Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebil


Nirm

Recommended Posts

Jeg trenger ny bil nå. Ønsker meg nemlig en som starter i all slags vær, og der alle dørene kan åpnes på en skikkelig måte. Siden jeg har ekstremt liten kunnskap om bil og biltyper, er det ikke så lett å finne merker og slikt da.

Så tenkte kanskje noen her hadde noen gode tips...

Mine krav/ønsker til en bil er at den går på diesel, har to eller tre seter (hvorfor kjøpe plass til passasjerer jeg sjeldent har med), aller helst 5 dører, og plass i massevis. Skal være plass til tre hunder str schäfer i den i hvert fall + alt rotet mitt.

Prisklasse 50 000 - 100 000 hadde jeg tenkt da.

Noen gode forslag til biltyper som er verdt å se nermere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chrystler Voyager da? (Skrives det sånn må'n tro? :wub: )

De er jo ikke så dyre, og det er masse plass i dem. Får dem ofte som varebil og så. Er ikke så dyr i drift som den forrige jeg anbefalte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Voyager - og det er en utrolig deilig og komfortabel bil. Men veeeeldig tørst!

Nå har jeg min andre Peugeot Expert (samme bil som Citroên Jumpy og en Fiat-type). Diesel, tre-seter, massevis av plass til hundene bak - 5 dører (men bare en sidedør, to bakerst, og to fram), går på langt under liter'n diesel pr mil (ca 0,7 når jeg har målt på langkjøing), starter alltid, går som en klokke, og har utrolig mye bedre veiegenskaper enn noen av de to Voyager'ne vi har hatt i familien..

Denne har også vel så stor plass baki til hundene, og er rettere i hjørner/kanter (ergo: lettere å stable inn ting), ikke dekket av vegg-til-vegg-teppe (som Voyageren)..

Ok - mere "kassebil"-lyd, og ikke på langt nær så deilige seter - men absolutt mer enn brukbart nok. Disse er heller ikke spes. dyre (men man får heller ikke med stort av ekstrautstyr, da..).

Ellers ville jeg ha vurdert en Volkswagen Sharan (Seat Alhambra/Ford Galaxy -alt er "samme" bil, i alle fall til utseendet). Det er i alle fall en bil som egentlig er bygget som en personbil, men pga avgiftsreglene her i Norge også bygget om til varebil (grønne skilter).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte du 4x?

Hvis ikke fikk jeg tips om og kjøpe en Toyota varebil fordi de går og går. Og de Toyota bruker ikke masse bensin, i hvertfall ingen av de vi har hatt (og vi har hatt masse toyotaer :)) Du kan nok få de i diesel også:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4WD bruker vel litt mer drifstoff?

Titta litt på hiace og hiclass, men så at de hadde vegg imellom kupeen og bak. Hvordan er temperaturen bak der for hundene? Mulighet for oppvarming/avkjøling for de der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4WD bruker vel litt mer drifstoff?

Titta litt på hiace og hiclass, men så at de hadde vegg imellom kupeen og bak. Hvordan er temperaturen bak der for hundene? Mulighet for oppvarming/avkjøling for de der?

Du kan kjøpe vifte som kjøler ned. Per Olav skrev og etterlyste en slik vifte for noen dager siden.

Men, i de Hiace og hiclass som har sete bak er det ikke bestandig plate mellom bak og foran. Tror du kan fjerne denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Fordelen med varebil:

pakket.jpg

Men man få nå tak i vifter som kan monteres på take til noen 1000,- lapper, bilen er billig i drift, dem nye modellene har a/c og man kan kjøpe en bil med gitter istedet for pleksiglass.

Jeg får det meste i denne bilen, og jeg har mer enn nok plass til å bygge bur oppå her igjen.

En venn av meg har denne løsningen på varebil:

postisnyajuni.jpg

Er litt deilig å kunne ta ut alt og omtrent spyle bilen ned innvendig når den må rengjøres B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hva slags merke er bilen din Jeanette?

W.Caddy. jeg har en eldre modell. Men dem nye er med sidedør også (mye mer praktisk, og jeg har veldig lyst på!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Virka mye mer romslig innvendig enn forventet. :D

Ja den er ganske romslig, men jeg tipper du må ha litt lengre bur enn jeg har. Men bredden og høyden på buret mitt er nok greit til dine hunder også. (Bygger du buret opp så du kommer over hjulbuene så kan du ha bredere bur + du kan legge ting under.) Det negative er at du ikke kan legge ting forann buret med den bilen jeg har, men med sidedør så kan du plassere buret helt bak og utnytte tomrommet bak buret.)

*ønsker meg sidedør* :unsure:

(som du sikkert forstår: Skal du ha varebil så kjøp deg en med sidedør! Da kan du også ha 3 bur på "gulvet" og virkelig utnytte å ha ting oppå burene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

4 dører er et must. Aller helst 5 dører. Men det er det ikke så mange "pizza biler" som har (Yaris har det, men den får jeg nok av på jobben...).

Da har du:Renault Kangoo, nyere Caddy, Citroen Jumpy (er større en Caddy og kommer også som 3 seter).

Jumpy er meget god å kjøre, men ikke noe god å være passasjer i. Svigers har en slik, kunne godt tenkt meg den pga enda større plass. Akkurat nå ligger det en slik på Finn. gått 7000km, 2005 modell og Diesel. Prisen er 130.000 for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...