Gå til innhold
Hundesonen.no

Lek med valp - sette grenser?

Sirup

Recommended Posts

Skrevet

Poppy får ikke lov til å leke og herje innendørs, men vi tar henne med ut og leker noen ganger om dagen. Vi leker litt dra-lek, springe-etter lek, og prøve-fange-strået lek.

I tillegg leker mannen ganske røft med henne, for at hun skal få utfolde seg, få ut energi, og bli vant til litt røff behandling (med tanke på barn etc). Han dytter henne lett overende på gressplenen, virrer med hodet hennes, og bruker generelt mye armer. Poppy elsker det, og er full av fart og liv. Når vi er ute og løs, kommer hun bort og oppfordre til leke, og hopper opp mot oss for å nappe i hendene.

Så gjør vi oss selv en bjørnetjeneste? Oppfordrer denne røffe leken, og bruk av armer i leken, henne til å bite og hoppe i lek? Eller er det vanlig valpeoppførsel. Allerede klarer hun å hoppe forbausende høyt, og jeg tenker jo litt på at hun blir tre ganger så stor som hun er nå.

Vi vil ikke ha en "porselensdukke-hund", men samtidig lurer vel kvinnen i meg på om Poppy vil leke like vilt med et barn (så sant hun ikke er livredd dem, da...). Bør vi lære henne at leken foregår på bakkenivå og ikke involverer hender og armer, eller er det greit å ture frem med denne litt røffe leken?

Skrevet

Det gjør ikke noe å leke litt røft med hunden, så lenge hunden kan avbryte når du ønsker det, og at hunden ikke tar helt av. Samboeren min har bestandig lekt hardt med hunden. Mens jeg liker det litt mer kontrollert. Det som har skjedd da, er at hunden ypper til herjing med samboeren istedet for meg, siden hunden vet at far er den man kan herje skikkelig med. Så er mor mer rolig lek og kos. hunder skiller. Og somregel skal også hunder være mer forsiktig med feks. barn. De kjenner hverandres styrker. Som med andre hunder. Hera herjer ikke like tøft med en liten hund som med en stor. Men bare pass på at dere ikke stresser hunden for mye opp, og at hunden lærer at nok er nok. Så er det bare å leke masse! :)

Og en annen ting. Vi ville ha en rolig hund innendørs, men hun får lov å leke inne fordet. Forskjellen er at vi avbryter når vi vil, og at hunden kutter ut og slapper av. At leken er på vår primisser. Og at hun ikke løper tulling frem og tilbake i stuen. Men å ligge på gulvet og bite og rulle med en gummileke er helt okei. Men hvis dere ønsker det sånn dere har bestemt, så er det ikke noe galt i at en hund ikke leker innendørs. Så lenge hunden får nok aktivisering ute.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jeg syns det er helt greit å leke og herje, men hos meg gjelder det visse ufravikelige regler. For det første; jeg bestemmer når det skal lekes. Jeg leker gjerne voldsomt med dytting, armer og bein og lar hunden jage mer før jeg snur meg og tar en liten kamp. Iblandt kaster jeg en gjenstand, iblandt tar vi en liten drakamp osv. Men regel nummer to er at når jeg sier "nå er det nok" er leken slutt. Og da er den det. Da roer hunden seg med en gang.

Men nå skal det sies at det er bare med meg hun leker voldsomt. Med andre er det så vidt hun vil løpe etter en ball, så min hund er kanskje ikke ett bra eksempel. Men jeg syns det er greit med lek og herjing så lenge det er du eller mannen din som tar initiativet og dere som sier når det er nok. Hvis ikke kan du få en hund som stresser og prøver å få igang en lek hele tiden. Og det kan bli slitsomt. Her er det også en regel for aldri lek inne. Inne er vi rolige. Det er ganske behagelig. Ihvertfall om man har stor hund. Jeg ville nok ille latt hunden min leke med barn heller hvis hun hadde villet det. Plutselig skjer det ett uhell selv om hun ikke er aggressiv er hun stor og tung. Men barn må gjerne kose og hilse, men ikke voldsom lek. Det skjer med meg.

Det er jo greit med lek, men kanskje man skal utnytte leken litt mer til f.eks. lydighetstrening? Hva med å trene innkalling og så leke når hunden kommer? Jeg syns også det er vel så viktig at hunden lærer seg å være rolig og slappe av ute sammen med dere. Og å gjøre andre roligere øvelser sammen. Hva med å trene litt søk?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...