Gå til innhold
Hundesonen.no

leke /lufte i barnehage


henrikke

Recommended Posts

Ja, nå kommer vi nemlig til essensen i diskusjonen. At man ikke skal være til bry for andre. Og hvorfor kan vi heller ikke prøve å få gjort noe med det? Altså plukke opp etter hunden sin (eller andres, som jeg faktisk kan prestere). Kaste posen i bosset (istedenfor nede på veien). Grunnen til at folk reagerer er selvsagt fordi ikke alle gjør det, men hvis holdningen kunne bedre seg hos mange hundeeiere til dette, så ville det være mindre problemer for andre? Eller er jeg totalt naiv nå, i at dette er en mulighet?

Hehe, vi kan starte en nasjonal "plukk bæsjen" kampanje eller noe, gå aktivt ut i nærmiljøet med knall rosa eller knall blå bæsjeposerflankert av Hundesonen.no... hihi... (ja, jeg er trett nå...)

Hadde folk endret holdningene sine i forhold til visse ting, hadde det selvsagt blitt mye bedre.

Men noen gir bare beng, og sånn tror jeg det kommer til å være (ref. diskusjon på Canis om båndtvang feks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Hehe, vi kan starte en nasjonal "plukk bæsjen" kampanje eller noe, gå aktivt ut i nærmiljøet med knall rosa eller knall blå bæsjeposerflankert av Hundesonen.no... hihi... (ja, jeg er trett nå...)

Hehe, den er jeg med på. Er selv en av de som finner på å plukke opp etter andre for at alt skal være "rent og pent" etter at hundene har lekt et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn at du ikke klarer å aktivisere bikkja uten å benytte deg av den lokale barnehagen DA synes jeg du skal revurdere hundeholdet.

:) Utrolig bra skrevet!!

Det hele løser seg vel selv hvis dere ser litt på ordet BARNEhage! Altså en hage for barn IKKE hunder, da hadde vel hett hundehage...! ;)

Hunder har overhodet ingenting i en barnehage å gjøre!! <_<

Jeg har selv 2 hunder, ingen bil eller lappen men jeg har da ingen problemer med å få trimmet/trent mine hunder.. Bare å bruke fantasien! :( (eller ha gode venner med hund og bil! :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Utrolig bra skrevet!

Det hele løser seg vel selv hvis dere ser litt på ordet BARNEhage! Altså en hage for barn IKKE hunder, da hadde vel hett hundehage...! ;)

Hunder har overhodet ingenting i en barnehage å gjøre! <_<

Jeg har selv 2 hunder, ingen bil eller lappen men jeg har da ingen problemer med å få trimmet/trent mine hunder.. Bare å bruke fantasien! :( (eller ha gode venner med hund og bil! :P )

Men har aldri hørt "barnelekeplass".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fremdeles ikke denne diskusjonen i det hele tatt!

Kanskje bare feber og influensa som gjør meg treg for tiden, men ser fremdeles ingen holdbare argumenter for at barnehager er greie lufteplasser for hund..?

En barnehages inngjerede uteområde er privat tomt. Ergo holder man seg unna.

Noen kan gjerne argumentere at hvis den "er så himla privat, så får de låse i helgene" - noen sier de må sette opp skilt med "hunder forbudt" - betyr det at dere pleier å trimme pelsene deres løse i alle hagene til naboene som ikke har enten skilt eller lås på hagen??

Jeg håper virkelig ikke vi får et slikt samfunn hvor man må låse ned alt for å unngå at folk tar seg til rette på privat tomt! Om man prater med ledelsen i barnehagen og får tillatelse til å bruke uteområdet feks på lørdager hvis man plukker opp etter seg, så er det selvsagt greit, men å ta seg til rette på privat tomt uten å prate med eierne er forkastelig.

At man så drar frem enten at feststemt ungdom og flaskeknusere er værre - ja, hva i alle dager har det med saken å gjøre? Det blir som å si at siden enkelte gjør innbrudd i Nokas og stjeler milioner, så må det da være greit at jeg stjeler en tank bensin i ny og ne på min lokale stasjon - det er jo mye værre å ta nokas... :rolleyes:

At noen også tar frem at lyd fra unger er en plage, og at man dermed nesten "fortjener" litt ekstra rettigheter som plaster på såret, sier litt om navlebeskuelse. Velger man å bosette seg i et boligfelt med unger, eller i nærheten av en barnehage, så velger man det - ingen tvinger noen som helst til å bo på en bestemt plass, og om man ikke trives i sitt eget nabolag kan man alltids selge og flytte.

Jeg mener absolutt ikke at huner er noe "fy og fysj", men jeg mener at man som hundeeier har et ansvar for å i minst mulig grad plage omverden med sitt hundehold. Hvis ikke snart flere hundeeiere skjønner dette, kommer hundefientlige mennesker i maktposisjoner i samfunnet snart finne på flere begrensninger i lover, kommunale vedtak og lignende. Helt garantert. Det er opp til oss selv hva vi ønsker oss.

Ellers veldig enig i innleggene til Bardmand, Alucinor, Margrete (som egentlig sier alt som trenger å sies) og 2ne, Ricco og Belgierpia (som alle tre sier ting kort og treffende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv 2 hunder, ingen bil eller lappen men jeg har da ingen problemer med å få trimmet/trent mine hunder.. Bare å bruke fantasien! :) (eller ha gode venner med hund og bil! :( )

Hehe, ja du er god på skaffe deg venner med hund og bil ;)

Eneste "argumentet" for å lufte hunder i barnehage er vel latskap? Slippe å mosjonere bikkja, og heller kunne sitte greit på en benk og glo på bikkjene løpe løs...

mm, tanken slo meg å, Nirm.

Sommer - sykkel, svømme, gå. Vinter - ski, spark, gå (med/uten brodder). . Høst - sykle og gå. Vår - ski der det fortsatt er snø, sykle på bar bakke, gå. Noen tips til høsten, vinteren, våren for de late som ikke orker å aktivisere bikkjene sine på skikkelig måte.

Venter også på svar på gode argumenter jeg.... men som Nirm sier, de kommer neppe.

Til deg som synes møkk i sandkassa var fint, fordi da ble det så greit å bygge i høyden :P Kattedritt er faktisk farlig for gravide, toxoplasmose er det noe som heter. Bæsj generel er fult av bakterier, og jeg har annet å gjøre enn å ha sjuke unger hjemme annenhver uke fordi noen av dere synes det er greit med bæsj i sandkassa (men drar gjerne på legevakten om de faller ned fra et tre)

Ang det utrolig slette argumentet om at noen er værre enn dere. Det blir tatt like alvorlig om ikke mer. Diskusjonen dreier seg faktisk om hundelufting i bhg. Ta opp narkomane/fylliker/ungdom i en annen diskusjon.

Dette med at man ikke har råd til å flytte i hus med hage, like dårlig. Luft bikkja, se over for tips og råd. Jeg har heller ikke hage, men bikkjene mine klarer seg bra.

Til deg som ikke kan dra til fjells om vinteren, men om sommeren (mulig misforstått), kjøp deg lykt.

Jeg bruker skolegårder til trening, MEN da har jeg spurt rektor om det var greit først. Jeg fikk klar beskjed om at møkk fører til utkastelse. Så jeg rydder etter andre, så jeg får beholde treningsplassen. Så kanskje en ide, spør om dere får lov, kanskje dere får argumenter for hvorfor de ikke vil at dere skal være der.

Nå skal jeg gå over til naboen som er borte, han har slik en stor fin hage. Aner ikke helt hvor respekten tok veien, jeg ble oppdratt til å ha respekt for andres eiendom.

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå kommer vi nemlig til essensen i diskusjonen. At man ikke skal være til bry for andre. Og hvorfor kan vi heller ikke prøve å få gjort noe med det? Altså plukke opp etter hunden sin (eller andres, som jeg faktisk kan prestere). Kaste posen i bosset (istedenfor nede på veien). Grunnen til at folk reagerer er selvsagt fordi ikke alle gjør det, men hvis holdningen kunne bedre seg hos mange hundeeiere til dette, så ville det være mindre problemer for andre? Eller er jeg totalt naiv nå, i at dette er en mulighet?

Om ikke totalt, så i hvert fall ganske naiv (siden du spør). Om det oppdages hundebæsj i en barnehage, og noen ser at du bruker barnehagen til å ha hunden din løs - tror du noen kommer til å tro deg når du sier at hunden din aldri har bæsja i barnehagen, eller at du alltid plukker opp?

Hehe, vi kan starte en nasjonal "plukk bæsjen" kampanje eller noe, gå aktivt ut i nærmiljøet med knall rosa eller knall blå bæsjeposerflankert av Hundesonen.no... hihi... (ja, jeg er trett nå...)

Sorry, det har vært prøvd. Vis meg én "holdningskampanje" av noe slag som har hatt bevisbar og varig effekt på folks atferd, så skal jeg slutte å le når jeg hører ordet.

Jeg fatter fremdeles ikke hvorfor jeg diskuterer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i grunn ikke at argumentet om å løpe fra seg hverken sommer eller vinter er holdbart heller jeg da...

Hva med langline da folkens?

Hadde alle hundeeiere vært flinke til å plukke opp møkk, hindre bikkja i å tisse ned lekeplasser etc, hadde det ikke vært noe problem. Men i tilfellet trådstarter beskriver, kom det plutselig opp ett skilt, så faren for at alle som har vært der ikke har vært så flinke til dette er vel til stede....?

Det handler litt om å ikke være til bry for andre. Hunder står ikke høyt i kurs i Norge og det er jammen ikke rart, så mye rart man kan se rundt om.

Bare se hvordan det ser ut etter en utstilling. Det er ofte på idrettsbaner o.l der barn ferdes til daglig, møkka blir ikke plukket opp der, hva får dere til å tro at ALLE plukker opp møkka når det skjer i en barnehage? Og at folk ikke lar bikkjene pisse på huskestativer, sandkasser o.l er i hvert fall bare bullshit. Tydelig spor etter det på lekeplassen her jeg bor i hvert fall.

Alle plukker ikke opp møkka etter seg nei, men hvorfor skal de som faktisk gjør det bli straffa/uglesett.

Har gått mye rundt på feltet med hunden når det har vært snø, og en av de verste stedene med hundemøkk er en gang/sykkelsti som det går masser av skolebarn på. Og det er ikke snakk om at det ligger en liten fis i brøytekanten, men gjerne ti-tolv midt i veien. Samt fulle brøytekanter med møkk. Er ikke så veldig gøy å gå der med hunden en gang. Selv om jeg plukker opp aldri så mye møkk, så er det fortsatt noen som faktisk ikke gidder å plukke opp etter seg og så ser det like ille ut en dag senere. Det er folk som dem som gjør at hundefolk får et dårlig rykte. Vi har til og med snakka med velforeninga om å få satt opp flere søppeldunker og noen hundeposedispensere på den strekka det er verst. Har ikke skjedd noe enda, så får vi se da.

Og hunden min får ikke tisse på huskestativer og andre lekeapparater på samme måte som jeg ikke lar han tisse på agilityhindera når vi er å trener. For meg er det en selvfølge å passe på at hunden min ikke gjør det. Og jeg vil jo gjerne tro at andre hundefolk også gjør dette, med det er vel litt ønsketenkning.

Bruker et langt bånd når vi går i skogen og av og til flexibånd for at han skal ha litt å løpe på, men det er ikke nok. Selvfølgelig kan jeg kjøpe meg en langline på ca 50 meter og la han løpe ut, men problemet mitt er jo at han ikke bare løper rett fram og tilbake. Han løper nemlig helt villt. Noe jeg synes er helt greit fordi han koser seg når han gjør det. Ingenting er bedre enn en kjempeglad sliten hund. Jeg er ikke lat bare fordi jeg synes det er greit å slippe han i barnehagen en gang i blandt ( tre ganger siden februar ). Jeg gjør det fordi jeg vet at hunden synes det er gøy. Og det er ikke noen vanesak, det er bare for å gjøre litt ekstra stas på kveldsturen av og til.

Hvis det er sånn at du ikke klarer å aktivisere bikkja uten å benytte deg av den lokale barnehagen DA synes jeg du skal revurdere hundeholdet.

Det synes jeg er en dømmende uttalelse av en som ikke vet hvordan andres hundehold egentlig er. Du har ingen kjennskap til hvor mye mosjon andres hunder får. Heller ikke om de er sosiale, leker mye med andre hunder, driver trening eller er i god form eller ikke.

Selfølgelig er det trist hvis noen bruker barnehagen til privat luftegård for bikkja tre ganger om dagen hvor den kan tisse og møkke til uten at man passer på eller plukker opp. MEN å slippe hunden inn i ti minutter som et supplemang til all den andre aktiviteten som hunden får, ser jeg ikke på som et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en over her som forklarte de mente det var bra å ta med hund og barn ut på lekeplassen og la de leke sammen..

men det er vel ikke helt dette dreier seg om.??. At barn og hund sosialiserer er jo bra.. så lærer begge parter hvordan de skal behandle hverandre..

barnehagen er jo også et privat område da..

Sånn egentlig synes jeg hver eneste budel skulle hatt en slik inngjeret plass jeg som folk kunne slippt hundene sine så de fikk løpt litt.. siden det er bånd tvang nesten hele tiden...

her i østensjø bydel.. de legger jo rett til ski og alt.. de kunne tatt en liten del av skogen.. dette er snakk om bare en liten inn gjerdet plass.. Det er masse og ta av..

Ikke lufte hunden sin der.. men latt de løpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste "argumentet" for å lufte hunder i barnehage er vel latskap? Slippe å mosjonere bikkja, og heller kunne sitte greit på en benk og glo på bikkjene løpe løs...

Nå vil jeg si det at jeg pleier ikke å sette meg ned på en benk på en lekeplass mens hunden løper fra seg, og det var dagens tur (!). Langt i fra. Vofsen får en lang, god tur, men for å variere litt så har det hendt at jeg her sluppet henne på lekeplassen like ved huset vårt, hvis turen kun var i bånd.

Sommer - sykkel, svømme, gå. Vinter - ski, spark, gå (med/uten brodder). . Høst - sykle og gå. Vår - ski der det fortsatt er snø, sykle på bar bakke, gå. Noen tips til høsten, vinteren, våren for de late som ikke orker å aktivisere bikkjene sine på skikkelig måte.

(...)

Til deg som synes møkk i sandkassa var fint, fordi da ble det så greit å bygge i høyden :) Kattedritt er faktisk farlig for gravide, toxoplasmose er det noe som heter. Bæsj generel er fult av bakterier, og jeg har annet å gjøre enn å ha sjuke unger hjemme annenhver uke fordi noen av dere synes det er greit med bæsj i sandkassa (men drar gjerne på legevakten om de faller ned fra et tre)

Ang det utrolig slette argumentet om at noen er værre enn dere. Det blir tatt like alvorlig om ikke mer. Diskusjonen dreier seg faktisk om hundelufting i bhg. Ta opp narkomane/fylliker/ungdom i en annen diskusjon.

(...)

Til deg som ikke kan dra til fjells om vinteren, men om sommeren (mulig misforstått), kjøp deg lykt.

(...)

Nå skal jeg gå over til naboen som er borte, han har slik en stor fin hage. Aner ikke helt hvor respekten tok veien, jeg ble oppdratt til å ha respekt for andres eiendom.

Margrete

Ja, her var det mange gode råd, men igjen, og i hvert fall er det sånn for min del og sikkert for mange andre også, jeg slipper ikke hunden på en lekeplass fordi jeg må. Jeg gjør det fordi de er kjekt for hunden, den klarer seg fint uten at jeg gjør det, men jeg ser at hunden trives med det. Vi er ikke til bry for andre, vi etterlater ingen spor og da synes jeg det er greit. Dessuten synes jeg det er litt koselig å kunne ha med meg unger og hund på lekeplass sammen og la de leke litt, eller er det helt forferdelig?

Du nevner dette med kattebæsj, og forteller hvor giftig dette er, men er det ikke hundebæsj vi diskuterer?

Må få lov å trekke inn at andre er verre enn oss, for det er jo faktisk vi, hundeeierne, som tar støyten for det andre gjør galt, sånn r det i hvert fall for min del. Og når jeg går og plukker opp og nærmest renser lekeplassen "min" så er det jo ikke noe hyggelig å bli skjelt ut etterpå fordi jeg er "så frekk" og har hunden min med meg der av og til.

Grunnen til at det ikke er så enkelt å gå tur på fjellet om vinteren er jo det at det gjerne er litt ulent å gå på klink is, dyp snø eller i stummørke. Jeg går på fjellet om vinteren og, men det er ikke alltid det egner seg å dra langt til fjells for at hunden skal få strukket litt på beina.

Nå er ikke jeg en som notorisk går ned på lekeplassen for å lufte hunden, det har aldri hendt. Jeg er bare en av de som ikke går rundt og irriterer meg over en hver ting som foregår rundt meg. Av og til (ca 10 ganger i året) så lar jeg hunden(e) leke litt på lekeplass, eller jeg tar med meg hunden når jeg passer unger (uten å sitte der i timesvis akkurat). Jeg kan ikke forstå at det skal være så FORFERDELIG fælt, det står jo til og med på et skilt utenfor at kommunen inviterer til bruk av området, med bilde av hund og bruk pose.

Om ikke totalt, så i hvert fall ganske naiv (siden du spør). Om det oppdages hundebæsj i en barnehage, og noen ser at du bruker barnehagen til å ha hunden din løs - tror du noen kommer til å tro deg når du sier at hunden din aldri har bæsja i barnehagen, eller at du alltid plukker opp?

Sorry, det har vært prøvd. Vis meg én "holdningskampanje" av noe slag som har hatt bevisbar og varig effekt på folks atferd, så skal jeg slutte å le når jeg hører ordet.

Jeg fatter fremdeles ikke hvorfor jeg diskuterer dette.

Det er fint at du er positiv til en sånn kampanje, men alt hjelper litt "dessverre". Ingen ting hjelper dårligere enn at DU sitter og rister på hodet og ler av alle som prøver å bedre forholdene for seg selv og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du er positiv til en sånn kampanje, men alt hjelper litt "dessverre". Ingen ting hjelper dårligere enn at DU sitter og rister på hodet og ler av alle som prøver å bedre forholdene for seg selv og andre.

Jeg ler ikke. Jeg er ikke sikker på om jeg burde gråte heller. De som lufter hundene sine i barnehager bedrer i hvert fall ikke forholdene for hundeeiere generelt.

Om det inviteres til bruk av en lekeplass til også å lufte hunder, så er det vel greit? Det sier jeg ingenting på. Men det er IKKE greit å lufte hunder i barnehager, og jeg tror argumentene mot det har vært presentert grundig nok i denne debatten. Da skjønner ikke jeg hva annet man kan gjøre enn å riste på hodet og le (eller gråte) over de som fremdeles synes de er i sin fulle rett til å bruke andres private eiendom til hva de måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner dette med kattebæsj, og forteller hvor giftig dette er, men er det ikke hundebæsj vi diskuterer?

Bæsj generel er fult av bakterier, Skrev jeg. Generelt dekker det opp for det meste av dritt som kommer fra bakdelen på dyr og folk.

Resten gidder jeg ikke komentere. For jeg sliter litt med å forholde meg til at folk er så til de grader respektløse når det kommer til annen manns eiendom (inngjerdet). Jeg liker ikke tanken på at mine barn får i seg urin og dritt.

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæsj generel er fult av bakterier, Skrev jeg. Generelt dekker det opp for det meste av dritt som kommer fra bakdelen på dyr og folk.

Resten gidder jeg ikke komentere. For jeg sliter litt med å forholde meg til at folk er så til de grader respektløse når det kommer til annen manns eiendom (inngjerdet). Jeg liker ikke tanken på at mine barn får i seg urin og dritt.

Margrete

Ok, men er det noen her som synes det er greit å la hundene drite på lekeplass uten at man plukker opp etter seg da?

Og resten har du heller ikke giddet å lese, for da hadde du kanskje lest at det ikke alltid er snakk om annen manns eiendom, men kommunal eiendom som er åpen også for andre, og ikke bare unger i alderen 1-5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å ta stilling til om folk generelt burde få slippe hundene sine i barnehager, og alt det der. Men jeg kan jo svare for meg selv. For en stund tilbake var jeg på tur med Hera på kvelden, og fant ut at det var en fin idé å slippe henne løs i barnehagen nedi her. Barn var gått og lagt seg, og jeg passet på at alle portene til barnehagen var stengt, så hun ikke kom seg noen vei. Jeg fulgte med henne med øynene overalt hvor hun løp, så hun ikke skulle tisse eller bæsje noen steder (i så fall ville jeg ryddet opp).

Hera storkoste seg, og fikk løpe rundt og herje mens jeg fikk ta en pust i bakken (var rimelig sliten). Jeg tenkte at dette var en fin løsning, og at jeg må gjøre dette oftere.

På denne måten som jeg gjorde det, kan jeg ikke se at det skal kunne skade barna på noen måte. Ikke bæsjet eller tisset hun, ikke ødela hun noen stativer (er det i det hele tatt mulig?), og ikke gravde hun opp sandkassene eller noe. Barnehagen var akkurat den samme da vi dro, som da vi kom.

Angående allergi, så høres det litt fjernt ut at barn skal kunne reagere på at en hund har løpt på uteområdet deres? Det går jo hundrevis av hunder overalt her hvor vi bor, på alle gater og gresssletter, får disse barna allergiske reaksjoner der også? Det kan hende jeg tar feil, jeg kan ikke så mye om dette. Hvis det faktisk er sånn at barn kan få allergiske reaksjoner fordi en hund løp løs på uteområdet kvelden før, blir saken selvfølgelig en helt annen. Men hvis ikke dette er tilfellet, sliter jeg litt med å se hva jeg har gjort galt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Angående allergi, så høres det litt fjernt ut at barn skal kunne reagere på at en hund har løpt på uteområdet deres? Det går jo hundrevis av hunder overalt her hvor vi bor, på alle gater og gresssletter, får disse barna allergiske reaksjoner der også? Det kan hende jeg tar feil, jeg kan ikke så mye om dette. Hvis det faktisk er sånn at barn kan få allergiske reaksjoner fordi en hund løp løs på uteområdet kvelden før, blir saken selvfølgelig en helt annen. Men hvis ikke dette er tilfellet, sliter jeg litt med å se hva jeg har gjort galt? :)

Ikke vet jeg heller. Men det høres veldig ekstremt ut. Og vil jo egentlig tilsi at det eneste "fristedet" til barnet er i barnehagen, fordi det går jo hunder overalt ellers i gatene...... (ot, men kom plutselig til å tenke på episoden med "boblegutten" i Seinfeldt noen år tilbake siden :(;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men er det noen her som synes det er greit å la hundene drite på lekeplass uten at man plukker opp etter seg da?

Og resten har du heller ikke giddet å lese, for da hadde du kanskje lest at det ikke alltid er snakk om annen manns eiendom, men kommunal eiendom som er åpen også for andre, og ikke bare unger i alderen 1-5 år.

Tro meg jeg har lest, og jeg komenterer gjerne alt du skrev i ditt siste innlegg, men gidder ikke, siden jeg ser på argumentene dine som tomme.

Jeg ser på inngjerdet område som privat og ment til å brukes for et spesielt formål (komunal eller ei). Jeg ville ikke likt at unger tok seg inn på en inngjerdet agilitybane (de driter ikke der, men sliter enormt på appartene).

Respekt er stikkordet her. Respekt: "hensyn; pietet; tillit; vørnad; aktelse; anseelse; disiplin, ærefrykt"

EOD (end of discussion)

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å ta stilling til om folk generelt burde få slippe hundene sine i barnehager, og alt det der. Men jeg kan jo svare for meg selv. For en stund tilbake var jeg på tur med Hera på kvelden, og fant ut at det var en fin idé å slippe henne løs i barnehagen nedi her. Barn var gått og lagt seg, og jeg passet på at alle portene til barnehagen var stengt, så hun ikke kom seg noen vei. Jeg fulgte med henne med øynene overalt hvor hun løp, så hun ikke skulle tisse eller bæsje noen steder (i så fall ville jeg ryddet opp).

Hera storkoste seg, og fikk løpe rundt og herje mens jeg fikk ta en pust i bakken (var rimelig sliten). Jeg tenkte at dette var en fin løsning, og at jeg må gjøre dette oftere.

På denne måten som jeg gjorde det, kan jeg ikke se at det skal kunne skade barna på noen måte. Ikke bæsjet eller tisset hun, ikke ødela hun noen stativer (er det i det hele tatt mulig?), og ikke gravde hun opp sandkassene eller noe. Barnehagen var akkurat den samme da vi dro, som da vi kom.

Angående allergi, så høres det litt fjernt ut at barn skal kunne reagere på at en hund har løpt på uteområdet deres? Det går jo hundrevis av hunder overalt her hvor vi bor, på alle gater og gresssletter, får disse barna allergiske reaksjoner der også? Det kan hende jeg tar feil, jeg kan ikke så mye om dette. Hvis det faktisk er sånn at barn kan få allergiske reaksjoner fordi en hund løp løs på uteområdet kvelden før, blir saken selvfølgelig en helt annen. Men hvis ikke dette er tilfellet, sliter jeg litt med å se hva jeg har gjort galt? :)

Jeg kan heller ikke se hva du/vi har gjort galt, nei :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten synes jeg det blir feil å sammenlikne barnehager med andres hager. Barnehager ser jeg på som en offentlig plass, hvor alle har lov til å komme. Ingen ser surt på meg om jeg og noen venner sitter og husker i en barnehage etter at barna har dratt hjem. Det ville derimot vært rimelig frekt om vi gikk inn i naboens hage for å leke mens de var borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg jeg har lest, og jeg komenterer gjerne alt du skrev i ditt siste innlegg, men gidder ikke, siden jeg ser på argumentene dine som tomme.

Jeg ser på inngjerdet område som privat og ment til å brukes for et spesielt formål (komunal eller ei). Jeg ville ikke likt at unger tok seg inn på en inngjerdet agilitybane (de driter ikke der, men sliter enormt på appartene).

Respekt er stikkordet her. Respekt: "hensyn; pietet; tillit; vørnad; aktelse; anseelse; disiplin, ærefrykt"

EOD (end of discussion)

Margrete

Nei, smålighet og eiersykhet er stikkordet.

Ja, det blir jammen et fint samfunn; "det er mitt!", "der får ikke du gå!", "ikke trå på gresset mitt!" osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn at du ikke klarer å aktivisere bikkja uten å benytte deg av den lokale barnehagen DA synes jeg du skal revurdere hundeholdet.

Det synes jeg er en dømmende uttalelse av en som ikke vet hvordan andres hundehold egentlig er. Du har ingen kjennskap til hvor mye mosjon andres hunder får. Heller ikke om de er sosiale, leker mye med andre hunder, driver trening eller er i god form eller ikke.

Selfølgelig er det trist hvis noen bruker barnehagen til privat luftegård for bikkja tre ganger om dagen hvor den kan tisse og møkke til uten at man passer på eller plukker opp. MEN å slippe hunden inn i ti minutter som et supplemang til all den andre aktiviteten som hunden får, ser jeg ikke på som et problem.

En dømmende uttalelse?? Jeg skriver jo HVIS du ikke klarer å aktivisere bikkja UTEN å bruke barnehagen... De fleste har klarer jo det, så jeg skjønner igrunn ikke problemstillinga jeg....?

Skal like å se den agilityklubben som synes det er helt ok at barn bruker hindrene som klatrestativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal like å se den agilityklubben som synes det er helt ok at barn bruker hindrene som klatrestativer.

her spikker jeg fliser men : i såfall ville jo hindrene bli ødelagt.hva er det hunder ødelegger da om jeg tør spørre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...