Gå til innhold
Hundesonen.no

Om hundeeieres oppførsel


grethe

Recommended Posts

Ja, denne gangen handler det om hundeeiere.

Jeg blir litt oppgitt!

Var ute med bikkja mi i dag, og vi har et problem som går ut på at han ikke takler synet av en annen hund. Ergo ber jeg andre eiere kalle inn hundene sine som går løse, etc. Det regner jeg stort sett med at går greit, når jeg forklarer situasjonen.

I dag: en eier kommer tuslende med hunden sin, som er løs. Jeg ser han ikke har tenkt å kalle den til seg, men lar den gå mot min.

Greit så langt, forsåvidt.

Jeg: hei, hunden min er en liten bråkmaker, kan du kalle inn hunden din? (noe slikt)

Han: Fido, kom her - KOM her.

Fido lystrer ikke.

Han: neida, dette går så fint så.

Nå har hunden rukket å komme bort, hunden min har gitt alle signaler om at det kommer til å skje noe, og det smeller selvfølgelig. Jeg har ham jo i bånd, så det går greit.

Han: hva ER problemet med han????

Jeg: han er en omplassert tenåring... Jobber med saken.

Han: hmf, sånt har jeg aaaaaldri opplevd før!!

Jeg: *sukk*

Altså - jeg vet det ikke ser bra ut, men når jeg høflig og ordentlig forklarer problemet og ber ham fjerne hunden sin, hvorfor i all videste verden trosser han dette og gir ****?

Dette gjelder ganske mange - det er ikke første gang. Det må da vel gå an å respektere andre folk, og ihvertfall stole på at de kjenner sin egen hund? Det ødelegger en hel masse at han får slike opplevelser, og jeg blir utrolig oppgitt når JEG får ''kjeft'' eller sure miner i en slik situasjon.

Et lite hjertesukk bare... Og en bønn om å respektere andres hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så utrolig respektløst! ikke bare det, men ulovlig å! det er jo båndtvang nå!

skjønner ikke at noen folk kan være så egoistiske jeg! og i tillegg skylde på deg etterpå! :rolleyes:

du gjorde ihvertfall ikke no galt i denn situasjonen! ikke slik jeg forstod det ihvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig helt ufattelig, om man går med 1 eller 2 eller 6 hunder og faktisk t r e n e r, så har en del folk null respekt? Blir sånn

"Hei, du jeg trener litt her kan du være så snill å ta med din og gå forbi der borte?"

-"Huh?"

Snakke pent funker sjeldent, da funker det bedre å ta styring, si fra og heller bli sett på som en bitch :) Så unngår man i hvert fall at hundene lider under andres manglende bruk av vett og folkeskikk.

"Ta hunden i bånd og gå der, jeg trener her. Takk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært litt interessant å hørt hvorfor folk tenker som de gjør i slike situasjoner, hvis det er noen her inne som er av typen som mener at alle hunder skal treffes, uansett hva eieren mener...

Tonen i disse innleggene er kanskje ikke den beste for å invitere ti debatt, men dette er så idiotisk at jeg ikke klarer å leke høflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, en vrien situasjon..er nok mange "rare dyr i skogen"...dessverre. Men for å komme med et forslag...hva med å kjøpe deg et markeringsdekken som en bruker på rundering og felt? Da er det i allefall visuelt synlig at du driver og jobber/trener med hunden?... bare et forslag :)

Lykke til med tenåringen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært litt interessant å hørt hvorfor folk tenker som de gjør i slike situasjoner, hvis det er noen her inne som er av typen som mener at alle hunder skal treffes, uansett hva eieren mener...

Tonen i disse innleggene er kanskje ikke den beste for å invitere ti debatt, men dette er så idiotisk at jeg ikke klarer å leke høflig.

De fleste her på hundesonen, vil vel vise hensyn til andre hunder, går jeg ut fra.... Men det er nå litt ok å lese innlegg fra folk som har opplevd lignende episoder som en selv, da. :P Her i gården jobber vi med passering hele tiden. Passering av sykler og unger og slikt er rimelig under kontroll nå, hvis de ikke kommer så brått på at vi skvetter begge to, da hender det at vi har et lite utfall både den ene og den andre :) .

Passering av andre hunder, ser ut til å være en større nøtt og knekke! Fibi begynner nå å bli flink til å sette seg bak meg, hvis en møtende hund ikke respekterer hennes dempende/avvisende signaler. Dette har hun funnet på helt av seg selv, og jeg syns det er kjempefint av henne å overlate til meg å ordne opp, istedenfor å tøffe seg! Men her er det også maaaange unntak, selvfølgelig.

Jeg har noen naboer borti gata her, som alltid lar tispa si gå løs. (En stor blanding av noe slag) Hun går også noen meter foran dem, slik at det ville vært meg som evt. måtte gi den hunden kommandoer, hvis vi skulle møte den. Det er jeg lite interessert i, så jeg har rett og slett snudd et par ganger, når jeg har sett dem, men før Fibi har sett dem.

For et par dager siden traff jeg eierne uten hund og stoppet dem, for å høre litt om hvordan hunden var og forklare hvordan min var og at hun kunne finne på å invitere til bråk ved passering. De var selvfølgelig kjempehyggelige og skulle ta hunden sin til seg når de møtte oss! Vi hadde også en lang prat om å arve hunder med traumer i bagasjen og hvor mye ekstraarbeid det ble. De hadde mange erfaringer som lignet på mine og hadde måttet returnere en omplasseringssjæfer som ble for mye for dem!

Det var jammen godt med en erfaring på hyggelige, hundekloke folk, for det er veldig mange korttenkte hundeeiere der ute. (Særlig de med flexibånd!) Svosj svosj! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, en vrien situasjon..er nok mange "rare dyr i skogen"...dessverre. Men for å komme med et forslag...hva med å kjøpe deg et markeringsdekken som en bruker på rundering og felt? Da er det i allefall visuelt synlig at du driver og jobber/trener med hunden?... bare et forslag

I den situasjonen jobbet jeg ikke med ham, vi var bare på vei hjem. En helt vanlig passeringssituasjon på gata, altså. :)

Jeg skal faktisk teste ''luseløgnen'' neste gang jeg ser tendensen til denne type eier. Tipper det blir en litt annen reaksjon når det er dem selv det kan gå utover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bikkja mi har lus, du burde kanskje holde din unna dersdom du ikke vil ha det på din også ..."

Dette setter som regel fart i ræva på folk.

Haha, skal huske på det jeg ihvertfall hvis vi treffer på noen innpåslitne folk ;)

Er skikkelig irriterende med sånne folk. Møtte nettopp på en Rhodesian Ridgeback (hann) uten bånd i et båndtvangsområde. Og han er selvfølgelig kjempeintressert i Tjorven, som er i bånd og prøver å trekke seg vekk. Ender med at jeg må be dama om å kalle inn hunden. Heldigvis ble det ikke noe mer bråk med det den gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg kunne glemme det med lus! ;) Fibi hadde virkelig lus her og det var noen fredelige dager fra jeg skjønte det og til all lusa var vekk! Traff en dame i skogen som sa det tok fjorten dager fra hun fikk de dråpene og til all lusa var borte. Det tok igrunnen to (kanskje fordi det ikke var så mange), men jeg brukte luseunnskyldningen en uke til! Effektivt og greit! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne mennesker er utrolig irriterende! ;)

Trente Lita en gang da det kom en hund løpende mot oss, jeg ba eieren om å ta han inn siden vi trente. Hunden hører jo seff ikke etter og kommer spurtende og skal leke. Jeg tar han i halsbåndet og lemper han vekk, ikke hardhent men flytter han vekk. Dama eksploderer fordi jeg tar han i halsbåndet! :rolleyes: Så det endte med at jeg ble skjeldt ut fordi hun ikke hadde kontroll på hunden sin......... ;) Men jeg stod vel ikke å tok i mot dritten for å si det sånn...! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en litt merkelig opplevelse oppe ved Nøklevann i dag. Jeg satt litt uttafor "hovedveien" og ventet på en venninne. Fibi og jeg koste oss med å se på alle syklene og ungene og hundene som passerte. Plutselig hørte jeg: BRRUUUNO BRUUNOOOO. Det hadde akkurat gått forbi noen med et par hanbikkjer, så jeg kunne tenke meg at denne Bruno var på vei mot dem uten bånd! Ganske riktig, Bruno (en gedigen labrador)braste rett inni flokken med mennesker og hanbikkjer og ble ganske raskt hanket inn av en nokså vred Brunoeier. ;)

Det viste seg at Bruno med eier gikk tur med en tollereier venninne av meg (eller egentlig av Ane). Tolleren var ikke med, men de stoppet og pratet litt og Fibi var jo overlykkelig over å treffe et menneske hun kjente.

Det datt ut av meg (litt sånn humoristisk) at det ikke alltid er at innkallingen sitter, nei. Bruno var nå i bånd og dro som en gal for å komme til og få hilst på Fibi som overså ham totalt. Dama som dro i andre enden av båndet til Bruno, svarte at han egentlig var kjempelydig og konkurrerte i jakt. Han var bare så glad! Så fint!

Fibi er også egentlig kjempeglad i barn og sykler. Bare ikke akkurat når de går forbi! ;) Unnskyld, men det spiller da ingen rolle hva de egentlig kan, hvis de ikke gjør det når de skal! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bikkja mi har lus, du burde kanskje holde din unna dersdom du ikke vil ha det på din også ..."

Dette setter som regel fart i ræva på folk.

Den har jeg også brukt! Funker supert på dem som ikke har god innkalling på de løse hundene sine. Man ser bare frykten lyse i øynene dems!

Faktisk funker den bedre enn å si at hunden min er agresiv og flyr på andre hunder. (brukte den en del når jeg trente den gamle flatten min, selv om hun var snill som et lam)

Det jeg ofte fikk høre var da: "jammen min hund er så snill den, den har fått mange mannevonde hunder til å snu i tankegangen sin og bli gode igjen.."

jadda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"jammen min hund er så snill den, den har fått mange mannevonde hunder til å snu i tankegangen sin og bli gode igjen.."

jadda...

Jeg får den når jeg sier at min er redd for andre hunder også - jada, Mia blir kjempemye tryggere av at en overivrig puddel (det er de jeg stortsett møter) hopper opp på henne og slår etter henne med poten.

Skal prøve lusen neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jammen godt med en erfaring på hyggelige, hundekloke folk, for det er veldig mange korttenkte hundeeiere der ute. (Særlig de med flexibånd!) Svosj svosj! ;)

Hva menes med den flexibåndkommentaren på slutten der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jo alltid hunden min i bånd/langline, og har et sted jeg trener nesten hver dag, Der trener jeg for det meste på innkalling, (selvom det bare ser ut som om jeg leker). Men denne gangen, så skulle jeg kneppe av båndet og sette på langlina.

Tror du ikke ei med boxer kom mot meg (vet godt hvem det er), også spør ho høflig: "kan de hilse..." Men jeg svarr høflig tilbake: "det passer ikke akkurat nå, for jeg skal trene", og forklarer at han blir så vill (og veldig vanskelig å trene med etterpå)(greit det er litt ekstra trening i det, men ikke alle dager jeg vil ha det sånn, mest når jeg trener i klubben holder det for oss)...

Men Neida, ho svarer frekt tilbake: "dett`a har`n godt a`!" og slipper den gale (små ville) boxern rett bort til rex... "Jaja" tenkte jeg. "Der gikk den treningsøkta rett i dass..."

Og det gjorde den også.

Jeg har jo tross alt en unghund, og jeg må trene sinnsykt mye med han. og da hjelper det ikke med en annen hund når jeg egentlig vil trene for meg selv... Selvfølgelig er det greit med masse forstyrrelser, men jeg må trene litt alene også, og med andre hunder trener jeg med i klubben der folk faktisk forstår hverandre (nesten da).,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med den flexibåndkommentaren på slutten der?

Sånn som jeg oppfatter det (og ut av mine erfaringer med det), så er det et makkverk å bli "påtvunget" hilsing med folk som har pelsene sine i flexibånd. De slipper ut fullstendig lengde, og det blir er sammensurium uten like.. noe makkverk rett og slett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Neida, ho svarer frekt tilbake: "dett`a har`n godt a`!" og slipper den gale (små ville) boxern rett bort til rex...

Det er så frekt at jeg kunne vært tilbøyelig til å bli voldelig i slike situasjoner... :wallbash: :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg oppfatter det (og ut av mine erfaringer med det), så er det et makkverk å bli "påtvunget" hilsing med folk som har pelsene sine i flexibånd. De slipper ut fullstendig lengde, og det blir er sammensurium uten like.. noe makkverk rett og slett..

Jepp. Jeg kan stå i veikanten med Fibi i "sitt" og si pent til passerende hundeiere at hundene ikke skal hilse. "Neivel" sier de og svosj så er bikkja deres bortpå min likevel, og der spretter selvsagt rompa hennes opp og det var den treninga! Jeg hater flexibånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...