Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten konkurranse...


Wheaten terrier

Recommended Posts

Kjeder meg litt i dag, da ender det opp med sånne innlegg som dette :)

Men altså, konkurransen går ut på å gjette hvilken standard disse linjene er tatt ut fra (skrivemåten er litt forandret fra standaren, ellers kan man jo bare søke på nettet.):

Spenstig og velproposjonert. Kroppslengden er litt lenger enn mankehøyden.

På hodet er pelsen rundt 4 cm lang. Den har tydelig fremtredende øyenbryn men de dekker ikke øynene.

Fargene den kan komme i er bl.a. flere nyanser av grå.

Av størrelse middels stor. Naturlig oppstående ører.

Av vekt, ikke over 40 kg.

Det er ikke en veldig vanlig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er en stor, sterk hund i god balanse og med velutviklet muskulatur med sunne og frie bevegelser. Den skal gi et kraftkullt og imponerende inntrykk. Hannene skal være tydelig maskuline og tispene feminine.

Den er pålitelig, lydig og intelligent, med sterkt vakt instinkt. Den er selvsikker og fryktløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robust og kraftig men med eleganse. Senete og muskuløs.

Farger: Sort, blygrå, skifergrå, lys grå, lys fawn, hjorterød, mørk rød, tigret (i forskjellige lyse eller grå nyanser).

Kort skinnende tett pels med noe underull.

Middels til stor hund.

Mye vokterinstinkt, livlig og oppmerksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne rasen er liten og kompakt. Den er våken, intelligent og livlig og kan være litt reservert ovenfor fremmede. Pelsen er hard, kort og glatt. Av farge skal hvitt være dominerende med tegninger i form av like eller flerfarvede flekker i forskjellige kombinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øynene er smale, skråstilte, trekantede, dyptliggende og sorte eller så mørke som mulig. Ørene er små og tynne, tettsittende og stående fremoverrettet.

Pelsen er kort, tilliggende, jevn og glansfull. Stram hud. Hvite hunder skal ha rent hvit pels. Hos fargede hunder skal fargen dominere over det hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig. du juksa ikke? ;)

Hehe er drømmerasen min det, så rasestandaren sitter godt ;)

Ny rase:

Preges mer av kraft og robusthet enn edelhet og hurtighet. God reisning, velutviklet muskulatur og bevegelighet. Forskjellen mellom kjønnene skal være tydelig. Ørene skal være forholdsvis lavt ansatte, middels lange og brede med avrundet tupp. Flate, med indre kant tett inntil kinnet. Pelsen er grov, tettliggende og glatt. På hodet, ører og nederste del av bena er hårlaget kortere; på hals, rygg og lårenes baksider lengre. Under halen er ikke pelsen tilliggende, men må ikke danne fane. Alle farger i kombinasjon med hvite tegninger er tillatt, med unntak av overveiende hvit farge og leverfarge.Fargene skal være klare og så skarpt avgrenset fra hverandre som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...