Gå til innhold
Hundesonen.no

Tidenes mest ubrukelige rasevelger


Havana

Recommended Posts

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Schäferhund passet visst perfekt til meg. :-) Border collie også fasktisk.

Men mudi kan jeg ikke ha, for jeg børster den for lite... Og egentlig så er det lite pelsstell med mudien...

Om man velger alternativet tjenestehund, så får man opp en hel haug med nye alternativer. Synes det er en stor sammenheng mellom en trekkhund og assistansehund, så lurer på hvorfor de er satt på samme alternativ der...

Ufattelig mange raser som passer som tjenestehund også. Trur jeg heller ville hatt en kuvasz som vekterhund enn en kromfohrländer altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ingen av rasene jeg fikk opp matcher meg noe særlig i det hele tatt, men så er jeg jo alt for ung til å kunne ha en retriever :rolleyes: . Underholdende test, men det er synd hvis noen faktisk tar den seriøst. Så jeg er enig med Lotta og de andre som sa den burde vært stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var visst for ung til å ha mudi, og dem trengte visst pelsstell 3 ganger i uka til hver dag! :wub:

Pumi passa meg visst bra da :)

Når det gjelder storpuddel så var rasen for stro til det jeg satte inn, og så trengte den visste pelsstell hver dag.. Sist gang jeg børsta Romeo var vel.. hmm... forrige gang han ble bada for to uker sida :P På vinteren når han har veldig lang pels trenger han en gjennombørsting i uka for å se ordentlig ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg fikk opp en haug tjenestehundraser (som var greit nok) - og midt iblant riesen og schäfer og beauceron og rottweilere og hollendere og terver og boxer kom plutselig en enslig saluki opp :wub:

Var noe med sammensetningen der. Pussig nok lot det til at raser som border collie og canaan dog og lapsk vallhund trenger MYE mer mosjon enn de to timene om dagen (minus vanlige lufteturer) som jeg angav å bruke - og som altså holder for alle de store brukshundrasene :rolleyes:

Men der igjen... sånt er bare moro, og avhenger vel av de individene og den informasjonen som en raseklubb eventuelt har gitt... til den som lager slike rasevelgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men der igjen... sånt er bare moro, og avhenger vel av de individene og den informasjonen som en raseklubb eventuelt har gitt... til den som lager slike rasevelgere.

Som jeg nevnte tidligere, virker det ikke som om den som har laget denne rasevelgeren fester mye lit til det de som eier rasene hun omtaler seg om mener.

Bare moro? Vel, nå er jeg kanskje litt misantropisk, men jeg ser faren ved at en eller annen ung hundeinteressert får bekreftet at en svart terrier eller en husky er hunder som passer akkurat dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen leser slike "rasevelgere" som andre leser Bibelen, er jo bare en variant over hvordan potensielle hundekjøpere leser rasebøker og kommer på at akkurat DE er de ideelle eiere for en rase gjennom å "overdrive" og "underdrive" de ulike sidene... gjerne hvis de først har falt for utseendet.

""Mye jaktlyst"? Det fikser jeg greit, det er bare å lære den å omgås slik og slik".

""Mistenksom mot fremmede?" Ikke noe problem, bare JEG kjøper den".

Jeg tror ALT kan være "farlig", enten det er bøker eller tullete rasevelgere. Det kan jo bli like galt om de som i realiteten har tid til en snau times luftetur daglig, fyller ut det de ØNSKER eller DRØMMER om å bruke - og tror at de skal få det til, selv om tiden uten hund er knapp.

Derfor blir det jo i stor grad opp til oppdretterne å sile ut hvem som ikke passer til rasen, snakke med dem - og finne ut av om den "friluftsinteresserte" egentlig er det, eller rett og slett har tenkt å "bli det" når hunden kommer i hus (omtrent som å melde seg inn i en nettslankeklubb liksom).

Hadde jeg vært oppdretter, hadde jeg sagt tvert nei til folk som enten kom og sa de "hadde sett bilde" eller "hadde funnet den i en rasevelger" om min rase :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :wub: Artig test! Jeg fikk ikke opp verken berner eller Staff!

Over to timer tur hver dag for en staff var visstnok for mye. Jadda... her har vi kunnskapen i orden for små aktive muskelbunter som går og går og går og går og går... og ikke blir slitne før hvertfall mor har segna om i skråningen :rolleyes:

Og Berner må jo børstes hele tiden! Eh... jeg børster et par ganger i måneden, og Castor har laaaaang pels og aldri knuter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub:

Jeg var visst alt for aktiv for min rase, Griffon Bruxellois. Den skulle visst ha max en time aktivitet om dagen! For noe sprøyt! Og på Griffon Belge, som er akkurat samme hund bare at den er svart istedet for rød, stod det i tillegg at den var for liten ifht mine ønsker?? Hæ??

Denne rasevelgeren mente jeg kun kunne ha småterriere (inkl staff), dansk-svensk gårdshund, italiensk mynde, schipperke og löwchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweileren passet meg ikke pga. mitt barns alder, ellers passet den meg mht. min alder, erfaring, pelsstell, dog ikke mosjon. Ja, størrelsen passet også.

Nå har jeg ikke giddet gå gjennom hvilken hund som passer meg best, for jeg er meget skeptisk til rasevelgere generelt. De er ikke effektive nok og gir ikke nok spørsmål, de tar heller ikke hensyn til folks ønske.

Men, de er artige å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge testen kan jeg ikke ha Kiara før til neste år ang alder, jeg har unger med feil alder å jeg prioriterer feil ang bruken av hunden. Hun vil være kombinert selskapshund å vakthund pga at jeg er veldig husredd bl.a..

Sykeste testen jeg har vært borti. Og hun var utdannet i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk jeg om Tibetansk Spaniel

(Spørsmålet - svaret mitt = svaret hans)

Hundeerfarenhet - ja, sammen med foreldrene mine = rasen stemmer med hva jeg har angitt

Hundeeierens alder - 15 - 23 = rasen stemmer med hva jeg har angitt

Barnets alder - 13 - 19 = rasen stemmer med hva jeg har angitt

Hundens funksjon - selskap = rasen stemmer med hva jeg har angitt

Pelsstell - hverdag = følgende svar hadde gjort at rasen stemte: tre ganger i uken eller en gang i uken

Mosjon - kan og vil mosjonere hunden min to timer om dagen = følgende svar hadde gjort at rasen stemte: 1 time om dagen

Uff, en Tibetansk Spaniel må grees hver dag den, i alle fall ørene, om du ikke vil ha en hund med store floker under ørene da. Og en tibbe kan da mosjoneres 2 timer om dagen den, det kommer jo helt an på hvordan eieren legger det opp. Er hunden vant med to timer, da er jo ikke det noe problem..

:P Ingen hunder passer ikke helt til meg, alle hadde minst en *.. Jeg mosjonerer visste hunden for mye i forhold til de andre svarene jeg har angitt.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell samojeden passet ikke 100% til meg siden jeg hadde for god tid til pelsstell, de trengte visst nokk bare en gjennombørsting 2-3ganger i uken, mens jeg hadde tid til det hver dag. men turer hadde jeg nokk tid til da. men men jeg holder meg til mine raser forde om jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Jeg fikk faktisk opp de fleste rasene jeg muligens kunne tenkt meg jeg, bortsett fra terv da, jeg børster ikke mye nok.. Merkelig, for her er det groenendaelen som krever pelsstell, ikke terven.. :icon_redface:

Men jeg kan ikke ha toller da, for der er barna mine for unge.. Og jeg kan ikke ha OES, da er jeg for ung.. Og Engelsk Mastiff er uaktuell, da den bør brukes som tjeneste- eller jakthund, jeg er for ung, jeg har for god tid til pelsstell og altfor mye aktiviteter utover tisseturer..

- Men jeg fikk bekrefta at Siberian Husky er rasen for meg da.. Så nå er det "løp og kjøp" her.. :P

(Neida, det holder med terven som ikke passer og groenendaelen som passer perfekt :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...