Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanin og marsvin


TineSimbaNana

Recommended Posts

skal ikke krangle med dere med peiling jeg .. fikk bare også beskjed i en dyrebuttikk om at det gikk...

så vi hadde to marsvin og kanin i ett sånnt meeega svært bur jeg ikke klarte å bære... hihi...

men er sikkert ikke særlig bra, siden dere med peiling sier det :)

sier bare at hos meg så funka det fett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke krangle med dere med peiling jeg .. fikk bare også beskjed i en dyrebuttikk om at det gikk...

så vi hadde to marsvin og kanin i ett sånnt meeega svært bur jeg ikke klarte å bære... hihi...

men er sikkert ikke særlig bra, siden dere med peiling sier det :)

sier bare at hos meg så funka det fett :D

Funker fett å kjøpe motorsykkel uten hjelm også. Eller å la være å vaksinere seg. Eller å la hamsteret gå ute alene i hagen.

Helt til det går galt. ;)

Poenget er som du kanskje forstår at pga ernæringsbehov og instinkter er kanin og marsvin bedre egnet til å stå alene (kanin) eller sammen med artsfrender (marsvin). :o Finnes alltid tilfeller hvor det går ganske bra - uansett hvor store sjanser det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker fett å kjøpe motorsykkel uten hjelm også. Eller å la være å vaksinere seg. Eller å la hamsteret gå ute alene i hagen.

Helt til det går galt. ;)

Poenget er som du kanskje forstår at pga ernæringsbehov og instinkter er kanin og marsvin bedre egnet til å stå alene (kanin) eller sammen med artsfrender (marsvin). :o Finnes alltid tilfeller hvor det går ganske bra - uansett hvor store sjanser det er snakk om.

joda... alt funker..

men jeg har nå ikke kanin og sånn lengre.. er blitt alergisk mot kanin jeg... og marsvina var ikke mine, men søss og broder sine :) men trapme lever i beste velgående hos en jente nedi gata som driver med kanin hopping :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

før vi fikk en kanin og ett marsvin så var det noen venner som hadde dem de var i samme bur det gikk helt fint det da,men når vi fikk han flyttet vi marsvine til det andre marsvinet så de fikk litt selskap, men det gikk helt fint og ha en kanin og et marsvin i samme bur.

(ps begge var gutter da) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, og man har hunden sammen med barn også, helt til den en dag kanskje biter. Skal vi holde alt unna alle fordi noe kan gå galt? :rolleyes:

Kanin og marsvin funket kjempebra her. :) Har sett det funke mange andre steder også. I dyrebutikker står jo ofte marsvin og kanin sammen.

EDIT: leste hele ytrådem i etterkant, er en del kaniner som bli misshandlet når det kommer til fòr der ute i verden altså..Mine kaniner skulle visst vært døde alle sammen. Hunder dør ikke av pedigree, og jeg ga mine kaniner smart gnagerblanding med god samvittighet. Nå bruker jeg FK sitt for, men bare fordi jeg fikk to svære sekker her for en stund siden. For mye sukker er ikke bra for oss heller, men vi får det i oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som kommer med rare argumenter om hunder som biter barn osv. Les første svaret som kom i tråden, der står det bl.a. dette om vitaminer.

Og hvorfor ikke gjøre det som er best for dyret istedet for å si at "en hund kan bite barn og derfor kan kaniner og marsvin være sammen" og "dyrebutikker har kaniner og marsvin sammen". Dyrebutikker har forøvrig veldig ofte LITE kunnskaper om dyr. Beklager til de som trodde dyrebutikkansatte var gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner og marsvin KAN gå sammen. Men stort sett så blir marsvinet mobbet av kaninen desverre.

Kaniner og marsvin skal heller ikke ha gnagerblandinger. De er faktisk ikke frøspisere. Mange dyr har lidd en smertefull død fordi tarmene ikke tåler slik mat på lang sikt.

Etter å ha blitt opplyst av dyrlegen min om dette, undersøkte jeg litt rundt. Og fikk høre det samme fra oppdrettere.

Selvsagt er det mange som lever i årevis selv om de får slik kost, men dødligheten blandt disse dyrene gikk visst drastisk ned etter at det ble opplyst at de kun skal ha høy og pellets laget av presset høy.

Forøvrig er høy den viktigste næringskilden for begge disse artene.

(pluss ekstra c-vitamin selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... Det største problemet er jo at dette er to vidt forskjellige dyr. Kaniner har ikke behov for c-vitaminer i drikkevannet - noe marsvin har. De har totalt forskjellige næringsbehov! De har også forskjellig sosial adferd. Kaniner er kolonidyr som trives best i ensomhet - marsvin er flokkdyr som liker nærhet.

Skjønner ikke hvorfor folk tar slike sjanser selvom det kan gå bra. Har man dyr vil man vel som regel det beste for de, eller ?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...