Gå til innhold
Hundesonen.no

leke /lufte i barnehage


henrikke

Recommended Posts

Jeg skjønner ærlig talt ikke at dette kan være en diskusjon engang. Hundelufting i barnehage er totalt uakseptabelt. Om det er en kommunal eller privat barnehage har vel ingenting med saken å gjøre, uansett er ikke et inngjerdet uteområde ved en barnehage noe friområde! Det er som om jeg bygger en stor hundegård på min private tomt, og så kommer en nabo og lufter sine fire griser der i en time hver kveld når jeg ikke bruker den... Jeg hadde blitt sur ihvertfall.

mvh

HeliX

Helt enig. De fleste hundeklubber (tror jeg) har et inngjæret område. Da er det heller bedre å kjøre ett lite stykke å slippe de fritt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

jeg vil også kverulere litt, for den barnehagen har irritert meg lenge, en npest og en plage til tider,men hey, hunder, det er fysjom det...

Og hunder skulle etter din mening bli mindre "fysjom" når hundeeiere ytrer slike holdninger til barn og barnehager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke tenkt meg å slippe hundene løse i en barnehage for at de skulle få leke/lufte seg.(har faktisk ikke tenkt tanken engang)

Selv om de har fått gjort fra seg en annen plass først, så er det ganske normalt at de gjer mer når de får leke/herje litt.

Og her er vel ikke så få plasser i dette landet der man kan få luftet de at man må bruke en barnehage til dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En barnehage er et privat område, og de som eier den må kunne bestemme om det skal luftes hund der eller ikke. Selv synes jeg det er frekt og slippe hunden sin løs innenfor et privat område som er gjerdet inne om man ikke har eiers tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir jo akkuratt som om man skulle laget en diskusjon om hvorvidt det er lov å la hundene løpe løs i den inngjerede hagen til naboen det her...

hadde jeg hatt inngjerding rundt min stooore hage, og latt mine hunder springe inni der, så er ikke det , det samme som om at jeg hadde godtatt at alle andre hunder i nabolaget og omegn skulle slippes inn på mitt private område...

Er greit hvis man har en avtale med barnehage , skole, eller hva det måtte være, at man kan få lov å slippe hunden, hvis man tar opp etter seg, men jeg har ikke tenkt tanken en gang om å i det hele tatt gjøre det..

Vi finner oss andre steder å være løse :) Drar til hundeklubben eller noe, drar å bader. ett eller annet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er slitsomt og være nabo til en barnehage.

Men man har da så mange andre steder å lufte hunden sin, dersom den er ferdig luftet så skjønner jeg ikke hvorfor den må slippes i en barnehage for å leke?

Finnes det ikke parker høs dere hvor dere kan gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, barnehagen skal være åpne for unger som vil leke. Det er ikke så hyggelig å komme inn i barnehagen hvis 2 store hunder er der inne. Hvis hundene er løse, så er det heller ikke lett å følge med på hvor de går på do. Tissing i sandkassen feks; fysj, så ekkelt!

Jeg er helt enig, og synes det er helt greit at hunder ikke er tillatt på barnehagens område, enten det er for tissetur eller bare lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk er smålige i dette landet, at enkelte skal få helt anfall av at de ser en hund gående løs enten det er i barnehage/lekeplass synes jeg er lavmål.

Rett nedenfor huset mitt er det en stor lekeplass. Det er nesten aldri folk der og alle lekeapparatene er råtnet fra hverandre for mage år siden, det eneste som står igjen er en sandkasse og et huskestaiv. Har pleid etter tur a ta meg en sløyfe innom lekeplassen og latt hunden(e) springe litt rundt. Plukker selvfølgelig opp etter hunden(e) hvis den/de finner på å gjøre fra seg.

I det siste har vi blitt plaget av en nabo som har kommet bort og skjelt meg ut hver gang han har sett oss der. Han kommer bort og begynner å brøle til meg om alle bakteriene ungene som liksom skal leke der kan få i seg når det har vært hunder der som har fått gjøre fra seg. Og tenk hva som kom til å skje hvis en unge skulle finne på å spise snø med hundepiss (som var ett av min nabos argumenter). Ikke mange sykdommene som smitter mellom hund og menneske akkurat da, derimot har jeg sett folk der med unger som glatt har gått å pisset i buskene der med god hjelp av foreldre, snakker vi ikke om bakterier som er minst like farlig?! Alle jeg vet om som har hundene sine med på lekeplassen plukker opp etter hundene sine. Alltid. Jeg har aldri sett noe møkk der! Ja, bortsett fra sandkassen som er fylt til randen av katteskit. For det er det nok av i nabolaget, katter, de drysser jo rundt seg alle de farlige bakteriene! Eller hva med alle de andre dyrene? Fugler, mus, for ikke å snakke om alle insektene. Det blir mange bakterier det!

For ikke så lenge siden så jeg det var kommet opp et skilt fra kommunen utenfor lekeplassen: "Inviterer til hensynsfull bruk av området, vennligst bruk pose." Og, hva skjer, min nabo blir gal av raseri! For på skiltet er det i tillegg bilde av en person med schäferhund. Hehe. Og gjett hvem som satte ting i liv og røre for å få opp det skiltet? Det var naboen min og kona. De håpet vel på at det skulle stå "hunder forbudt" eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar alle her for gitt at hunder griser og skitner til??

Hvis den er så hilma privar, så bude de da låst i helgene sånn at ingen andre kommer inn der?

Ja, jeg har mye å si om den barnehagen, mend det vedkommer vel egentlig ikke saken annet enn at jeg er lett å skru oppfra før når det gjelder den.

Og nei, det finnes ingen parker og frislipp sentralt i Ullensaker kommune.Det er definert som en landbrukskommue og her er det beitedyr som er i sentrum, selv om de ikke holder til i setrale boområder.

Selv har jeg ikke tatt med henrik inn dit, men jeg må innrømme at jeg trener med ham i ballbingen som ligger et stykke unna.

Han er ferdig bæsjet, og får ike tisse inne i bingen.Er det ok da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar alle her for gitt at hunder griser og skitner til??

Hvis den er så hilma privar, så bude de da låst i helgene sånn at ingen andre kommer inn der?

Ja, jeg har mye å si om den barnehagen, mend det vedkommer vel egentlig ikke saken annet enn at jeg er lett å skru oppfra før når det gjelder den.

Og nei, det finnes ingen parker og frislipp sentralt i Ullensaker kommune.Det er definert som en landbrukskommue og her er det beitedyr som er i sentrum, selv om de ikke holder til i setrale boområder.

Selv har jeg ikke tatt med henrik inn dit, men jeg må innrømme at jeg trener med ham i ballbingen som ligger et stykke unna.

Han er ferdig bæsjet, og får ike tisse inne i bingen.Er det ok da???

Tar det virkelig ikke for gitt at hunder griser til :) Og det irriterer meg at folk tror/vil tro dette. Sannheten er vel egentlig mer at folk klarer fint å grise til uten hund! Vet ikke hvor mange ganger jeg har ryddet på lekeplassen (nedenfor huset mitt), plukket opp råtne planker med spiker i som er gjemt i gresset, ødelagte leker, flasker, rakettrester, diverse papir- og plastemballasje, bilutstyr og en gang en rusten sykkel. Og så skal folk klage over at det er en hund der av og til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ferdig bæsjet, og får ike tisse inne i bingen.Er det ok da???

Jeg synes ikke det. Områder der barn leker, kan vi hundeeiere godt holde oss borte fra, nettopp fordi det er steder der barn leker. Det har ikke nødvendigvis noe med hygene å gjøre for min del, men minst like mye med tilgjengelighet for de små tobente som bruker området. Og nei, det hjelper heller ikke at dere bruker bingen/barnehagen når det ikke er barn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, det finnes ingen parker og frislipp sentralt i Ullensaker kommune.

Istedet for å ergre deg over bråket fra barnehagen, hvorfor ikke bruke energien på å jobbe politisk mot å få ett eller flere slike områder i kommunen? Du har jo argumentene klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det. Områder der barn leker, kan vi hundeeiere godt holde oss borte fra, nettopp fordi det er steder der barn leker. Det har ikke nødvendigvis noe med hygene å gjøre for min del, men minst like mye med tilgjengelighet for de små tobente som bruker området. Og nei, det hjelper heller ikke at dere bruker bingen/barnehagen når det ikke er barn der.

små barn har lagt seg når jeg er der.

Er ikke noe politikk dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tider så kan vel hundefolk skylde seg selv når det gjelder fiendtlig innstilling mot oss? For slik som flere av oss turer frem med hundene våre, så forstår jeg godt at folk blir sure bare de ser en hund gå igjennom en leke plass.

Ikke alle er flinke til å plukke opp etter seg. Det er jo bare å tenke på hvordan det ser ut etter en utstilling....

Men om hunden driter eller ikke i denne barnehagen er egentlig ikke temaet synes jeg. Såpass respekt for andres eiendom at man spør først om man kan la hunden leke der, burde hundefolk vel ha? Barnehager er nå engang for barn. Og som sagt, så er det noen som eier dette området. Regner med at det er helt OK at folk kommer og lufter hundene sine i hagen deres da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart hunder og hundeeiere blir uglesett med slike uttalelser som enkelte av dere klarer komme med.

Nå står det en gang i loven at det er forbudt å lufte hunder i barnehage ol., lell klarer enkelte av dere å si det er helt greit. Dette gir jo et bra bilde av hundeeiere: Greit å bryte loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så kan jeg notere meg at det er den yngre garde som iriterer seg grønn over at vi mødre blir forbanna av å se hunder inne i bhg. Det er PRIVAT eiendom! Om den er komunal eller ei! Privat! åhhh kjenner jeg blir forbanna nå :) Respekt er en fin greie å ha med seg ut i den store verden. Jeg villle ikke sluppet bikkja mi inn i naboens hage fordi han var på ferie og han har gjerde rundt sin tomt, respekt for andres eiendom er det noe som heter. Ja gjentar meg selv, men det får dere jaggu meg tåle med den holdningen.

Mulig andre har sagt det før meg, jeg kom meg bare ned side en før jeg mistet kontrollen over hendene mine.

La oss ta et tenkt eksempel, eller behøver ikke å tenke heller. Hvordan ville dere har reagert om barn/ungdom klatret på deres ag. bane? Nå tenker pipa fikk en annen lyd. For deres greier kan bli ødlagt, det kan faktisk også bhg utstyret. Jeg har vært formann for en ag.bane og vi hadde et svare strev med å holde unger unna den banen. Og ja vi var drit lei de fordømte ungene som ikke kunne høre, eller deres foreldre som slapp ungene inn på vår private bane.

At det kom opp et skilt om at det nå var slutt på hundelufting, innenfor deres gjerder på privat eiendom, kan vel kanskje være at noen faktisk ikke har plukket opp etter seg.

Ikke rart vi får problemer som hundeeiere, når slike som noen av dere turer frem og gir jamt f. i andres eiendom!

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg har bodd på hjemstedet ditt i hele mitt liv jeg, Henrikke, og ikke hatt behov for å lufte noen av mine hunder i hverken barnehager eller ballbinger de 14 årene jeg har eid hund enda.. Vi pleide forresten å lufte våre hunder der dette feltet ditt er bygget før, kan jeg irritere meg over det på samme måte som du irriterer deg over at du har fått barnehage som nærmeste nabo nå da?

Litt OT, men jeg har vært på Hundesportens dag i Granåsen i Trondheim i dag, og det er helt utrolig hvor mye hundebæsj som ligger igjen selv der, hvor hundehold er i fokus, hvor det er en speaker som maser i tide og utide om å plukke opp og benytte seg av søplekasser (jeg har selv måtte kaste en bæsjepose noen så beleilig nok hadde "mistet" midt på gangveien i dag, søplekassa sto tross alt 20 meter unna). Det er nesten helt utrolig at noen kan "glemme" å plukke opp bæsj på sånne tilsetninger, det være seg som i Granåsen i dag, eller utstillinger og lignende ellers..

- Og med tanke på hvordan hundebæsj på nesten magisk vis tyter frem når snøen går, selv på der vi bor hvor det henger "hundelatriner" på annenhver lyktestolpe omtrent, så syns jeg egentlig at det ikke er det minste rart at hunder blir sett på som noe skittent.. Nei, jeg mener ikke at hunder er skitne dyr, hundeEIERE derimot, kan være rimelig ekle..

Det er fortsatt et fåtall som ødelegger for de mange, noen hundeeiere gidder ikke å ta opp dritten etter hunden sin, det får alle vi andre svi for! Akkurat som at dere hundeeiere drar alle barn under en kam, fordi dere har møtt 2 drittunger som ikke har lært seg å oppføre seg pent mot dyr..

- Og argumentet om at man neppe slipper hunden sin i naboens hage selv om naboen er på ferie i to uker, syns jeg var veldig bra.. Virker litt inkonsekvent å vise respekt for en nabos eiendom, og ikke en annen, bare fordi det tilfeldigvis er oppbevaringsplass for snørrvalper på dagtid..

Jeg tror forresten at Eidsvoll Hundeklubb har inngjerdet treningsbane ved klubbhuset sitt.. Et alternativ til ballbinger og barnehager, kanskje? Kan jo hende Nannestad Hundeklubb har noe lignende? Siri veit sikkert det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart hunder og hundeeiere blir uglesett med slike uttalelser som enkelte av dere klarer komme med.

Nå står det en gang i loven at det er forbudt å lufte hunder i barnehage ol., lell klarer enkelte av dere å si det er helt greit. Dette gir jo et bra bilde av hundeeiere: Greit å bryte loven.

Det er båndtvang fra 1. april - 20. august. Går du med hunden i bånd hele denne perioden eller lar du den løpe løs av og til? Det er jo et brudd på loven det og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er båndtvang fra 1. april - 20. august. Går du med hunden i bånd hele denne perioden eller lar du den løpe løs av og til? Det er jo et brudd på loven det og...

Jeg går med hundene i bånd. De får muligheten til å strekke ut og springe løs i vår inngjerede tomt på 3 mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går med hundene i bånd. De får muligheten til å strekke ut og springe løs i vår inngjerede tomt på 3 mål.

Hehe, ja klart det er lett å irritere seg over folk som lar hundene sine leke på lekeplasser, når du personlig har en 3 mål stor tomt. Ikke alle som har det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg noen gode grunner for at det er greit å lufte/leke i bhg og eller annen privat eiendom som ikke er deres, uten tillatelse. Så skal jeg holde fred.

Jeg har ikke tre mål tomt, men iriterer meg likevel. Personlig jobber jeg med dyra eller bruker en times tid på mosjon via sykkel eller gåing, så jeg slipper å sitte på en benk i bhg å se på at bikkjene rører på seg....

margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja klart det er lett å irritere seg over folk som lar hundene sine leke på lekeplasser, når du personlig har en 3 mål stor tomt. Ikke alle som har det :)

Jeg har heller ikke 3 mål innegjerdet tomt, men jeg tar hundene i bilen og køyrer en halv time kvar vei til hundeklubben og der får de springe fritt på innegjerdet område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt jeg..!

Jeg jobber jo i barnehage , og har faktisk tenkt tanken da jeg har hatt lyst til å sleppe hundene så de får løpt fra seg litt.. Men har liksom ikke gjort det.. er litt usikker på det.

Det er jo egentlig greit for de som er flinke til å bare la hundene løpe fra seg der..

Men hvem kan stoppe hunden sin fra å tisse inni der.. mange av hundene vil jo markere seg .. kommer automatisk.. Og det synes jeg er litt ekkel... med tanken på at ungene løper rundt der å tar på bakken, putter henda mi munn, spiser litt sand og ja..

Men det jeg tenker da... Enda en gang så er det de som ikke gidder å være ordentlig hunde eiere ødlegge.

Mulig at de nabone er flinke å passer på og slik.. Men det er noen andre som har luftet hundene sine der som ikke har vært så flinke.. Det blir vanskelig å holde de som ikke er så flinke unna da... og la de som er flinke få lov..

er ikke så flink å forkale men dere skjønner sikkert.

---

Jeg har dermed latt hundene mine løpe litt fra seg i en ned lakt park da.. der er de nesten ikke noe leke aparater igjen og huset brukes som møte sted for noe boretslag.. jeg har hørt da.. og de har ikke noe i mot det slik.. sett flere som har sluppet hundene sine sammen der ... siden det er gere rundt!

*Endret av moderator Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...