Gå til innhold
Hundesonen.no

Det store valget ... !

Cavalier&Collie

Recommended Posts

Tror nok tispe er et godt valg til dere siden det er førstegangshund :wink: Men kan jo hende dere må vente litt lenger enn hvis dere skulle hatt hannhund, da det som regel er lengre ventelister på tisper.

Hvor underligt.... her er der som regel flest der vil have hanner! Mystisk.

Alek: Som før anbefalet synes jeg du skal snakke med opdrætteren om det, hvis du er i tvivl da er der vel ingen grund til at sætte sig fast på en tæve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Hvor underligt.... her er der som regel flest der vil have hanner! Mystisk.

Alek: Som før anbefalet synes jeg du skal snakke med opdrætteren om det, hvis du er i tvivl da er der vel ingen grund til at sætte sig fast på en tæve.

Ja, jeg har snakket med oppdretteren og hun foreslo tispe :wink:

Mia: Nei, det går desverre ikke ann siden den er så sjelden. Alle i blir nesten plukka ut før du ser dem, etter hva oppdretteren synes dne passer til ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg er helt sikker på at du ikke vil angre på tispe, Cavalier&Collie :D Du får helt garantert en flott hund.

<Jeg er nok den personen som liker den største, kraftigste og den med sterkest psyke hos hund. Og helst av hannkjønn.

Dette gjelder alle dyr; store kraftige katter, herlige kraftige kaniner, kraftige viljesterke hingster (vallaker)..

Når man vet hvilket individ dette er, og er klar over hvilken "kraft" den kommer til å ha, så tror jeg ikke det skal være verre enn andre hunder/andre dyr. Men man som sagt være klar over hva man skaffer seg!

Eso var altså den tøffeste og største/kraftigste i kullet sitt på 11 valper Og det merkes nå!

Men flere sier vi passer veldig bra sammen. Han er sta og VIL gjerne ha det på sin måte - jeg er sta og SKAL ha det på min måte! Så da kan vi jo teste hvem som vinner av oss to når vi har små og store "diskusjoner", hihi..>

-Angående det der med sterk psyke. En tispe kan ha en meget sterk psyke! Bare så det er sagt! BC`er er ikke like harde i psyken som en kooiker, derfor ville jeg valgt tispe. En BC hanne er ikke hard i forhold til andre gjeterer. Det er sikkert fint med kraftige hunder, men man må tenke på det som er lurest, ikke penest [-X

Er enig med Mia_Cavalier. Jeg ville selv valgt en tispe som første hund :P Tror du blir kjempe fornøyd. Husk¨å være rask med bestilling når det er tispe. De er ofte mest etterspurt som nevnt over :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Angående det der med sterk psyke. En tispe kan ha en meget sterk psyke! Bare så det er sagt! BC`er er ikke like harde i psyken som en kooiker, derfor ville jeg valgt tispe. En BC hanne er ikke hard i forhold til andre gjeterer. Det er sikkert fint med kraftige hunder, men man må tenke på det som er lurest, ikke penest [-X

Jeg har ikke sagt at en tispe ikke kan ha sterk psyke, men jeg snakket om hva JEG likte best, nemlig hannhunder :P Tror på deg, og vet selv at tisper kan være like "sterke" som hanner, ikke noe med det..:P

Ang kraftige hunder. Selvfølgelig tenker jeg på det som er lurest, ikke det som er penest. Men når jeg selv vet hva en stor og kraftig hund ofte innebærer, så er det jo ikke noe som er bedre å kombinere de to delene. Man skal helst ikke synes sin egen hund er stygg :D

Når jeg snakket med oppdretteren, og hun spurte hvilken hund jeg var ute etter. Så sa jeg at jeg vet vel egentlig ikke, siden jeg aldri har eid hund selv før, kommer til å se på individene, ikke på kjønnet.

Men jeg sa også at jeg alltid har likt de som har vært størst, "tøffest" og mest livlig. Hun sa at hun regna med hvilken hund jeg kom til å falle for, men sa ikke mer om den saken.

Da jeg kom hjem til oppdretteren to dager senere, så riktig! Øynene mine traff Eso med en gang..

Selv om jeg ble helt besatt av ham, så ville jeg ikke bestemme meg for fort, så jeg studerte og spurte også om de andre valpene som var igjen. Men Eso var nok bare "ment to be" altså.. hehe..

Alt det jeg har skrevet er basert på hvilket syn JEG har, og gjerne vil dele med dere, ikke hva Cavalier&Collie skal velge. Men litt synspunkter fra alle kanter er jo bare sunt mener jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja, Cavalier&Collie. Den drømmen kan bli virkelighet den :P Dessuten er det vanskelig å få tak i Kooikere, så du kommer nok til å fort finne kjøpere :D... Det er litt morro med tispe.

Ina: Skjønner hva du mener :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...