Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå bak hunden (stå under marsj)


Nokia

Recommended Posts

Har trent i i ukesvis på å kunne gå nært hunden og så bak den, men det går bare ikke. Hun snur seg uansett hvor langt fra jeg går, og uansett hvor korte steg jeg tar før jeg belønner henne.. Noen få ganger har jeg kunne gått kanskje 1 steg bak og av og til flere steg og, men så snur hun seg bare igjen neste gang. Det går jo helt fint å gå bak henne når hun sitter eller ligger, men altså ikke når hun står.. :wub:

Noen tips..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem, og klarte ikke å komme videre. Det endte til slutt med at jeg fysisk viste ham hva jeg ville. Jeg tok tak i ham og "stilte ham opp" og sa "stå". Om han flyttet seg så sa jeg "nei, stå!". Tok èn økt, så hadde han skjønt det, og han har skjønt det siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noe som fungerer i alle fall, problemet er bare at hun er veldig forsiktig av seg, og jeg vil helst ikke gjøre henne enda mer nervøs/redd (spretter lett unna hvis man er for brå med henne)

Du kan sikkert gjøre det "klikkerstyle" om du ønsker det, men da krever det at du er flink og ikke går frem for kjapt, men beveger deg rundt hunden i veldig små skritt om gangen. En annen ting jeg har fått for meg har en effekt, er hvordan belønningen deles ut. Om belønningen alltid kommer i front for hunden når den står, så er det lettere at den står i den retningen. Dersom den ser at du har belønningen i lomma eller i hendene, så har den lettere for å snu seg etter deg. Jeg kaster dermed altså alltid belønningen fremover når jeg er bak hunden, slik at jeg ikke trekker ham mer mot meg enn nødvendig. Om det egentlig har noen effekt er jeg ikke helt sikker på :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite NB... I bronsemerket og klasse 1 er det nye regler, man skal bare gå inntil hunden igjen etter stå under marsj øvelsen :wub: Hvis det er det som trenes mot.

Litt OT- men dette vet du helt sikkert? Fikk høre av noen (når jeg gikk på bronsjemerkekurset) at det kan variere. Og derfor MÅTTE jeg trene på det jeg å. Jeg sleit selv en del med dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite NB... I bronsemerket og klasse 1 er det nye regler, man skal bare gå inntil hunden igjen etter stå under marsj øvelsen :P Hvis det er det som trenes mot.

Å, det var bra du sa :wub: Skal man bare gå bak hunden og inn på siden, eller rett inn på høyre side?

Du kan sikkert gjøre det "klikkerstyle" om du ønsker det, men da krever det at du er flink og ikke går frem for kjapt, men beveger deg rundt hunden i veldig små skritt om gangen. En annen ting jeg har fått for meg har en effekt, er hvordan belønningen deles ut. Om belønningen alltid kommer i front for hunden når den står, så er det lettere at den står i den retningen. Dersom den ser at du har belønningen i lomma eller i hendene, så har den lettere for å snu seg etter deg. Jeg kaster dermed altså alltid belønningen fremover når jeg er bak hunden, slik at jeg ikke trekker ham mer mot meg enn nødvendig. Om det egentlig har noen effekt er jeg ikke helt sikker på :P

Det må jeg prøve (belønning foran)! :P Takk for hjelpen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg prøve (belønning foran)! :wub: Takk for hjelpen :P

Belønning foran var et must for min hund. Jeg brukte godbitskål noen meter foran han. Startet med å belønne så fort jeg hadde fått beveget meg kun få cm bak han uten at han snudde seg, og forlangte mer etter hvert.

Effektivt! Husk 80% regelen... :P

Edit. jeg brukte godbitskål bak når jeg skulle lære han stå, så viktig at selve ståen sitter godt, ellers er det lett for at bikkja siger forover med godbitskål foran. Skal du trene på begge deler, ville jeg trent stå for seg selv, uten å gå bak, og når den sitter så han stopper, ville jeg fått han i stå, og så satt frem godbitskål foran, før jeg gikk bak. Hvis du skjønte det...?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså først at man lærer inn selve stoppet, og etterpå å gå bak med skål foran?

Det må jeg prøve :)

Jepp, lære inn selve "stå" på kommando, da med godbit skål bak, lettere for at hunden bråstopper når forventning om belønningen er bakover.

Når dette sitter, godbitskål foran for å lære hunden å bli stående når du går bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres virkelig smart ut!

Takk for tipset :)

Må prøves ;)

Lykke til. Og håper du rekker det i tide.

Gi gjerne tilbakemelding om hvor vidt det funker for deg. Alltid morsomt å høre hvordan andre løser "problemer". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det var bra du sa :) Skal man bare gå bak hunden og inn på siden, eller rett inn på høyre side?

Man skal gå rett tilbake på hundens høyre side og hunden skal stå til dommer sier den skal sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT- men dette vet du helt sikkert? Fikk høre av noen (når jeg gikk på bronsjemerkekurset) at det kan variere. Og derfor MÅTTE jeg trene på det jeg å. Jeg sleit selv en del med dette..

Det forekommer at dommerene ikke har fått det med seg, men det skal ikke gå ut over deg som ekvipasje. Hvordan det gjøres i så tilfelle får du spørre de som har vært i situasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...