Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan kan vi "redde" hundeinntrykket?


Mirai

Recommended Posts

Begynte jo selvfølgelig å tenke litt da jeg leste den Stavangeravis-tråden.. Er det virkelig slik at 50% av de som blir spurt, vil fjerne hunder fra byene? Det vil jo si det samme som at de aller fleste ikke vil se hunder der de ferdes.

Jeg syns det er veldig trist at det bare blir mindre og mindre plass til hunder i samfunnet i dag. Ser folk som ikke plukker opp etter seg, folk som ikke bryr seg om hundene oppfører seg, har hundene løse så de springer bort til folk som kanskje er redde.. Det er kanskje mindretallet av hundeeiere som lar dette skje, men det er allikevel nok til at folk står igjen og husker kun de negative episodene med hund. Så får vi påstander som at "hundeeiere tenker bare på seg selv," "ingen med hund gidder å plukke opp" og så videre. Barn respekterer ikke dyra lenger, kaster stein og plager hunder som står alene både ute og inne.

Er det noe vi kan gjøre med denne utviklingen? Hva som helst, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte jo selvfølgelig å tenke litt da jeg leste den Stavangeravis-tråden.. Er det virkelig slik at 50% av de som blir spurt, vil fjerne hunder fra byene? Det vil jo si det samme som at de aller fleste ikke vil se hunder der de ferdes.

Jeg tror ikke det er så ille at hele 50% ikke vil ha hunder i byene. Sånne spørringer må man ta med en stor klype salt. For det første er det dem som er mest i mot som vil svare. De som ikke syns det spiller så stor rolle gidder ofte ikke å stemme heller.

Måten spørsmålet blir stilt på må også tas med i beregningen. Når du setter et sånt spørsmål i en artikkel med masse bilder av bæsj og mye negativ omtale av hunder, vil det gjøre at folk blir mer i mot akkurat der og da. Hadde artikkelen handlet om hvor positiv effekt hunder har på helsen, og man hadde stilt det samme spørsmålet, ville sannsynligvis tallene sett litt annerledes ut. Folk er gjerne mer lettpåvirkelige enn de selv er klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror også i stor grad ting kommer ann på hvordan spørsmålene stilles og hvordan undersøkelsen er satt opp.

Tror ikke det er så mange som er negative til hunder som det skal se ut som.

Og jeg tror heller ikke lovforslaget (?) kommer igjennom. Ingen kan bare hive ut alle de 1000 hundene som bor i byene, da ville det blitt opprør såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at veldig mange folk i samfunnet ikke interesserer seg for hunder eller dyr i den for stand. Da hjelper det egentlig lite hva vi hundefolk gjør. For enten så er folk interesserte eller liker hund, eller så gjør de ikke det. Og tror nok de fleste som ikke interesserer seg for hund ikke bryr seg noe om at hunder blir fjernet fra områdene de bor etc. Slik som feks søsteren min hadde nok ikke skjønt problemet, og sagt at vil folk ha hunder kan de flytte til landet, for det er jo tross alt bare hunder og folke trenger jo ikke å skal ha dem i byene . eller noe i den duren. Vet at mange tenker sånn. De interesserer seg ikke overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere krav til oppdrettere og valpekjøpere.

Det burde være slik at for å ha valper, så må du være godkjent som oppdretter. Dette vil da kreve at du har gjenomført diverse kurs og klarer bevise at du faktisk kjenner den rasen du avler frem.

Mer kontroll med hvem som får kjøpe hund - ikke sleg til gud og hvermann fordi man vil bli kvitt valpene og tjene penger. Dessverre er det alt for mange som leker oppdrettere fordi hunden deres er så snill, søt osv, og ikke er så nøye på hvem som får kjøpe av dem.

En form for hundeskatt eller hundeeierbevis: Har du hund må du reistrere deg, du må gjennomgå noen tester og bli godkjent som hundeeier. Enkles vil være påkrevet dressurkurs for hund og eier slik at man faktisk lærer hunden noe og man lærer selv og man kan vise at man har kontroll på hunden.

Bøter om man ikke plukker opp etter seg. Bøter om ens hund er til sjenanse.

Strengere krav for oppdrettere og hundeeiere burde det være.

Som hundeeier har man et stort ansvar, for det er veldig mange som er redd og som ikke liker hunder. Dette krever at vi klarer vise oss og hunden fra vår beste side nesten hele tiden. Jeg merker det veldig godt da jeg har Rottweilere, det krever en god del.

Jeg ønsker det var strengere krav, særlig til oppdrettere og hvem som fikk selge valper, litt mer amerikatilstander i form av kastrering av hunder som ikke skulle brukes i avl slik at man slapp tyvparringer. Utopi, men lell et ønske.

Men, fornøyde ville nok neppe de som hater hunder ikke bli, men kanskje vi hadde kunnet bedre inntrykket litt mer ...?

Litt mer show og oppvisninger rundt om kunne også kanskje bidra til å bedre inntrykket. Litt mer om hvordan hunder kan redde liv, hvor moro det er med hunder, terapihunder etc. Litt holdningskampanjer i form av show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En form for hundeskatt eller hundeeierbevis: Har du hund må du reistrere deg, du må gjennomgå noen tester og bli godkjent som hundeeier. Enkles vil være påkrevet dressurkurs for hund og eier slik at man faktisk lærer hunden noe og man lærer selv og man kan vise at man har kontroll på hunden.

Betaler vi ikke allerede nok skatt for hundene? Forslagene er jo i og for seg gode, men hvis man regner på det vil veldig mye her føre til at det å ha hund blir så dyrt at det kun vil bli forbeholdt de litt mer velstående av oss.

Bøter om man ikke plukker opp etter seg. Bøter om ens hund er til sjenanse.

Når er det en hund sjenerer andre, det er jo opp til hver enkelt å bedømme. Hvis en hund dulter borti noe med snuten for eksempel, kan det være mer enn nok sjenanse for noen (har opplevd det selv!). I det hele tatt, hvis en hundeeier ikke har 110% kontroll til en hver tid, som hvis hunden for eksempel bjeffer/hopper, skal man da så lett kunne bøtlegges likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere krav til oppdrettere og valpekjøpere.

Det burde være slik at for å ha valper, så må du være godkjent som oppdretter. Dette vil da kreve at du har gjenomført diverse kurs og klarer bevise at du faktisk kjenner den rasen du avler frem.

Mer kontroll med hvem som får kjøpe hund - ikke sleg til gud og hvermann fordi man vil bli kvitt valpene og tjene penger. Dessverre er det alt for mange som leker oppdrettere fordi hunden deres er så snill, søt osv, og ikke er så nøye på hvem som får kjøpe av dem.

En form for hundeskatt eller hundeeierbevis: Har du hund må du reistrere deg, du må gjennomgå noen tester og bli godkjent som hundeeier. Enkles vil være påkrevet dressurkurs for hund og eier slik at man faktisk lærer hunden noe og man lærer selv og man kan vise at man har kontroll på hunden.

Bøter om man ikke plukker opp etter seg. Bøter om ens hund er til sjenanse.

Strengere krav for oppdrettere og hundeeiere burde det være.

Som hundeeier har man et stort ansvar, for det er veldig mange som er redd og som ikke liker hunder. Dette krever at vi klarer vise oss og hunden fra vår beste side nesten hele tiden. Jeg merker det veldig godt da jeg har Rottweilere, det krever en god del.

Jeg ønsker det var strengere krav, særlig til oppdrettere og hvem som fikk selge valper, litt mer amerikatilstander i form av kastrering av hunder som ikke skulle brukes i avl slik at man slapp tyvparringer. Utopi, men lell et ønske.

Men, fornøyde ville nok neppe de som hater hunder ikke bli, men kanskje vi hadde kunnet bedre inntrykket litt mer ...?

Litt mer show og oppvisninger rundt om kunne også kanskje bidra til å bedre inntrykket. Litt mer om hvordan hunder kan redde liv, hvor moro det er med hunder, terapihunder etc. Litt holdningskampanjer i form av show.

Definer "ens hund er til sjeanse" for meg, vær så snill?

Ellers så er jeg enig med deg i mye, selv om jeg ikke helt ser at kastrering alà Amerika-tilstander kan være til hjelp.. Norge har jo ikke hundeproblemer i forhold til hva det er "over there", om man kan bruke rescue- og rscpa-programmer som bakgrunn for meninger her?

Særlig det siste avsnittet ditt tror jeg vil være til hjelp. Det er mye positivt med hundehold, og jeg tror særlig fremheving av samfunnsnytta med hundehold hadde kommet godt med i disse hundehat-dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sjenanse: Man lar hunden løpe løs slik at den løper bnort til andres hunder, til voksne, til barn, løper i naboens hage, løper rundt og jakter biler, syklister etc.

Hvem som skal arrangere: Hundeklubber og hundeeiere generelt. Det skal ikke så mye til om man er noen hundeeiere å ta kontakt med andre hundeeiere og spørre om de vil være med på å bedre hundens rykte med å vise den frem.

Ang. kastrering: Det er et problem blitt i Norge når man avler på hunder som slettes ikke er rasetypiske, hunder som er aggressive, stressede, nervøse, syke hunder etc. Samt at flere omplasseringsgrupper får inn uønskede kull, veterinærer får inn kull til avlivning etc. Og ser man på omplasseringene rundt om så ser man at noe burde gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert litt OT men det vi gjorde her i bygda var å ringe til avisen å få de til å ikke kun skrive om det negative, vi tok dem med på treninger, ringte in når to hunder ble nordisk vinnere, osv... prøver å f¨folk til å se at det er mange som prøverå holde orden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...