Gå til innhold
Hundesonen.no

"Stum" treningsøkt!

ida

Recommended Posts

I dag kjedet jeg meg litt, der vi gikk og dasset på tur og så kom jeg på den strålende ideen å trene en liten økt inni skogen.

Jeg har irritert meg en stund over at jeg tror jeg har gjort hunden min avhengig av gester i tillegg til kommandoen. Som sagt så kjedet jeg meg litt, så jeg fant ut at jeg skulle prøve å trene med bare gester og ingen stemme. Det gikk så det suste, gitt :P . Har aldri hatt så rask dekk, hun.... Dekk og bli var det siste jeg gjorde og stemmen kom først på til innkallingen, etter at hun hadde "blidd" uhorvelig lenge.

Ja, ja. Så vet jeg det. Det er kanskje ikke den vokale instruksen hun går på i det hele tatt. Sukk. Må nok på klikker til høsten, ja... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det egentlig noen rolle?

Jeg spør, for jeg er taus som en østers mens jeg trener Poppy - og snakker høl i huet på henne ellers. ;) Så lenge hunden gjør det du vil, så trenger du vel egentlig ikke annet enn en kontakt-kommando som gjør at hun ser på deg når du gir henne en taus kommando?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det gjør noe at hunden kan kommandoene på handtegn i tillegg til stemme, men for å unngå å gjøre hunden hjelpeavhengig er det viktig å fjerne håndtegnet så fort som mulig, og trene mye med bare stemme. I tillegg så kan det være lurt å trene på mye frivillig, for så å legge på bare stemme. Buster kan kommandoene like godt med håndtegn som uten. Jeg fjernet hjelpen ganske tidlig, trente så mye på frivillig sitt, dekk osv å la på stemmekommando rett før/akkurat i det han f.eks satte seg. Etterhvert som han behersket kommandoene uten håndtegn, så trente jeg bare håndtegn, og nå skiller han veldig godt mellom de (litt rotete forklart men pytt pytt) . Det eneste er når jeg kommanderer sitt på avstand at han ikke er så sikker på den uten håndtegn, men det har med manglende ;) trening å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det egentlig noen rolle?

Jeg spør, for jeg er taus som en østers mens jeg trener Poppy - og snakker høl i huet på henne ellers. ;) Så lenge hunden gjør det du vil, så trenger du vel egentlig ikke annet enn en kontakt-kommando som gjør at hun ser på deg når du gir henne en taus kommando?

Nei, sånn i hverdagen spiller det vel ingen rolle. Det er bare litt snålt at jeg trodde at hunden gikk på vokal instruks, mens hun kanskje egentlig gikk på mine gester. Har ingen kontaktkommando hellerj jeg. Det holder at jeg tar en godbit i hånden og holder den ut til siden (som når man vil gi godbit til en hest, på en måte). Da kommer gjerne atferdene som tidligere har blitt forsterket når hun har tilbudt dem trillende og så er vi i gang!

Har jo egentlig ikke tenkt å konkurrere lydighet med henne, eller noe, men det er jo greit å vite hvilke instrukser hun kan, da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...