Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på fòr

giggi

Recommended Posts

Ja, vi er jo på jakt etter en hund. Og har tenkt litt på å ha hund på fòr.

Det eneste pro0blemet er at je ikke er helt sikker på hva det innebærer ;)

Så jeg lurte på om noen hadde vært så snille og forklare meg litt?!?!?? "Takk" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva slags avtale du gjør, da. Noen er jo forverter for hundene til blindeskolen og har en type avtale. Noen er forverter for hunder til private oppdretter, med individuelle avtaler.

Vi er forverter privat for en tispe som vil bli vår etter to kull. Nå er det en rekke omstendigheter som gjør at hun sansynligvis ikke skal brukes i avl, så da er jeg neimen ikke helt sikker jeg. Nå har vi et åpent forhold til "vår" oppdretter, så avtalen er ikke så veldig formell. Men jeg anbefaler deg å ha en skriftlig kontrakt med gjensidige forpliktelser.

F.eks så betalte oppdretter HD røntgen for Fibi, mens jeg tar de daglige utgiftene, også evt. dyrlegeutgifter. Utstillinger er det oppdretter som står for. Dvs. hun melder på etc. Vi tar med hund, nystelt og vakker ;)

Har nok hørt om noen uheldige foravtaler, så det lønner seg nok å holde litt på formalitetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forvert for en hannhund, og da skal oppdretter ha 3 parringer på han.

Oppdretter betaler diverse utgifter som har sammenheng med avl og slik, mens jeg betaler vaksiner, for og slike ting. Jeg skal stille hunden 3 ganger, da jeg betaler alt, og etter disse deler jeg og oppdretter på det.

Om hunden ikke egner seg til avl, så blir hunden min etter to år. Og parringene skal brukes innen 3 år. Sprangpengene og valpepengene får oppdretter.

Det er noe av det samme med tisper, men da ofte et eller to kull på tispen. Og så skal oppdretter ha tispen hos seg etter parring og at valpene er født og levert. Ellers tror jeg det er noenlunde likt mellom forvertsavtale mellom tisper og hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange forskjellige avtaler, men det som er viktig er at en fôravtale ikke skal være ugunstig for fôrverten.

Har selv vært fôrvert, og har nå tre fôrtisper. Man kan ha en helfôravtale, der de får hudnen gratis, har den som sin egen på alle måter, og oppdretter har to-tre kull. Hørte om noen som forlangte 5 kull også, så vær obs. Må jo anta at 5 kull er ugunstig for fôrverten... (og kanskje også hunden?). Noen har også halvfôravtaler, hvor forvert/kjøper betaler halv pris for hunden, og oppdretter har et kull. Oppdretter betaler vanligvis alle utgifter i forbindelse med parring og fødsel. NOne har også avtaler om at fôrverten kan ha valpene hos seg, men det må jo være om de virkelig ønsker det, og kan ikke være noe oppdretteren pålegger deg (som jeg også har hørt om) Så sjekk nøye, hold tunga rett i munnen, og ikke inngå avtale med noen du ikke føler at du kan stole 100% på. Få evt referanser fra andre valpekjøpere og fôrverter, så vet du litt mer om hva du går til.

Mvh

Lisbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...