Gå til innhold
Hundesonen.no

Leter etter noe spiselig


Djervekvinnen

Recommended Posts

I den siste tiden har hunden min vært utrolig opptatt av å snuse overalt for å finne noe å spise. Virker som at det er det som er viktigst for henne på tur. (altså når hun er løs) Løper omkring med nesen i bakken, og plukker opp ting og tang som hun slafser på. Det er ikke veldig ønsket siden hun har så sensitiv mage og lett får diare. Derfor sier/roper (kommer an på hvor langt unna hun er) vi strengt Nei hvis hun begynner å spise på noe, og rykker i langtauet hvis vi når tak i det..

Men det virker som at jo mer uønskelig det er, jo mer har hun lyst å finne noe å spise. Og gjerne da løper utenfor rekkevidde for oss. Spesiellt i fjæra er det mye dritt å finne.. Dette at hun lukter sånn, gjør henne veldig opptatt og hører ikke når vi roper. I skogen også leter hun etter litt dyrebæsj eller noe annet som lukter. Hun fant jo faktisk menneksebæjs som hun måtte ta et jafs av- :) Så dette gjør oss utrolig fustrerte, for vi vil ikke at hun skal finne alt mulig slags ting å spise.

Hun lukker ørene og løper omkring i sin egen verden. Inkallingen blir dårlig og hun hører ikke etter lengere. Jeg straffer henne ikke hvis hun er utenfor rekkevidde, men roper evnt. løper motsatt vei, men når hun har spist seg ferdig kommer hun. Jeg roser henne da, (selv om jeg er sinna). Men får jeg tatt henne på fersken tar jeg i nakken og sier fy. (sjeldent, siden hun bare løper avsted når jeg kommer)

Må jeg bare akseptere dette og la henne få spise det hun vil? Eller hva kan jeg gjøre?

Edit: dette har kommet sånn plutselig med tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, høres ut som om det for henne blir mye god oppmerksomhet ved denne ulydigheten. Jeg ville forsøkt å rost henne utelukkende når hun er i nærheten av dere og søker kontakt.

Flott at du roser henne når hun endelig kommer, men siden hun da tillater seg selv å spise bæsjen eller annet møkk ferdig først, så ville jeg strengt tatt tatt imot henne på en hyggelig måte, men ingen super jubling. Da forteller du henne at hun ikke trenger å komme umiddelbart men når det passer frøkna :)

Hvis dette er noe som plager deg, så skal du vel strengt tatt ikke finne deg idet. MEN, du må jo finne ut hva du kan gjøre for å få dette stoppet. Hva med å holde henne nær i kobbel en god stund fremover slik at det er lettere for deg å rose henne voldsomt for å være i nærheten, ta kontakt osv? Da kontrollerer du også "fristelsene" mer enn hvis hun er i langline.

En annen ting, man sier jo at mangel i fôr kan få hunder til å spise (og vise interesse) for de merkeligste ting. Kan det være at det kan ha en sammenheng? At hun trenger noe annet fôr eller noe?

Dette var vel alt jeg kunne komme på av ideer til problematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd.

Hmmm, høres ut som om det for henne blir mye god oppmerksomhet ved denne ulydigheten. Jeg ville forsøkt å rost henne utelukkende når hun er i nærheten av dere og søker kontakt.

Flott at du roser henne når hun endelig kommer, men siden hun da tillater seg selv å spise bæsjen eller annet møkk ferdig først, så ville jeg strengt tatt tatt imot henne på en hyggelig måte, men ingen super jubling. Da forteller du henne at hun ikke trenger å komme umiddelbart men når det passer frøkna :)

Akkurat det jeg tenker også. Jeg vil ikke belønne ulydighet, og jeg vil ihvertfall ikke at hunden skal tro at det er greit å spise først. Men jeg har jo mest lyst å ta tak i henne og kjefte når hun kommer, men da er jeg redd hun ikke vil komme, og dermed trekke seg unna og være ulydig lengere bort. Hun vet utmerket godt at å spise er forbudt, men det gir hun blanke i. Er visst mer verdt å spise, enn å få litt kjeft. Og så vet hun veldig godt når hun er utenfor rekkevidde..

Jeg roser henne ikke masse, men kun sier Flink jente når hun kommer løpende, da iforbindelse med at jeg har sagt kom , ikke når hun bare kommer av seg selv. Jeg tror ikke å holde henne i kobbel vil hjelpe, siden hun selv i bånd vil lukte. Og trangen da for å lukte mer når hun er løs vil nok ligge der under overflaten. Og jeg syns også det er tungvindt å hele tiden holde i langtauet siden hun gjerne vil løpe omkring, og da får jeg bare masse nykk i armen og jeg må gå konstant og rope "rolig nå" osv.

Har også hørt det med mat og sånnt. men er ikke det utrolig vanskelig å vite hva hunder mangler etc? Jeg tror forsåvidt at så lenge det lukter helt grusomt, så må hunden smake på det. Og siden da har det blitt mer og mer og vips så har hun funnet ut at utendøs er det jo masse godbiter omrking som ligger å venter!

Tar gjerne imot flere innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt hunden i bånd en periode, og hindret den fra å spise på alt mulig.

Det ligger mye rask i fjæra her også, som selvfølgelig skal smakes på. Jeg sier "æææsj" på en litt overdreven måte, og går videre, med hunden i bånd. Da må den bli med videre enten den vil eller ikke. :)

Etter å ha vært konsekvent på det en stund, har det blitt lang færre stopp for å spise på ting, bruker det på hyppige stopp for å snuse også (men da sier jeg "kom igjen" eller "her", og bare går).

Er vel dette som kalles selvforsterkende adferd, belønningen ligger i selve handlingen?

Jeg tror nøkkelen ligger i å avbryte, og fokusere på noe annet, for problemet er jo at hunden blir helt oppslukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag fant jeg masse hvite egg i avføringen hennes også! ;) Uff.. Har mest lyst å ta på munnkurv når jeg slipper henne, så slipper jeg å bekymre meg.. Men det hadde jo ikke tatt seg veldig bra ut.. Får vel finne tak i et enda lengere langtau, og så bare følge med hver minste bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag fant jeg masse hvite egg i avføringen hennes også! ;) Uff.. Har mest lyst å ta på munnkurv når jeg slipper henne, så slipper jeg å bekymre meg.. Men det hadde jo ikke tatt seg veldig bra ut.. Får vel finne tak i et enda lengere langtau, og så bare følge med hver minste bevegelse.

Hehe, først markkur, SÅ tenke lengre langline ;-)

Husk å vaske hendene dine nå da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, først markkur, SÅ tenke lengre langline ;-)

Husk å vaske hendene dine nå da :)

Stemmer! MARKKUR. .og så gjennomføre de tipsene du har fått i denne tråden allerede. :D

Lykke til med "lille" jenta. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...