det dere tror. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er helt enig med marianne

*klippet*

Tenk lit på hva jeg har skrevet. og tenk at ting kan bli satt i litt annen perpektiv en det dere tror. <_<

Jeg må innrømme at jeg selv har veldig lite til overs for å gå på Sirkus. Blir utrolig deprimert av å ta dyrene i nærmere øyensyn både i manesjen og i pausen, utenfor. Og selvfølgelig, noen ganger har de det heller ikke bra. MEN, problemet er (og der innser jeg min egen begrensning), at hvis jeg skulle følge min magefølelse vedr. hold av sirkus dyr, så ville jeg anta at få av dem har det så bra som de behøver, men dette er definitivt farget av mitt eget syn. Det som er viktig i en slik sak, er å se det helt uten farging av sine egne følelser/tanker, for hvis ikke-kan man risikere å stemple noen, som ikke skulle vært det.

Så med andre ord, så er jeg veldig enig i det dora01 sier her :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester og hunder må gjerne være på sirkus.

Men elefanter hører ikke hjemme i fangenskap. De er altfor store, og ville til å fortjene annet enn å løpe fritt over store områder. DEt er en grunn til at elefanter går berserk til slutt. Noe som skjer innimellom. Uansett hvor godt stell de får, så hører de ikke hjemme i fangenskap på et sirkus.

Det er nedverdigende for de å stå og gjøre kunster foran mange mennesker i et lite telt. Om alle hadde innsett dette, så hadde det blitt slutt på det.

Selvsagt får de fleste godt stell. Men dessverre er ikke standaren på stellet like bra overalt. De norske sirkusene tar seg bra av dyrene sine. Men dra på et lite lokalt sirkus nede i ungarn eller jugoslavia. Det er til å grine av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er imot sirkus med dyr som elefanter...

jeg vet at noen sirkus er flinke, men jeg vet også av vi ikke får vite hva som skjer på et sirkus, og alle VET at elefant hører IKKE hjemme på en henger!! jeg blir dårlig av sirkus! det er dyreplageri! hva er vitsen? underholdning for menneskene? vi har andre måter å bli underholdt på! det som blir sakt om sirkus er jo faktisk sant! (nesten alt)

dyr som har sår, elefanter som står ute i minus grader og dyr som er redde er jo faktisk sant!

dyr lyver ikke! ser du det hvite i øynene på en hest er det et tegn på at den ikke trives! hvorfor må den da være der??? dette er helt uakseptabelt etter min meining. hva har dyra gjort mot oss for at de skal fortjene en slik straff?

jeg går ikke på sirkus!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester og hunder må gjerne være på sirkus.

Men elefanter hører ikke hjemme i fangenskap. De er altfor store, og ville til å fortjene annet enn å løpe fritt over store områder. DEt er en grunn til at elefanter går berserk til slutt. Noe som skjer innimellom. Uansett hvor godt stell de får, så hører de ikke hjemme i fangenskap på et sirkus.

Det er nedverdigende for de å stå og gjøre kunster foran mange mennesker i et lite telt. Om alle hadde innsett dette, så hadde det blitt slutt på det.

Selvsagt får de fleste godt stell. Men dessverre er ikke standaren på stellet like bra overalt. De norske sirkusene tar seg bra av dyrene sine. Men dra på et lite lokalt sirkus nede i ungarn eller jugoslavia. Det er til å grine av.

Har du noen gang vert i et ungarsk cirkus?? HVet du at de fleste utøverne i norske cirkus er fra russland og ungarn? Grunnen til dte er at i ungarn er dette fortsatt noe veldig anerkjent. de har egne skoler for de som ønsker å drive med cirkuss det blir sett på som en vitenskap som er viktig å føre videre i dagens sammfunn!

Og jeg synes ikke du skulle sammenligne jugoslavia med ungarn da dte er to vidt forskjellige land med helt annerledes språk og kultur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er imot sirkus med dyr som elefanter...

jeg vet at noen sirkus er flinke, men jeg vet også av vi ikke får vite hva som skjer på et sirkus, og alle VET at elefant hører IKKE hjemme på en henger! jeg blir dårlig av sirkus! det er dyreplageri! hva er vitsen? underholdning for menneskene? vi har andre måter å bli underholdt på! det som blir sakt om sirkus er jo faktisk sant! (nesten alt)

dyr som har sår, elefanter som står ute i minus grader og dyr som er redde er jo faktisk sant!

dyr lyver ikke! ser du det hvite i øynene på en hest er det et tegn på at den ikke trives! hvorfor må den da være der??? dette er helt uakseptabelt etter min meining. hva har dyra gjort mot oss for at de skal fortjene en slik straff?

jeg går ikke på sirkus!!

Jeg må bare si at så lenge man ikke kjenner hesten personlig kan man ikke vite dette. Vi har mange hester på stallen hvor det hvite synes hele tiden. Uansett det er stor forskjell på det fra rase til rase og blir ikke beregnet som feil. Det er ikke kun dyr på cirkus og det er mange dyr som elsker å vise seg frem. Det blir vel det samme som hundekonkuranser det da. HVa med hunder som går agility det er mye av det samme på et cirkus også og det er liksom akseptablt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som mener at store dr ikke hører hjemme i fangenskap. hva mener dere om zoo da?

For å være helt ærlig skal ikke jeg si at jeg er imot sircus. Alldri sett at de har blitt plaga, utenom litt pisking, men det skjer, piska hest før jeg også... Hvert Backstage også, og syns det ser ut som om dyra har det bra jeg... De får hvertfall maten de trenger, noe mange andre dyr ikke får.

Alle dyr er naturlig ville, men blir mer og mer vanlig å holde di i fangenskap. Bae tenk hvordan hundene hadde det for lene lenge siden. Hestene, og alle di andre vi sperrer inne. Hvorfor er det sååå galt at elefantene f.eks blir holdt i fangenskap? Det blir rett og slett mer og mer vanlig, som alt annet. De driver ikke med vanskjøting av dyrene, og det finnes faktisk dyr som liker å vise seg frem :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...