Gå til innhold
Hundesonen.no

Labradorkull

Tskk

Recommended Posts

Det er ikke vanlig å få alle tre labradorfargene i ett kull.

Svart er den mest dominante fargen, deretter kommer brunt og til sist gult. Begge foreldrene må altså være gule eller ha bærere for gult for å få gule valper, mens det holder at man har en svart forelder for å få svarte valper. Om man skal ha alle tre fargene i et kull, tror jeg - om jeg ikke har misforstått genetikken helt - at den ene av foreldrene må ha bærer for svart og gult (altså være svart og ha gult i genene) mens den andre må ha bærer for brunt og gult (altså være brun og ha gult i genene). Da blir det slik (om du skjønner min flotte tegning):

labradorgener.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt spesielt, er at man aldri finner brun labrador i jaktlinjer. Brune labbiser er derfor blitt stempla showhund, mens gult og svart er det mest normale i jaktlinjene.

Forresten: Hvis begge foreldrene er gule, så får de kun gule valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her snakker vi om recessive og dominante genutgaver. Hos de fleste raser dominerer svart farge over de andre mulige fargegenene. Foreldrene må derfor ha ulike genpar for at valpene skal få en annen farge enn sort. Hos min egen rase, Portugisisk vannhund, er fargen brun recessiv på lik linje med hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...